• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMarkedsføring13. 01. 2020 | Peter Friis

De krumme agurker hitter i detailhandlen

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMarkedsføring13. 01. 2020 By Peter Friis

Danskerne vil gerne købe krumme agurker og grimme tomater. (Foto: Alfred Pedersen og Son).
Over 370 tons grøntsager med afvigende udseende er blevet reddet fra skraldespanden de seneste to år.

For store eller for små tomater, krumme agurker og grimme peberfrugter ville tidligere typisk afgå ved madspildsdøden i landmandens affaldscontainer, men bliver de nu oftere solgt i danske butikker. Og tiltaget er ganske populært blandt danskerne, der i de seneste to år har købet omkring 370.000 kilo af de såkaldte grimme grøntsager.
Bag det succesfulde landsdækkende initiativ står foreningen Stop Spild Af Mad og Danmarks største tomatproducent Alfred Pedersen & Søn i samarbejde med Gartneriet Østervang Sjælland, GASA Odense og GASA Nord Grønt samt detailkæderne REMA 1000 og Salling Group.
REMA 1000 var den første detailkæde, som begyndte at sælge disse ”grimme” grøntsager efter ideen opstod hos salgschef Claus Duedal Jakobsen fra Alfred Pedersen & Søn i 2017.

De går som varmt brød
I sommeren 2018 tog det fart. Der var der en stor overproduktion af tomater på grund af ualmindeligt varmt vejr. Siden har både REMA 1000, føtex og Bilka solgt overskudstomater, de for skæve agurker og grimme pebre. Disse grimme grøntsager blev solgt hhv. i bakker samt som en madspildsketchup, som er fremstillet af overskudstomater. For hver solgt enhed går der også donation til at støtte foreningen Stop Spild Af Mad’s arbejde mod madspild. Produkterne sælges til en reduceret pris i forhold til “pænere” produkter.
Og det går som varmt brød. Siden initiativets opstart har danskerne reddet i alt 370 tons grimme grøntsager, og Claus Duedal Jakobsen glæder sig til at fortsætte:
– Vi er meget begejstrede for hvor godt de danske forbrugere fortsat tager imod vores produkter og tager kampen op for at bekæmpe madspild. Vi arbejder målrettet på at reducere vores madspild hos Alfred Pedersen & Søn. Vi er rigtig godt på vej med at indfri vores målsætninger om at nedbringe vores andel af madspild. Det er blevet en kæmpe succes på baggrund af det gode samarbejde på tværs af de danske supermarkeder, Stop Spild Af Mad og ikke mindst forbrugerne som gerne vil handle ind i denne gode sags tjeneste.
Indkøbs- og marketingdirektør Anders René Jensen fra REMA 1000 fortæller, at kæden i 2019 solgte 152 tons madspildsvarer:
– Og det vidner om, at vores kunder er villige til at gå lidt på kompromis med udseendet på grøntsagerne, hvis de stadig får samme gode smag og samtidig kan være med til at sørge for mindre madspild. Som noget nyt har vi også haft økologiske agurker fra 2. sortering, for det handler hele tiden om at se muligheder for at inddrage nye potentielle varer, så intet går til spilde. Det er generelt bare dejligt at mærke opbakning til vores madspildsvarer, for det er netop det, der giver motivationen til at udvikle flere ideer på området.

Over halvdelen vil bidrage til mindre madspild
Blandt danske forbrugere ses der en tydelig interesse for at købe disse produkter. I en hermed offentliggjort undersøgelse fra Epinion for Stop Spild Af Mad viser, at over halvdelen af danskere (55%) ville foretrække at købe et fødevareprodukt med et mærke, der viser, at produktet bidrager til mindre madspild, fremfor at købe et tilsvarende produkt uden.
De tre største årsager til, at danskerne vil fortrække at købe sådan et fødevareprodukt, er: fordi danskerne vil støtte, at producenten gør en aktiv indsats mod madspild (53%), fordi det vil være en nem måde personligt at bidrage til mindre madspild (43%), og fordi det vil være en nem måde personligt at bidrage til større omtanke for verdens ressourcer (34%). Det er især kvinder og yngre danskere i alderen 18 til 34 år, der ifølge undersøgelsen har interesse for denne slags fødevareprodukter.
– Både det meget succesfulde erhvervspartnerskab om “grimme” grøntsager samt resultater af Epinion undersøgelsen viser, at danskerne i den grad er parate til at tage imod de “skæve” og ukurante 2. sorterings grøntsager i supermarkederne, siger stifteren af Stop Spild Af Mad, Selina Juul.
– Det er en glædelig udvikling. At få flere “madspildsprodukter” på markedet vil bidrage både til mindre madspild hos fødevareproducenterne, og det vil også være med til at markedsføre fødevareproducenter, som tager aktivt ansvar. Samtidigt vil det også gøre det nemmere for os forbrugere at træffe nemme og aktive valg i forhold til mindre madspild.
Selina Juul tilføjer, at Erhvervspartnerskabet om “grimme” grøntsager fortsætter i 2020 som en del af foreningen Stop Spild Af Mad’s projekt om erhvervspartnerskaber, der resultat af et to-årigt udviklingsprojekt støttet af Tuborgfondet.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Frugt og grønt, Markedsføring

Seneste nyt fra redaktionen

Vareelevator: Der kommer 800 kilo varer hver uge – alligevel går kokken tomhændet

Foodservice27. 11. 2025

En kok må ikke gå tomhændet, siges det – men på Green Mango på Frederiksberg er det præcis, hvad de gør, selvom der hver uge kommer 800 kilo varer ind ad døren. God mad kræver gode råvarer, og de vejer tungt. På Godthåbsvej på Frederiksberg kommer der hver uge omtrent 800 kilo kokosmælk, ris og

Sådan bruger planter ingeniørprincipper til at trænge gennem hård jord

Forskning og uddannelseLandbrug27. 11. 2025

Et internationalt forskerhold med Københavns Universitet, Shanghai Jiao Tong University og University of Nottingham i spidsen har opdaget, hvordan planterødder er i stand til at trænge igennem hård og tæt jord ved hjælp af et velkendt ingeniørprincip. Opdagelsen kan få stor betydning for fremtidens

aye aye på Admiral Hotel hædres for Danmarks bedste nye vinkort

AktueltDrikkevarerFoodservice27. 11. 2025

Admiral Hotels restaurant aye aye har vundet prisen for Best Newcomer List ved Star Wine List of the Year Denmark 2025, en international anerkendelse, der hylder verdens bedste vinkort og de mennesker, der står bag. Med kun 48 finalister på tværs af Danmark var aye aye allerede blandt en

Madplansunivers er et kæmpe hit: Tusindvis af danskere henter inspiration hver uge

AktueltDetailhandel og en grosMarkedsføring27. 11. 2025

Mange kløer sig nok frustreret i håret over at skulle finde idéer til aftensmaden, men et madplansunivers med madblogger og influencer Julie Bruun er en stor succes. ‘Hvad skal vi have til aftensmad?’ Det spørgsmål stiller mange danskere sikkert sig selv flere gange om ugen, men hjælpen er lige

Ny rapport fra Madland: Grøn madhandel i København er nøglen til en sundere og mere resilient madby

Miljø og sundhedRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed27. 11. 2025

Madland udgiver nu rapporten ‘Grøn madhandel i København – alternative, sunde og grønne madkanaler’, der er udarbejdet for Københavns Kommune som et dialogredskab til politikere, embedsfolk og andre beslutningstagere. Rapporten giver det første samlede overblik over de mange typer aktører og

Danish Crown: Konkurrencekraften forbedret i oprydningsår

Kød, fisk og fjerkræ25. 11. 2025

Med afsæt i en række nødvendige og konsekvente beslutninger er det lykkedes Danish Crown at styrke afregningen til andelsejerne og få stoppet en kritisk tilbagegang i tilførslerne af grise. De kommende to år vil der være fokus på at gennemføre en omfattende transformation af koncernen, så der skabes

Ny skæremaskine til plantebaserede fødevarer kommer til Danmark

FoodserviceFrugt og grøntFødevareproduktion25. 11. 2025

Nemco, der er leverandør af udstyr til fødevareindustrien, lancerer nu en skæremaskine til plantebaserede fødevarer på det danske marked. Der er tale om Maxx 200 HMT-maskinen fra den anerkendte tyske producent holac Maschinenbau. Maxx 200 HMT indgår i en serie af innovative skæremaskiner, som

Madkulturen: Danskernes vegetarisle aftensmad består mest af rugbrød, toast og pasta

AktueltFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed25. 11. 2025

Det er sjældent de grønne retter, der finder vej til middagsbordet, når kødet udelades. De mest spiste vegetariske aftensmåltider er nemlig rugbrød, toast, pasta, yoghurt og pizza – retter, der i gennemsnit indeholder færre grøntsager end måltider med kød. Det viser den årlige undersøgelse

Finalisterne til Årets Kok og Årets Tjener 2026 er fundet

AktueltFoodservice25. 11. 2025

Søndag dystede landets dygtigste kokke og tjenere ved semifinalerne til Årets Kok og Årets Tjener 2026. Nu er finalisterne fundet til finalerne i marts. Seks tjenere og seks kokke er videre til finalerne i Årets Kok og Årets Tjener 2026. Det står klart efter søndagens semifinaler på Kold

Verdens bedste oksemørbrad kommer fra Slagelse-virksomhed

Kød, fisk og fjerkræTop25. 11. 2025

JN Meat International har igen vundet en VM-titel i World Steak Challenge, som er blevet afgjort ved en storstilet prisuddeling i London. Det er fjerde gang, at Slagelse-virksomheden med grundlægger og kødsommelier John Sashi i spidsen sikrer en anerkendelse i det prestigefyldte

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Centraliseret vakuumsystem reducerer omkostninger for vakuumpakning

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Vareelevator: Der kommer 800 kilo varer hver uge – alligevel går kokken tomhændet

    27.11.2025

  • Sådan bruger planter ingeniørprincipper til at trænge gennem hård jord

    27.11.2025

  • aye aye på Admiral Hotel hædres for Danmarks bedste nye vinkort

    27.11.2025

  • Madplansunivers er et kæmpe hit: Tusindvis af danskere henter inspiration hver uge

    27.11.2025

  • Ny rapport fra Madland: Grøn madhandel i København er nøglen til en sundere og mere resilient madby

    27.11.2025

  • Danish Crown: Konkurrencekraften forbedret i oprydningsår

    25.11.2025

  • Ny skæremaskine til plantebaserede fødevarer kommer til Danmark

    25.11.2025

  • Madkulturen: Danskernes vegetarisle aftensmad består mest af rugbrød, toast og pasta

    25.11.2025

  • Finalisterne til Årets Kok og Årets Tjener 2026 er fundet

    25.11.2025

  • Verdens bedste oksemørbrad kommer fra Slagelse-virksomhed

    25.11.2025

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik