Hos grillbaren Drej Ind i Jels sælger de stadig masser af kød – men en ny plantebaseret burger overrasker både ejer og stamkunder. Den traditionelle grillbar har knækket en del af koden til, hvordan man kan sælge flere grønne retter.

Hos den klassiske grillbar Drej Ind i den lille by Jels, hvor Ali Seren i 20 år har langet bøfsandwiches og flæskesteg over disken, har en ny og grønnere burger sneget sig ind på menukortet. Den 100 pct. plantebaserede “Rustic Smoke”-burger har både fundet vej til menukortet og til maverne på grillbarens gæster.
“Drej Ind er en klassisk grillbar, der sælger masser af kød. Men flere og flere kunder spørger efter plantebaserede muligheder. Derfor er jeg glad for, at vi også kan tilbyde Rustic Smoke-burgeren,” fortæller indehaver Ali Seren.
Smagsprøver satte gang i interessen
I weekenden den 17.–18. maj tilbød Drej Ind smagsprøver på den nye plantebaserede burger. Omkring 10 pct. af gæsterne valgte faktisk burgeren frem for et klassisk måltid med kød, mens resten holdt sig til det velkendte – men udviste generelt positiv interesse. Siden da har grillbaren øget synligheden med skilte på borde og skærme, og ejer Ali Seren er optimistisk.
“Jeg er spændt på, hvordan salget går – jeg tror faktisk, at vi kommer til at sælge endnu flere,” siger han.
Overrasker også kødelskere
Burgeren er sammensat med en speciel burger-dressing, som giver den en røgfyldt, saftig smag.
“Nu er jeg selv kødelsker, men jeg synes, at burgeren smager kanon. Hvis man ikke ved, den er plantebaseret, så vil man ikke kunne smage det. Jeg synes, den smager pissegodt,” siger Ali Seren.
Det er ikke kun ejeren selv, der er positivt stemt over for det nye skud på burgerstammen. Også stamkunden Flemming Bonde lod sig overraske.
“Jeg er faktisk overrasket over, hvor god den er. Den smager rigtig lækkert, krydret og saftig. Man skulle ikke tro, der ikke var kød i. Jeg kunne godt finde på at købe den igen og anbefale den til andre,” siger han med et smil.
Drej Ind har nu fået flere plantebaserede produkter i sortimentet – herunder burger, nuggets og pølser. Særligt burgeren oplever stor interesse. Med det plantebaserede udvalg ønsker Ali Seren at favne gæster med forskellige spisevaner, så der også er noget for dem, der foretrækker at spise plantebaseret enten hver dag eller en gang imellem.
Opskriften på at sælge flere grønne retter
Ifølge Marie Luja Rasmussen, markedskonsulent for detail og foodservice i Dansk Vegetarisk Forening, er der et par enkle greb, som takeawaysteder med fordel kan tage i brug.
“Undgå at lave en plantebaseret kopi, af det, du allerede har. Lav noget unikt, der giver kunderne et alternativ i både smag og udtryk,” siger hun og fortsætter:
“Placer ikke de plantebaserede retter i en særskilt boks på menukortet. Præsenter dem i stedet som ligeværdige og appetitvækkende alternativer. Og giv dem navne med fokus på smag og oplevelse – ikke bare fraværet af kød”.
Et navn som “Rustic Smoke”-burger rammer bredere end f.eks. “vegetarisk burger” og vækker lysten til at prøve noget nyt, uanset spisevaner, påpeger Marie Luja Rasmussen.
Fakta
Initiativet er en del af Mad på Farten 2.0, et projekt i regi af Dansk Vegetarisk Forening, som arbejder for at gøre plantebaserede retter mere tilgængelige i fastfood og takeaway.
Projektet er støttet af Fonden for Plantebaserede Fødevarer og samarbejder med spisesteder i hele landet om at gøre det lettere at vælge grønt – også når man er på farten.