• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDrikkevarerEmballageMejeriMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed03. 12. 2024 | Mikkel Bækgaard

En mælkekasse til jul

AktueltDrikkevarerEmballageMejeriMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed03. 12. 2024 By Mikkel Bækgaard

Aflevér de tomme mælkekasser og støt Arla Fondens arbejde med at få børn og unge i køkkenet.

Nu har du mulighed for at handle med julehjertet, spare CO2 samtidig og samtidig støtte Arla Fonden.

Arla har nemlig fuld gang i slutspurten af sin kampagne for at indsamle så mange af de velkendte grønne mælkekasser som muligt.

Og jo flere kasser der kommer ind, jo bedre er det for både miljøet og for danske børn. 

Kasserne er nemlig solidt bygget og kan sagtens holde i 20 år, så hver gang en mælkekasse kommer hjem, forsvinder behovet for at producere en ny mælkekasse. 

Samtidig donerer Arla fem kroner per ekstra kasse til Arla-fonden, der arbejder for at inspirere og uddanne børn og unge i sunde og mere bæredygtige madvaner.

“Når man bevæger sig rundt i både institutioner, hos familie og venner eller ser på de knallerter, der kører forbi, er det tydeligt at rigtig mange, der er glade for at bruge Arlas ikoniske grønne mælkekasser. Det kan jeg som direktør for Arla Danmark godt føle mig lidt stolt over. Men det ændrer ikke ved, at vi meget gerne vil have mælkekasserne hjem, så Arla kan bruge dem igen. Det er klart det bedste for miljøet, og derfor håber jeg, at alle danskere vil kigge en ekstra gang på loftet og i garagen for at se, om der skulle stå en mælkekasse eller to, som kan afleveres,” siger administrerende direktør for Arla Danmark, Henrik Lilballe Hansen.

Kan være farlige

Det er også begrundelsen for, at Arla i perioder gør noget ekstra for at få mælkekasserne hjem. 

Blandt andet ved at donere 5 kroner til Arla Fonden s aktiviteter for hver ekstra mælkekasse, der bliver leveret tilbage i 2024.

Aflevering kan ske på Arlas indsamlingsstationer, som er opsat ved udvalgte supermarkeder og på genbrugspladser over hele landet, så det burde være muligt at finde et sted i nærheden, hvor man kan aflevere overskydende mælkekasser.

“Det bedste rent miljømæssigt er, at Arla kan bruge kasserne igen og igen. Samtidig oplever vi nogle gange, at mælkekasserne bliver brugt uhensigtsmæssigt ikke mindst i børneinstitutioner, og det er vi kede af. Kasserne er beregnet til mælk og fløde og ikke til at klatre på, så det er endnu en grund til, at vi gerne vil have dem tilbage,” siger Henrik Lilballe Hansen.

Ingen knallertrøverier

Han forventer på ingen måde, at alle kasserne kommer tilbage, og han understreger da også, at det vigtigste for ham er, at de bliver brugt fornuftigt.

“I Arla kan vi jo bruge kasserne til det, de oprindeligt er lavet til, men det vigtigste for mig er sådan set, at de bliver brugt, så det ikke har været spild af CO2 at producere dem. Derfor går vi heller ikke rundt og konfiskerer kasser fra almindelige menneskers Puch Maxi,” siger Henrik Lilballe Hansen.

Den ekstraordinære mælkekasseindsamling slutter med udgangen af 2024, men det ændrer selvfølgelig ikke på, at Arla også fremover gerne vil have sine mælkekasser tilbage.

Om mælkekasseindsamlingen

  • Arla producerer hvert år 250.000 nye mælkekasser som erstatning for slidte og forsvundne mælkekasser 
  • Mælkekassernes levetid er estimeret til 20 år
  • Arla donerer 5 kr. per ekstra indsamlet mælkekasse til Arla Fondens arbejde med at inspirere og uddanne børn og unge i sunde og bæredygtige madvaner.
  • Arla Fonden blev etableret i 2012 af Arla Foods, som hvert år donerer 10 millioner kroner til fondens arbejde med at inspirere børn og unge til gode, sunde og mere bæredygtige madvaner gennem involverende læringsaktiviteter, hvor børn og unge kan fordybe sig i mad, råvarer, måltider og bæredygtighed.
  • Arla Fonden arrangerer eksempelvis Madlejr, hvor 6.-8. klasser kan komme på madlejrskoler, og Madværksteder ude på skolerne. Arla Fonden udgiver også den årlige rapport Børn, Unge og Mad.

Skrevet i: Aktuelt, Drikkevarer, Emballage, Mejeri, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

Brød og kagerMarkedsføring05. 06. 2025

Sarah Harris tiltræder som ny Chief Marketing Officer hos Lagkagehuset. Hun kommer fra en stilling som Marketing Director hos Starbucks UK, og med indgående kendskab til digital marketing og ESG-strategi skal hun styrke bagerkædens kommercielle profil i ind- og udland. Sarah Harris har de

Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

Frugt og grøntMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Generalsekretæren i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), Rune-Christoffer Dragsdahl, er blevet valgt til forperson for den internationale organsation IVU. Rune-Christoffer Dragsdahl, der er generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), er blevet valgt til forperson for den internationale

Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

AktueltBrød og kager05. 06. 2025

I en ny digital publikation, Kernetal 2025, går Schulstad tæt på de 14-18-åriges madvaner og spørger: hvad spiser de unge egentlig – og hvad styrer deres valg? Tre omfattende undersøgelser tegner et billede af en generation, der gerne vil spise sundere, blive mætte og hygge sig over maden, men som

Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

AktueltFødevareproduktionMejeri05. 06. 2025

Andelsejede Arla Foods investerer 34,5 mio. euro i en ny produktionslinje til skyr på mejeriet i Linköping, Sverige. Investeringen er en del af kooperativets langsigtede strategi og skal imødekomme den stigende efterspørgsel på skyr. Den nye produktionslinje vil primært producere skyr til det

Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

DrikkevarerFoodserviceTopØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Når danskerne træder ind på en café eller sætter sig til rette på en restaurant, forventer de mere end blot mad og drikke – Rynkeby Foods lancering af Dagmar-serien tapper direkte ned i den tendens. Produkterne er skabt til den moderne forbruger, der træffer bevidste valg og efterspørger naturlige,

Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

Emballage03. 06. 2025

Nemco opfordrer virksomhederne til at søge rådgivning og medlemskab af en kollektiv ordning. Den 31. maj var der deadline for indberetning af emballagemængder til Dansk Producentansvar. Både fødevarevirksomheder og andre virksomheder med producentansvar for emballage skulle sikre, at deres

Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhed03. 06. 2025

Danskernes madfærdigheder bliver dårligere og dårligere, og det får nu Danmarks største fødevarevirksomhed Arla til at slå alarm. Madfærdigheder er nemlig afgørende, når det kommer til danskernes sundhed, klimaet og det sociale samvær. 42 pct. af danske børn og unge siger, at de ikke kan koge

Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed03. 06. 2025

For sjette år i træk sætter Landbrug & Fødevarer fokus på de offentlige køkkener, der gør en forskel. Med Køkkenprisen 2025 hyldes de madhåndværkere, der kombinerer faglighed, smag og bæredygtighed i hverdagen - og viser vejen for fremtidens offentlige måltider. Hver dag serveres mere end

Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

AktueltMesser og konferencer03. 06. 2025

15.-24. august bliver Københavns gader igen fyldt med langborde og leben, når årets Copenhagen Cooking løber af stablen. I år kan gæsterne glæde sig til 100 oplevelser på tværs af hele byen: Fra petanqueturneringer til pizzakonkurrence, en ny version af Smørrebrødets Dag og middag midt på Kongens

Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

Detailhandel og en grosKonfektureMejeriTop03. 06. 2025

De seneste år har danskerne oplevet prisstigninger på mange varer. Nye tal viser, at danskerne ændrer forbrug på nogle varer, mens andre må koste, hvad de koster. Prisen på chokolade har gennem de seneste år været på himmelflugt. Ifølge nye tal fra analysevirksomheden YouGov er kiloprisen for

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Vi sætter fokus på damp som en naturlig energikilde

  • DENIOS ApS

    Lær at håndtere lækager på 90 min.

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch på Spildevand Teknisk Forenings Årsmøde 2025

  • Nemco Machinery A/S

    Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

  • DENIOS ApS

    Sådan vælger du det rigtige opbevaringsskab til farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Group præsenterer innovative vakuumløsninger på Battery Show Europe 2025 i Stuttgart

  • DENIOS ApS

    Sådan transporterer du lithiumbatterier sikkert

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Deltag i masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

  • DENIOS ApS

    Her er den oversete vej til et sundere arbejdsmiljø

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

    05.06.2025

  • Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

    05.06.2025

  • Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

    05.06.2025

  • Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

    05.06.2025

  • Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

    05.06.2025

  • Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

    03.06.2025

  • Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

    03.06.2025

  • Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

    03.06.2025

  • Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

    03.06.2025

  • Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

    03.06.2025

  • Online dagligvarehandel løfter sløret for omkostningerne ved friskhedsgaranti

    27.05.2025

  • 150-årig familievirksomhed rykker til Aarhus: Oluf Brønnum & Co A/S åbner nyt domicil på Runetoften

    27.05.2025

  • Dansk vinproduktion træder ind i SMVdanmark

    27.05.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på kød

    27.05.2025

  • Premiere på Roskilde Festical: Ny øl brygget på juicerester og øko-boller

    27.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik