• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Messer og konferencerRåvarer og ingredienser02. 12. 2019 | Peter Friis

Fi Europe & Ni vender tilbage til Paris

Messer og konferencerRåvarer og ingredienser02. 12. 2019 By Peter Friis

33 år efter starten melder Europas førende messe for ingredienser om fortsat vækst, når den afholdes fra 3. til 5. december i Paris.

Det handler om fødevareingredienser, når udstillingscentret Paris Nord Villepinte danner rammen om Fi Europe & Ni fra 3. til 5. december. De besøgende fagfolk loves et bredt spektrum af produkter, koncepter og innovationer fra både etablerede virksomheder og lovende nye virksomheder.
Siden lanceringen i 1986 er Fi Europe blevet den førende messe på området i Europa og det forventes, at mindst 27.000 fagfolk vil besøge messen i Paris i år. Fra 2020 vil arrangementet fusionere med Hi for at skabe en fødevareingrediensmesse, der dækker alle typer af fødevarer.

Større end nogensinde
På et udstillingsområde med mere end 80.000 kvadratmeter vil de toneangivende virksomheder inden for ingredienser give deres bud på fremtidens fødevarer. Nøgleordene for dette års arrangement er blandt andet Clean-Label, sunde og funktionelle fødevarer samt plantebaserede alternativer.
Godt 1.700 udstillere fra 135 lande har meldt deres ankomst, hvilket repræsenterer en enorm vækst siden den spæde start for 33 år siden. Samtidigt er messen ændret fra at være en klassisk handelsmesse til en skræddersyet mulighed for informationssøgning for den globale fødevareindustri.
Blandt de mange temaer i år kan nævnes præsentationer om branchens trends fra førende aktører samt indlæg om fødevarekvalitet og -sikkerhed og den nyeste udvikling inden for plantebaserede fødevarer. Desuden gennemføres talrige madlavningsshows, smagsprøver, paneldiskussioner og guidede ture.
Som altid gennemføres en konference sideløbende med udstillingen, hvor mange af verdens eksperter inden for ingredienser fortæller om aktuelle og fremtidige muligheder for fødevareindustrien.

Den grønne forbruger er i fokus
Den såkaldt grønne forbruger fylder meget i dagens fødevareindustri. Dette sætter også sit præg på messen i Paris. Da flere og flere virksomheder fokuserer på naturlige ingredienser og økologisk herkomst, har udstillingsarrangøren mere end fordoblet størrelsen af eventets økologiske pavillon. Desuden er området med de naturlige ingredienser vokset med mere end 50 procent siden forrige messe, hvor området ellers meldte om en fordobling af arealet.
Mere end 100 virksomheder deltager således i den del af messen, der omhandler ”Natural Ingredients”, området suppleres af den økologiske pavillon med over 50 udstillere, der giver et glimrende overblik over mangfoldighed af de økologiske muligheder og alternativer.
Udover de mange udstillede løsninger vil der være en bred vifte af information om naturlige og økologiske emner. Den stigende forbrugerefterspørgsel efter bæredygtighed bliver debatteret bredt. Lige fra ønsket om ansvarlig produktion over madspild til miljøvenlige emballageløsninger er på programmet.

Hvad er egentlig naturligt?
På messen vil der også være indlæg, der går tæt på de såkaldt naturlige fødevarer, der ikke kan defineres entydigt i modsætning til eksempelvis de økologiske produkter. Der foreligger ganske enkelt ikke en nøjagtig definition, men det forhindrer ikke, at der er voksende marked for naturlige alternativer.
De såkaldt naturlige fødevarer omfatter typisk produkter, der meldes fri for kunstige tilsætningsstoffer, farvestoffer og smagsvarianter samt minimalt forarbejdede fødevarer og drikkevarer. Mange medtager også GMO-frie løsninger.
Uanset om man finder definitionen af de naturlige fødevarer for korrekt eller ej, taler analytikerne om et marked, der er mere end fordoblet det seneste år og som i dag indkøbes af mere end hver fjerne europæiske forbruger i større eller mindre grad.
Messedirektøren Julien Bonvallet bemærker, at de første udstillere vovede sig ind i arenaen med deres naturlige alternativer for omkring 20 år siden.
– På det tidspunkt handlede det primært om farver og smag, men det var allerede dengang tydeligt, at dette var en stor trend, hvorfor vi tidligt skabte specialiserede zoner på messen og i 2007 tilføjede vi officielt en integreret naturingrediensudstilling til Fi-Europe, der siden da har fået tilnavnet Ni. Nu kan vi med rette sige, at for næsten enhver udfordring, fødevareindustrien står overfor, kan man ved et besøg i Paris se både de klassiske og de naturlige løsninger.
Læs mere om messen i Paris på http://www.figlobal.com/fieurope.

Skrevet i: Messer og konferencer, Råvarer og ingredienser

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik