• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FødevareproduktionMarkedsføring01. 06. 2020 | Peter Friis

Fødevare- og bioressource-klynge vil gøre branchen verdensførende

FødevareproduktionMarkedsføring01. 06. 2020 By Peter Friis

En ny national klynge indenfor fødevarer og bioressourcer er født. Med tårnhøje ambitioner i bagagen, er klyngen klar til at hjælpe danske virksomheder til vækst.

Navnet er Food & Bio Cluster Denmark, og med 250 medlemmer, en nyvalgt bestyrelse og 40 medarbejdere bag roret er klyngen klar med tårnhøje ambitioner om at sikre den danske fødevare og bioressource industri en førerplads på verdensplan. For den nyvalgte bestyrelsesformand, Lars Dalsgaard, Senior VP Product & Innovation hos Arla Foods, er den fusionerede klynge et vigtigt skridt:
– Vi har i Danmark en stærk position indenfor fødevarer – det inkluderer vores fødevareproduktion, pirmærproduktion, følgeindustrierne samt vores uddannelsesplatform indenfor fødevarer. For at kunne bevare denne stærke position, så er innovation helt essentielt. I den forbindelse synes jeg, at det er stærkt, at vi samler kræfterne. Nu har vi et netværk, der kan drive innovation på tværs af hele klyngen. Endvidere ser jeg frem til at bidrage til at bygge bro mellem de store og de små spillere. Der er ingen grund til at modarbejde hinanden, da der er rigeligt plads til begge.
En kerneopgave for den nye klynge består i at hjælpe virksomheder med at skabe nye forretningsideer, innovative produkter samt accelerere virksomhedernes forretnings- og markedsudvikling:
– Vi ser det som vores fornemmeste opgave at hjælpe danske virksomheder til vækst igennem innovationsaktiviter, netværk, matchmaking og funding, fortæller Lars Visbech Sørensen, interim CEO, Food & Bio Cluster Denmark.
– Hos Food & Bio Cluster Denmark vil vi konstant have fingeren på pulsen i forhold til nye trends, tendenser og teknologier.
Etableringen af Food & Bio Cluster Denmark sker i en tid, hvor rigtig meget rimer på bæredygtighed. Den grønne omstilling stiller i endnu højere grad krav til, at alle gør sit for at gøde udviklingen af grønne løsninger og den grønne omstilling.
– Mange virksomheder indenfor branchen har både fokus på og klare strategier for, hvordan de vil bidrage til regeringernes ambitiøse 70 procent CO2-reduktion. Vi ser en vigtig opgave i at hjælpe virksomhederne med at opnå dette, pointerer Lars Visbech Sørensen.

Ikke bare en fusion
Det er organisationerne Danish Food Cluster, Agro Business Park, Videncenter for Fødevareudvikling (VIFU) og Nordjysk Fødevareerhverv, som er gået sammen om fusionen. Men etableringen af Food & Bio Cluster Denmark er ikke bare fire organisationer, der fusionerer, det er også områderne fødevarer og bioressourcer, der fusionerer.
– Der er så mange synergier mellem fødevarer og bioressourcer, og det giver nye muligheder og løsninger at tænke værdikæder på tværs, fortæller Lars Visbech Sørensen.
Til den stiftende generalforsamling i Food & Bio Cluster Denmark, som fandt sted fredag den 29. maj, var der kamp om de 9 ledige pladserne til bestyrelsen. 22 profiler fra klyngen stillede op til bestyrelsen, hvilket betød kampvalg i kategorien for små og mellemstore virksomheder, store virksomheder og øvrige medlemmer.
Valget om formandsposten faldt på Lars Dalsgaard fra Arla. Lars Dalsgaard har 36 års erfaring inden for branchen, og han har været med til at bygge nogle af Arlas virksomheder op i udlandet – heriblandt England. Til daglig spiller Lars Dalsgaard en central rolle i Arla ambitiøse innovationsmål om at fordoble deres innovations impact.
– Jeg er utrolig glad og stolt over, at man har vist mig den tillid. Jeg glæder mig til at bidrage med min lange erfaring indenfor branchen – og sikre en førerposition for Food & Bio Cluster Denmark. Og her er samarbejde et essentielt element. Det er den filosofi, som jeg arbejder med til daglig i blandt andet Arlas Innovationscenter i Skejby, hvor åben innovation i samarbejde med partnere som startups, leverandører og kunder er fundamentet for centret, fortæller den nyvalgte formand, Lars Dalsgaard.

Food &. Bio Clusters bestyrelse:
Claus Christensen, Sæby Fiske-Industri
Lars Dalsgaard, Arla Foods
Mette Schacht Færch, Danish Crown
Henning Preiss, Aquapri Denmark
Peter Toft, Toft Care
Henrik Rendbøll, Møllerup Gods
Vibeke Kistrup Holm, FORCE Technology
Poul Melgaard Jensen, Danish Seafood Association
Erik Bisgaard Madsen, Københavns Universitet
Kurt Nielsen, Aarhus Universitet
Christine Nelleman, DTU
Mikael Poulsen, Teknologisk Institut
Leif Nielsen, Dansk Industri
Anders Martin Klöcker, Landbrug & Fødevarer

Det handler om synergi og bæredygtige løsninger
Det er organisationerne Danish Food Cluster, Agro Business Park, Videncenter for Fødevareudvikling (VIFU) og Nordjysk Fødevareerhverv, som er gået sammen om fusionen.
Fusionsplanen er skabt med hjælp fra Landbrug & Fødevarer og DI Fødevarer. Dertil med opbakning fra centrale danske vidensinstitutioner: Aarhus Universitet, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Københavns Universitet og Teknologisk Institut (på vegne af GTSerne).
Food & Bio Cluster Denmark vil få en national repræsentation med lokale hubs placeret i Aarhus, Viborg, Aalborg, Holstebro, Syddanmark og København.
Tankerne bag fusionen er:
•Skabe synergi og initiere fremtidens bæredygtige løsninger til gavn for erhvervet og Danmark
•Modstå konkurrencen fra internationale klynger
•Fastholde og forbedre Danmarks internationalt anerkendte, ledende position inden for fødevareinnovation
•Sikre, at Danmark fortsat er centrum for udvikling af fremtidens løsninger inden for fødevarer og bioressourcer
•Efterkomme virksomhedernes efterspørgsel efter forenkling og bedre overblik over tilbud inden for forretningsudvikling og innovation
•Kan ansøge om offentlige midler til styrkepositionerne ”fødevarer og bioressourcer”.

Skrevet i: Fødevareproduktion, Markedsføring

Seneste nyt fra redaktionen

Toms Gruppen giver nyt liv til den ikoniske Guldæske

Konfekture04. 09. 2025

Toms Gruppen relancerer den ikoniske Guldæske med fokus på mindre emballage og bedre genanvendelighed. Det klassiske design og antallet af de elskede praliner bevares, mens æsken får et moderne og funktionelt løft. Toms Gruppen annoncerer en relancering af den ikoniske Guldæske, som er

Food&Drink på gaden med fokus på brød, mel og bagværk

AktueltBrød og kagerFoodservice04. 09. 2025

Der er fokus på alt godt fra kornet i den seneste udgave af magasinet Food&Drink. Læs blandt andet om de seneste trends og om brødserveringen på den nye Restaurant Paula. Vi har dog også fyldt glasset med dansk pinot noir og ser på Sveriges største madmesse i Malmø. Det er årets femte

1400 studerende fra amerikanske universiteter skal opleve dansk madkultur og gastronomi

FoodserviceForskning og uddannelse04. 09. 2025

By- og madoplevelsen Moveat går i partnerskab med uddannelsesinstitutionen DIS og skræddersyer 26 gastronomiske gåture i 10 byer i Danmark. 1400 studerende fra USA bliver introduceret til dansk madkultur og lokal gastronomi. De skal opleve klassikere som smørrebrød, tarteletter og gammeldags

Danmarkshistoriens største uddannelsesevent starter snart

AktueltForskning og uddannelse04. 09. 2025

H.M. Kong Frederik 10. gæster EuroSkills Herning 2025, hvor han blandt andet skal overvære en række konkurrencer og møde en stribe af de danske deltagere. Det officielle europamesterskab for unge faglærte finder sted i MCH Messecenter Herning 10.-12. september, hvor Herning samtidig er vært for et

Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet

Detailhandel og en grosFødevareproduktionTop04. 09. 2025

Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund,

McDonald’s og Toms lancerer McFlurry Heksehyl

FoodserviceKonfekture02. 09. 2025

Efter succesen med McFlurry Skildpadde går McDonald’s og Toms igen sammen om at give danskerne en ny is-variant. Denne gang er det den ikoniske lakridsslik Heksehyl, der flytter ind i ismenuen hos McDonald’s. McFlurry Heksehyl kombinerer McDonald’s klassiske vaniljeis med en intens lakridssovs,

Stigende kødpriser tvinger kantiner til omstilling: Food Festival samler branchen om praktiske løsninger

Frugt og grøntKød, fisk og fjerkræMesser og konferencerMiljø og sundhedTop02. 09. 2025

Når Food Festival 5.-7. september slår dørene op til Danmarks største madfestival, sætter det professionelle program fokus på et brændende aktuelt emne: Høje priser på især oksekød tvinger både offentlige og private kantiner og storkøkkener til at tænke nyt og grønt. Med målrettede arrangementer

7-Eleven og Carlsberg lancerer limited edition-øl brygget på upcyclet kaffe

Detailhandel og en grosDrikkevarerØkologi og bæredygtighed02. 09. 2025

7-Eleven gentager succesen med at sætte limited edition-øl på hylderne. Sammen med Husbryggeriet Jacobsen lancerer conveniencekæden ’Jacobsen Coffee Corner’ – en limited edition kaffestout brygget på upcyclet kaffe fra Peter Larsen Kaffe, som ellers ville være gået til spilde. Øllen fås eksklusivt i

45 millioner æbler reddet siden opstarten af Årets Ævlerov

AktueltDrikkevarerFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed02. 09. 2025

Når verden forandrer sig, vokser behovet for det, vi kan regne med. For mange fynboer er Årets Ævlerov netop dét: en årlig, nærværende tradition, hvor man i fællesskab samler æbler i haven og kører dem til Ørbæk, så de kan blive til most – en tradition hvor fællesskab, omtanke og lokale værdier står

Madspild koster Danmark 11 milliarder kroner årligt – kunstig intelligens kan være løsningen

AktueltFoodserviceFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed02. 09. 2025

En ny rapport fra tænketanken ONE\THIRD afslører, at Danmarks madspild nu koster samfundet 11 milliarder kroner årligt. I lyset af de bekymrende tal peger tænketanken på kunstig intelligens som en afgørende teknologi til at vende udviklingen - både hos private og virksomheder. Den nye rapport,

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Mere end 500 er allerede tilmeldt – skal du med?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Toms Gruppen giver nyt liv til den ikoniske Guldæske

    04.09.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på brød, mel og bagværk

    04.09.2025

  • 1400 studerende fra amerikanske universiteter skal opleve dansk madkultur og gastronomi

    04.09.2025

  • Danmarkshistoriens største uddannelsesevent starter snart

    04.09.2025

  • Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet

    04.09.2025

  • McDonald’s og Toms lancerer McFlurry Heksehyl

    02.09.2025

  • Stigende kødpriser tvinger kantiner til omstilling: Food Festival samler branchen om praktiske løsninger

    02.09.2025

  • 7-Eleven og Carlsberg lancerer limited edition-øl brygget på upcyclet kaffe

    02.09.2025

  • 45 millioner æbler reddet siden opstarten af Årets Ævlerov

    02.09.2025

  • Madspild koster Danmark 11 milliarder kroner årligt – kunstig intelligens kan være løsningen

    02.09.2025

  • Findus gør comeback i dansk detailhandel

    28.08.2025

  • Danmark har fået sin første herboende Master of Wine

    28.08.2025

  • Ny madkonkurrence vil samle generationer om kartoflen

    28.08.2025

  • Nye tal: Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

    28.08.2025

  • Anuga med koreansk partnerskab og ti fagmesser

    28.08.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik