• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed15. 04. 2025 | Mikkel Bækgaard

Dragsbæk Støtter op om økologien – melder sig ind i Økologisk Landsforening

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed15. 04. 2025 By Mikkel Bækgaard

Dragsbæk melder sig ind i Økologisk Landsforening for at støtte økologien i Danmark. Virksomheden omsætter årligt for mere end 2 mia. kr., hvoraf godt og vel 25% kommer fra økologi.

Som en af Danmarks helt store fødevarevirksomheder markerer Dragsbæk med et nyt medlemskab hos Økologisk Landsforening, at virksomheden ønsker at tage medansvar for udviklingen af økologien herhjemme og til eksportmarkeder. 

Rasmus Prehn, der for nyligt tiltrådte som administrerende direktør for Økologisk Landsforening, har præsenteret mærkesager, herunder bl.a. det Økologiske Spisemærke, der for alvor skal få økologiske fødevarer tilbage på dagsordenen.

”Der er et behov for at styrke økologien i Danmark og bidrage aktivt til udviklingen af både markedet og rammevilkårene. Vores medlemskab i Økologisk Landsforening er et naturligt skridt for at understøtte denne dagsorden og sikre, at økologi bliver ved med at være en vækstdriver for erhvervslivet og samfundet generelt,” siger Christian Munk, CEO hos Dragsbæk. 

Afgørende at industrien bakker op om økologien

Økologien har været udfordret de seneste par år, og selvom der er tegn på, at forbrugerne i højere grad efterspørger økologiske fødevarer, så er det samlede økologiske landareal skrumpet for tredje år i træk. Seneste tal viser dog en positiv udvikling i salget af økologiske varer i Danmark, mens et vigtigt eksportmarked som Tyskland har oplevet udfordringer med prisfølsomme forbrugere og stigende konkurrence.

Hos Økologisk Landsforening er Rasmus Prehn glad fra opbakningen fra Dragsbæk, som bidrager med en række økologiske produkter til såvel dansk handel som til eksportmarkeder. 

”Det er utroligt vigtigt, at danske at fødevarevirksomheder står sammen om udviklingen af økologien, som er én af Danmarks styrkepositioner. Derfor er det også et stærkt signal om økologiens potentiale, når en stor fødevarevirksomhed som Dragsbæk melder sig ind i vores organisation. Det er et kæmpe boost,” siger Rasmus Prehn. 

Økologisk Landsforening gik i front med at udbrede det statskontrollerede røde Ø-mærke og Det Økologiske Spisemærke, som guider forbrugerne til sunde, rene fødevarer og måltider. Med regeringens seneste fokus på at sikre stabilitet for Det Økologiske Spisemærke finder Dragsbæk det afgørende, at industrien bakker op og bidrager med støtte og innovative, økologiske produkter.

Bidrager med solid erfaring: Økologien skal brede sig herhjemme og i udlandet

Dragsbæk omsætter økologiske produkter for mere end 400 mio. dk. årligt og over halvdelen af de mange økologiske produkter, som virksomheden udvikler og producerer, går til eksport.

”Der er klart et behov for, at vi står sammen som fødevarebranche for at sikre en fortsat vækst på økologiområdet – ikke mindst på en række eksportmarkeder, hvor der er et stort potentiale for at udbrede økologiske produkter, som Danmark både er kendt og anerkendt for,” siger Christian Munk.

Dragsbæk bidrager desuden med erfaring fra Plantebranchen, der har til formål at prioritere plantebaserede fødevarer i både politik, landbrug, detail og foodservice.

Henrik Lund, tidligere direktør for NATURLI’, nuværende direktør for den grønne satsning i Dragsbæk, samt formand for Plantebranchen, kommer derfor også til at spille en central rolle i samarbejdet med Økologisk Landsforening.

“Et større fokus på økologi er centralt for klimaet. Vi skal passe på vores natur og vores drikkevand. Og det kræver en omlægning. Og så skal vi gøre det mere attraktivt og tilgængeligt for forbrugerne at spise økologisk. Det ser jeg frem til at samarbejde med Økologisk Landsforening om,” siger Henrik Lund. 

Dragsbæk har en omfattende forsyningskæde på tværs af danske, økologiske råvarer, herunder særligt havre og raps. Virksomheden ønsker endnu bedre adgang til økologiske råvarer for at kunne udvikle innovative produkter, og er villige til at investere i tiltag, der kan forbedre forsyningskæden. Dette er et afgørende skridt for at sikre vækst for dansk økologi og landbrug. 

”Vi vil ikke kun producere økologiske varer, men også tage ansvar for at sikre gode rammebetingelser for økologi i Danmark. Vi ser frem til et tæt samarbejde med Økologisk Landsforening og andre aktører i branchen,” siger Christian Munk. 

Skrevet i: Fødevareproduktion, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik