• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed05. 09. 2023 | Mikkel Bækgaard

Data er nøglen til en klimavenlig fødevarebranche

FoodserviceMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed05. 09. 2023 By Mikkel Bækgaard

Det var konklusionen, da landets største madfestival, Food Festival, åbnede weekendens program med konferencen ‘Kommercialisering af bæredygtig fødevareproduktion’. Mange virksomheder bliver i første omgang overraskede over resultatet, men de rigtige tal sætter gang i både handlekraft og udvikling af løsninger, viser erfaringer.

Nicolai Houe, næstformand i Klima Kvickly
“I Coop står vores egen drift for bare 1,9 procent af kædens klimapåvirkning,” fortalte Nicolai Houe, næstformand i Klima Kvickly. Foto: Viktor Willemoes Larsen

”Noget af det, der som regel kommer bag på virksomheder, når de kommer i gang med at opgøre deres CO2-aftryk, er størrelsen på den del, der stammer fra værdikæden – også kaldet scope 3. Det omfatter f.eks. de varer, man indkøber til videre forarbejdning, og det, der sker med produkterne, efter de forlader virksomheden,” fortæller Mette Gyde Møller, der var en af talerne på konferencen. 

Som underdirektør i Dansk Industri er hun ansvarlig for projektet Klimaklar Produktionsvirksomhed, der støttet af Industriens Fond tilbyder alle danske produktionsvirksomheder hjælp med at komme i gang med at forstå og beregne deres CO2-aftryk

Klimatung værdikæde

Det store aftryk i værdikæden man hos Coop nikke genkendende til.

”I Coop står vores egen drift for bare 1,9 procent af kædens klimapåvirkning. Så selvom vi har et ambitiøst mål om at reducere den del med 75 procent, så er det ikke det, der for alvor flytter noget i det store billede,” siger Nicolai Houe, næstformand i Klima Kvickly.

Det samme gælder hos Meyers Madhus:

”Da vi besluttede os for at få overblik over vores klimabelastning, nåede vi frem til, at 95 procent af CO2-aftrykket kommer fra de fødevarer, vi indkøber for at kunne tilberede de mange tusind måltider, som vi hver dag tilbereder til kantiner, restauranter og butikker,” fortæller Peter Rønn-Petersen, direktør i Meyers Madhus.

Data skaber handlekraft

Ingen af de to virksomheder ville have undværet et solidt datagrundlag som udgangspunkt for det videre arbejde med at nedbringe CO2-aftrykket. Også selvom de hver i sær er endt med at gribe opgaven forskelligt an:

”Vi brugte i første omgang data som et forecast-værktøj. Ved at stille spørgsmål som ’Hvad sker der hvis vi eksempelvis øger brugen af bælgfrugter med så og så meget, eller skruer op og ned for mængderne af kød og grønt?’ kunne vi spore os ind på nogle konkrete og realistiske målsætninger, som vi forfølger. Det har bl.a. ført til, at vi næsten har fordoblet brugen af bælgfrugter og reduceret madspild fra kantinebuffeter med 48 procent,” siger Peter Rønn-Petersen og tilføjer, at Meyers som helhed i perioden 2018-2021 reducerede den samlede CO2-udledning med 20 procent.

I Klima Kvickly er det i høj grad kundernes valg af varerne i indkøbsvognen, der har indflydelse på kædens CO2-regnskab. Her bruger man data som udgangspunkt for at eksperimentere og teste løsninger, der skal gøre det nemmere for butikkens kunder at træffe en klimavenlig beslutning. Som et eksempel nævner Nicolai Houe kampagnen ‘Tag den forreste for klimaets skyld’.

”Mange af os har lært hjemmefra, at når man køber mælk, så gælder det om at få armen ind bagerst i mælkekøleren for at få fat i den med længst holdbarhed. Vi satte et lille skilt op, som opfordrede til at tage den forreste mælk. Det kan man jo sagtens gøre, hvis man alligevel har tænkt sig at drikke den i løbet af et par dage,” fortæller han. 

Resultatet blev, at kassationer i mejeri blev reduceret med 50 procent, og Nicolai Houe er overbevist om, at der er stort potentiale at hente i den slags små adfærdsjusteringer, der ikke koster hverken butikken eller kunderne noget. 

Bæredygtig omstilling kræver tillid – og dokumentation

Hos brancheforeningen Mærkevareleverandørerne glæder direktør Niels Jensen sig over erfaringerne fra Meyers Madhus og Klima Kvickly, hvor data og dokumentation er blevet brugt til at udvikle individuelle løsninger, der passer til virksomheden.

”Forbrugerne forventer i højere og højere grad, at vi som producenter og detailhandlende stiller informationer til rådighed, som hjælper dem med at træffe det valg, som de synes, er det rigtige. Det er afgørende, at der er tillid til virksomhederne, hvis vi skal have forbrugerne til at være med til at betale for en bæredygtig omstilling. Derfor er det vigtigt med gode eksempler på, at arbejdet med data og dokumentation skaber værdi og udvikling for virksomhederne,” forklarer Niels Jensen.    

Anna Lund, direktør for FOOD-Aarhus og Food Festival, fulgte med begejstring oplæg og debat fra sidelinjen.

”Det har altid været en vigtig del af ambitionen bag Food Festival at have den her særlige BrancheFredag, hvor viden, inspiration, gode samtaler og idéer kan flyde frit og være med til at flytte fødevarebranchen fremad. Man kan jo kun være glad, når man ser det lykkes,” siger hun.

Skrevet i: Foodservice, Messer og konferencer, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Techmedia får ny ejer

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Techmedia A/S, der blandt andet driver Fødevarekus og magasinet Food&Drink, er blevet købt af FrontMedia ApS, der dermed styrker positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende

Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

Foodservice04. 11. 2025

Kokkene har talt: Wassim Hallal er kåret som Kokkenes Kok 2024 – en af de største hædersbevisninger i dansk gastronomi. Prisen gives til en kok, der med talent, generøsitet og faglig styrke har gjort en særlig forskel for branchen. Den prestigefyldte pris blev overrakt ved Fonden Dansk Gastronomis

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

FoodserviceMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20

Juleudgave af Food&Drink på gaden

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Julen sig nærmer, og det betyder, at nyeste nummer af Food&Drink sætter fokus på julen og alle dens glæder. Læs blandt andet om spændende jule-nyheder, men kom også med til Aalborg for at besøge byens første Michelin-restaurant. Udover at drage nordpå og se på julen har Food&Drink også

Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

FoodserviceFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

Pico Pizza vandt Årets plantebaserede takeaway-måltid ved weekendens Plant Food Festival, hvor Dansk Vegetarisk Forening og Plantebranchen hyldede årets bedste plantebaserede madoplevelser på farten. Hvem laver landets bedste plantebaserede måltid to go? Det blev afgjort i weekenden, da

Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

Foodservice30. 10. 2025

World Culinary Awards har offentliggjort årets vinder af ”Denmark’s Best Hotel Restaurant”. Siden 2020 har World Culinary Awards kåret verdens bedste gastronomiske oplevelser, både internationale og nationalt.  I år har de nomineret blandt andet været Radissons Blue Elephant, Nimb Brasserie

En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

DrikkevarerMejeri30. 10. 2025

God kaffe er god medarbejderpleje. Flere virksomheder investerer i kaffemaskiner med friskmalet kaffe og frisk mælk for at tiltrække og fastholde medarbejdere. Kaffe er nemlig ikke bare kaffe – det er en vigtig del af hverdagen, der kan gøre en forskel for både trivsel og tilknytning på

Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

AktueltDrikkevarer30. 10. 2025

Efter en todages konkurrence den 19. og 20. oktober blev danske Ketil Sauer kåret som vinder af den første udgave af Master of Port Scandinavia, og kunne tage den prestigefyldte Silver Goblet med hjem. Den danske sommelier imponerede juryen med sin dybe viden om portvin, sine sommelierfærdigheder og

Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

AktueltFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed30. 10. 2025

En ny publikation fra Tænketanken Frej peger på, hvordan regler og rammer kan ændres, så det bliver lettere for fødevaresektoren at fremme natur og biodiversitet. Over hele Danmark står lodsejere, landmænd og virksomheder klar til at skabe mere natur. Men alt for ofte bliver de bremset af

Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

Detailhandel og en grosFoodserviceTop30. 10. 2025

Den danske Spiseguide har kåret AOC som Årets Restaurant ved en gallamiddag på Kokkedal Slot, hvor også Peter Trauboth fra Restaurant Levi blev hædret for sin rolle som restaurantchef. Den danske Spiseguide er en årlig guide, som siden 1978 har bedømt danske restauranter i forskellige

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Techmedia får ny ejer

    04.11.2025

  • Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Juleudgave af Food&Drink på gaden

    04.11.2025

  • Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

    04.11.2025

  • Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

    30.10.2025

  • En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

    30.10.2025

  • Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

    30.10.2025

  • Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

    30.10.2025

  • Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

    30.10.2025

  • Spiser du, som var det sommer året rundt? Det kan forvirre dit indre ur

    27.10.2025

  • Fremtidens mad risikerer at blive ensformig

    27.10.2025

  • Madens Folkemøde skal samle Danmark om unges sundhed

    27.10.2025

  • Fødevaregigant gearer op i Danmark – en stigning på 25,6 %

    27.10.2025

  • Køkkenprisen 2025 går til Skolerne i Oure

    27.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik