Et helt nyt messekoncept med 15 unikke zoner venter de besøgende på næste års Foodexpo, der med den nye konstruktion samler brancherne i hver deres zone. Nordens største event for fødevareprofessionelle finder sted 22.-24. marts 2026 i MCH Messecenter Herning.

Udstillerne på næste års Foodexpo bliver hver især i højere grad end tidligere en del af et stærkt produktfællesskab, ligesom de besøgende kan gå mere målrettet til værks. Det er to af gevinsterne ved, at messen har defineret 15 nye zoner, der dels sikrer, at alle produktkategorier får optimal opmærksomhed, og dels gør det nemmere for de besøgende at navigere rundt på messen.
Med zoner som eksempelvis Barista Boulevard, Grønnegade, Havnegade, Industrikvarteret, Kødvejen og Mælkevejen styrkes både synergier i branchen og de besøgendes overblik, og udstillerne bifalder det nye koncept.
“Noget af det allermest spændende er, at vi udstillere nu bliver fælles om at drive nogle kategorier sammen. Derudover bliver det væsentligt nemmere for de besøgende at gennemskue, hvad man kommer ind til i de enkelte zoner,” vurderer Kenneth Sig Jensen, Sales Development & Execution Manager, Danish Crown.
Erik Nielsen, Market Manager (Foodservice), Good Food Group, er enig i disse betragtninger:
“Interesserer man sig rigtig meget for eksempelvis bageri, kan man nu bevæge sig et sted hen, hvor fokus udelukkende er på netop bageri. Og for os leverandører er det interessant at stå sammen med den kategori, som vi arbejder inden for – både fordi det giver mulighed for at netværke, og fordi det gør os klogere på, hvad der sker i markedet.”
Trendekspert: Altid en god idé at gentænke sit koncept
Baggrunden for det nye messekoncept er blandt andet at give udstillerne de bedste betingelser for sammen at skabe en stærk dagsorden, sætte nye standarder og øge opmærksomheden om netop deres branche.
Og også i trendinstituttet pej gruppen lovpriser man konceptet, der dels giver udstillerne mulighed for at løfte deres respektive kategorier i fællesskab, og dels sikrer, at messens besøgende kan gå effektivt til værks.
“Det er altid en god idé at gentænke det koncept, man har gang i – specielt, når tiderne ændrer sig. Fordelen ved det nye koncept på Foodexpo er, at det bliver nemmere for både udstillerne og de besøgende at finde rundt i de tematiserede områder, og derved bliver det endnu mere spændende at komme og besøge messen,” siger Louise Byg Kongsholm, administrerende direktør, pej gruppen, og tilføjer, at messer i bred forstand er nødt til løbende at byde ind med interessante nyheder, hvis de skal forblive relevante.
Fremtidens fødevaremesse
De mange positive tilkendegivelser fra branchen vækker naturligvis begejstring i Foodexpo-ledelsen, der har bestræbt sig på at skabe et koncept, hvor fokus er på faglig viden, ekspertise og inspiration i en ramme, der er så meningsfuld som muligt.
“Med det nye koncept er udstillerne med til at sætte retningen og forme fremtidens fødevaremesse, og vi er selvsagt enormt glade for den modtagelse, som vi mærker blandt netop udstillerne og vores samarbejdspartnere i det hele taget. Vi har gjort os umage for at skabe et perspektivrigt koncept, der giver såvel udstillerne som de besøgende de bedste forudsætninger for at få en stribe udbytterige messedage. Nu glæder vi os bare til det videre arbejde frem mod messen til marts,” konstaterer Pia Agerbo Bjerg, projektleder, Foodexpo.
Foodexpo finder sted i MCH Messecenter Herning 22.-24. marts 2026.