Ifølge Ole Sørensen, formand for Mælkeudvalget i Økologisk Landsforening, har butikkerne i flere år kørt priskrig på mælken, og det rammer økologerne hårdt.
– Vi efterlyser nogle, der vil gå foran og stoppe priskrigen, så der kommer fair konkurrence i forhold til økologisk mælk og mere gennemskuelighed for forbrugerne, siger Ole Sørensen til Maskinbladet.dk. Ifølge Ole Sørensen bruger butikkerne den billige mælk til at lokke kunder ind i butikken, men når mælken i nogle tilfælde sælges til under indkøbspris, så skal pengene tjenes ind på andre varer og ved at sænke priserne til mælkeproducenterne.
Men hverken Lidl eller Coop er ifølge flere medier klar til at droppe de lave priser på mælk.
– Det er en sympatisk tanke, siger informationsdirektør hos Coop, Jens Juul Nielsen.
– Men det er ikke muligt for os at sætte den almindelige priskonkurrence ud af spil. At have konkurrencedygtige priser er adgangsbilletten til at være på markedet, siger han.
Fra Lidl er beskeden også, at man fortsat vil bruge mælk til at lokke kunder i butikken:
– Vi kører ikke systematiske slagtilbud på hverken konventionel mælk eller økologisk mælk. Dermed ikke sagt at vi ikke en gang imellem – ligesom på andre varegrupper – kører tilbud på mælk, herunder både den konventionelle og økologiske, siger kommunikationsansvarlig Rikke Brandes til Maskinbladet.dk.