• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræPolitik og eksportRåvarer og ingredienser16. 10. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Danske Slagtermestre: Nok med surrealistiske kødprodukter

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræPolitik og eksportRåvarer og ingredienser16. 10. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

I en debat om tilladelse af kødbetegnelser på vegetabilske produkter, der er blusset op på ny da EU-parlamentet igen drøfter forslag herom, bliver der alle midler taget i brug, når parternes budskaber fremføres. På den ene side står producenterne af vegetabilske produkter, der mener, at et forbud vil standse den grønne omstilling, mens kødproducenterne mener, at nu må det være nok med surrealistiske og vildledende kødprodukter.

Som du kunne læse på FødevareFOKUS, kan det i fremtiden være slut med planteburgere. Som følge heraf, raser virksomheden Naturli mod et muligt forbud, da Naturli og CEO Henrik Jul forventer, at Europa Parlamentet snart stemmer imod et forslag om tilladelse til brug af kødbetegnelser på vegetabilske produkter, hvilket vil betyde at betegnelser som “burger” og “pølser” kun må benyttes af kødproducenter.

– Vi ønsker ikke at lægge afstand til det traditionelle landbrug eller gå i flæsket på kødbranchen. Vores fælles klode har langt mere alvorlige problemer at slås med. Jeg tænker selvfølgelig på klimakrisen, som vi gerne skal løse i fællesskab. MEN jeg må konkludere, at EU er på vej til at lave en kæmpe bøf, hvis kødbranchen får monopol på ord som ’pølse’ og ’burger. Det vil lade forbrugerne i stikken, fordi det vil gøre det sværere at vælge alternativer til klimabelastende fødevarer. Det fjerner ganske enkelt fokus på klimakrisen, siger Henrik Lund, CEO hos Naturli i artiklen.

Potentiel Pandoras æske

På den anden side står Danske Slagtermestre, der mener at skulle forslaget om tilladelse af brug af kødbetegnelser på vegetabilske produkter blive stemt igennem, vil det potentielt kunne åbne en Pandoras æske, som på langt sigt vil påvirke både forbrugere og kødproduktion – en konsekvens, som der tilsyneladende mangler forståelse for i Parlamentet, lyder det fra Danske Slagtermestre.

I lyset af denne situation lancerer IBC (International Butchers Confederation) derfor den europæiske kampagne: ”Dette er ikke en bøf.” En kampagne, som Danske Slagtermestre, der er medlem af IBC, støtter op om.

Med kampagnen samles kødbranchen og kommer med et klart budskab til hele sektoren, efter at Europa-Parlamentet for nylig igen nåede et dødvande om CMO-forordningens bestemmelser om kødbetegnelser, fortæller foreningen om kampagnen.

Falsk varebetegnelse gavner ikke forbrugerne

Årsagen til opblusningen af debatten i medierne er, at EU-Parlamentets medlemmer igen har indledt diskussionen fra sidste år, med formål at give lovlig anerkendelse af navne som “veganske burgere” og “veganske pølser”. Der er således stillet forslag om at bemyndige Kommissionen til at udstede retsakter, der accepterer anerkendelsen af ​​navne som “veganske burgere” og “veganske pølser”. Det er uacceptabelt ifølge Danske Slagtermestre:

– Det er falsk varebetegnelse. Kalder man vegetabilske produkter for kød, kalder man dem for noget, de ikke er, siger Torsten Buhl, adm. direktør i Danske Slagtermestre.

Han mener dog ikke at løsningen er at forbyde fremstilling af grønne produkter som alternativer til kød.

– Vi vil ikke forhindre nogen i at fremstille noget, der ligner en hakkebøf uden at være det. Men der er regler imod, at man beskriver et produkt som noget, det ikke er, og det bør der ikke laves om på, siger direktøren.

Han opfordrer dermed medlemmerne af EU-Parlamentet til nøje at overveje virkningen og konsekvenserne af at fremme vildledende og uretfærdig markedsføring.

Den kommende kampagne, som vil blive afviklet i dagene op til afstemningen i Parlamentet, vil indeholde en lang række initiativer, der sigter mod at sætte fokus på ​​debatten om kødbetegnelser.

Også slagtermester Kaspar Jakobsen, Randers Kød, føler sig trådt på og byder kampagnen velkommen.

– Som slagter føler jeg mig trådt på, fordi man bruger vores varegruppe til at tiltrække sig opmærksomhed, selv om der er tale om en helt anden vare. Jeg er glad for der endnu engang bliver fokus på dette problem. Denne gang stort og internationalt. Ved at stå sammen på tværs af internationale brancheorganisationer kan vi håbe på at blive hørt,  siger han.

Skrevet i: Fødevareproduktion, Kød, fisk og fjerkræ, Politik og eksport, Råvarer og ingredienser

Seneste nyt fra redaktionen

Vareelevator: Der kommer 800 kilo varer hver uge – alligevel går kokken tomhændet

Foodservice27. 11. 2025

En kok må ikke gå tomhændet, siges det – men på Green Mango på Frederiksberg er det præcis, hvad de gør, selvom der hver uge kommer 800 kilo varer ind ad døren. God mad kræver gode råvarer, og de vejer tungt. På Godthåbsvej på Frederiksberg kommer der hver uge omtrent 800 kilo kokosmælk, ris og

Sådan bruger planter ingeniørprincipper til at trænge gennem hård jord

Forskning og uddannelseLandbrug27. 11. 2025

Et internationalt forskerhold med Københavns Universitet, Shanghai Jiao Tong University og University of Nottingham i spidsen har opdaget, hvordan planterødder er i stand til at trænge igennem hård og tæt jord ved hjælp af et velkendt ingeniørprincip. Opdagelsen kan få stor betydning for fremtidens

aye aye på Admiral Hotel hædres for Danmarks bedste nye vinkort

AktueltDrikkevarerFoodservice27. 11. 2025

Admiral Hotels restaurant aye aye har vundet prisen for Best Newcomer List ved Star Wine List of the Year Denmark 2025, en international anerkendelse, der hylder verdens bedste vinkort og de mennesker, der står bag. Med kun 48 finalister på tværs af Danmark var aye aye allerede blandt en

Madplansunivers er et kæmpe hit: Tusindvis af danskere henter inspiration hver uge

AktueltDetailhandel og en grosMarkedsføring27. 11. 2025

Mange kløer sig nok frustreret i håret over at skulle finde idéer til aftensmaden, men et madplansunivers med madblogger og influencer Julie Bruun er en stor succes. ‘Hvad skal vi have til aftensmad?’ Det spørgsmål stiller mange danskere sikkert sig selv flere gange om ugen, men hjælpen er lige

Ny rapport fra Madland: Grøn madhandel i København er nøglen til en sundere og mere resilient madby

Miljø og sundhedRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed27. 11. 2025

Madland udgiver nu rapporten ‘Grøn madhandel i København – alternative, sunde og grønne madkanaler’, der er udarbejdet for Københavns Kommune som et dialogredskab til politikere, embedsfolk og andre beslutningstagere. Rapporten giver det første samlede overblik over de mange typer aktører og

Danish Crown: Konkurrencekraften forbedret i oprydningsår

Kød, fisk og fjerkræ25. 11. 2025

Med afsæt i en række nødvendige og konsekvente beslutninger er det lykkedes Danish Crown at styrke afregningen til andelsejerne og få stoppet en kritisk tilbagegang i tilførslerne af grise. De kommende to år vil der være fokus på at gennemføre en omfattende transformation af koncernen, så der skabes

Ny skæremaskine til plantebaserede fødevarer kommer til Danmark

FoodserviceFrugt og grøntFødevareproduktion25. 11. 2025

Nemco, der er leverandør af udstyr til fødevareindustrien, lancerer nu en skæremaskine til plantebaserede fødevarer på det danske marked. Der er tale om Maxx 200 HMT-maskinen fra den anerkendte tyske producent holac Maschinenbau. Maxx 200 HMT indgår i en serie af innovative skæremaskiner, som

Madkulturen: Danskernes vegetarisle aftensmad består mest af rugbrød, toast og pasta

AktueltFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed25. 11. 2025

Det er sjældent de grønne retter, der finder vej til middagsbordet, når kødet udelades. De mest spiste vegetariske aftensmåltider er nemlig rugbrød, toast, pasta, yoghurt og pizza – retter, der i gennemsnit indeholder færre grøntsager end måltider med kød. Det viser den årlige undersøgelse

Finalisterne til Årets Kok og Årets Tjener 2026 er fundet

AktueltFoodservice25. 11. 2025

Søndag dystede landets dygtigste kokke og tjenere ved semifinalerne til Årets Kok og Årets Tjener 2026. Nu er finalisterne fundet til finalerne i marts. Seks tjenere og seks kokke er videre til finalerne i Årets Kok og Årets Tjener 2026. Det står klart efter søndagens semifinaler på Kold

Verdens bedste oksemørbrad kommer fra Slagelse-virksomhed

Kød, fisk og fjerkræTop25. 11. 2025

JN Meat International har igen vundet en VM-titel i World Steak Challenge, som er blevet afgjort ved en storstilet prisuddeling i London. Det er fjerde gang, at Slagelse-virksomheden med grundlægger og kødsommelier John Sashi i spidsen sikrer en anerkendelse i det prestigefyldte

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Centraliseret vakuumsystem reducerer omkostninger for vakuumpakning

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Vareelevator: Der kommer 800 kilo varer hver uge – alligevel går kokken tomhændet

    27.11.2025

  • Sådan bruger planter ingeniørprincipper til at trænge gennem hård jord

    27.11.2025

  • aye aye på Admiral Hotel hædres for Danmarks bedste nye vinkort

    27.11.2025

  • Madplansunivers er et kæmpe hit: Tusindvis af danskere henter inspiration hver uge

    27.11.2025

  • Ny rapport fra Madland: Grøn madhandel i København er nøglen til en sundere og mere resilient madby

    27.11.2025

  • Danish Crown: Konkurrencekraften forbedret i oprydningsår

    25.11.2025

  • Ny skæremaskine til plantebaserede fødevarer kommer til Danmark

    25.11.2025

  • Madkulturen: Danskernes vegetarisle aftensmad består mest af rugbrød, toast og pasta

    25.11.2025

  • Finalisterne til Årets Kok og Årets Tjener 2026 er fundet

    25.11.2025

  • Verdens bedste oksemørbrad kommer fra Slagelse-virksomhed

    25.11.2025

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik