• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed26. 09. 2024 | Mikkel Bækgaard

Danskerne skal have hjælp til at spise mere grønt

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed26. 09. 2024 By Mikkel Bækgaard

Mere end to tredjedele af danskerne vil gerne spise mere grønt, når familierne samles omkring middagsbordene. Det gør Beauvais nu noget ved. Det kendte fødevaremærke lancerer to nye økologiske produkter uden tilsætningsstoffer – grøntsagsbøffer og -strimler.

Mange danskere har et ønske om at spise mere grønt. 58 pct af danskerne har i forskellig grad et ønske om at spise mindre kød, og det gælder hele 72 pct af de unge under 35 år. Men på trods af de gode intentioner er vi fortsat blandt de mest kødspisende i Europa, særligt når det gælder oksekød.

En af hovedårsagerne til, at danskerne ikke spiser flere plantebaserede fødevarer, er det begrænsede udbud. Det gør Beauvais nu noget ved med to nye produkter – grøntsagsbøffer og -strimler – der er udviklet ved hjælp af en fermentering af rugkerner og derudover indhold af grøntsager.

Særligt fermenteringen gør det som noget nyt muligt at skabe saftige, teksturrige bøffer og strimler, der imødekommer forbrugernes krav til produkter uden tilsætningsstoffer, der samtidig er nærende, har smag og bid – og er lette at tilberede. De nye produkter har fået navnet Greens’n’More. De er designet til at gøre det nemt at lave grønne, velsmagende måltider i en travl hverdag.

Lette at tilberede med opskrifter på et smagfuldt grønt måltid

De nye produkter kommer sammen med en serie opskrifter, der gør det enkelt at servere en grøn middag, selv når tiden er knap. Der er for eksempel mulighed for at servere schnitzel med kartoffelsalat og tzatziki, pitabrød fyldt med grøntsagsstrimler eller en lækker saftig burger.

Opskrifterne og produkterne er udviklet i Orklas innovationsafdeling. Sammen med kok og produktudvikler har innovationschef, Stine Overgaard, testet og arbejdet med de nye produkter. Hun siger:

“Grøntsager er meget mere end tilbehør – tilberedt og brugt rigtigt, er de en hovedingrediens med en verden af muligheder. Med de nye bøffer og strimler kan familien få grøntsagerne på tallerkenen i lette retter med både god smag og en god oplevelse af tekstur. Jeg er imponeret over den dybe umami og saftigheden i det måltid, vi her har arbejdet med. Og at det så samtidig er godt for både dig og planeten, gør jo heller ikke noget.”

Greens’n’More: Et skridt mod en grønnere fremtid

Det er det norske Orkla, der står bag Beauvais. Og de nye grønne fødevarer er et resultat af Orklas ambition om at bidrage til at løse nogle af de vigtigste samfundsudfordringer inden for klima og bæredygtighed. Beauvais Greens’n’More er udviklet som en del af denne mission. Med et klart fokus på smag, konsistens og nem tilberedning, skal de nye fødevarer gøre det attraktivt og nemt for danskerne at integrere flere økologiske grøntsager og mere plantebaseret mad uden tilsætningsstoffer i hverdagen.

Kommunikationschef, Kim Ege Møller fra Orkla uddyber: “Det skal være en god oplevelse at leve mere grønt og klimarigtigt. Der er nok besværligheder og bekymringer i hverdagen – både for samfundets børnefamilier og for de unge, der står over for en verden med mange udfordringer. Vi driver en forretning, der lever af at sælge gode varer til danske forbrugere. Hvis vi samtidig kan give flere mulighed for at vælge en let og grøn hverdag til, kan vi forhåbentlig også bidrage til at gøre en positiv forskel i hverdagen.”

Flere gode, grønne måltider gavner klimaet

Beauvais Greens’n’More handler ikke kun om at give danskerne et alternativ til en let og grøn hverdag i køkkenet, men handler også om klimaet. Når du vælger et grøntsagsbaseret måltid frem for en kødret, kan du reducere dit klimaaftryk markant. Beauvais Greens’n’More har et klimaaftryk på 1,23 kg CO2e pr. kg. Det er betydeligt lavere end oksekød, der udleder hele 28 kg CO2e pr. kg, eller kyllingekød, som ligger på 2,1 kg CO2e pr. kg3. For de 15 pct af danskerne, der ønsker at spise mere grønt af hensyn til klimaet4, er de nye produkter og dertilhørende retter en nem og appetitlig måde at sikre, at madvanerne belaster klimaet endnu mindre fremover.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Frugt og grønt, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

Frugt og grøntKød, fisk og fjerkræ06. 11. 2025

Danish Crown har rundet 2,5 millioner solgte pakker hakket oksekød blandet med grønt det første år og har dermed overgået de oprindelige forventninger til produktet. I en tid hvor stigende fødevarepriser - herunder prisen på oksekød - er et varmt samtaleemne hen over de danske køkkenborde, kan

RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

Ikke kategoriseret06. 11. 2025

Virksomheden bag de populære økologiske frugt- og nøddebarer har de seneste år oplevet en stabil tocifret vækst i Danmark, Tyskland og Sverige samt en markant stigning i online-salget. For at imødekomme den voksende efterspørgsel og stimulere en fortsat vækst på de europæiske markeder, udvider

7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

AktueltDrikkevarerMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

7-Elevens iværksætterforløb Innovation Corner, der blev lanceret sidste år, er blevet taget så godt imod, at kæden nu åbner op for en ny runde. Samtidig kommer det fjerde produkt fra første runde – en alkoholfri elektrolytdrik ’Dansevand’ – på hylderne. Sidste år deltog Dansevand, en alkoholfri

Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

AktueltFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrugRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

Ved en højtidelig fejring hos Søren Wiuff i Lammefjorden lørdag den 1. november blev Årets Wiuff 2025 uddelt for allerførste gang. Prisen er opfundet og etableret af Lokale Fødevarer Danmarks stifter og formand, Jesper Zeihlund, og siden blevet medstiftet af HORESTA. Formålet med prisen er at hædre

Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

Frugt og grøntLandbrugMiljø og sundhedTop06. 11. 2025

I årevis har de arbejdet med jordforbedring via næringsrige kompostblandinger på en gård i Nordjylland. Resultatet er klart: Den sunde jord giver ikke bare sundere og stærkere grøntsager – men også bedre smag. På gården Ny Vraa i Tylstrup har man i årevis arbejdet med at udvikle og teste

Techmedia får ny ejer

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Techmedia A/S, der blandt andet driver Fødevarekus og magasinet Food&Drink, er blevet købt af FrontMedia ApS, der dermed styrker positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende

Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

Foodservice04. 11. 2025

Kokkene har talt: Wassim Hallal er kåret som Kokkenes Kok 2024 – en af de største hædersbevisninger i dansk gastronomi. Prisen gives til en kok, der med talent, generøsitet og faglig styrke har gjort en særlig forskel for branchen. Den prestigefyldte pris blev overrakt ved Fonden Dansk Gastronomis

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

FoodserviceMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20

Juleudgave af Food&Drink på gaden

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Julen sig nærmer, og det betyder, at nyeste nummer af Food&Drink sætter fokus på julen og alle dens glæder. Læs blandt andet om spændende jule-nyheder, men kom også med til Aalborg for at besøge byens første Michelin-restaurant. Udover at drage nordpå og se på julen har Food&Drink også

Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

FoodserviceFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

Pico Pizza vandt Årets plantebaserede takeaway-måltid ved weekendens Plant Food Festival, hvor Dansk Vegetarisk Forening og Plantebranchen hyldede årets bedste plantebaserede madoplevelser på farten. Hvem laver landets bedste plantebaserede måltid to go? Det blev afgjort i weekenden, da

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

  • RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

    06.11.2025

  • 7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

    06.11.2025

  • Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

    06.11.2025

  • Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

    06.11.2025

  • Techmedia får ny ejer

    04.11.2025

  • Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Juleudgave af Food&Drink på gaden

    04.11.2025

  • Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

    04.11.2025

  • Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

    30.10.2025

  • En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

    30.10.2025

  • Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

    30.10.2025

  • Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

    30.10.2025

  • Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

    30.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik