• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed14. 09. 2023 | Mikkel Bækgaard

Grønne versioner af hverdagen klassikere hitter: 3 ud af 10 danskere er blevet bedre til at lave vegetarretter

AktueltFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed14. 09. 2023 By Mikkel Bækgaard

Danskerne eksperimenterer med grønsagsversioner af hverdagsklassikere som lasagne, bolognese, tortillas og frikadeller. Det viser en ny undersøgelse fra Arla, hvor tre ud af ti danskere siger, at de er blevet bedre til at lave vegetarretter de seneste to år. Og faktisk mener seks ud af ti, at retterne smager enten bedre eller lige så godt som i den traditionelle version. 

Linsebolognese med tomater

Beluga-bolognese, rødbededeller, burger med linsebøf eller grøn lasagne med champignon og spinat. Der er mange grønne alternativer til danskernes foretrukne hverdagsretter. Og faktisk mener seks ud af ti danskere, at de vegetariske versioner smager enten bedre eller lige så godt som de traditionelle. 

Det viser en ny undersøgelse fra Arla, hvor tre ud af ti danskere siger, at de er blevet bedre til at lave vegetarretter de seneste to år. 

Det er en udvikling, som vi kun kommer til at se mere af, mener Britta Surland, der er leder af Arlas inspirationskøkken:

”Vi danskere har tendens til at ty til de samme hverdagsretter igen og igen med sikre hits som lasagne, bolognese og frikadeller. Så det er positivt at se, at flere og flere kaster sig ud i vegetariske alternativer til disse klassikere,” siger Britta Surland. 

Det gælder blandt andet retter som grøntsagslasagne, som hver tredje dansker har prøvet at lave, mens lige så mange har prøvet kræfter med en vegetarisk version af tortillas. Hver fjerde har lavet bolognese uden kød, og hver femte har prøvet at lave grøntsagsfrikadeller.

Vi mangler inspiration

Selvom mange danskere føler sig bedre rustet til at lave vegetarisk mad end tidligere, vil hver tredje dansker gerne lære at bruge endnu flere bælgfrugter og grøntsager i madlavningen. Det matcher også de officielle anbefalinger fra Fødevarestyrelsen til en sund kost, som samtidig tager hensyn til klimaet.

Fx viser undersøgelsen, at helt op til hver tredje dansker har et ønske om at bruge mere kål i madlavningen, mens lige så mange gerne vil bruge flere bælgfrugter. Det er en mangel på inspiration, der forhindrer os i at lave mere grøn mad. Sådan lyder det i hvert fald fra hver femte dansker i Arlas undersøgelse. 

”Det er helt naturligt, at det kræver både tilvænning og inspiration at bruge nye råvarer og flere grøntsager i madlavningen. Men heldigvis tror jeg ikke, det decideret er et fravalg af grønne opskrifter, når danskerne laver de samme traditionelle retter igen og igen. Det handler om vaner,” siger Britta Surland og fortsætter: 

”Og når først man bliver komfortabel med at lave en vegetarisk version af sin yndlingsret, er det en supernem måde at få indarbejdet flere grøntsager og bælgfrugter i hverdagen – uden at man skal tænke helt ud af boksen”.

Et hit på sociale medier

Der er da også god hjælp at hente på sociale medier, hvis man mangler inspiration til nye hverdagsretter. De grønne retter er nemlig også en trend, der hitter på sociale medier, fortæller Britta Surland.

”Særligt TikTok og Instagram er fyldt med alle mulige former for vegetarretter. Det er alt fra pizza lavet på grøntsagsbund, f.eks. aubergine og squash, til blomkålsnuggets, Zucchini fritter og meget mere. Det er rigtig godt at se, at inspirationen er der. Nu skal vi bare have rykket grøntsagerne fra Instagram og ind i køkkenet,” siger hun. 

Nøgletal fra befolkningsundersøgelsen

  • 3 ud af 10 danskere mener selv, at de er blevet bedre til at lave retter uden kød
  • Hver tredje dansker vil gerne bruge endnu flere grøntsager i madlavningen, end de gør nu 
  • 6 ud af 10 danskere siger, at de retterne smager enten bedre eller lige så godt i en vegetarisk version som i den traditionelle
  • Hver femte danskere siger, at det, der afholder dem fra at spise flere retter uden kød, er manglende inspiration
  • 31 procent af danskerne vil gerne bruge mere kål i madlavningen, 30 procent vil gerne bruge flere bælgfrugter, 22 procent vil gerne bruge flere kikærter, 19 procent vil gerne bruge flere fuldkornsprodukter. 
  • 31 procent af danskerne har prøvet at lave lasagne uden kød, 29 procent har lavet tortillas uden kød, 25 procent har lavet spaghetti bolognese uden kød, 24 procent har lavet burger uden kød, 20 procent har lavet chili con carne uden kød, og 20 procent har lavet frikadeller uden kød
  • 65 procent synes, at spaghetti med kødsovs smager bedre eller lige så godt uden kød som den traditionelle. For chili con carne uden kød gælder tallet 74 procent, mens det for tortillas gælder 75 procent, for lasagne gælder 70 procent, for frikadeller gælder det 58 procent, og for burger gælder det 59 procent. 

Skrevet i: Aktuelt, Frugt og grønt, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

Frugt og grøntKød, fisk og fjerkræ06. 11. 2025

Danish Crown har rundet 2,5 millioner solgte pakker hakket oksekød blandet med grønt det første år og har dermed overgået de oprindelige forventninger til produktet. I en tid hvor stigende fødevarepriser - herunder prisen på oksekød - er et varmt samtaleemne hen over de danske køkkenborde, kan

RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

Ikke kategoriseret06. 11. 2025

Virksomheden bag de populære økologiske frugt- og nøddebarer har de seneste år oplevet en stabil tocifret vækst i Danmark, Tyskland og Sverige samt en markant stigning i online-salget. For at imødekomme den voksende efterspørgsel og stimulere en fortsat vækst på de europæiske markeder, udvider

7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

AktueltDrikkevarerMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

7-Elevens iværksætterforløb Innovation Corner, der blev lanceret sidste år, er blevet taget så godt imod, at kæden nu åbner op for en ny runde. Samtidig kommer det fjerde produkt fra første runde – en alkoholfri elektrolytdrik ’Dansevand’ – på hylderne. Sidste år deltog Dansevand, en alkoholfri

Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

AktueltFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrugRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

Ved en højtidelig fejring hos Søren Wiuff i Lammefjorden lørdag den 1. november blev Årets Wiuff 2025 uddelt for allerførste gang. Prisen er opfundet og etableret af Lokale Fødevarer Danmarks stifter og formand, Jesper Zeihlund, og siden blevet medstiftet af HORESTA. Formålet med prisen er at hædre

Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

Frugt og grøntLandbrugMiljø og sundhedTop06. 11. 2025

I årevis har de arbejdet med jordforbedring via næringsrige kompostblandinger på en gård i Nordjylland. Resultatet er klart: Den sunde jord giver ikke bare sundere og stærkere grøntsager – men også bedre smag. På gården Ny Vraa i Tylstrup har man i årevis arbejdet med at udvikle og teste

Techmedia får ny ejer

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Techmedia A/S, der blandt andet driver Fødevarekus og magasinet Food&Drink, er blevet købt af FrontMedia ApS, der dermed styrker positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende

Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

Foodservice04. 11. 2025

Kokkene har talt: Wassim Hallal er kåret som Kokkenes Kok 2024 – en af de største hædersbevisninger i dansk gastronomi. Prisen gives til en kok, der med talent, generøsitet og faglig styrke har gjort en særlig forskel for branchen. Den prestigefyldte pris blev overrakt ved Fonden Dansk Gastronomis

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

FoodserviceMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20

Juleudgave af Food&Drink på gaden

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Julen sig nærmer, og det betyder, at nyeste nummer af Food&Drink sætter fokus på julen og alle dens glæder. Læs blandt andet om spændende jule-nyheder, men kom også med til Aalborg for at besøge byens første Michelin-restaurant. Udover at drage nordpå og se på julen har Food&Drink også

Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

FoodserviceFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

Pico Pizza vandt Årets plantebaserede takeaway-måltid ved weekendens Plant Food Festival, hvor Dansk Vegetarisk Forening og Plantebranchen hyldede årets bedste plantebaserede madoplevelser på farten. Hvem laver landets bedste plantebaserede måltid to go? Det blev afgjort i weekenden, da

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

  • RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

    06.11.2025

  • 7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

    06.11.2025

  • Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

    06.11.2025

  • Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

    06.11.2025

  • Techmedia får ny ejer

    04.11.2025

  • Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Juleudgave af Food&Drink på gaden

    04.11.2025

  • Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

    04.11.2025

  • Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

    30.10.2025

  • En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

    30.10.2025

  • Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

    30.10.2025

  • Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

    30.10.2025

  • Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

    30.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik