• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en gros15. 05. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Føtex vil have de store børn i køkkenet

Detailhandel og en gros15. 05. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

Grøntsager, fuldkorn og økologi lyder måske ikke som den oplagte lokkemad til at få de store børn ud af deres huler og med ind i køkkenet. Ikke desto mindre er det en del af en ny programserie, som føtex og maduniverset Fars Køkkenskole står bag. ’Fælles Maddag’ bliver sendt live på føtex’ Facebook-side og skal med madkundskabslærer Jonas Gerdes Vigkilde i front få større børn og deres familier med i køkkenet. De første to afsnit har nået 110.000 mennesker på Facebook.

Corona-tiden har fået mange familier til at tilbringe meget tid derhjemme. Særligt i husstande med store børn i huset, skal der løsninger på bordet for at få de unge ud af værelset, når hverken skole, sport eller venner venter.
Det får nu føtex og Fars Køkkenskole til at invitere unge og deres forældre en tur i køkkenet i ni madlavnings-programmer, der skal vække de unges interesse for madlavning. Programmerne bliver sendt live på føtex’ Facebook-side – og kan genses efterfølgende. I føtex håber man, at programmerne kan styrke de unges madvaner.
– Vi vil gerne være med til give børn og unge gode madvaner nu og senere i livet. De gode vaner kommer bedst ved selv at være med i køkkenet, og derfor er vi gået sammen med Fars Køkkenskole om en serie af madlavningsprogrammer. Her får de unge – sammen med deres forældre – mulighed for at lave sjov og sund aftensmad, fortæller Karin Sommer, marketingdirektør i føtex.

Sjov i køkkenet vækker de unges interesse for mad
Foran kameraet står madkundskabslærer Jonas Gerdes Vigkilde, som stiftede Fars Køkkenskole i 2012 og siden har undervist mere end 500 fædre og deres børn i sund, god og sjov madlavning. For Jonas er det afgørende, at det er sjovt at lave mad, hvis man skal vække de unge menneskers interesse for madlavning:
– I Fars Køkkenskole skaber vi et rum, hvor fædre og deres børn har det sjovt og skaber noget sammen. Det er den oplevelse, vi tager med over på Facebook – hvor vi nu også inviterer mor med. Vi skal smage på grøntsager, og så giver jeg smarte fifs og fiduser, fortæller sjove historier og bruger vores skøre mad-maskiner som grøntsagsbazookaen og smoothiecyklen. For vi skal først og fremmest vise, at det er sjovt at lave mad sammen, siger Jonas Gerdes Vigkilde.

Ifølge en undersøgelse, som Aalborg Universitet har foretaget for Fars Køkkenskole, så virker de sjove fifs og fiduser. Hele 93 % af de adspurgte fædre, som har deltaget i Fars Køkkenskole, er faktisk enige eller meget enige i, at børnene er blevet mere interesseret i mad og madlavning efter at have været med.

Giv familien en fælles maddag
De ni madprogrammer har alle en sværhedsgrad, der gør dem gode for familier med lidt større børn og deres forældre. Idéen er, at programmerne skal inspirere til nye og spændende retter, samtidig med at de er kan blive afsæt for en fælles maddag.
– Vi skal have flere børn og unge til at deltage i madlavningen – men uden at de er overladt til sig selv. Derfor skal vi have fælles maddage, hvor familien er samlet, og børnene kan hjælpe med at lave mad i trygge rammer. De fleste børn bliver nemlig enormt stolte, når de har været med til at lave mad til familien. Den selvtillid, de oparbejder i køkkenet, tager de med sig videre i livet, siger Jonas Gerdes Vigkilde og fortsætter:
– Alle er meget velkomne til at være med. Har man endnu ikke en fælles maddag i familien, så er det bare se at få det afprøvet.

Ifølge undersøgelsen fra Aalborg Universitet, oplever tre ud af fire fædre, som har deltaget i Fars Køkkenskole, at deres børn tilbyder at hjælpe med madlavningen derhjemme, efter at have lavet mad med far. En fælles maddag er dermed en god start, hvis man vil vække børnenes interesse for mad.

Skrevet i: Detailhandel og en gros

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik