• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDrikkevarerEmballageMejeriMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed03. 12. 2024 | Mikkel Bækgaard

En mælkekasse til jul

AktueltDrikkevarerEmballageMejeriMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed03. 12. 2024 By Mikkel Bækgaard

Aflevér de tomme mælkekasser og støt Arla Fondens arbejde med at få børn og unge i køkkenet.

Nu har du mulighed for at handle med julehjertet, spare CO2 samtidig og samtidig støtte Arla Fonden.

Arla har nemlig fuld gang i slutspurten af sin kampagne for at indsamle så mange af de velkendte grønne mælkekasser som muligt.

Og jo flere kasser der kommer ind, jo bedre er det for både miljøet og for danske børn. 

Kasserne er nemlig solidt bygget og kan sagtens holde i 20 år, så hver gang en mælkekasse kommer hjem, forsvinder behovet for at producere en ny mælkekasse. 

Samtidig donerer Arla fem kroner per ekstra kasse til Arla-fonden, der arbejder for at inspirere og uddanne børn og unge i sunde og mere bæredygtige madvaner.

“Når man bevæger sig rundt i både institutioner, hos familie og venner eller ser på de knallerter, der kører forbi, er det tydeligt at rigtig mange, der er glade for at bruge Arlas ikoniske grønne mælkekasser. Det kan jeg som direktør for Arla Danmark godt føle mig lidt stolt over. Men det ændrer ikke ved, at vi meget gerne vil have mælkekasserne hjem, så Arla kan bruge dem igen. Det er klart det bedste for miljøet, og derfor håber jeg, at alle danskere vil kigge en ekstra gang på loftet og i garagen for at se, om der skulle stå en mælkekasse eller to, som kan afleveres,” siger administrerende direktør for Arla Danmark, Henrik Lilballe Hansen.

Kan være farlige

Det er også begrundelsen for, at Arla i perioder gør noget ekstra for at få mælkekasserne hjem. 

Blandt andet ved at donere 5 kroner til Arla Fonden s aktiviteter for hver ekstra mælkekasse, der bliver leveret tilbage i 2024.

Aflevering kan ske på Arlas indsamlingsstationer, som er opsat ved udvalgte supermarkeder og på genbrugspladser over hele landet, så det burde være muligt at finde et sted i nærheden, hvor man kan aflevere overskydende mælkekasser.

“Det bedste rent miljømæssigt er, at Arla kan bruge kasserne igen og igen. Samtidig oplever vi nogle gange, at mælkekasserne bliver brugt uhensigtsmæssigt ikke mindst i børneinstitutioner, og det er vi kede af. Kasserne er beregnet til mælk og fløde og ikke til at klatre på, så det er endnu en grund til, at vi gerne vil have dem tilbage,” siger Henrik Lilballe Hansen.

Ingen knallertrøverier

Han forventer på ingen måde, at alle kasserne kommer tilbage, og han understreger da også, at det vigtigste for ham er, at de bliver brugt fornuftigt.

“I Arla kan vi jo bruge kasserne til det, de oprindeligt er lavet til, men det vigtigste for mig er sådan set, at de bliver brugt, så det ikke har været spild af CO2 at producere dem. Derfor går vi heller ikke rundt og konfiskerer kasser fra almindelige menneskers Puch Maxi,” siger Henrik Lilballe Hansen.

Den ekstraordinære mælkekasseindsamling slutter med udgangen af 2024, men det ændrer selvfølgelig ikke på, at Arla også fremover gerne vil have sine mælkekasser tilbage.

Om mælkekasseindsamlingen

  • Arla producerer hvert år 250.000 nye mælkekasser som erstatning for slidte og forsvundne mælkekasser 
  • Mælkekassernes levetid er estimeret til 20 år
  • Arla donerer 5 kr. per ekstra indsamlet mælkekasse til Arla Fondens arbejde med at inspirere og uddanne børn og unge i sunde og bæredygtige madvaner.
  • Arla Fonden blev etableret i 2012 af Arla Foods, som hvert år donerer 10 millioner kroner til fondens arbejde med at inspirere børn og unge til gode, sunde og mere bæredygtige madvaner gennem involverende læringsaktiviteter, hvor børn og unge kan fordybe sig i mad, råvarer, måltider og bæredygtighed.
  • Arla Fonden arrangerer eksempelvis Madlejr, hvor 6.-8. klasser kan komme på madlejrskoler, og Madværksteder ude på skolerne. Arla Fonden udgiver også den årlige rapport Børn, Unge og Mad.

Skrevet i: Aktuelt, Drikkevarer, Emballage, Mejeri, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Fødevarevirksomheder i chok: Producentansvar for emballage bliver meget dyrere end forventet

EmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed14. 08. 2025

Den kollektive ordning VANA offentliggjorde tidligere på sommeren priser for håndtering af emballageaffald i fjerde kvartal af 2025. Dermed har landets fødevarevirksomheder fået et betydeligt klarere billede af, hvad det kommer til at koste, når det såkaldte udvidede producentansvar indføres den 1.

Organic Summit samler fødevareaktører fra hele Europa i Danmark

AktueltMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed14. 08. 2025

Når Organic Summit 2025 samler beslutningstagere, eksperter og aktører fra hele den europæiske fødevarekæde d. 18-19. august i Den Sorte Diamant, bliver det med MENY som hovedsponsor. Supermarkedskæden MENY går forrest, når Europa samles i København for at sikre mere økologi i landbruget og på

Clever går til kamp mod motorvejsjunk: Åbner caféer i Odense og Kolding

AktueltFoodservice14. 08. 2025

Danmarks største ladeoperatør åbner den 14. og 21. august to nye caféer ved lynladestationerne i Odense og Kolding og går i offensiven mod motorvejens madkultur. Med økologisk, lokal og frisklavet mad og kaffe til priser, alle kan være med på, går Clever nu til kamp mod tankstationerne. Tørre

Nyt danmarkskort skal gøre det nemt at finde vej til de økologiske spisesteder

FoodserviceMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed14. 08. 2025

Fødevarestyrelsen lancerede i går et nyt danmarkskort, som vil gøre det nemmere at finde vej til restauranter, hoteller, kantine og daginstitutioner, som har Det Økologisk Spisemærke. Fra i går, onsdag, er det blevet nemmere at finde vej til landets ca. 3.500 caféer, restauranter, hoteller og

Ny analyse dokumenterer klimaaftrykket for dansk frugt og grønt

Frugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed14. 08. 2025

En ny analyse fra andelsselskabet Gasa Nord Grønt dokumenterer nu klimaaftrykket for jordbær, gulerødder, løg og salat på producentniveau. Målet er at skabe større gennemsigtighed og at gøre det lettere for forbrugerne at vælge grønt. Frugt og grønt er ifølge Fødevarestyrelsen blandt de

Også med dansk deltagelse: Sveriges største restaurantmesse tager til Malmø

FoodserviceMesser og konferencer12. 08. 2025

Skal der hentes inspiration fra kokke, beslutningstagere, trendspottere og over 150 udstillere, så kan det være oplagt at krydse Øresund den 24.-25. september. Her finder FFCR – Fast Food & Café & Restaurant Expo – nemlig sted i Malmø. Det er Sveriges vigtigste restaurantmesse, der i år også

Københavnerinstitution relanceres: Restaurant l’Alsace går dybere i sin arv

AktueltFoodservice12. 08. 2025

Efter næsten fem årtier som en institution i det københavnske restaurationsliv skriver Restaurant l’Alsace nu et nyt kapitel i tæt samarbejde med kok og køkkenkonsulent Thomas Rode. Menukortet revitaliseres – ikke som en genopfindelse, men som en fordybelse. Målet har været klart: at finde ind

Dansk Akvakultur: Professor bør holde sig til fakta og løsninger – ikke polarisering

CertificeringFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed12. 08. 2025

ASC Nordics svarer på kritik fremsat af professor Stiig Markager, Aarhus Universitet. Professor Stiig Markager har i et tidligere debatindlæg rettet kritik mod åbne havbrug i Danmark og blandt andet sammenlignet næringsstofudledninger fra havbrug med urenset spildevand. Han sætter også

Ismageriet og Copenhagen Cooking lancerer ny is

AktueltKonfektureMesser og konferencer12. 08. 2025

Hvordan smager sensommeren? Det giver Ismageriet og Copenhagen Cookinget bud på med en helt ny is, der blev lanceret mandag d. 11. august. Isen er udviklet særligt til festivalen med udvalgte ingredienser fra både Danmark og Provence, og den ny variant forhandles eksklusivt hos Ismageriet i hele

Gejst på Hotel- og Restaurantskolen: Nyt undervisningslaboratorium med fokus på nye, eksperimenterende og kreative læringsmiljøer

Forskning og uddannelseTop12. 08. 2025

Tuborgfondet og Hotel- og Restaurantskolen vil skabe undervisning i verdensklasse og inspirere erhvervsuddannelser i hele landet. Det sker med Gejst, et nyt undervisningslaboratorium med fokus på nye, eksperimenterende og kreative læringsmiljøer. Grøn gastronomi, sanseværksteder og sanketure.

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Mere end 500 er allerede tilmeldt – skal du med?

  • Alflow Scandinavia A/S

    “Vi sender ikke bare ventiler over Øresund – vi sender ekspertviden med”

  • DENIOS ApS

    Ny certificering: Vores batteriskabe bestod testen

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch præsenterer verdens største tørtløbende og luftkølede vakuumpumpe: COBRA NC 2500 C

  • Kastberg Is ApS

    Start et gourmet-ishus med minimal investering – under 15.000 kr.

  • DENIOS ApS

    Tip: Sådan bør du udnytte sommerperioden

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Fødevarevirksomheder i chok: Producentansvar for emballage bliver meget dyrere end forventet

    14.08.2025

  • Organic Summit samler fødevareaktører fra hele Europa i Danmark

    14.08.2025

  • Clever går til kamp mod motorvejsjunk: Åbner caféer i Odense og Kolding

    14.08.2025

  • Nyt danmarkskort skal gøre det nemt at finde vej til de økologiske spisesteder

    14.08.2025

  • Ny analyse dokumenterer klimaaftrykket for dansk frugt og grønt

    14.08.2025

  • Også med dansk deltagelse: Sveriges største restaurantmesse tager til Malmø

    12.08.2025

  • Københavnerinstitution relanceres: Restaurant l’Alsace går dybere i sin arv

    12.08.2025

  • Dansk Akvakultur: Professor bør holde sig til fakta og løsninger – ikke polarisering

    12.08.2025

  • Ismageriet og Copenhagen Cooking lancerer ny is

    12.08.2025

  • Gejst på Hotel- og Restaurantskolen: Nyt undervisningslaboratorium med fokus på nye, eksperimenterende og kreative læringsmiljøer

    12.08.2025

  • Frokostbordet: Hver 10. voksne dansker føler sig svært ensom – nyt partnerskab tager kampen op

    07.08.2025

  • En sejr for havet – sardinfiskeriet er igen MSC-certificeret takket være et grænseoverskridende samarbejde

    07.08.2025

  • Lagkagehuset lancerer nyheder til frokostbordet 

    07.08.2025

  • Nu kommer det gode høstvejr: DLG melder alt klar til at få høsten i hus

    07.08.2025

  • Just Eat lancerer fri levering i hele landet med nyt leveringskoncept

    07.08.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik