• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltFoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed05. 08. 2025 | Mikkel Bækgaard

“Den smager pissegodt”: Plantebaseret burger overrasker på populær sønderjysk grillbar

AktueltFoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed05. 08. 2025 By Mikkel Bækgaard

Hos grillbaren Drej Ind i Jels sælger de stadig masser af kød – men en ny plantebaseret burger overrasker både ejer og stamkunder. Den traditionelle grillbar har knækket en del af koden til, hvordan man kan sælge flere grønne retter.

“Rustic Smoke”-burgeren fås med røgsmag og specialdressing. Burgeren indgår fast i sortimentet og kan bestilles både som takeaway og til servering i restauranten. Foto: Kasper Rebien, Dansk Vegetarisk Forening

Hos den klassiske grillbar Drej Ind i den lille by Jels, hvor Ali Seren i 20 år har langet bøfsandwiches og flæskesteg over disken, har en ny og grønnere burger sneget sig ind på menukortet. Den 100 pct. plantebaserede “Rustic Smoke”-burger har både fundet vej til menukortet og til maverne på grillbarens gæster.

“Drej Ind er en klassisk grillbar, der sælger masser af kød. Men flere og flere kunder spørger efter plantebaserede muligheder. Derfor er jeg glad for, at vi også kan tilbyde Rustic Smoke-burgeren,” fortæller indehaver Ali Seren.

Smagsprøver satte gang i interessen

I weekenden den 17.–18. maj tilbød Drej Ind smagsprøver på den nye plantebaserede burger. Omkring 10 pct. af gæsterne valgte faktisk burgeren frem for et klassisk måltid med kød, mens resten holdt sig til det velkendte – men udviste generelt positiv interesse. Siden da har grillbaren øget synligheden med skilte på borde og skærme, og ejer Ali Seren er optimistisk.

“Jeg er spændt på, hvordan salget går – jeg tror faktisk, at vi kommer til at sælge endnu flere,” siger han.

Overrasker også kødelskere

Burgeren er sammensat med en speciel burger-dressing, som giver den en røgfyldt, saftig smag.

“Nu er jeg selv kødelsker, men jeg synes, at burgeren smager kanon. Hvis man ikke ved, den er plantebaseret, så vil man ikke kunne smage det. Jeg synes, den smager pissegodt,” siger Ali Seren.

Det er ikke kun ejeren selv, der er positivt stemt over for det nye skud på burgerstammen. Også stamkunden Flemming Bonde lod sig overraske.

“Jeg er faktisk overrasket over, hvor god den er. Den smager rigtig lækkert, krydret og saftig. Man skulle ikke tro, der ikke var kød i. Jeg kunne godt finde på at købe den igen og anbefale den til andre,” siger han med et smil.

Drej Ind har nu fået flere plantebaserede produkter i sortimentet – herunder burger, nuggets og pølser. Særligt burgeren oplever stor interesse. Med det plantebaserede udvalg ønsker Ali Seren at favne gæster med forskellige spisevaner, så der også er noget for dem, der foretrækker at spise plantebaseret enten hver dag eller en gang imellem.

Opskriften på at sælge flere grønne retter

Ifølge Marie Luja Rasmussen, markedskonsulent for detail og foodservice i Dansk Vegetarisk Forening, er der et par enkle greb, som takeawaysteder med fordel kan tage i brug.

“Undgå at lave en plantebaseret kopi, af det, du allerede har. Lav noget unikt, der giver kunderne et alternativ i både smag og udtryk,” siger hun og fortsætter: 

“Placer ikke de plantebaserede retter i en særskilt boks på menukortet. Præsenter dem i stedet som ligeværdige og appetitvækkende alternativer. Og giv dem navne med fokus på smag og oplevelse – ikke bare fraværet af kød”.

Et navn som “Rustic Smoke”-burger rammer bredere end f.eks. “vegetarisk burger” og vækker lysten til at prøve noget nyt, uanset spisevaner, påpeger Marie Luja Rasmussen.

Fakta

Initiativet er en del af Mad på Farten 2.0, et projekt i regi af Dansk Vegetarisk Forening, som arbejder for at gøre plantebaserede retter mere tilgængelige i fastfood og takeaway. 

Projektet er støttet af Fonden for Plantebaserede Fødevarer og samarbejder med spisesteder i hele landet om at gøre det lettere at vælge grønt – også når man er på farten.

Skrevet i: Aktuelt, Foodservice, Frugt og grønt, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Ny teknologi: Kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed04. 12. 2025

På AU Viborg er forskere nu klar til at teste en teknologi, der kan forvandle CO₂ og brint til protein. Perspektiverne er at kunne hjælpe med at brødføde en voksende global befolkning helt uden ny landbrugsjord. For nylig åbnede pilotanlægget, der skal bringe teknologien tættere på dit

Dansk forskning kan bane vej for udfasning af antibiotika i akvakultur

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhed04. 12. 2025

Dansk akvakultur kan stå over for et markant gennembrud i indsatsen for at reducere brugen af antibiotika. Forskere fra Københavns Universitet leder projektet AQUAPHAGE, der udvikler en virusbaseret teknologi, som kan anvendes som et bæredygtigt og målrettet alternativ til antibiotika i produktionen

Bad Seed Brewing kåret som Årets Danske Bryggeri 2025

AktueltDrikkevarer04. 12. 2025

Det nordjyske bryggeri hædres af Danske Ølentusiaster for konsekvent høj kvalitet, markant udvikling og et år, hvor både øl, samarbejder og festivalaktiviteter har sat tydelige aftryk på den danske ølscene. Bad Seed Brewing løb med hver femte stemme, da medlemmerne af forbrugerorganisationen

Nyt nummer på gaden: Food&Drink går i fisk

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ04. 12. 2025

Der er fisk og skaldyr på menuen i årets sidste udgave af branchemagasinet Food&Drink, der nu er på gaden. Vi besøger blandt andet Krogs Fiskerestaurant og hører mere om forædling af fisk, der ikke altid behøves at være pivfrisk. Samme budskab får vi også fra en fiskeopdrætter i

Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

Miljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed04. 12. 2025

I forrige uge samledes 12 danske økologiske og plantebaserede fødevarevirksomheder i Berlin for at deltage i et målrettet eksportfremstød arrangeret af Landbrug & Fødevarer i samarbejde med den danske ambassade i Berlin. Initiativet, der var støttet af Fonden for økologisk landbrug, skulle

Lavazza vinder europæisk hæder for tredje år i træk

Drikkevarer02. 12. 2025

Ved årets European Coffee & Hospitality Awards blev det endnu engang understreget, at godt håndværk betaler sig. Italienske Lavazza blev i denne uge kåret til Best European Commercial Coffee Roaster for tredje år i træk. Det er en hæder, der baserer sig på mere end 10.000 nomineringer og

Kan man bage en kage uden æg? Det undersøger forskere og virksomheder nu i et projektsamarbejde

Forskning og uddannelseFødevareproduktionRåvarer og ingredienser02. 12. 2025

Et nyt projekt støttet af Innovationsfonden undersøger, hvordan planteproteiner kan erstatte æg i visse af vores fødevarer – uden at gå på kompromis med hverken smag, konsistens eller bæredygtighed. Af Kimie Kongsøre Æg er lidt af en superingrediens i madlavning. De skummer, giver struktur

Black Friday gav omsætningsrekord i Dagrofa Foodservice-butikker

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice02. 12. 2025

Black Friday har længe været et hit hos de private forbrugere, men konceptet tiltaler også de professionelle kunder. Det er meldingen fra Dagrofa Foodservice, som i fredags opnåede en markant samlet omsætningsrekord for de 30 lokale Cash & Carry-butikker. Særligt gouda, burgerbøffer og pommes

Falstaff: Et af Europas førende mad- og livsstilsmedier er udkommet i Danmark

AktueltFoodservice02. 12. 2025

Torsdag i sidste uge afholdt østrigske Falstaff en stor lanceringsevent for 350 mennesker i anledning af udgivelsen af deres nye magasin dedikeret til de nordiske og baltiske lande. Ved samme event lancerede Europas førende mad- og livsstilsmedie deres nye guide til Nordens bedste barer, mens en

FødevareDanmark anker gebyrsag til Højesteret: Dommen strider mod EU-retten, mener de

FødevareproduktionFødevaresikkerhedKød, fisk og fjerkræPolitik og eksportTop02. 12. 2025

Østre Landsret frifandt i november Fødevarestyrelsen for at have taget for høje priser for sin kødkontrol. Nu anker brancheorganisationen FødevareDanmark imidlertid afgørelsen til Højesteret, da man mener, at dommen er i strid med EU-retten. FødevareDanmark mener, at Fødevarestyrelsens

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Centraliseret vakuumsystem reducerer omkostninger for vakuumpakning

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Ny teknologi: Kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

    04.12.2025

  • Dansk forskning kan bane vej for udfasning af antibiotika i akvakultur

    04.12.2025

  • Bad Seed Brewing kåret som Årets Danske Bryggeri 2025

    04.12.2025

  • Nyt nummer på gaden: Food&Drink går i fisk

    04.12.2025

  • Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

    04.12.2025

  • Lavazza vinder europæisk hæder for tredje år i træk

    02.12.2025

  • Kan man bage en kage uden æg? Det undersøger forskere og virksomheder nu i et projektsamarbejde

    02.12.2025

  • Black Friday gav omsætningsrekord i Dagrofa Foodservice-butikker

    02.12.2025

  • Falstaff: Et af Europas førende mad- og livsstilsmedier er udkommet i Danmark

    02.12.2025

  • FødevareDanmark anker gebyrsag til Højesteret: Dommen strider mod EU-retten, mener de

    02.12.2025

  • Vareelevator: Der kommer 800 kilo varer hver uge – alligevel går kokken tomhændet

    27.11.2025

  • Sådan bruger planter ingeniørprincipper til at trænge gennem hård jord

    27.11.2025

  • aye aye på Admiral Hotel hædres for Danmarks bedste nye vinkort

    27.11.2025

  • Madplansunivers er et kæmpe hit: Tusindvis af danskere henter inspiration hver uge

    27.11.2025

  • Ny rapport fra Madland: Grøn madhandel i København er nøglen til en sundere og mere resilient madby

    27.11.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik