• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltFrugt og grøntKonfektureMiljø og sundhed01. 06. 2023 | Mikkel Bækgaard

Danske børn er alt for søde: Nyt projekt skal hjælpe familier med at skære ned på slikket

AktueltFrugt og grøntKonfektureMiljø og sundhed01. 06. 2023 By Mikkel Bækgaard

Danske børn får op til fire gange mere slik og søde sager, end Fødevarestyrelsen anbefaler. Et pilotprojekt i Hvidovre har hjulpet børnefamilier til at skære ned. Nu vil Fødevarestyrelsen med støtte fra Nordea-fonden udbrede projektet ’Er du for sød?’ til flere kommuner.

Børn omkring et bord med spil og snacks

Myslibar i madpakken, saftevand til aftensmaden og slikskåle med top på om fredagen.

Danske børn får op til fire gange flere søde sager, end Fødevarestyrelsen anbefaler, og Danmark er det land i verden, hvor vi køber mest slik. Tal fra DTU Fødevareinstituttet viser, at vores køb af slik og søde sager omregnet til kalorier svarer til, at hver dansker får ca. 20 pct. af det daglige energiindtag dækket af søde sager – mod de anbefalede maks. 5 pct.

Det vil Fødevarestyrelsen og DTU Fødevareinstituttet med støtte fra Nordea-fonden nu gøre noget ved. Fonden har netop bevilliget 13,8 mio.kr. til udbredelse af pilotprojektet ’Er du for sød? Så er du ikke alene’, som har hjulpet knap 100 børnefamilier i Hvidovre med at skære ned på det søde. Børnene spiste i gennemsnit 13 pct. mindre af de søde sager og søde drikke ugentligt efter projektet.

Op til 15 kommuner får mulighed for at deltage i projektet, hvor bl.a. kommunale sundhedsplejersker og tandlæger klædes på til at skabe bevidsthed om familiernes vaner og give dem redskaber til, hvordan man kan skrue ned for det søde i dagligdagen, fortæller enhedschef i Fødevarestyrelsen Anne Pøhl Enevoldsen.

“Det søde er ikke forbudt. Problemet er, at det fylder så stor en del af børnenes kost, at det tager pladsen fra den sunde mad – og får man søde vaner, hænger de ofte ved. Derfor handler det om som forældre at starte med de lavthængende frugter. Kan man erstatte eftermiddagskiksen og mælkesnitten i madpakken med skåret frugt, bær eller knækbrød? Kan halvdelen af fredagsslikket skæres fra, uden, at det går ud over hyggen? Og kan vi servere lidt mindre safte- og sodavand? Vi behøver ikke undvære det søde, men skære ned dér, hvor det er nemmest,” siger hun.

I Nordea-fonden glæder uddelingschef Christina Paludan-Müller sig til at følge projektet:

“Det er et vigtigt fokusområde for Nordea-fonden, at flere børn og unge kommer godt på vej og får de bedste muligheder for et godt liv allerede fra den tidlige barndom. Her er det bl.a. relevant at se på madvaner, som grundlægges i barndommen og ofte følger os ind i voksenlivet. Vi er derfor glade for at støtte en udbredelse af projekt ‘Er du for sød?’, som skal hjælpe endnu flere børnefamilier ind i gode vaner,” siger hun.

Et nationalt problem

Danskernes sukkerindtag hænger i høj grad sammen med vores forståelse af hygge, som ofte ledsages af noget sødt. Og det er ikke kun i hjemmet, børnene får tilbudt søde sager. Det er også i skolen, institutionen, til fritidsaktiviteter og hos bedsteforældrene, fortæller Anne Pøhl Enevoldsen:

“Vi spiser næsten alle sammen for sødt. Samtidig bliver forældre bombarderet med gode råd om alt fra skærmforbrug til motion og opdragelse generelt. Det er vi helt klar over, og det er derfor en balancegang at tale om det, så det ikke opleves som en løftet pegefinger, og dermed kan give forældrene dårlig samvittighed. Vi håber, at kommunerne kan få italesat problematikken, så man også i forældregrupper sammen kan forsøge at ændre de søde vaner, der er opstået i skolen eller daginstitutionen,” siger hun.

Flere kommuner har allerede vist interesse for at deltage i projektet ’Er du for sød?’, som løber frem mod 2027 og er målrettet børnefamilier med børn i 0.-3.-klasse.

Fakta

  • DTU Fødevareinstituttet har sammen med Hvidovre Kommune kørt pilotprojektet ‘Er du for sød?’. Projektet kørte over en treårig periode, hvor der blev udarbejdet og afprøvet værktøjer, som sundhedsplejen brugte til at tale om søde vaner med familier med børn i 0.klasse. Målet med projektet var at skabe sundere hyggevaner i børnefamilier.
  • Resultaterne viste, at børnenes indtag af søde sager og søde drikke faldt med 13 % på trods af, at værktøjerne blev afprøvet under Corona-nedlukningen, hvor danskernes sukkerforbrug steg markant. Børn med det højeste indtag før interventionsperioden reducerede deres indtag mest.
  • I følge DTU Fødevareinstituttet er et højt indtag af søde sager og søde drikke et problem for folkesundheden. Det bidrager med meget energi, sukker og mættet fedt, men kun med få vitaminer, mineraler og kostfibre. Det øger risikoen for overvægt, skader tandsundheden og optager pladsen for mad- og drikkevarer, som bidrager med flere næringsstoffer.
  • Der er mulighed for, at op til 15 kommuner kan deltage i projektet. Det er stadig muligt for kommuner at vise interesse for at deltage.

Skrevet i: Aktuelt, Frugt og grønt, Konfekture, Miljø og sundhed

Seneste nyt fra redaktionen

Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

Frugt og grøntKød, fisk og fjerkræ06. 11. 2025

Danish Crown har rundet 2,5 millioner solgte pakker hakket oksekød blandet med grønt det første år og har dermed overgået de oprindelige forventninger til produktet. I en tid hvor stigende fødevarepriser - herunder prisen på oksekød - er et varmt samtaleemne hen over de danske køkkenborde, kan

RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

Ikke kategoriseret06. 11. 2025

Virksomheden bag de populære økologiske frugt- og nøddebarer har de seneste år oplevet en stabil tocifret vækst i Danmark, Tyskland og Sverige samt en markant stigning i online-salget. For at imødekomme den voksende efterspørgsel og stimulere en fortsat vækst på de europæiske markeder, udvider

7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

AktueltDrikkevarerMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

7-Elevens iværksætterforløb Innovation Corner, der blev lanceret sidste år, er blevet taget så godt imod, at kæden nu åbner op for en ny runde. Samtidig kommer det fjerde produkt fra første runde – en alkoholfri elektrolytdrik ’Dansevand’ – på hylderne. Sidste år deltog Dansevand, en alkoholfri

Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

AktueltFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrugRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

Ved en højtidelig fejring hos Søren Wiuff i Lammefjorden lørdag den 1. november blev Årets Wiuff 2025 uddelt for allerførste gang. Prisen er opfundet og etableret af Lokale Fødevarer Danmarks stifter og formand, Jesper Zeihlund, og siden blevet medstiftet af HORESTA. Formålet med prisen er at hædre

Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

Frugt og grøntLandbrugMiljø og sundhedTop06. 11. 2025

I årevis har de arbejdet med jordforbedring via næringsrige kompostblandinger på en gård i Nordjylland. Resultatet er klart: Den sunde jord giver ikke bare sundere og stærkere grøntsager – men også bedre smag. På gården Ny Vraa i Tylstrup har man i årevis arbejdet med at udvikle og teste

Techmedia får ny ejer

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Techmedia A/S, der blandt andet driver Fødevarekus og magasinet Food&Drink, er blevet købt af FrontMedia ApS, der dermed styrker positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende

Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

Foodservice04. 11. 2025

Kokkene har talt: Wassim Hallal er kåret som Kokkenes Kok 2024 – en af de største hædersbevisninger i dansk gastronomi. Prisen gives til en kok, der med talent, generøsitet og faglig styrke har gjort en særlig forskel for branchen. Den prestigefyldte pris blev overrakt ved Fonden Dansk Gastronomis

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

FoodserviceMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20

Juleudgave af Food&Drink på gaden

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Julen sig nærmer, og det betyder, at nyeste nummer af Food&Drink sætter fokus på julen og alle dens glæder. Læs blandt andet om spændende jule-nyheder, men kom også med til Aalborg for at besøge byens første Michelin-restaurant. Udover at drage nordpå og se på julen har Food&Drink også

Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

FoodserviceFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

Pico Pizza vandt Årets plantebaserede takeaway-måltid ved weekendens Plant Food Festival, hvor Dansk Vegetarisk Forening og Plantebranchen hyldede årets bedste plantebaserede madoplevelser på farten. Hvem laver landets bedste plantebaserede måltid to go? Det blev afgjort i weekenden, da

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

  • RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

    06.11.2025

  • 7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

    06.11.2025

  • Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

    06.11.2025

  • Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

    06.11.2025

  • Techmedia får ny ejer

    04.11.2025

  • Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Juleudgave af Food&Drink på gaden

    04.11.2025

  • Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

    04.11.2025

  • Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

    30.10.2025

  • En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

    30.10.2025

  • Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

    30.10.2025

  • Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

    30.10.2025

  • Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

    30.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik