• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltCertificeringFoodserviceØkologi og bæredygtighed10. 11. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

Første Scandic restaurant modtager Det Økologiske Spisemærke i sølv

AktueltCertificeringFoodserviceØkologi og bæredygtighed10. 11. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Der var stor glæde i teamet, da Restaurant Ansvar på Scandic Spectrum, som den første Scandic restaurant nogensinde modtog Det Økologiske Spisemærke i sølv under Økologisk Landsforenings Inspirationsdag 2022.

Det var et tydeligt stolt hold der modtog Det Økologiske Spisemærke i sølv.

Scandic er kendt som Danmarks eneste svanemærkede hotelkæde og har det sidste år modtaget en række økologiske spisemærker i bronze på hoteller over hele landet. Men i går modtog Scandic det første økologiske spisemærke i sølv på Restaurant Ansvar – Greenery Lab, der ligger på toppen af det nyopførte Scandic Spectrum på Kalvebod Brygge. Sølvmærket markerer, at restauranten nu serverer 60-90 % økologi, og det er en stor sejr både for restauranten og ikke mindst for Danmarks største hotelkæde, fortæller F&B Direktør i Scandic Danmark, Karsten Felvang Nielsen:

– Vi har nået en vigtig milepæl ved at opnå det økologiske spisemærke i sølv på Restaurant Ansvar. Ansvar er på mange måder en foregangsrestaurant og laboratorium for alt det vi gerne vil, når det kommer til mad og drikke i Scandic, og sølvmærket er et vigtig skridt i den rigtige retning. Jeg er virkelig stolt af, at Ansvar har opnået sølvmærket og af teamets ambitiøse arbejde med økologi, men samtidig er certificeringen også et vigtig pejlemærke for, hvor vi på vej hen i Scandic”, fortæller Karsten Felvang.

Læs mere om Restaurant Ansvar i Food&Drink: Ansvar for både kloden og restaurant

I restaurantteamet er man også stolte af certificeringen, der bl.a. er resultatet af et ambitiøst arbejde med at finde de helt rigtige leverandører og turde udfordre dem:

– Vi er virkelig stolte af, at vores arbejde med økologi har givet pote. Økologitanken er en afgørende del af Ansvars DNA, og derfor betyder det virkelig meget for os modtage spisemærket i sølv. Økologi fylder enormt meget i vores daglige arbejde, og vi tager konstant stilling til de råvarer, vi serverer. Vi kender vores leverandører rigtigt godt og udfordrer dem gang på gang, når det kommer til økologi. Det betyder, at vi i dag kan prale af, at vi kan serverer 60-90 % økologi, og det er hele teamet så stolte over, fortæller Restaurant Manager, Lucas Winther.

I Økologisk Landsforening er man også glade for at den første Scandic restaurant har modtaget Det Økologiske Spisemærke i sølv:

– I Økologisk Landsforening er vi rigtigt stolte over at en så stor kæde som Scandic har valgt at prioritere økologi. De har gjort snak til handling og kan være stolte af at alle hoteller har det økologiske mærke i bronze, og at Ansvar som den første Scandic restaurant har spisemærket i sølv. Vi vil gerne opfordre alle til at støtte op om arbejdet med økologi og bakke op om de steder, der har spisemærkerne, fortæller Torben Blok, Markedschef i Økologisk Landsforening.

Om Det Økologiske Spisemærke i sølv

Det økologiske spisemærke i sølv er et statskontrolleret bevis på, at andelen af de indkøbte føde- og drikkevarer er 60-90 % økologiske. Økologitanken bygger på en idé om, at produktion af fødevarer skal tage hensyn til jordens naturlige systemer, og at bæredygtig produktion af fødevarer ikke må påvirke klima, biodiversitet eller naturens ressourcer negativt. Økologiske råvarer indeholder derfor ikke pesticider, men fokuserer på bedre dyrevelfærd, plads til naturen og respekt for miljøet. Det Økologiske Spisemærke kontrolleres af Fødevarestyrelsen og findes også i bronze (30-60%) og guld (90-100%).

Skrevet i: Aktuelt, Certificering, Foodservice, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik