• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDrikkevarerPolitik og eksport01. 04. 2025 | Mikkel Bækgaard

Glemt EU-aftale forbyder danske og europæiske producenter at kalde deres rugwhisky for rye whisky

AktueltDrikkevarerPolitik og eksport01. 04. 2025 By Mikkel Bækgaard

En 20 år gammel EU-aftale gør det ulovligt for europæiske whiskyproducenter at bruge betegnelsen “rye whisky”. Det rammer Danmarks største destilleri, Stauning Whisky, der sælger verden over og vandt Best Single Cask Rye Whisky ved World Whisky Awards i sidste uge, noget der med denne nye lovgivning vil vise sig at være udfordrende i fremtiden.

Folkene bag Stauning Whisky har vundet talrige priser for deres hyperlokale, danske rugwhisky, som sælges til barer, restauranter og whiskyelskere verden over. Nu spænder en gammel EU-aftale med Canada ben for Stauning og andre europæiske destillerier. Aftalen, der blev indgået i 2004, betyder, at europæiske producenter ikke må kalde deres whiskyer for “rye whisky”. Aftalens indhold er først kommet frem nu. Det bekræfter en række destillerier rundt omkring i Europa (Kyro fra Finland, Storck fra Tyskland, Thy fra Danmark og Ruotker’s fra Østrig – for at nævne nogle få).

“Vi er selvfølgelig rimelig frustrerede over, at der er blevet lavet en kæmpe fejl i EU ved indgåelsen af den her bizarre skuffeaftale. Det er ikke muligt at beskytte hverken ‘rye’ som råvare eller ‘whisky’ som produkt i EU – så jeg kan slet ikke se, hvordan man kan beskytte ‘rye whisky’. At beskytte brugen af råvaren svarer lidt til, at man i andre lande end Frankrig ikke måtte bruge ordet ‘drue’ eller ‘vin’ i sin beskrivelse af produktet,” siger Alex Munch, CMO og medstifter af Stauning Whisky.

Helt tosset

Aftalen er øjensynligt lavet for at beskytte den canadiske rye whisky, men det kunne man ifølge Alex Munch gøre med en geografisk afgrænsning, som man kender det fra champagne og parmesanost.

“Det er helt fint at beskytte ‘Canadian Rye’ – det giver mening. Vi drømmer da også om at få beskyttet ‘Danish Whisky’ i fremtiden. Typisk beskytter man jo en bestemt produktionsmetode eller regionen, hvor det er produceret. Men aftalen i dens nuværende form er helt tosset,” siger Alex Munch, der dog bruger udfordringen til at tænke kreativt og løsningsorienteret.

Han understreger, at Stauning bliver ved med at gøre det, som har gjort det vestjyske destilleri til en af verdens mest anerkendte producenter.

“Vi er anerkendte for vores rye whisky i hele verden, og vi bliver ved med at lave dansk rugwhisky præcis, som vi altid har gjort. Så bruger vi foreløbigt anledningen til at være lidt kreative og måske finde et nyt navn, der igen kan tydeliggøre vores danske identitet,” siger Alex Munch.

Ingen vidste det – ikke engang canadierne

Aftalen er mere end 20 år gammel, og ingen har øjensynligt været bevidste om dens eksistens – hverken producenter, EU eller Canada. Stauning Whisky sælger allerede rye whisky, som de canadiske myndigheder har godkendt.

“Ingen var opmærksomme på det – og det er jo heller ikke blevet håndhævet de sidste 20 år. Vi var igennem en lang godkendelsesproces for at komme ud i Canada, og der blev vores rye whisky godkendt uden problemer. På det amerikanske marked er det et krav, at vi benævner det som rye whisky. Det viser jo ret tydeligt, at det er en mærkelig situation,” siger Alex Munch.

Pres på EU, når aftalen genforhandles

Selvom Stauning er klar til at ændre navnet på deres whisky, vil de stadig kæmpe for, at aftalen ændres, når den skal genforhandles næste år. For det er principielt ikke i orden og rammer alle producenter i EU.

“Vi har altid lavet rye whisky, og rug har været en del af danske madtraditioner i 2.000 år – så det vil vi selvfølgelig kæmpe for. Derfor opfordrer jeg den danske regering til at tage sagen op, så vi kan få dette element i aftalen fra 2004 genforhandlet,” siger Alex Munch.

Der er allerede politisk støtte fra flere danske politikere, og flere andre producenter i Europa vil også kæmpe for at få ændret aftalen næste år. Hos erhvervsorganisationen SMV Danmark, der repræsenterer 18.000 små og mellemstore virksomheder i Danmark, håber man også, at de danske politikere vil arbejde for at få løst problemet.

“Det er vores analyse, at denne regel er af meget begrænset værdi for Canada samtidig med, at den er et unødvendigt benspænd for mindre europæiske producenter. Derfor forventer jeg, at der vil være bred interesse i at få problemet løst,” siger Kasper Munk Rasmussen, branchechef i SMVdanmark.

En speciel ”censureret” whisky

Stauning Whisky har ydermere valgt at tappe og sælge en helt speciel whisky for at sætte fokus på problemet. Whiskyen bliver naturligvis sat til salg d. 1. april.

“Vi har ganske enkelt valgt at censurere navnet på whiskyen, da det er en rye whisky, der bærer navnet RYE – og det er jo ikke lovligt i henhold til handelsaftalen at kalde den det, den er… RYE,” siger Alex Munch.

Skrevet i: Aktuelt, Drikkevarer, Politik og eksport

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik