• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed28. 09. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Danskerne vil gerne spise mere klimavenligt

Detailhandel og en grosMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed28. 09. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

Klimadagsordenen er for alvor ved at sætte sig på danskernes mad- og indkøbsvaner. Det viser en ny undersøgelse blandt 3000 danskere fra føtex, der går under navnet ’Indkøbskurven’. To ud af tre danskere vil gerne spise mindre kød, og lige så mange forventer at spise mere grønt. Faktisk forventer hver tredje dansker at spise mere klimavenligt indenfor de næste to år

I Føtex kan man mærke hvordan klimadagsordenen påvirker kundernes indkøbsvaner. De oplever, at kunder vælger produkter fra, hvis de ikke opfattes som tilstrækkeligt klimavenlige

Sortering af skrald, bæreposen under armen eller en tur i genbrug. Der findes mange måder at reducere sin klimabelastning i hverdagen. Det gælder også, når vi køber ind og laver mad. Og det er noget, som mange danskere i øjeblikket tænker over.

’Indkøbskurven’ – et nyt initiativ fra føtex, som kortlægger, hvad danskerne forventer at købe ind i fremtiden – viser nemlig, at hver tredje dansker planlægger at spise mere klimavenlig kost i løbet af de næste to år. Den tendens mærker man på tæt hold i føtex.

– I føtex har vi over 100 varehuse landet over, og i samtlige varehuse – fra Nykøbing Falster til Hjørring – oplever vi en stigende efterspørgsel på varer, hvor der er fokus på klimahensyn i enten produktionen eller indpakningen. Det er en udvikling, som går rigtig stærkt lige nu, og jeg tror kun, det er begyndelsen, fortæller marketingdirektør i føtex, Karin Helene Sommer. 

Danskerne vil have flere grøntsager og mindre kød

Selvom efterspørgslen på grøntsager og plantebaserede alternativer til mælk og kød er høj, så viser undersøgelsen, at danskerne vil spise endnu mere plantebaseret kost fremover for at passe på klimaet. Eksempelvis drømmer to ud af tre om at spise flere grøntsager, mens lige så mange omvendt planlægger at skære ned på kødet. Samtidig vil halvdelen af os gerne spise mere lokalproduceret mad for at passe på klimaet. I føtex er det en prioritet at hjælpe danskerne fra ambition til handling.

– Danskernes ambitioner er høje, når det kommer til at spise mere klimavenligt i fremtiden. Derfor arbejder vi hele tiden på at øge udbuddet af varer, der sætter klima og miljøhensyn højt. Det kan både være lokale sæsonsvarer, der sælges i den lokale føtex, og flere plantebaserede alternativer til kød og mælk, fortæller Karin Helene Sommer og fortsætter:

– Vi fjerner ikke de røde bøffer, men vi arbejder på at gøre det let for forbrugerne at vælge et klimavenligt alternativt. Vi skal bidrage til, at varerne i butikkerne er produceret, transporteret og emballageret klimavenligt. Derfor har vi fx et mål om, at al emballage på egne varemærker skal være genanvendelig inden 2023, mens mængden af plastik skal reduceres med 30 procent. Og vi har allerede udfaset flere engangsprodukter af plast, som fx service, sugerør og vatpinde. Vi skal give forbrugerne mulighed for at vælge klimavenligt, hvor og når vi kan.

Stigende fokus på fødevarernes klimaaftryk

Mange danskere er begyndt at lede mere efter klimavenlige varer på hylderne. I undersøgelsen svarer hver femte, at de helt har fravalgt dagligvarer, fordi de ikke oplevede dem som tilstrækkeligt klimavenlige. En tendens, som Karin Helene Sommer tror, vi kommer til at se mere til fremover.

– Tidligere havde mange kunder fokus på økologi og dyrevelfærd. Det fokus er der stadigvæk, men vi ser et stigende fokus på det klimaaftryk, den enkelte fødevare har. Det betyder kort sagt, at både leverandører og dagligvarebutikker er nødt til at give sine produkter et klimatjek. Det er et ansvar, vi må påtage os i fællesskab, siger Karin Helene Sommer.

Det kan dog være svært for mange forbrugere at overskue, hvilke varer, der er mest klimavenlige. Derfor har Salling Fondene doneret 1,7 mio. kroner til CONCITO og 2.-0. LCA Consultants, så de kan udvikle en klimadatabase, der deklarerer 500 forskellige fødevarer efter deres klimaaftryk. Databasen bliver tilgængelig for alle – både virksomheder, skoler og ministerier.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Miljø og sundhed, Top, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Hæder til Dansk Destilleri

Drikkevarer09. 10. 2025

Copenhagen Distillery vinder priser for deres whisky ved det prestigefyldte Luxury Masters i England. et københavnske destilleri er vendt hjem fra årets Luxury Masters i London med ikke bare én men to priser for deres kompromisløse og særegent danske whisky. Ved at udnytte de naturlige

Plantefonden deler 213,5 millioner kroner ud til 45 grønne projekter

Frugt og grøntFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed09. 10. 2025

De danske forbrugere skal have godt grønt på tallerkenen, og derfor støtter Plantefonden årligt dusinvis af nye grønne projekter, der skal gøre hverdagen mere planterig. Nu er Plantefonden så klar til at præsentere de 45 nye projekter, som har modtaget tilsagn om tilskud i årets

Målet er en michelinstjerne: Christoffer Sørensen skal være køkkenchef på Lille Mølle

AktueltFoodservice09. 10. 2025

I oktober genopstår en af Københavns mest særegne bygninger som ny restaurantdestination, når Norrlyst-koncernen med køkkenchef Christoffer Sørensen i spidsen åbner Restaurant Lille Mølle i den fredede mølle på Christianshavns Vold. Målet er klart: En michelinstjerne. Den fredede mølle har

AI-vinrådgiver hjælper tusindvis af kunder hos Danmarks ældste vinhandel

AktueltDetailhandel og en grosDrikkevarer09. 10. 2025

Det viste sig på ingen måde at være let, da Kjær & Sommerfeldt for 1½ år siden ville skabe en AI-vinrådgiver, der kunne hjælpe deres kunder med at vælge vin. Det er først nu, efter mere end et års arbejde, at det er lykkedes at lave en digital vinrådgiver, der kan anbefale de helt rigtige vine,

Forskere genopliver yoghurt lavet af… myrer

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed09. 10. 2025

En gammel opskrift på yoghurt lavet på myrer er blevet genskabt af forskere fra Københavns Universitet. I et studie viser de, hvordan myrer og de bakterier, der lever på dem, kan forvandle mælk til yoghurt. Det giver både ny viden om fortidens madtraditioner og en af nutidens store madtrends, og så

Delitaste styrker markedspositionen – klar til næste fase

FoodserviceFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ07. 10. 2025

Lidt over halvvejs i strategiperioden gør Delitaste status: en styrket markedsposition, øget kundeorientering og et bedre fundament for videre vækst. Efter en gradvis sammenlægning af Stryhns Foodservice og Delitaste er foodserviceaktiviteterne i Stryhns Gruppen nu samlet. I starten af 2024

Udstillere roser Foodexpos nye messekoncept

Messer og konferencer07. 10. 2025

Opbakningen til Foodexpos nye messekoncept er stor blandt udstillerne, der fremhæver de nye, branche-samlende zoner og den deraf optimerede mulighed for at møde alle de mest relevante kunder. Foodexpo 2026 finder sted i MCH Messecenter Herning 22.-24. marts. Når Foodexpo til marts atter fylder

Danske husholdninger strammer livremmen, og det rammer dagligvaremarkedet

AktueltDetailhandel og en gros07. 10. 2025

Det danske dagligvaremarked har som det eneste i Europa oplevet et fald det seneste halve år ifølge nye tal fra YouGov. Mens forbrugere i store dele af Europa både handler mere og bruger flere penge per indkøbstur, peger pilen nedad i Danmark. Ifølge ny data fra YouGov handler danskerne 2,2

Fødevareminister Jacob Jensen

Ny praksis: Lavere bøder for mindre fejl ved allergenmærkning

AktueltDetailhandel og en grosFoodserviceFødevaresikkerhedPolitik og eksport07. 10. 2025

Mindre fejl i mærkning af fødevarer skal fremover ikke koste virksomheder store bøder, mener fødevareminister Jacob Jensen (V), der ønsker en praksisændring. Det skal ikke længere koste den lille slagter 40.000 kr. at glemme at skrive ”æg” i stedet for ”ÆG” med fed eller versaler på

Rasmus Munk er stadig verdens bedste kok

FoodserviceMesser og konferencerTop07. 10. 2025

Danske Rasmus Munk fra Alchemist i København blev i sidste uge hædret som “The Best Chef in the World” ved The Best Chef Awards 2025 i Milano. Han modtog prisen for første gang i 2024 og bliver dermed den første nordiske kok, der har vundet titlen mere end én gang. ”Det er en kæmpe ære at få

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Spar 432 kr* hver gang, du tømmer din IBC

  • DENIOS ApS

    Sådan tjekker du, om dit lithiumbatteri er defekt – og udgør en brandfare

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Højtiden nærmer sig – skal du med til ‘Julens Madscene’?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch Vacuum Solutions på DanFish International 2025 i Nordens Paris

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Infusion giver lavere energiforbrug og bedre produktion

  • DENIOS ApS

    I morgen sker det

  • DENIOS ApS

    Så er det nu eller aldrig

  • Busch Vakuumteknik A/S

    OTTO Digital Services til systemer

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Ny butikschef i Dagrofa Foodservice Herning har stort lokalt kendskab

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Hæder til Dansk Destilleri

    09.10.2025

  • Plantefonden deler 213,5 millioner kroner ud til 45 grønne projekter

    09.10.2025

  • Målet er en michelinstjerne: Christoffer Sørensen skal være køkkenchef på Lille Mølle

    09.10.2025

  • AI-vinrådgiver hjælper tusindvis af kunder hos Danmarks ældste vinhandel

    09.10.2025

  • Forskere genopliver yoghurt lavet af… myrer

    09.10.2025

  • Delitaste styrker markedspositionen – klar til næste fase

    07.10.2025

  • Udstillere roser Foodexpos nye messekoncept

    07.10.2025

  • Danske husholdninger strammer livremmen, og det rammer dagligvaremarkedet

    07.10.2025

  • Ny praksis: Lavere bøder for mindre fejl ved allergenmærkning

    07.10.2025

  • Rasmus Munk er stadig verdens bedste kok

    07.10.2025

  • Ny frontperson i Alsiks køkken med fokus på madoplevelsen

    02.10.2025

  • Lurpak, Lillebror og islandsk skyr vinder nordisk mejeridyst

    02.10.2025

  • Makrel i frit fald – MSC opfordrer regeringer til at handle nu

    02.10.2025

  • Her er restauranterne, der er nomineret til Årets ret med gris og Årets ret med ost 2025

    02.10.2025

  • Bred alliance klar til et historisk løft af dansk frugt og grønt

    02.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik