• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FødevareproduktionMiljø og sundhedTop07. 05. 2024 | Mikkel Bækgaard

EASIS vil hjælpe danskere på vægttabsmedicin: Øjner stort vækstpotentiale

FødevareproduktionMiljø og sundhedTop07. 05. 2024 By Mikkel Bækgaard

Den danske fødevareproducent EASIS tror på, at vægttabsmedicin kommer til at ændre danskernes spisevaner. Derfor har virksomheden taget en strategisk beslutning om at omfavne vægttabsmedicin og ser et stort vækstpotentiale i at hjælpe danskere på vægttabsmedicin med at spise rigtigt.

Thomas Møberg, EASIS
EASIS går nu som en af de første fødevarevirksomheder målrettet efter et nyt marked med et enormt potentiale. Det drejer sig om salg af særlig mad og drikke skræddersyet de mange, som vil tabe sig ved hjælp af vægttabsmedicin, fortæller Thomas Møberg, CEO i EASIS.

Mens fødevaregiganter verden over lige nu står på sidelinjen og spændt følger, hvordan det øgede forbrug af vægttabsmedicin påvirker forbrugeradfærd og spisevaner, går den danske fødevareproducent EASIS offensivt til værks.

EASIS, der er en af Europas førende producenter af fødevarer uden tilsat sukker, har taget en strategisk beslutning om at satse på, at det stigende forbrug af vægttabsmedicin også ændrer adfærden og vanerne i køkkenet.

”Tendensen med vægttabsmedicin udvikler sig kun én vej, og vi tror på, at det kommer til at ændre danskernes madvaner. Derfor har vi strategisk besluttet at gøre mad som supplement til vægttabsmedicin til et nyt fokusområde. Vi tror på, at det kan vækste vores omsætning de kommende år,” siger Thomas Møberg, CEO, EASIS.

Vigtigt med rigtigt kost

Fra 2022 til 2023 blev antallet af danskere på vægttabsmedicin syvdoblet. Antallet af danskere på vægttabsmedicin har nu rundet 120.000, men flere studier peger på, at varige resultater kun opnås med ændret kost og bedre motionsvaner.

Vægttabsmedicinen kan teoretisk sammenlignes med Antabus på den måde, at hvis man spiser forkert, mens man tager vægttabsmedicinen, kan man få det fysisk dårligt.

Derfor kræver det den rigtige kost – mindre fedt og sukker og færre kalorier, men flere kostfibre og masser af vand – for dels at skabe fundamentet for et varigt vægttab, men også for i det hele taget at få det bedste ud af behandlingen.

”Vi øjner en helt ny kategori af fødevarer, der er målrettet brugere af vægttabsmedicin. Vi grundlagde vores forretning på målrettede produkter mod diabetespatienter, og vi kommer sandsynligvis til at opleve den samme efterspørgsel på målrettede produkter med udbredelsen af vægttabsmedicin. Det interessante for os er, at de fødevarer, som understøtter vægttab og brugere af vægttabsmedicin, er meget i tråd med de produkter, som vi strategisk har udviklet igennem 30 år,” siger Thomas Møberg.

Kun i sin spæde begyndelse

Samtidig er der den gevinst, at ændrede kostvaner forventeligt også betyder, at man på et tidspunkt kan stoppe med at tage vægttabsmedicin, så man ikke skal tage det for evigt.

”Brugen af vægttabsmedicin er kun i sin spæde begyndelse, og jeg er sikker på, at det bliver en gamechanger – også i forbindelse med vores madvaner. Vi vil gerne hjælpe danskere på vægttabsmedicin med nogle fødevarer, der både betyder, at de ikke får det fysisk dårligt, mens de tager medicinen, men forhåbentlig også kan bidrage til ændrede kostvaner, så de ikke skal tage vægttabsmedicinen resten af livet. Derfor kommer vi til at udvikle og producere en helt ny kategori af madvarer, der understøtter den behandling, man er i, når man tager vægttabsmedicin,” siger Thomas Møberg og fortæller, at EASIS foreløbig har udviklet et kostprogram og et stabiliseringsprogram samt indgået samarbejde med diætister, træningsfysiologer og førende læger på området.

På verdensplan er der op mod én milliard mennesker med svær overvægt, og ifølge World Obesity Federation vil det tal i 2035 være steget til 1,5 milliard. Antallet af mennesker på vægttabsmedicin forventes at stige markant i takt med, at både BMI-grænsen for at få vægttabsmedicin samt prisen på medicinen forventeligt sænkes.

Skrevet i: Fødevareproduktion, Miljø og sundhed, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

Forskning og uddannelseMejeriØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

En ny forskningsgennemgang viser, at fem enkle tiltag kan gøre osteproduktion mere effektiv og bæredygtig. Et forskerteam fra DTU har gennemgået den eksisterende forskning om fermentering og modning af ost i et litteraturstudie og peger på fem underudnyttede videnskabeligt baserede tiltag, som kan

Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

AktueltFoodservice12. 11. 2025

Den toscanske michelinrestaurant Saporium rykker for en periode ind i Tivoli. I Toscanas bølgende bakker ligger et af Italiens mest eksklusive og idylliske hoteller: det danskejede Borgo Santo Pietro, som for nyligt er blevet tildelt de maksimale 3 nøgler i Michelin-guiden. Blandt hotellets

Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

AktueltDetailhandel og en grosKød, fisk og fjerkræ12. 11. 2025

Ved mandagens World Steak Challenge vandt irske Dawn Meats og Lidl titlen som 'World's Best Steak' for deres irske græsfodrede sirloin. I alt sikrede Irland sig 24 guldmedaljer - og ud af de i alt 304 uddelte medaljer tog Irland den største samlede medaljehøst med 68 guld-, sølv- eller

Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

Forskning og uddannelseFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

Forskning i økologi skal ikke have mindre, men større investeringer, for at Danmark kan leve op til sine grønne ambitioner om en fordobling af økologien. Det sikrer en ny politisk aftale. Med et nybrud i dansk forskningspolitik gennemfører regeringen flerårige investeringer i forskning og

FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

Den danske ingrediensproducent FERM FOOD ApS fra Bække i Vejen har vundet EY Entrepreneur Of The Year’s regionale pris i kategorien Scale-Up. Prisen blev uddelt ved EY’s kåring i Syd-og Sønderjylland torsdag den 6. november og markerer en vigtig milepæl for virksomheden, der leverer fermenterede

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

  • Indonesisk svamp tryller ølrester om til pølser

    11.11.2025

  • Hotel Vejlefjord investerer massivt i talentudvikling i en presset branche

    11.11.2025

  • Økologikongres 2025 skal vise, hvad økologien kan præstere på basis af naturlige metoder

    11.11.2025

  • Ultraforarbejdede fødevarer: Eksperter efterlyser fokus på ernæring frem for proces

    11.11.2025

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik