Fra fredag den 5. december får alle føtex food-butikker nye, danske specialprodukter på hylderne. Det er en række udvalgte, danske fødevarer, som på sigt skal bane vej for konceptet ”Vores Lokale Varer” i alle føtex-varehuse.
Blandt de nye produkter findes øl fra Amager Bryghus, mel fra Samsø, hybenmarmelade fra Nordjylland og mange flere. I alt kommer der cirka 90 nye varer på hylderne i føtex food.
– Hele idéen er, at vi vil have de lokale leverandører ud på hylderne i de områder, hvor de findes. Vi tester i første omgang, om logistikken og systemet fungerer sideløbende med vores eget indkøbssystem. Vores forventning er, at der i løbet af 2015 vil være lokale kvalitetsprodukter på hylderne i alle føtex-butikker, forklarer sortimentschef i føtex Jan Møller.
Konceptet bag Vores Lokale Varer er specielt udviklet til føtex af virksomheden GO LOCAL. Det er samtidig GO LOCAL, som udvælger de rigtige produkter og leverandører, mens Dansk Cater A/S tager sig af logistik og økonomistyring.
GO LOCAL’s koncept er skabt til små producenter, som har brug for fleksibilitet, og aftalerne tegnes med producenterne ud fra, hvad de har kapacitet til at levere.
Med Vores Lokale Varer ønsker føtex’ at give kunderne mulighed for at købe specialiteter fra lokalområdet, men også at øge tilgængeligheden af danske kvalitetsprodukter til hele landet. Derfor er alle leverandørerne blevet udvalgt efter principper om godt håndværk, gennemsigtighed og nærvær.
For producenterne er det en unik mulighed for at nå ud til et bredere publikum. Den mulighed er indtil videre blevet grebet af 20 mindre, danske fødevarevirksomheder, som fremstiller specialprodukter inden for både frost og kolonial, fx marmelade, mel, saft, øl, pesto, is og pasta.