• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

CertificeringKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedPolitik og eksport15. 05. 2020 | Peter Friis

Forbrugerne har tillid til Dyrevelfærdsmærket

CertificeringKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedPolitik og eksport15. 05. 2020 By Peter Friis

Fødevareminister Mogens Jensen vil bygge videre på succesen og løfte vidensniveauet endnu mere. (Arkivfoto: Keld Navntoft).
Forbrugerene kender dyrevelfærdsmærket og stoler på, at de støtter en bedre dyrevelfærd, når de rækker ud efter varer med de grønne hjerter.

På få år er forbrugernes kendskab til Det Statskontrollerede Dyrevelfærdsmærke skudt i vejret, så mere end 60 procent af forbrugerne nu kender mærket. Det viser en forbrugerundersøgelse, som analyseinstituttet YouGov har udarbejdet for Miljø- og Fødevareministeriet. Mere end 2.000 forbrugere har deltaget i stikprøveundersøgelsen.
Mærket, der kom på markedet i 2017, pryder i dag både grise-, kyllinge- og kalve- og oksekød samt ost, mælk og andre mejeriprodukter og findes i dag i supermarkeder over hele landet.
Fremgangen for dyrevelfærdsmærket glæder fødevareminister Mogens Jensen.
– Ved at gå efter dyrevelfærdsmærket kan forbrugerne være med til at sikre bedre dyrevelfærd for blandt andet grise, køer og kyllinger. Vi har god dyrevelfærd i Danmark, men med dyrevelfærdsmærket kan forbrugerne være med til at gøre den endnu bedre. Det gør en forskel for den enkelte kalv, der får en bedre start på livet, og grisene, der får mere halm at rode med, siger Mogens Jensen.

Hvad betyder hjerterne?
Tal fra YouGov dokumenterer, at kendskabet til mærket fra 2018 til 2019 voksede fra lige under 50 procent til godt 60 procent. Samtidig har hele 75 procent af de respondenter, som kender mærket, tillid til mærket.
Undersøgelsen viser også, at færre ved, nøjagtig hvad de tre hjerter dækker over. Derfor har Mogens Jensen bedt Fødevarestyrelsen om en forbrugerkampagne, som kan styrke forbrugernes viden om, hvad de får, når de vælger fødevarer med enten et, to eller tre grønne hjerter.
– Folk behøver jo ikke på alle decimaler at vide, hvor meget mere staldplads og halm, der er til den ko eller gris, som vokser under Det Statslige Dyrevelfærdsmærke. Men det er min klare ambition, at langt flere forbrugere ved, at de kan give vores landbrugsdyr bedre dyrevelfærd. Uanset hvor mange hjerter man vælger på sine varer, så har landmanden sørget for, at koen og grisen har fået et reelt velfærdsløft lige der, siger Mogens Jensen.
Dyrevelfærdsmærket blev lanceret på grisekød i 2017. I 2018 blev mærket udvidet til forarbejdede produkter som pålæg og leverpostej samt kyllingekød og på spisesteder. Sidste år blev mærket udvidet, så det nu også kan tildeles kalve- og oksekød samt mælk og mejeriprodukter.

Hvorfor et Dyrevelfærdsmærke?
Formålet med Det Statslige Dyrevelfærdsmærke er at forbedre dyrevelfærden for flest mulige køer, grise og slagtekyllinger gennem forbrugernes indkøb. Dyrevelfærdsmærket gør det muligt for forbrugerne at se, hvilke produkter der lever op til kravene om bedre dyrevelfærd.

Hvad står Dyrevelfærdsmærket for?
Dyrevelfærdsmærket er baseret på centrale grundkrav udvalgt af Fødevarestyrelsens eksperter i dyrevelfærd. Med disse grundkrav opfyldes forhold, der går væsentligt ud over de gældende krav i lovgivningen. Dyrevelfærdsmærket findes i 3 niveauer med stigende krav til dyrevelfærden. Højere krav fører til højere priser – det betyder, at der er noget for enhvers præferencer og pengepung.

Skrevet i: Certificering, Kød, fisk og fjerkræ, Miljø og sundhed, Politik og eksport

Seneste nyt fra redaktionen

Vareelevator: Der kommer 800 kilo varer hver uge – alligevel går kokken tomhændet

Foodservice27. 11. 2025

En kok må ikke gå tomhændet, siges det – men på Green Mango på Frederiksberg er det præcis, hvad de gør, selvom der hver uge kommer 800 kilo varer ind ad døren. God mad kræver gode råvarer, og de vejer tungt. På Godthåbsvej på Frederiksberg kommer der hver uge omtrent 800 kilo kokosmælk, ris og

Sådan bruger planter ingeniørprincipper til at trænge gennem hård jord

Forskning og uddannelseLandbrug27. 11. 2025

Et internationalt forskerhold med Københavns Universitet, Shanghai Jiao Tong University og University of Nottingham i spidsen har opdaget, hvordan planterødder er i stand til at trænge igennem hård og tæt jord ved hjælp af et velkendt ingeniørprincip. Opdagelsen kan få stor betydning for fremtidens

aye aye på Admiral Hotel hædres for Danmarks bedste nye vinkort

AktueltDrikkevarerFoodservice27. 11. 2025

Admiral Hotels restaurant aye aye har vundet prisen for Best Newcomer List ved Star Wine List of the Year Denmark 2025, en international anerkendelse, der hylder verdens bedste vinkort og de mennesker, der står bag. Med kun 48 finalister på tværs af Danmark var aye aye allerede blandt en

Madplansunivers er et kæmpe hit: Tusindvis af danskere henter inspiration hver uge

AktueltDetailhandel og en grosMarkedsføring27. 11. 2025

Mange kløer sig nok frustreret i håret over at skulle finde idéer til aftensmaden, men et madplansunivers med madblogger og influencer Julie Bruun er en stor succes. ‘Hvad skal vi have til aftensmad?’ Det spørgsmål stiller mange danskere sikkert sig selv flere gange om ugen, men hjælpen er lige

Ny rapport fra Madland: Grøn madhandel i København er nøglen til en sundere og mere resilient madby

Miljø og sundhedRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed27. 11. 2025

Madland udgiver nu rapporten ‘Grøn madhandel i København – alternative, sunde og grønne madkanaler’, der er udarbejdet for Københavns Kommune som et dialogredskab til politikere, embedsfolk og andre beslutningstagere. Rapporten giver det første samlede overblik over de mange typer aktører og

Danish Crown: Konkurrencekraften forbedret i oprydningsår

Kød, fisk og fjerkræ25. 11. 2025

Med afsæt i en række nødvendige og konsekvente beslutninger er det lykkedes Danish Crown at styrke afregningen til andelsejerne og få stoppet en kritisk tilbagegang i tilførslerne af grise. De kommende to år vil der være fokus på at gennemføre en omfattende transformation af koncernen, så der skabes

Ny skæremaskine til plantebaserede fødevarer kommer til Danmark

FoodserviceFrugt og grøntFødevareproduktion25. 11. 2025

Nemco, der er leverandør af udstyr til fødevareindustrien, lancerer nu en skæremaskine til plantebaserede fødevarer på det danske marked. Der er tale om Maxx 200 HMT-maskinen fra den anerkendte tyske producent holac Maschinenbau. Maxx 200 HMT indgår i en serie af innovative skæremaskiner, som

Madkulturen: Danskernes vegetarisle aftensmad består mest af rugbrød, toast og pasta

AktueltFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed25. 11. 2025

Det er sjældent de grønne retter, der finder vej til middagsbordet, når kødet udelades. De mest spiste vegetariske aftensmåltider er nemlig rugbrød, toast, pasta, yoghurt og pizza – retter, der i gennemsnit indeholder færre grøntsager end måltider med kød. Det viser den årlige undersøgelse

Finalisterne til Årets Kok og Årets Tjener 2026 er fundet

AktueltFoodservice25. 11. 2025

Søndag dystede landets dygtigste kokke og tjenere ved semifinalerne til Årets Kok og Årets Tjener 2026. Nu er finalisterne fundet til finalerne i marts. Seks tjenere og seks kokke er videre til finalerne i Årets Kok og Årets Tjener 2026. Det står klart efter søndagens semifinaler på Kold

Verdens bedste oksemørbrad kommer fra Slagelse-virksomhed

Kød, fisk og fjerkræTop25. 11. 2025

JN Meat International har igen vundet en VM-titel i World Steak Challenge, som er blevet afgjort ved en storstilet prisuddeling i London. Det er fjerde gang, at Slagelse-virksomheden med grundlægger og kødsommelier John Sashi i spidsen sikrer en anerkendelse i det prestigefyldte

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Centraliseret vakuumsystem reducerer omkostninger for vakuumpakning

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Vareelevator: Der kommer 800 kilo varer hver uge – alligevel går kokken tomhændet

    27.11.2025

  • Sådan bruger planter ingeniørprincipper til at trænge gennem hård jord

    27.11.2025

  • aye aye på Admiral Hotel hædres for Danmarks bedste nye vinkort

    27.11.2025

  • Madplansunivers er et kæmpe hit: Tusindvis af danskere henter inspiration hver uge

    27.11.2025

  • Ny rapport fra Madland: Grøn madhandel i København er nøglen til en sundere og mere resilient madby

    27.11.2025

  • Danish Crown: Konkurrencekraften forbedret i oprydningsår

    25.11.2025

  • Ny skæremaskine til plantebaserede fødevarer kommer til Danmark

    25.11.2025

  • Madkulturen: Danskernes vegetarisle aftensmad består mest af rugbrød, toast og pasta

    25.11.2025

  • Finalisterne til Årets Kok og Årets Tjener 2026 er fundet

    25.11.2025

  • Verdens bedste oksemørbrad kommer fra Slagelse-virksomhed

    25.11.2025

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik