• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltFoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed05. 08. 2025 | Mikkel Bækgaard

“Den smager pissegodt”: Plantebaseret burger overrasker på populær sønderjysk grillbar

AktueltFoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed05. 08. 2025 By Mikkel Bækgaard

Hos grillbaren Drej Ind i Jels sælger de stadig masser af kød – men en ny plantebaseret burger overrasker både ejer og stamkunder. Den traditionelle grillbar har knækket en del af koden til, hvordan man kan sælge flere grønne retter.

“Rustic Smoke”-burgeren fås med røgsmag og specialdressing. Burgeren indgår fast i sortimentet og kan bestilles både som takeaway og til servering i restauranten. Foto: Kasper Rebien, Dansk Vegetarisk Forening

Hos den klassiske grillbar Drej Ind i den lille by Jels, hvor Ali Seren i 20 år har langet bøfsandwiches og flæskesteg over disken, har en ny og grønnere burger sneget sig ind på menukortet. Den 100 pct. plantebaserede “Rustic Smoke”-burger har både fundet vej til menukortet og til maverne på grillbarens gæster.

“Drej Ind er en klassisk grillbar, der sælger masser af kød. Men flere og flere kunder spørger efter plantebaserede muligheder. Derfor er jeg glad for, at vi også kan tilbyde Rustic Smoke-burgeren,” fortæller indehaver Ali Seren.

Smagsprøver satte gang i interessen

I weekenden den 17.–18. maj tilbød Drej Ind smagsprøver på den nye plantebaserede burger. Omkring 10 pct. af gæsterne valgte faktisk burgeren frem for et klassisk måltid med kød, mens resten holdt sig til det velkendte – men udviste generelt positiv interesse. Siden da har grillbaren øget synligheden med skilte på borde og skærme, og ejer Ali Seren er optimistisk.

“Jeg er spændt på, hvordan salget går – jeg tror faktisk, at vi kommer til at sælge endnu flere,” siger han.

Overrasker også kødelskere

Burgeren er sammensat med en speciel burger-dressing, som giver den en røgfyldt, saftig smag.

“Nu er jeg selv kødelsker, men jeg synes, at burgeren smager kanon. Hvis man ikke ved, den er plantebaseret, så vil man ikke kunne smage det. Jeg synes, den smager pissegodt,” siger Ali Seren.

Det er ikke kun ejeren selv, der er positivt stemt over for det nye skud på burgerstammen. Også stamkunden Flemming Bonde lod sig overraske.

“Jeg er faktisk overrasket over, hvor god den er. Den smager rigtig lækkert, krydret og saftig. Man skulle ikke tro, der ikke var kød i. Jeg kunne godt finde på at købe den igen og anbefale den til andre,” siger han med et smil.

Drej Ind har nu fået flere plantebaserede produkter i sortimentet – herunder burger, nuggets og pølser. Særligt burgeren oplever stor interesse. Med det plantebaserede udvalg ønsker Ali Seren at favne gæster med forskellige spisevaner, så der også er noget for dem, der foretrækker at spise plantebaseret enten hver dag eller en gang imellem.

Opskriften på at sælge flere grønne retter

Ifølge Marie Luja Rasmussen, markedskonsulent for detail og foodservice i Dansk Vegetarisk Forening, er der et par enkle greb, som takeawaysteder med fordel kan tage i brug.

“Undgå at lave en plantebaseret kopi, af det, du allerede har. Lav noget unikt, der giver kunderne et alternativ i både smag og udtryk,” siger hun og fortsætter: 

“Placer ikke de plantebaserede retter i en særskilt boks på menukortet. Præsenter dem i stedet som ligeværdige og appetitvækkende alternativer. Og giv dem navne med fokus på smag og oplevelse – ikke bare fraværet af kød”.

Et navn som “Rustic Smoke”-burger rammer bredere end f.eks. “vegetarisk burger” og vækker lysten til at prøve noget nyt, uanset spisevaner, påpeger Marie Luja Rasmussen.

Fakta

Initiativet er en del af Mad på Farten 2.0, et projekt i regi af Dansk Vegetarisk Forening, som arbejder for at gøre plantebaserede retter mere tilgængelige i fastfood og takeaway. 

Projektet er støttet af Fonden for Plantebaserede Fødevarer og samarbejder med spisesteder i hele landet om at gøre det lettere at vælge grønt – også når man er på farten.

Skrevet i: Aktuelt, Foodservice, Frugt og grønt, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Danske svinefarmere får massiv kritik af uafhængigt råd

Kød, fisk og fjerkræLandbrugPolitik og eksport26. 08. 2025

Dansk svineproduktion må nytænkes, og det er på tide, at dyrenes velfærd tilgodeses - frem for vækst og bundlinje. Det er konklusionen hos Dyreetisk Råd i deres nye udtalelse, der kritiserer en række af industrilandbrugets ømme punkter: Fiksering af søer, halekupering, og alt for lidt plads og

Fødevareminister Jacob Jensen

Nyt undervisningsmateriale: Elever skal smage og lære madkultur fra fortiden

Forskning og uddannelsePolitik og eksport26. 08. 2025

Fødevareminister Jacob Jensen (V) lancerer nyt undervisningsmateriale til madkundskabsundervisning i grundskolen. Materialet baserer sig på en folkeindsamling af opskrifter og skal inspirere de kommende generationer til at forstå og værne om dansk madkultur. Hjemmelavet mad er en vigtig og stor

Hele Danmark fejrer Øllets Dag den 6. september

AktueltDrikkevarerMesser og konferencer26. 08. 2025

Første lørdag i september fejrer Danske Ølentusiaster Øllets Dag. Dagen markeres i hele landet, hvor lokalafdelinger står bag smagninger, bryggeribesøg, gadeaktiviteter og små ølfestivaler. Lørdag den 6. september 2025 holder Danske Ølentusiaster Øllets Dag, der er foreningens fødselsdag og en

Historisk dag, mener Brancheforeningen for kaffe og te

AktueltDrikkevarerPolitik og eksport26. 08. 2025

Regeringen meldte i fredags en fuld afskaffelse af kaffeafgiften ud. Det er en afgiftslettelse, der vækker stor glæde i den danske kaffebranche – og ikke mindst for de mange forbrugere, der hver dag nyder en kop kaffe. Henrik Frellsen, formand for Brancheforeningen for Kaffe og Te,

Millionløft til Bocuse d’Or og Kokkelandsholdeti ny finanslov

FoodservicePolitik og eksportTop26. 08. 2025

En flerårig bevilling sikrer op til 5,5 mio. kr. årligt til Bocuse d’Or og Kokkelandsholdet frem til 2029. Midlerne skal både styrke talentudviklingen i dansk gastronomi og fastholde Danmarks position som et gastronomisk fyrtårn på verdensscenen. Regeringen har med sit forslag til finansloven

Grisene strømmer til Danish Crown

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrug21. 08. 2025

Kombinationen af en målrettet indsats og en konkurrencedygtig afregning har nu sikret Danish Crown over én million ekstra grise det kommende år. Derfor opretter koncernen nu reelt en venteliste og lukker for nye aftaler om blandt andet væksttillæg. Det er under et halvt år siden, at Danish

Ny koffeinfri kaffe fra Lavazza

Drikkevarer21. 08. 2025

Produkter fri for udvalgte ingredienser vinder frem og præger danskernes forbrugsvaner. Flere og flere vælger alkoholfrie løsninger, og positive tendenser ses også inden for koffeinfri kaffe. Stadig flere vælger koffeinfri alternativer, men det betyder ikke, at de behøver at gå på kompromis med

Med nyt charter udstikker Organic Summit vejen mod 25 pct. økologi i 2030

AktueltFødevareproduktionLandbrugMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed21. 08. 2025

Ved afslutningsdebatten på Organic Summit fik finansminister Nicolai Wammen overrakt det charter, som deltagerne på Organic Summit i løbet af de sidste to dage har tilsluttet sig. Charteret udstikker vejen mod 25 pct. økologi i EU i 2030. Et nyt europæisk charter har taget form på Organic

Brønnum inviterer til åbningsfest i Aarhus

AktueltFoodservice21. 08. 2025

Oluf Brønnum & Co. A/S har eksisteret i 150 år. Altid med Herlev som base, men nu slår de også dørene op til ny lokation og showroom i Aarhus. Derfor inviterer virksomheden til åbningsfest d. 12. september. "Vi har eksisteret i 150 år, og selvom vores base altid har været i Herlev, har vi

Smag på succesen: Hoteller bruger mad og forkælelse til at skille sig ud

FoodserviceTop21. 08. 2025

En ny rapport fra en af verdens allerstørste ejendomsmæglervirksomheder JLL viser, hvordan internationale hoteller opnår markant højere belægning og indtjening ved at integrere restauranter med kendte kokke og prisvindende køkkener. Samme tendens gør sig også gældende for hotelbranchen i

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Mere end 500 er allerede tilmeldt – skal du med?

  • Alflow Scandinavia A/S

    “Vi sender ikke bare ventiler over Øresund – vi sender ekspertviden med”

  • DENIOS ApS

    Ny certificering: Vores batteriskabe bestod testen

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch præsenterer verdens største tørtløbende og luftkølede vakuumpumpe: COBRA NC 2500 C

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Danske svinefarmere får massiv kritik af uafhængigt råd

    26.08.2025

  • Nyt undervisningsmateriale: Elever skal smage og lære madkultur fra fortiden

    26.08.2025

  • Hele Danmark fejrer Øllets Dag den 6. september

    26.08.2025

  • Historisk dag, mener Brancheforeningen for kaffe og te

    26.08.2025

  • Millionløft til Bocuse d’Or og Kokkelandsholdeti ny finanslov

    26.08.2025

  • Grisene strømmer til Danish Crown

    21.08.2025

  • Ny koffeinfri kaffe fra Lavazza

    21.08.2025

  • Med nyt charter udstikker Organic Summit vejen mod 25 pct. økologi i 2030

    21.08.2025

  • Brønnum inviterer til åbningsfest i Aarhus

    21.08.2025

  • Smag på succesen: Hoteller bruger mad og forkælelse til at skille sig ud

    21.08.2025

  • Dagrofa går på barrikaderne for dansk frugt og grønt

    19.08.2025

  • McDonald’s og Danish Crown sikrer nye danske arbejdspladser

    19.08.2025

  • Mere grønt på gaflen: Den Nationale Grøntuge skal inspirere og vende ærgerlig udvikling

    19.08.2025

  • Madland åbner Madsystemskole, der vil styrke unge i systemforandring fra jord til bord

    19.08.2025

  • Millionindsprøjtning på vej til dansk mad- og gastronomiturisme

    19.08.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik