• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

MarkedsføringMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed08. 10. 2024 | Mikkel Bækgaard

Danskerne vil gerne træffe mere miljøvenlige valg – men det skal være nemt

MarkedsføringMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed08. 10. 2024 By Mikkel Bækgaard

De danske forbrugere vil rigtig gerne være miljøbevidste, men de synes, det kan være svært – eller for besværligt – i praksis. Og de ønsker, at virksomheder og politikere skal gøre det nemmere. Det viser en ny undersøgelse fra Opinion.

kvinde med miljømærkede produkter i supermarked

Den 10. oktober er det World Ecolabel Day – og der er god grund til at fejre dagen. En forbrugerundersøgelse fra Opinion viser nemlig, at hele 82 pct. af danskerne føler et ansvar for at vælge mere miljøvenlige produkter.

“Flere og flere bekymrer sig om, hvad de selv kan gøre for at passe bedre på miljøet, og hele 7 ud af 10 danskere tror også på, at de miljømæssige valg, de selv træffer som forbrugere, gør en forskel”, siger Rina Ronja Kari, kommunikationschef i Miljømærkning Danmark.

Det grønne valg skal være det nemme valg 

Men undersøgelsen viser også, at mange danskere generelt synes, det er for svært at træffe mere miljøvenlige valg i hverdagen. Fx synes 8 ud af 10, at det kræver en ekstra indsats at finde mere miljøvenlige produkter.

”Den bedste måde at få folk til at handle på en bestemt måde, er at gøre det let. Vi mennesker er ret dovne, når det kommer til stykket, så den ekstra indsats, det kræver at finde mere miljøvenlige produkter, kan nemt blive en stopklods, fordi det bliver for besværligt. På fem sekunder i en travl hverdag skal man vælge, hvilket produkt man vil have, så lige her i den konkrete købssituation, skal det være let”, siger Jakob Rachmanski, adfærdsrådgiver i Ubevidst, og fortæller, at virksomheder faktisk ofte underprioriterer at gøre det lettere for kunderne og i stedet fokuserer på markedsføring for at få dem til at træffe et bestemt valg.

Markedsføring kan være en stopklods

Netop markedsføringen kan være en stopklods for at træffe grønnere valg, fordi det kan være svært som forbruger at vurdere, om virksomheders påstande nu også er rigtige.

”Kommunikation og marketing baserer sig i høj grad på tillid, og det er ikke anderledes med markedsføring af grønne budskaber. Kan vi stole på, at produktet er så klimavenligt og grønt, som det udgiver sig for at være? Uafhængige mærkningsordninger, som er lette at forstå og identificere, og hvor afsenderen opfattes som troværdig, har af samme grund ofte en fordel frem for virksomhedens egen mærkning,” siger Jakob Rachmanski.

Måske er det også derfor, at hele 2 ud af 3 danskere mener, at miljømærker er en vigtig guide til at vælge produkter.

“I dag florerer mange grønne mærkelignende symboler, og her er de officielle miljømærker, Svanemærket og EU Ecolabel, en nem måde at træffe mere miljøvenlige valg, fordi man som forbruger kan være sikker på, at der er dokumentation for de grønne påstande. Det er nok også derfor, at mere end 4 ud af 5 danskere har tillid til, at et produkt er et bedre miljø- og klimavalg, hvis det er mærket med Svanemærket”, siger Rina Ronja Kari.

Virksomheder og myndigheder bør gøre mere

Undersøgelsen viser også, at danskerne generelt er utilfredse med både myndighedernes og virksomhedernes indsats i den grønne omstilling. Kun 29 pct. mener, at myndighederne gør nok for et mere miljøvenligt forbrug og produktion, og kun 25 pct. mener, at virksomhederne gør nok.

F.eks. mener hver anden dansker, at virksomheder skal sikre konkurrencedygtige priser for mere miljøvenlige produkter. Samtidig mener flere, at virksomheder bør gøre det lettere at finde disse produkter i butikkerne.

Når det kommer til, hvad myndighederne kan gøre, mener en stor del af danskerne bl.a., at der skal gøres mere for at stoppe greenwashing, f.eks. vha. skærpede bøder. Desuden mener 3 ud af 4, at det offentlige, som fx kommuner, skoler og sygehuse, bør prioritere miljømærkede produkter i deres indkøb.

Skrevet i: Markedsføring, Miljø og sundhed, Top, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Også med dansk deltagelse: Sveriges største restaurantmesse tager til Malmø

FoodserviceMesser og konferencer12. 08. 2025

Skal der hentes inspiration fra kokke, beslutningstagere, trendspottere og over 150 udstillere, så kan det være oplagt at krydse Øresund den 24.-25. september. Her finder FFCR – Fast Food & Café & Restaurant Expo – nemlig sted i Malmø. Det er Sveriges vigtigste restaurantmesse, der i år også

Københavnerinstitution relanceres: Restaurant l’Alsace går dybere i sin arv

AktueltFoodservice12. 08. 2025

Efter næsten fem årtier som en institution i det københavnske restaurationsliv skriver Restaurant l’Alsace nu et nyt kapitel i tæt samarbejde med kok og køkkenkonsulent Thomas Rode. Menukortet revitaliseres – ikke som en genopfindelse, men som en fordybelse. Målet har været klart: at finde ind

Dansk Akvakultur: Professor bør holde sig til fakta og løsninger – ikke polarisering

CertificeringFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed12. 08. 2025

ASC Nordics svarer på kritik fremsat af professor Stiig Markager, Aarhus Universitet. Professor Stiig Markager har i et tidligere debatindlæg rettet kritik mod åbne havbrug i Danmark og blandt andet sammenlignet næringsstofudledninger fra havbrug med urenset spildevand. Han sætter også

Ismageriet og Copenhagen Cooking lancerer ny is

AktueltKonfektureMesser og konferencer12. 08. 2025

Hvordan smager sensommeren? Det giver Ismageriet og Copenhagen Cookinget bud på med en helt ny is, der blev lanceret mandag d. 11. august. Isen er udviklet særligt til festivalen med udvalgte ingredienser fra både Danmark og Provence, og den ny variant forhandles eksklusivt hos Ismageriet i hele

Gejst på Hotel- og Restaurantskolen: Nyt undervisningslaboratorium med fokus på nye, eksperimenterende og kreative læringsmiljøer

Forskning og uddannelseTop12. 08. 2025

Tuborgfondet og Hotel- og Restaurantskolen vil skabe undervisning i verdensklasse og inspirere erhvervsuddannelser i hele landet. Det sker med Gejst, et nyt undervisningslaboratorium med fokus på nye, eksperimenterende og kreative læringsmiljøer. Grøn gastronomi, sanseværksteder og sanketure.

Frokostbordet: Hver 10. voksne dansker føler sig svært ensom – nyt partnerskab tager kampen op

FoodserviceMiljø og sundhed07. 08. 2025

For at modvirke ensomhed lanceres det nye initiativ Frokostbordet, der skal samle danskerne om frokosten. Med tips og opskrifter fra det danske kokkelandshold bliver det lettere at lave et indbydende måltid. I et nyt initiativ, Frokostbordet, er det danske kokkelandshold gået i partnerskab med

En sejr for havet – sardinfiskeriet er igen MSC-certificeret takket være et grænseoverskridende samarbejde

CertificeringKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed07. 08. 2025

Den iberiske sardin - en ikonisk art i den gastronomiske arv i både Spanien og Portugal - kan igen bære det blå MSC-miljømærke. Denne velsmagende lille fisk, der fiskes langs den iberiske halvøs kyster, er ikke kun en elsket klassiker på tapasmenuer, men også en vigtig del af det marine økosystem.

Lagkagehuset lancerer nyheder til frokostbordet 

AktueltBrød og kagerDetailhandel og en gros07. 08. 2025

Der er nyheder på vej til frokostbordet og madpakken. Lagkagehuset udvider deres sortiment med det saftige surdejsrugbrød Mørkt Kernerug og et helt friskt udvalg af sandwiches med blødt og lækkert foccaciabrød.  Sensommeren byder på nyheder til frokostbordet hos Lagkagehuset. I slutningen af

Nu kommer det gode høstvejr: DLG melder alt klar til at få høsten i hus

AktueltFødevareproduktionLandbrug07. 08. 2025

Efter en uge med ustadigt vejr, hvor det har været svært for landmændene at få gang i mejetærskerne, så ændrer billedet sig den kommende tid. Vejrudsigterne lover godt høstvejr, og det kommer på det helt rigtige tidspunkt for landmændene. Afgrøderne er de fleste steder i landet helt klar, og nu skal

Just Eat lancerer fri levering i hele landet med nyt leveringskoncept

FoodserviceTop07. 08. 2025

Den dansk-stiftede leveringsplatform Just Eat øger presset på konkurrenterne og tilbyder nu fri levering fra alle platformens 4.000 spisesteder og butikker med nyt leveringstilbud. Der er godt nyt til danskere, der elsker hurtig levering af god mad og dagligvarer, men er trætte af

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Mere end 500 er allerede tilmeldt – skal du med?

  • Alflow Scandinavia A/S

    “Vi sender ikke bare ventiler over Øresund – vi sender ekspertviden med”

  • DENIOS ApS

    Ny certificering: Vores batteriskabe bestod testen

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch præsenterer verdens største tørtløbende og luftkølede vakuumpumpe: COBRA NC 2500 C

  • Kastberg Is ApS

    Start et gourmet-ishus med minimal investering – under 15.000 kr.

  • DENIOS ApS

    Tip: Sådan bør du udnytte sommerperioden

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions opnår SBTi-validering af mål for emissionsreduktion

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Også med dansk deltagelse: Sveriges største restaurantmesse tager til Malmø

    12.08.2025

  • Københavnerinstitution relanceres: Restaurant l’Alsace går dybere i sin arv

    12.08.2025

  • Dansk Akvakultur: Professor bør holde sig til fakta og løsninger – ikke polarisering

    12.08.2025

  • Ismageriet og Copenhagen Cooking lancerer ny is

    12.08.2025

  • Gejst på Hotel- og Restaurantskolen: Nyt undervisningslaboratorium med fokus på nye, eksperimenterende og kreative læringsmiljøer

    12.08.2025

  • Frokostbordet: Hver 10. voksne dansker føler sig svært ensom – nyt partnerskab tager kampen op

    07.08.2025

  • En sejr for havet – sardinfiskeriet er igen MSC-certificeret takket være et grænseoverskridende samarbejde

    07.08.2025

  • Lagkagehuset lancerer nyheder til frokostbordet 

    07.08.2025

  • Nu kommer det gode høstvejr: DLG melder alt klar til at få høsten i hus

    07.08.2025

  • Just Eat lancerer fri levering i hele landet med nyt leveringskoncept

    07.08.2025

  • Tjenerikon og legendarisk ‘opvarter’ er død

    05.08.2025

  • Københavnsk paella-kok i finalen ved World Paella Day Cup i Valencia

    05.08.2025

  • “Den smager pissegodt”: Plantebaseret burger overrasker på populær sønderjysk grillbar

    05.08.2025

  • Bagerikæden emmerys leverer historisk stærkt driftsresultat – investerer rekordhøjt i fremtidens økologiske bageri

    05.08.2025

  • Forskere er lykkedes med at gøre sukkerpulp til superfood

    05.08.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik