• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMarkedsføring13. 01. 2020 | Peter Friis

De krumme agurker hitter i detailhandlen

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMarkedsføring13. 01. 2020 By Peter Friis

Danskerne vil gerne købe krumme agurker og grimme tomater. (Foto: Alfred Pedersen og Son).
Over 370 tons grøntsager med afvigende udseende er blevet reddet fra skraldespanden de seneste to år.

For store eller for små tomater, krumme agurker og grimme peberfrugter ville tidligere typisk afgå ved madspildsdøden i landmandens affaldscontainer, men bliver de nu oftere solgt i danske butikker. Og tiltaget er ganske populært blandt danskerne, der i de seneste to år har købet omkring 370.000 kilo af de såkaldte grimme grøntsager.
Bag det succesfulde landsdækkende initiativ står foreningen Stop Spild Af Mad og Danmarks største tomatproducent Alfred Pedersen & Søn i samarbejde med Gartneriet Østervang Sjælland, GASA Odense og GASA Nord Grønt samt detailkæderne REMA 1000 og Salling Group.
REMA 1000 var den første detailkæde, som begyndte at sælge disse ”grimme” grøntsager efter ideen opstod hos salgschef Claus Duedal Jakobsen fra Alfred Pedersen & Søn i 2017.

De går som varmt brød
I sommeren 2018 tog det fart. Der var der en stor overproduktion af tomater på grund af ualmindeligt varmt vejr. Siden har både REMA 1000, føtex og Bilka solgt overskudstomater, de for skæve agurker og grimme pebre. Disse grimme grøntsager blev solgt hhv. i bakker samt som en madspildsketchup, som er fremstillet af overskudstomater. For hver solgt enhed går der også donation til at støtte foreningen Stop Spild Af Mad’s arbejde mod madspild. Produkterne sælges til en reduceret pris i forhold til “pænere” produkter.
Og det går som varmt brød. Siden initiativets opstart har danskerne reddet i alt 370 tons grimme grøntsager, og Claus Duedal Jakobsen glæder sig til at fortsætte:
– Vi er meget begejstrede for hvor godt de danske forbrugere fortsat tager imod vores produkter og tager kampen op for at bekæmpe madspild. Vi arbejder målrettet på at reducere vores madspild hos Alfred Pedersen & Søn. Vi er rigtig godt på vej med at indfri vores målsætninger om at nedbringe vores andel af madspild. Det er blevet en kæmpe succes på baggrund af det gode samarbejde på tværs af de danske supermarkeder, Stop Spild Af Mad og ikke mindst forbrugerne som gerne vil handle ind i denne gode sags tjeneste.
Indkøbs- og marketingdirektør Anders René Jensen fra REMA 1000 fortæller, at kæden i 2019 solgte 152 tons madspildsvarer:
– Og det vidner om, at vores kunder er villige til at gå lidt på kompromis med udseendet på grøntsagerne, hvis de stadig får samme gode smag og samtidig kan være med til at sørge for mindre madspild. Som noget nyt har vi også haft økologiske agurker fra 2. sortering, for det handler hele tiden om at se muligheder for at inddrage nye potentielle varer, så intet går til spilde. Det er generelt bare dejligt at mærke opbakning til vores madspildsvarer, for det er netop det, der giver motivationen til at udvikle flere ideer på området.

Over halvdelen vil bidrage til mindre madspild
Blandt danske forbrugere ses der en tydelig interesse for at købe disse produkter. I en hermed offentliggjort undersøgelse fra Epinion for Stop Spild Af Mad viser, at over halvdelen af danskere (55%) ville foretrække at købe et fødevareprodukt med et mærke, der viser, at produktet bidrager til mindre madspild, fremfor at købe et tilsvarende produkt uden.
De tre største årsager til, at danskerne vil fortrække at købe sådan et fødevareprodukt, er: fordi danskerne vil støtte, at producenten gør en aktiv indsats mod madspild (53%), fordi det vil være en nem måde personligt at bidrage til mindre madspild (43%), og fordi det vil være en nem måde personligt at bidrage til større omtanke for verdens ressourcer (34%). Det er især kvinder og yngre danskere i alderen 18 til 34 år, der ifølge undersøgelsen har interesse for denne slags fødevareprodukter.
– Både det meget succesfulde erhvervspartnerskab om “grimme” grøntsager samt resultater af Epinion undersøgelsen viser, at danskerne i den grad er parate til at tage imod de “skæve” og ukurante 2. sorterings grøntsager i supermarkederne, siger stifteren af Stop Spild Af Mad, Selina Juul.
– Det er en glædelig udvikling. At få flere “madspildsprodukter” på markedet vil bidrage både til mindre madspild hos fødevareproducenterne, og det vil også være med til at markedsføre fødevareproducenter, som tager aktivt ansvar. Samtidigt vil det også gøre det nemmere for os forbrugere at træffe nemme og aktive valg i forhold til mindre madspild.
Selina Juul tilføjer, at Erhvervspartnerskabet om “grimme” grøntsager fortsætter i 2020 som en del af foreningen Stop Spild Af Mad’s projekt om erhvervspartnerskaber, der resultat af et to-årigt udviklingsprojekt støttet af Tuborgfondet.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Frugt og grønt, Markedsføring

Seneste nyt fra redaktionen

Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

Messer og konferencer11. 12. 2025

Kød, klima og grøn kost er alt sammen på tallerkenen, når Foodexpo samler fødevarebranchen til tre horisontudvidende dage spækket med spændende oplevelsesuniverser og fremsynede events. Nordens største faglige mødested for alle, der lever for og arbejder med mad, finder sted i MCH Messecenter

Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

Mejeri11. 12. 2025

Der er masser af erfaring fra både Arla og resten af verden med i bagagen, når Henrik Jessen nu overtager ledelsen af Arla i Nr. Vium 350 medarbejdere hos Arla i Nr. Vium har nu fået vished om, hvem der fremover skal stå i spidsen for mejeriet. Det bliver 60-årige Henrik Jessen, der i

Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

AktueltFoodservice11. 12. 2025

2025 har været et markant vækstår for Pincho Nation i Danmark. Med fire nye restauranter og stærke resultater i de etablerede enheder runder man 700.000 gæster og passerer en vigtig milepæl: ti restauranter på det danske marked. Udviklingen afspejler både en stigende efterspørgsel og en solid

Rekord i antal julebryg

AktueltDrikkevarer11. 12. 2025

Aldrig før har der været så mange forskellige julebryg at vælge imellem som denne jul. Desuden er paletten af julebryg i 2025 den mest farverige. Danske øl-nydere kan glæde sig over, at de har rekordmange julebryg at vælge imellem i december 2025. Hele 219 forskellige julebryg står på

NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

KonfektureTop11. 12. 2025

Fra d. 10. december kan kunderne i alma madmarked smage på fremtidens fødevarer fra innovationscenteret Spora, grundlagt af kokken Rasmus Munk. Det første projekt, der bliver præsenteret, er chokoladealternativet NOTCH, udviklet af mask, et restprodukt fra ølbrygning. Rasmus Munk lancerede i

Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Forskere på Syddansk Universitet (SDU) har fundet ud af, at vandmænd kan bruges som fødevarestabilisator og vil nu bl.a. samarbejde med toprestauranten Alchemist og dens forsknings- og testkøkken Spora om at bruge det i madretter. I fremtiden kan de slimede væsener måske bidrage til en mere

Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Tang har længe været hyldet som en bæredygtig superingrediens – men dens “fiskede” smag er en barriere for mange vestlige forbrugere. Nu viser et nyt studie fra Københavns Universitet, at fermentering med mælkesyrebakterier kan være nøglen til at få tangen til at glide ned. Det kan være

Dansk økologieksport når rekordhøjt niveau

AktueltFødevareproduktionLandbrugMarkedsføringMesser og konferencerMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at eksporten af danske økologiske varer i 2024 steg til 3,6 milliarder kroner. Det er fjerde år i træk, at økoeksporten stiger. Dansk økologieksport steg i 2024 med fire procent. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, der netop er offentliggjort. I

Fødevareminister Jacob Jensen

Mindre madspild: Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

AktueltDetailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Fødevareminister Jacob Jensen (V) har taget initiativ til at luge ud i regler, der spænder ben for donation af fødevarer. En ændret fortolkning af reglerne for donation af overskudsmad skal skabe bedre og mere enkle rammer for fødevarevirksomheder i Danmark og samtidig styrke kampen mod

Stigende fødevarepriser kan flytte to ud af tre stemmer

Detailhandel og en grosPolitik og eksportTop09. 12. 2025

Fødevarepriser er blevet et afgørende vælgertema, hvor næsten to ud af tre danskere svarer, at de stigende fødevarepriser i større eller mindre grad kan påvirke deres stemme ved næste folketingsvalg. Det viser en ny befolkningsundersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Gemmer dit løfteudstyr på skjulte farer?

  • Ardo NV Denmark Office

    Sødme møder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Fra vindtunneller til rumfart: Vakuum til rumfarts undersøgelser

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

    11.12.2025

  • Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

    11.12.2025

  • Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

    11.12.2025

  • Rekord i antal julebryg

    11.12.2025

  • NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

    11.12.2025

  • Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

    09.12.2025

  • Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

    09.12.2025

  • Dansk økologieksport når rekordhøjt niveau

    09.12.2025

  • Mindre madspild: Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

    09.12.2025

  • Stigende fødevarepriser kan flytte to ud af tre stemmer

    09.12.2025

  • Ny teknologi: Kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

    04.12.2025

  • Dansk forskning kan bane vej for udfasning af antibiotika i akvakultur

    04.12.2025

  • Bad Seed Brewing kåret som Årets Danske Bryggeri 2025

    04.12.2025

  • Nyt nummer på gaden: Food&Drink går i fisk

    04.12.2025

  • Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

    04.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik