• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDetailhandel og en grosDrikkevarerFoodserviceMarkedsføringPolitik og eksport04. 09. 2017 | Kasper Mundt-Nielsen

Europa tørster efter dansk nichespiritus

AktueltDetailhandel og en grosDrikkevarerFoodserviceMarkedsføringPolitik og eksport04. 09. 2017 By Kasper Mundt-Nielsen

Food Festival var en perfekt ramme for mødet mellem danske producenter og udenlandske opkøbere. Her drøfter Thomas Smidt-Kjærby fra Fary Lochan Distillery muligheder med tyske Norbert Biker.

Ni importører fra hele Europa var klar med flere kontrakter, da de mødte danske producenter af spiritus, vin, øl og læskedrikke ved Food Festival i Aarhus.

Kan man sælge dansk frugtvin i Skt. Petersborg? Eller dansk gin i London? Ja – det kan man sagtens. Det påstår en del af de ni indkøbere, som forud for weekendens Food Festival i Aarhus mødtes med 34 danske producenter af spiritus, vin, øl og læskedrikke. Her var de en del af matchmaking-arrangementet Danish Drinks for Distribution. I løbet af to dage afviklede de over 100 møder af en halv times varighed med de danske producenter, som skulle overbevise indkøberne om deres produkters smag, historie og andre unikke egenskaber.

Rusland importerer allerede
Blandt importørerne var blandt andet Konstantin Lialin fra Skt. Petersborg, hvor han er medejer af et bryggeri, 30 restauranter og et importfirma, som via Estland henter forskellige europæiske luksusdrikke til Rusland. Og han kender de danske alkoholproducenter, da han allerede importere dansk øl, vodka og akvavit fra små producenter. Mens en almindelig øl i butik kan købes for under 4 kroner, formår Konstantin Lialin eksempelvis at sælge en Mikkeller-øl til 32 Euro på hans restauranter.
– Skandinavien og Danmark er kendt for meget høj kvalitet – lige fra Bang & Olufsen til småkager, så skandinavisk er trendy, selvom det er dyrt, fortæller Konstantin Lialin. Når de danske produkter slipper for danske afgifter, er det hans erfaring, at man kommer ned på et prisniveau, hvor de bedrestillede og trendsættende russere godt kan være med. Efter dagens matchmaking var russeren således klar til import af seks forskellige drikke i dessertvinskategorien, hvor man ifølge Lialin fint kan konkurrere med dyr portugisisk portvin på hans restauranter.

London vild med dansk gin
Fra London var David Smith fra fløjet ind i jagten på nye typer Gin og andre originale spiritustyper. Med salg til private member clubs, gourmetrestauranter og barer på fashionable væddeløbsbaner har englænderen et kundesegment, hvor små producenters originalitet og historie har stor betydning. Og kan denne hægtes op på dansk hygge og skandinavisk livsstil, er prisen ikke afgørende.
– Britiske trendsættere har for alvor fået øjnene op for skandinaviske værdier i fødevareproduktion, som er baseret på respekt for naturen, gode råvarer og håndværk. Det nordiske køkken har uden tvivl været med til at sætte en dagsorden, hvor man også har fået interesse for skandinavisk nichealkohol, siger David Smith, som lavede kontrakt på tre forskellige slags dansk gin.
– Har man forstand på gin vil man forstå, at dette er helt unikke produkter med en anderledes smag end britisk gin. Det er kendere parate til at betale for, sagde David Smith, som også blev skrevet op til et parti Icewine fra Cold Hand Winery – til levering om to år, når den dansk frugtvinsspecialist atter har færdigproduceret et parti.
– Kokke i London er helt vilde med disse små nicheproduktioner til drinks og bygger hele menuer op omkring en speciel drink. De vil elske dansk Icewine, lyder det.

100 match-makingmøder skabte masser af aftaler og konkrete kontrakter. I forgrunden Jens Skovgaard (tv) fra Cold Hand Winery sammen med tyske Norbert Biker, og i baggrunden Troels Præst Andersen (tv.) fra Njord Gin sammen med britiske David Smith.

Bruxelles retter blikket mod nord
I Bruxelles fornemmer man også et skifte blandt byens gourmeter væk fra de traditionelle stormagter i Sydeuropa med blikket rettet mod nord, når det gælder mad og drikke. Dries Jacobs sælger alkohol til restaurantkæder og forskellige supermarkedskæder. Han var ikke i tvivl om, at de danske producenter af drikke og alkohol kan arbejde sig ind på markedet i løbet af de kommende fem-10 år, hvis man formår at få volumen op – og gerne priserne ned.
– Jeg har oplevet fantastiske kvaliteter her på Food Festival og vil også prøve at købe et par specialprodukter. Men jeg har brug for større tonnager, hvis jeg for alvor skal bruge kræfter på at sælge de danske specialprodukter, sagde Dries Jacobs.

Seriøst samarbejde
Bag Danish Drinks for Distribution står Enterprise Europe Network, hvor projektleder Kathrine Vejgaard Stage er imponeret over det engagement, som de danske producenter har lagt i mødet med de europæiske indkøbere.
– Gruppen tæller både virksomheder, som allerede er på eksportmarkedet, og andre, som afprøver udlandet for første gang. Alle har virkelig lagt store kræfter i at komme ind på livet af importørerne, så jeg er overbevist om, at dette vil kaste eksportkontrakter af sig, sagde Kathrine Vejgaard Stage
– Men jeg er næsten lige så imponeret af de europæiske importører, som har givet producenterne et meget seriøst modspil, siger projektlederen, som har kendskab til mellem 10 og 15 konkrete kontrakter indgået i løbet af de to dages matchmaking.

Bag Danish Drinks for Distribution står Agro Business Park, herunder Entreprise Europe Network og Future Food Innovation, Food Festival, Engagefood og Business Region Aarhus.

Skrevet i: Aktuelt, Detailhandel og en gros, Drikkevarer, Foodservice, Markedsføring, Politik og eksport

Seneste nyt fra redaktionen

De Samvirkende Købmænd: Danskerne vil have lavere moms på fødevarer – og det kan sagtens lade sig gøre

Detailhandel og en grosPolitik og eksport18. 09. 2025

Fødevarepriserne har pil opad, og det rammer danskerne på pengepungen. Det er oplagt at lette momsen på fødevarer – og det kan endda nemt finansieres: Skal momsen på fødevarer sænkes til 15 pct., skal momsen på andre varer som f.eks. cykler og elektronik hæves med blot 1,6 pct. Det viser nye

I kamp for danskernes yndlingsfrugt: Danske butikker i fælles front for bananen

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 09. 2025

Coop, Netto, Rema 1000 og Lidl sender fælles opfordring til kunderne: Køb Fairtrade-bananer – for bondens løn og bananens fremtid. For første gang nogensinde går de største danske dagligvarekæder – Coop, Netto, Rema 1000 og Lidl – sammen i en fælles kampagne, der opfordrer danskerne til at

Grønt Marked inviterer til premiere på Biodiversitetsfestival

AktueltFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 09. 2025

Gæsterne kan smage, lytte, lære og opleve mangfoldigheden, når biodiversiteten på den københavnske madscene fejres for første gang. Mere end 30 producenter, landmænd, kokke, bagere, bryggere, biavlere, møllere, slagtere, pølsemagere og ostemagere samles til festival på Skjolds Plads d. 21.

MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

Detailhandel og en grosEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Regeringen har aftalt at ville fjerne emballageafgiften samt udtrykt vilje til at indføre et loft over kommunernes andel af producentansvaret. Det mødes med stor tilfredshed hos Mærkevareleverandørerne. ”Det er stærkt, at regeringen har aftalt en ramme for et loft over, hvor store omkostninger

Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

Forskning og uddannelse16. 09. 2025

To glemte flasker i en kælder på Frederiksberg med bakteriekulturer fra 1890’erne har givet forskere fra Københavns Universitet et enestående indblik i Danmarks smøreventyr. Gennem avanceret DNA-analyse har de undersøgt indholdet i flaskerne som blandt andet bød på flere bakterielle overraskelser og

Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

AktueltForskning og uddannelse16. 09. 2025

Sønderborg Kommune, Hotel- og Restaurantskolen i Valby, EUC Syd og lokale samarbejdspartnere vil sammen undersøge muligheden for at etablere serviceuddannelser inden for hotel-, restaurations- og turismebranchen med internationalt udsyn og stærk lokal forankring. Et nyt partnerskab er ved at

Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Mandag den 15. september lagde finansminister Nicolai Wammen vejen forbi Regionshospitalet i Randers for at lade sig inspirere af en af landets største økologiske succeser. Kan man reducere sit klimaaftryk, sænke sit madspild, spise langt mere efter kostrådene – for eksempel 580 procent flere

Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

FoodserviceMiljø og sundhedTop16. 09. 2025

En ny undersøgelse fra analysevirksomheden YouGov viser, at danskerne ikke er blege for at skippe et måltid og erstatte det med en hurtig snack på farten. Specielt den yngre generation tyer oftere til det hurtige og lette alternativ. Den tendens bekymrer ernæringsekspert. Mad på farten kommer i

Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

AktueltMesser og konferencer11. 09. 2025

Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere. En stor del af den danske fødevarebranche

Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

Messer og konferencer11. 09. 2025

Med omkring 4.300 udstillere og 135 fællesstande åbner Anuga Fine Food 2025 i Köln i sin hidtil største udgave. Fagmessen under Anuga-paraplyen viser, hvordan delikatesser, gourmetprodukter og basisfødevarer vinder global betydning. Fra Altunkaya Ins. Nak. Gida Tic. A.S. over Calvo

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    OTTO Digital Services til systemer

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Ny butikschef i Dagrofa Foodservice Herning har stort lokalt kendskab

  • DENIOS ApS

    Sådan får du op til 50 % mere lagerkapacitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • De Samvirkende Købmænd: Danskerne vil have lavere moms på fødevarer – og det kan sagtens lade sig gøre

    18.09.2025

  • I kamp for danskernes yndlingsfrugt: Danske butikker i fælles front for bananen

    18.09.2025

  • Grønt Marked inviterer til premiere på Biodiversitetsfestival

    18.09.2025

  • MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

    16.09.2025

  • Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

    16.09.2025

  • Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

    16.09.2025

  • Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

    16.09.2025

  • Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

    16.09.2025

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

  • Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

    09.09.2025

  • Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

    09.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik