• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Politik og eksportTop14. 09. 2023 | Mikkel Bækgaard

Fødevaresektorens styrker inden for bæredygtighed danner kimen for eksportvækst

Politik og eksportTop14. 09. 2023 By Mikkel Bækgaard

Danmarks landbrugs- og fødevaresektor anerkendes som effektiv samarbejdspartner for bæredygtig udvikling af værdikæden på vigtige eksportmarkeder. En ny analyse, udført af Epinion for Food Nation, viser, at der er eksportvækst at hente for virksomheder med produkter og løsninger, der kan bidrage til at accelerere den grønne omstilling globalt.

Lise Walbom, CEO i Food Nation

Den seneste Imageanalyse fra Food Nation viser, hvordan internationale B2B-beslutningstagere i Kina, Tyskland, Indien og USA ser på dansk landbrugs- og fødevareproduktion. Analysen fremhæver bl.a., at Danmark forbindes med en række positive egenskaber, herunder især kvalitet, bæredygtighed, økologi og sundhed.

”Den danske fødevareklynge har længe været anerkendt for højt niveau, især inden for kvalitet og fødevaresikkerhed. Det er sektorens solide fundament, og det skal vi være stolte af, fastholde og udbygge. Med denne analyse kan vi dokumentere, at bæredygtighed, økologi og sundhed også er yderst veletablerede styrkepositioner, der med stor fordel kan anvendes aktivt i eksportfremmende aktiviteter”, siger Lise Walbom, CEO i Food Nation.

Øget internationalt kendskab bærer potentialet til eksportvækst

58 pct. af de adspurgte beslutningstagere betragter Danmark som en førende landbrugs- og fødevarenation. Samtidig udtrykker hele 26 pct., at de har et begrænset kendskab til dansk landbrugs- og fødevareproduktion. Kendskabet er især lavt i Indien (29 pct.) og USA (38 pct.), to af verdens største økonomier. Det afslører en oplagt mulighed for at løfte eksporten via øget kendskab til de danske styrkepositioner, mener Food Nations direktør, Lise Walbom.

”Når mere end en fjerdedel på vores store nøglemarkeder svarer, at de kun har begrænset kendskab til os, så skal vi skrue op for indsatsen. En central nøgle til øget eksport ligger i at styrke markedsføringen af bæredygtige løsninger, der i høj grad efterspørges verden over, for at accelerere den grønne omstilling af sektoren”, udtaler Lise Walbom.

Bæredygtighed er afgørende som løftestang for brandingaktiviteter

Analysen viser tydeligt, at det er fødevareklyngens styrker inden for bæredygtighed, fødevaresikkerhed, ressourceeffektivitet og sundhed, der trækker på de fire undersøgte markeder. 

66 pct. af beslutningstagerne er enige i, at danske produkter og løsninger aktivt fremmer bæredygtige produktionsmetoder. 

68 pct. anerkender Danmark som en stærk leverandør af teknologiske produkter og løsninger, der højner fødevaresikkerhedsstandarder og ressourceeffektivitet. 

59 pct. betragter Danmark som en kilde til produkter og løsninger, der kan understøtte den globale folkesundhed. 

Bæredygtighed, ressourceeffektivitet og sundhed er cementeret som solide styrkepositioner gennem Food Nations imageanalyser siden 2019. Der eksisterer således et stort potentiale for øget eksport, når virksomheder kan underbygge disse kvaliteter i deres brandingaktiviteter.

Fødevareklyngen er effektiv samarbejdspartner i den grønne omstilling

53 pct. peger på, at danske produkter og løsninger leverer god værdi for pengene. Baggrunden er en bred anerkendelse af sektoren som leverandør af høj kvalitet gennem hele værdikæden. Der tegner sig et billede af Danmark som en effektiv samarbejdspartner, på vejen til bæredygtig omstilling. Et øget internationalt kendskab til det danske brand kan være kimen til et grønt eksporteventyr for danske løsninger og produkter inden for landbrugs- og fødevaresektoren.

”Analysens resultater underbygger dette billede af Danmark som leverandør af morgendagens løsninger. Vi bliver i høj grad anerkendt, som en stærk eksportpartner, med produkter og løsninger til den videre udvikling i hele værdikæden”, afslutter Lise Walbom.

Skrevet i: Politik og eksport, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Norrlyst Koncernen køber de resterende ejerandele i Cadence Group og ejer nu 100%

Foodservice18. 12. 2025

Norrlyst Koncernen tager næste store skridt i sin vækstrejse og opkøber de resterende ejerandele i Cadence Group, hvilket betyder, at koncernen nu ejer 100% af det populære brunch- og bagerikoncept. Cadence Group driver i dag fire restauranter samt en fabrik i Herlev og er kendt for at levere

100 millioner kroner til nye grønne fødevareprojekter

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 12. 2025

Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram har åbnet en ny ansøgningsrunde til en pulje med 100 millioner kroner. De 100 millioner kroner skal gå til projekter, der kan styrke den grønne omstilling af den danske fødevaresektor. Puljen kan søges frem til 19. februar 2026. Godt grønt nyt til de

Food Nations Visitor Centre åbnede i nye rammer

AktueltPolitik og eksport18. 12. 2025

Food Nation markerede den 15. december 2025 den officielle åbning af fødevareklyngens Visitor Centre i København i nye fysiske rammer. Det opdaterede og udvidede udstillingsvindue præsenterer det ypperste inden for danske fødevareløsninger, bæredygtig innovation og globalt samarbejde. Ved

Landbrugets Økonomi 2025: Et rekordår med en usikker fremtid

AktueltFødevareproduktionLandbrug18. 12. 2025

For dansk landbrug har 2025 været et fremragende år drevet af husdyrproduktion og en god høst. Men begyndende prisfald og strammere politiske krav kan hurtigt skubbe til balancen. Fremtiden kræver heftige investeringer og tilpasninger, hvis dansk landbrug skal fastholde sin stærke

Skolemad er kommet godt fra start i Guldborgsund Kommune

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed18. 12. 2025

I juni blev Sundskolen i Nykøbing Falster den eneste folkeskole på Lolland-Falster, som kom med i det nationale skolemadsforsøg, hvor 191 skoler over hele landet afprøver skolemad. Skolemadsforsøget blev sat i gang i november og har indtil nu været en stor succes. Formålet med skolemadsforsøget

Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Med en ny AI-metode har forskere fra Københavns Universitet genopdaget 51 gamle ærtesorter, som ikke længere bruges i landbruget, men som kan vise sig lovende til produktion af plantebaserede fødevarer. Metoden er en genvej til at finde nye ressourcer i de grønne skatkamre, som genbankers enorme

Ny kvælstofaftale: Fødevareerhvervet frygter konsekvenserne for dansk fødevareproduktion

FødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Brancheorganisationen FødevareDanmark frygter konsekvenserne af den nye kvælstofaftale. Sammen med seks andre organisationer fra landbrugs- og fødevareerhvervene opfordrer organisationen til, at den grønne trepart sættes på pause, indtil konsekvenserne er fuldt belyst. Det er stort set umuligt

Bryggeriforeningen: Danske EU-politikere kæmper for pantsystemet

AktueltDrikkevarerPolitik og eksport16. 12. 2025

Det danske pant- og retursystem bliver undergravet af EU-krav om genpåfyldelige emballager, der vil lukke størstedelen af Danmarks mikrobryggerier, mener Bryggeriforeningen. Fra 2030 pålægger EU alle supermarkeder og barer at sikre, at mindst 10% af deres emballager til øl, sodavand og

Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven

AktueltDetailhandel og en grosMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Lidl Danmark har forpligtet sig til Science Based Targets Initiative (SBTi) og har validerede Net Zero-mål for 2050 – foruden validerede FLAG- og E&I-mål for 2034. Som Europas største dagligvarekæde er ambitionen, at Lidl vil være med til at vise vejen mod en verden, hvor der bliver tænkt på

CBP slår stort brød op og åbner innovationscenter

Brød og kagerTop16. 12. 2025

CBP fra Vejle, leverandør af råvarer til produktion af brød og kager, udvider nu sit hovedsæde med et topmoderne innovationscenter og fuldt udstyret bageri. Hvor brød dufter, finder mennesker hinanden – og nye ideer opstår for morgendagens brød og kager. Med det afsæt har CBP lavet et 250

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Kendt leverandør til bagerier fusionerer med Nemco

  • Ardo NV Denmark Office

    En klassiker med rødder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Et tilbageblik på året der gik

  • DENIOS ApS

    Gemmer dit løfteudstyr på skjulte farer?

  • Ardo NV Denmark Office

    Sødme møder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Fra vindtunneller til rumfart: Vakuum til rumfarts undersøgelser

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Norrlyst Koncernen køber de resterende ejerandele i Cadence Group og ejer nu 100%

    18.12.2025

  • 100 millioner kroner til nye grønne fødevareprojekter

    18.12.2025

  • Food Nations Visitor Centre åbnede i nye rammer

    18.12.2025

  • Landbrugets Økonomi 2025: Et rekordår med en usikker fremtid

    18.12.2025

  • Skolemad er kommet godt fra start i Guldborgsund Kommune

    18.12.2025

  • Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”

    16.12.2025

  • Ny kvælstofaftale: Fødevareerhvervet frygter konsekvenserne for dansk fødevareproduktion

    16.12.2025

  • Bryggeriforeningen: Danske EU-politikere kæmper for pantsystemet

    16.12.2025

  • Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven

    16.12.2025

  • CBP slår stort brød op og åbner innovationscenter

    16.12.2025

  • Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

    11.12.2025

  • Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

    11.12.2025

  • Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

    11.12.2025

  • Rekord i antal julebryg

    11.12.2025

  • NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

    11.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik