• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

DrikkevarerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed26. 11. 2024 | Mikkel Bækgaard

Din morgenkaffe presser verdens skove

DrikkevarerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed26. 11. 2024 By Mikkel Bækgaard

Efterspørgslen på kaffe stiger verden over, og Danmark er blandt de mest kaffedrikkende lande. Men den voksende efterspørgsel og klimaforandringer fører til rydning af skov. For at gøre kaffeproduktionen mere ansvarlig, er 37 aktører i den danske kaffealliance gået sammen. De rejser nu til Kenya for at finde løsninger, der kan beskytte naturen og hjælpe de millioner af mennesker, der lever af kaffeproduktion.

Selvom Danmark ofte hyldes som en klimafrontløber, halter vi bagefter, når det gælder vores aftryk globalt. Især inden for kaffe – en vare, hvor danske forbrugere rangerer blandt de mest kaffedrikkende i verden. Men bag den velduftende drik gemmer sig alvorlige problemer: bønderne oplever faldende indtægter på trods af stigende efterspørgsel, og kun 10 % af salgsprisen når tilbage til dem, der dyrker kaffen. Mange steder leder produktionen til afskovning og udledning af kemikalier.

“Gennem vores kaffeforbrug sætter vi et markant aftryk på kloden. Vi har derfor et ansvar for at sikre, at denne påvirkning ikke sker på bekostning af naturen, klimaet eller forringer levevilkårene i andre lande. Det kræver, at både den danske regering og virksomhederne har ambitioner for den globale klimaindsats. I alliancen er ambitiøse virksomheder gået sammen og har sat mål for omstillingen af deres globale værdikæder. Det er helt unikt, fordi godt 80% af markedet går forrest og vil det her,” udtaler direktør i Etisk Handel Danmark, Nanna Callisen Bang.

Kaffeproduktionen skaber millioner af jobs i Afrika 

Imens der i Danmark bliver diskuteret, om prisen for en kop kaffe er for dyr, får mange kaffebønder en urimelig lav løn og arbejder tilmed under ringe vilkår. Omkring 125 millioner mennesker er globalt afhængige af kaffeproduktion som indtægtskilde. Men på trods af øget efterspørgsel på kaffe, er priserne til kaffebønderne faldet siden 2016. Derimod er bøndernes produktionsomkostninger stigende.

Den nye ambitiøse bæredygtighedslovgivning fra EU vil øge fokus på menneskerettigheder, klima og miljø i globale værdikæder. Men vi ser allerede nu, at den nye lovgivning kan gøre det svært for mindre producenter i lande som Kenya at sælge deres kaffe på det europæiske marked. Spørgsmålet er, om de vil miste deres jobs og indtægter?

De høje omkostninger ved omstilling til en mere bæredygtig produktion og sporbarhed i værdikæden kan udelukke de små producenter fra det europæiske marked. De oplever udfordringer med jordrettigheder, adgang til lån eller organisering. Det kan i sidste ende true deres levebrød, færre børn kommer skole og svækker samtidig indsatsen for at beskytte natur og skovområder, hvor de spiller en central rolle.

Fremme en ansvarlig værdikæde

Kaffealliancen arbejder på tværs af virksomheder, NGO’er, supermarkeder og forskere for at fremme en mere ansvarlig og bæredygtig værdikæde. Målet er at forbedre kaffebøndernes levevilkår, beskytte biodiversiteten og styrke klimatiltag.  Som led i denne indsats rejser alliance-medlemmer nu til Kenya for at få indsigt i bæredygtige produktionsmetoder, og hvordan små producenter kan støttes bedre gennem forberedelse til ny bæredygtighedslovgivning og leverandørsamarbejde.

“Vi har et ansvar for at bidrage til udviklingen af mere bæredygtige forsynings-og værdikæder i de lande, hvor millioner af mennesker er afhængige af deres indkomst fra produktionen af kaffe, kakao og avocadoer. De nye bæredygtighedskrav må ikke resultere i, at vi efter årtiers samhandel fravælger leverandører fra netop de lande, der har størst behov for handel og investeringer. Disse partnerskaber er afgørende for at understøtte deres overgang til mere bæredygtige produktionsmetoder,” siger Nanna Callisen Bang.

Det er netop derfor, at alliancens medlemmer rejser til Kenya for at mødes med afrikanske producenter, eksportører, myndigheder, eksperter inden for skovlandbrug og den danske ambassade i Kenya, så vi sammen kan styrke samarbejdet og finde konkrete løsninger, der gavner både producenter og klima.

Med 37 aktører bag sig arbejder alliancen målrettet for at nytænke kaffeproduktion og handel.

Skrevet i: Drikkevarer, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

Detailhandel og en grosEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Regeringen har aftalt at ville fjerne emballageafgiften samt udtrykt vilje til at indføre et loft over kommunernes andel af producentansvaret. Det mødes med stor tilfredshed hos Mærkevareleverandørerne. ”Det er stærkt, at regeringen har aftalt en ramme for et loft over, hvor store omkostninger

Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

Forskning og uddannelse16. 09. 2025

To glemte flasker i en kælder på Frederiksberg med bakteriekulturer fra 1890’erne har givet forskere fra Københavns Universitet et enestående indblik i Danmarks smøreventyr. Gennem avanceret DNA-analyse har de undersøgt indholdet i flaskerne som blandt andet bød på flere bakterielle overraskelser og

Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

AktueltForskning og uddannelse16. 09. 2025

Sønderborg Kommune, Hotel- og Restaurantskolen i Valby, EUC Syd og lokale samarbejdspartnere vil sammen undersøge muligheden for at etablere serviceuddannelser inden for hotel-, restaurations- og turismebranchen med internationalt udsyn og stærk lokal forankring. Et nyt partnerskab er ved at

Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Mandag den 15. september lagde finansminister Nicolai Wammen vejen forbi Regionshospitalet i Randers for at lade sig inspirere af en af landets største økologiske succeser. Kan man reducere sit klimaaftryk, sænke sit madspild, spise langt mere efter kostrådene – for eksempel 580 procent flere

Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

FoodserviceMiljø og sundhedTop16. 09. 2025

En ny undersøgelse fra analysevirksomheden YouGov viser, at danskerne ikke er blege for at skippe et måltid og erstatte det med en hurtig snack på farten. Specielt den yngre generation tyer oftere til det hurtige og lette alternativ. Den tendens bekymrer ernæringsekspert. Mad på farten kommer i

Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

AktueltMesser og konferencer11. 09. 2025

Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere. En stor del af den danske fødevarebranche

Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

Messer og konferencer11. 09. 2025

Med omkring 4.300 udstillere og 135 fællesstande åbner Anuga Fine Food 2025 i Köln i sin hidtil største udgave. Fagmessen under Anuga-paraplyen viser, hvordan delikatesser, gourmetprodukter og basisfødevarer vinder global betydning. Fra Altunkaya Ins. Nak. Gida Tic. A.S. over Calvo

Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

Detailhandel og en gros11. 09. 2025

Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU. Ost, pølser, laks, ris, pasta og pastasovs. Dagrofas premiumbrand OMHU har lige fået tilført mere end 40 nye varer, som er rettet mod forbrugere, der også kigger efter luksus

Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

AktueltMejeriMesser og konferencer11. 09. 2025

Lørdag den 20. september serverer ’Cheese Copenhagen’ et stort - og gratis - ostebord i TorvehallerneKBH: 86 danske oste fra store og små mejerier.  Er man interesseret i ost, bør man lægge vejen forbi det københavnske madmekka TorvehallerneKBH lørdag den 20. september. Fra kl. 11 til 16

Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

DrikkevarerMesser og konferencerTop11. 09. 2025

Festivalen Kaffe & Sensorik, der vender tilbage til Aarhus i oktober, samarbejder med den socialøkonomiske virksomhed Social Craft om at skabe nye arbejdspladser til dém, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet. Når festivalen Kaffe & Sensorik indtager Aarhus Congress Center den

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Ny butikschef i Dagrofa Foodservice Herning har stort lokalt kendskab

  • DENIOS ApS

    Sådan får du op til 50 % mere lagerkapacitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

    16.09.2025

  • Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

    16.09.2025

  • Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

    16.09.2025

  • Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

    16.09.2025

  • Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

    16.09.2025

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

  • Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

    09.09.2025

  • Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

    09.09.2025

  • DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

    09.09.2025

  • To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

    09.09.2025

  • Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

    09.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik