• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed05. 09. 2023 | Mikkel Bækgaard

Data er nøglen til en klimavenlig fødevarebranche

FoodserviceMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed05. 09. 2023 By Mikkel Bækgaard

Det var konklusionen, da landets største madfestival, Food Festival, åbnede weekendens program med konferencen ‘Kommercialisering af bæredygtig fødevareproduktion’. Mange virksomheder bliver i første omgang overraskede over resultatet, men de rigtige tal sætter gang i både handlekraft og udvikling af løsninger, viser erfaringer.

Nicolai Houe, næstformand i Klima Kvickly
“I Coop står vores egen drift for bare 1,9 procent af kædens klimapåvirkning,” fortalte Nicolai Houe, næstformand i Klima Kvickly. Foto: Viktor Willemoes Larsen

”Noget af det, der som regel kommer bag på virksomheder, når de kommer i gang med at opgøre deres CO2-aftryk, er størrelsen på den del, der stammer fra værdikæden – også kaldet scope 3. Det omfatter f.eks. de varer, man indkøber til videre forarbejdning, og det, der sker med produkterne, efter de forlader virksomheden,” fortæller Mette Gyde Møller, der var en af talerne på konferencen. 

Som underdirektør i Dansk Industri er hun ansvarlig for projektet Klimaklar Produktionsvirksomhed, der støttet af Industriens Fond tilbyder alle danske produktionsvirksomheder hjælp med at komme i gang med at forstå og beregne deres CO2-aftryk

Klimatung værdikæde

Det store aftryk i værdikæden man hos Coop nikke genkendende til.

”I Coop står vores egen drift for bare 1,9 procent af kædens klimapåvirkning. Så selvom vi har et ambitiøst mål om at reducere den del med 75 procent, så er det ikke det, der for alvor flytter noget i det store billede,” siger Nicolai Houe, næstformand i Klima Kvickly.

Det samme gælder hos Meyers Madhus:

”Da vi besluttede os for at få overblik over vores klimabelastning, nåede vi frem til, at 95 procent af CO2-aftrykket kommer fra de fødevarer, vi indkøber for at kunne tilberede de mange tusind måltider, som vi hver dag tilbereder til kantiner, restauranter og butikker,” fortæller Peter Rønn-Petersen, direktør i Meyers Madhus.

Data skaber handlekraft

Ingen af de to virksomheder ville have undværet et solidt datagrundlag som udgangspunkt for det videre arbejde med at nedbringe CO2-aftrykket. Også selvom de hver i sær er endt med at gribe opgaven forskelligt an:

”Vi brugte i første omgang data som et forecast-værktøj. Ved at stille spørgsmål som ’Hvad sker der hvis vi eksempelvis øger brugen af bælgfrugter med så og så meget, eller skruer op og ned for mængderne af kød og grønt?’ kunne vi spore os ind på nogle konkrete og realistiske målsætninger, som vi forfølger. Det har bl.a. ført til, at vi næsten har fordoblet brugen af bælgfrugter og reduceret madspild fra kantinebuffeter med 48 procent,” siger Peter Rønn-Petersen og tilføjer, at Meyers som helhed i perioden 2018-2021 reducerede den samlede CO2-udledning med 20 procent.

I Klima Kvickly er det i høj grad kundernes valg af varerne i indkøbsvognen, der har indflydelse på kædens CO2-regnskab. Her bruger man data som udgangspunkt for at eksperimentere og teste løsninger, der skal gøre det nemmere for butikkens kunder at træffe en klimavenlig beslutning. Som et eksempel nævner Nicolai Houe kampagnen ‘Tag den forreste for klimaets skyld’.

”Mange af os har lært hjemmefra, at når man køber mælk, så gælder det om at få armen ind bagerst i mælkekøleren for at få fat i den med længst holdbarhed. Vi satte et lille skilt op, som opfordrede til at tage den forreste mælk. Det kan man jo sagtens gøre, hvis man alligevel har tænkt sig at drikke den i løbet af et par dage,” fortæller han. 

Resultatet blev, at kassationer i mejeri blev reduceret med 50 procent, og Nicolai Houe er overbevist om, at der er stort potentiale at hente i den slags små adfærdsjusteringer, der ikke koster hverken butikken eller kunderne noget. 

Bæredygtig omstilling kræver tillid – og dokumentation

Hos brancheforeningen Mærkevareleverandørerne glæder direktør Niels Jensen sig over erfaringerne fra Meyers Madhus og Klima Kvickly, hvor data og dokumentation er blevet brugt til at udvikle individuelle løsninger, der passer til virksomheden.

”Forbrugerne forventer i højere og højere grad, at vi som producenter og detailhandlende stiller informationer til rådighed, som hjælper dem med at træffe det valg, som de synes, er det rigtige. Det er afgørende, at der er tillid til virksomhederne, hvis vi skal have forbrugerne til at være med til at betale for en bæredygtig omstilling. Derfor er det vigtigt med gode eksempler på, at arbejdet med data og dokumentation skaber værdi og udvikling for virksomhederne,” forklarer Niels Jensen.    

Anna Lund, direktør for FOOD-Aarhus og Food Festival, fulgte med begejstring oplæg og debat fra sidelinjen.

”Det har altid været en vigtig del af ambitionen bag Food Festival at have den her særlige BrancheFredag, hvor viden, inspiration, gode samtaler og idéer kan flyde frit og være med til at flytte fødevarebranchen fremad. Man kan jo kun være glad, når man ser det lykkes,” siger hun.

Skrevet i: Foodservice, Messer og konferencer, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

Messer og konferencer11. 12. 2025

Kød, klima og grøn kost er alt sammen på tallerkenen, når Foodexpo samler fødevarebranchen til tre horisontudvidende dage spækket med spændende oplevelsesuniverser og fremsynede events. Nordens største faglige mødested for alle, der lever for og arbejder med mad, finder sted i MCH Messecenter

Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

Mejeri11. 12. 2025

Der er masser af erfaring fra både Arla og resten af verden med i bagagen, når Henrik Jessen nu overtager ledelsen af Arla i Nr. Vium 350 medarbejdere hos Arla i Nr. Vium har nu fået vished om, hvem der fremover skal stå i spidsen for mejeriet. Det bliver 60-årige Henrik Jessen, der i

Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

AktueltFoodservice11. 12. 2025

2025 har været et markant vækstår for Pincho Nation i Danmark. Med fire nye restauranter og stærke resultater i de etablerede enheder runder man 700.000 gæster og passerer en vigtig milepæl: ti restauranter på det danske marked. Udviklingen afspejler både en stigende efterspørgsel og en solid

Rekord i antal julebryg

AktueltDrikkevarer11. 12. 2025

Aldrig før har der været så mange forskellige julebryg at vælge imellem som denne jul. Desuden er paletten af julebryg i 2025 den mest farverige. Danske øl-nydere kan glæde sig over, at de har rekordmange julebryg at vælge imellem i december 2025. Hele 219 forskellige julebryg står på

NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

KonfektureTop11. 12. 2025

Fra d. 10. december kan kunderne i alma madmarked smage på fremtidens fødevarer fra innovationscenteret Spora, grundlagt af kokken Rasmus Munk. Det første projekt, der bliver præsenteret, er chokoladealternativet NOTCH, udviklet af mask, et restprodukt fra ølbrygning. Rasmus Munk lancerede i

Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Forskere på Syddansk Universitet (SDU) har fundet ud af, at vandmænd kan bruges som fødevarestabilisator og vil nu bl.a. samarbejde med toprestauranten Alchemist og dens forsknings- og testkøkken Spora om at bruge det i madretter. I fremtiden kan de slimede væsener måske bidrage til en mere

Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Tang har længe været hyldet som en bæredygtig superingrediens – men dens “fiskede” smag er en barriere for mange vestlige forbrugere. Nu viser et nyt studie fra Københavns Universitet, at fermentering med mælkesyrebakterier kan være nøglen til at få tangen til at glide ned. Det kan være

Dansk økologieksport når rekordhøjt niveau

AktueltFødevareproduktionLandbrugMarkedsføringMesser og konferencerMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at eksporten af danske økologiske varer i 2024 steg til 3,6 milliarder kroner. Det er fjerde år i træk, at økoeksporten stiger. Dansk økologieksport steg i 2024 med fire procent. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, der netop er offentliggjort. I

Fødevareminister Jacob Jensen

Mindre madspild: Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

AktueltDetailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Fødevareminister Jacob Jensen (V) har taget initiativ til at luge ud i regler, der spænder ben for donation af fødevarer. En ændret fortolkning af reglerne for donation af overskudsmad skal skabe bedre og mere enkle rammer for fødevarevirksomheder i Danmark og samtidig styrke kampen mod

Stigende fødevarepriser kan flytte to ud af tre stemmer

Detailhandel og en grosPolitik og eksportTop09. 12. 2025

Fødevarepriser er blevet et afgørende vælgertema, hvor næsten to ud af tre danskere svarer, at de stigende fødevarepriser i større eller mindre grad kan påvirke deres stemme ved næste folketingsvalg. Det viser en ny befolkningsundersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Gemmer dit løfteudstyr på skjulte farer?

  • Ardo NV Denmark Office

    Sødme møder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Fra vindtunneller til rumfart: Vakuum til rumfarts undersøgelser

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

    11.12.2025

  • Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

    11.12.2025

  • Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

    11.12.2025

  • Rekord i antal julebryg

    11.12.2025

  • NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

    11.12.2025

  • Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

    09.12.2025

  • Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

    09.12.2025

  • Dansk økologieksport når rekordhøjt niveau

    09.12.2025

  • Mindre madspild: Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

    09.12.2025

  • Stigende fødevarepriser kan flytte to ud af tre stemmer

    09.12.2025

  • Ny teknologi: Kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

    04.12.2025

  • Dansk forskning kan bane vej for udfasning af antibiotika i akvakultur

    04.12.2025

  • Bad Seed Brewing kåret som Årets Danske Bryggeri 2025

    04.12.2025

  • Nyt nummer på gaden: Food&Drink går i fisk

    04.12.2025

  • Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

    04.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik