• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Foodservice16. 05. 2024 | Mikkel Bækgaard

Dansk Michelinmad i 10.000 meters højde

Foodservice16. 05. 2024 By Mikkel Bækgaard

Singapore Airlines (SIA) indgår eksklusivt samarbejde med den danske tostjernede Michelin-restaurant AOC, der har udviklet en 2-retters menu til flyselskabets business class-passagerer. Selvom udfordringerne er mange, når flymad skal have Michelinkvalitet, har AOC med kulinarisk ekspertise skabt en enestående menu af sæsonbestemte og lokale råvarer. Den første menu fra AOC bliver serveret ombord på Singapore Airlines’ fly mellem København og Singapore fra den 1. juli 2024.

København er kendt som Nordens gastronomiske hovedstad, og et nyt partnerskab mellem verdens mest prisvindende flyselskab, Singapore Airlines, og den hæderkronede københavnske Michelin-restaurant AOC skal tage dansk gastronomi til nye højder.

Singapore Airlines’ business class-passagerer med afrejse fra København kan fra den 1. juli 2024 nyde en 2-retters menu bestående af en forret og en hovedret af lokale sæsonbetonede råvarer, der er skræddersyet og kreeret af AOC’s erfarne køkkenchef, Søren Selin.

”AOC er en af Nordens ypperste restauranter, og deres fokus på lokale råvarer og ophøjede madoplevelser passer perfekt med Singapore Airlines’ dedikation til kulinarisk ekspertise og høje kvalitetskrav. Vi ønsker altid at give vores kunder en unik og helstøbt rejseoplevelse, og jeg glæder mig til at præsentere AOC’s menu for passagererne og give dem en lokal madoplevelse i absolut topklasse,” siger Jagdish Bhojwani, General Manager for Singapore Airlines i Norden.

AOC ser ligeledes partnerskabet med SIA som et topmatch:

”Singapore Airlines er et førsteklasses brand, vi kan associere os med, og det er en sjov og lærerig udfordring at lave flymad. Vi ønsker begge at skabe sanselige helhedsoplevelser med vores mad- og flyoplevelser, og partnerskabets synergieffekt er stor,” siger køkkenchef Søren Selin.

AOC i luften

AOC har udviklet menuen eksklusivt til Singapore Airlines og selvom processen med at skabe flymad er ny og anderledes, har det været vigtigt for restaurantens erfarne køkkenchef, at restaurantens smag og udseende kan genkendes selv i 10.000 meters højde.

”Sæsonens lokale råvarer, sanselighed, god smag og æstetik kendetegner maden på AOC, og for mig er det vigtigt at bibeholde dette i flymenuen. De rejsende skal kunne mærke, det er AOC’s mad, de får serveret. Det har været en udfordring, der har krævet mange justeringer og overvejelser, inden vi ramte plet,” fortæller køkkenchef, Søren Selin, der kalder retterne for et bombardement af gode lokale smage.

Alt smager anderledes i luften

Når vi kommer op i de højere luftlag, reduceres smags- og lugtesansen markant, og der en lang række praktiske forhold at tage højde for, når der laves mad til et fly. Flymad skal for eksempel kunne tilberedes flere timer før afrejse og opvarmes ombord, og samtidig er der en række hygiejne- og sikkerhedskrav, der vanskeliggør processen.

SIA og AOC’s lokale gourmetmenu var da heller ikke blevet en realitet uden tæt sparring og vejledning fra flycateringvirksomheden Gate Gourmet, der har bidraget med sin store ekspertviden på området.

”Et flykøkken har langtfra samme fleksibilitet som et restaurantkøkken, og faktorer som kabinetryk og flystøj påvirker vores smagssans – mad smager ikke ens på landjorden og i luften. Gennem de seneste måneder har vi sammen med AOC eksperimenteret med forskellige metoder og givet input til at tilpasse retterne til flyforholdene uden at gå på kompromis med kvaliteten,” siger Morten Tøfting Pedersen, køkkenchef hos Gate Gourmet.

Tæt samarbejde

Singapore Airlines’ europæiske cateringchef, der er ansvarlig for, at flyselskabets høje krav og standarder for sikkerhed, design og kvalitet efterleves i alle serveringer om bord, har desuden testet og prøvesmagt AOC’s retter.

”Jeg har i flere omgange været i København og sammen med Søren Selin og hans dygtige kokketeam, gennemgået retternes ingredienser, designet og ikke mindst smagene. Jeg er dybt imponeret og glæder mig over, at vi til sommer kan servere denne exceptionelle flymenu for vores passagerer, skabt af en dansk tostjernet Michelin-kok,” udtaler Ben Kuang, europæisk cateringchef for Singapore Airlines.

AOC’s og SIA’s sommermenu bliver serveret første gang den 1. juli 2024, hvor flyselskabet er tilbage med daglige afgange mellem København og Singapore. Menuen serveres i en tremåneders periode, og herefter er det planen, at Søren Selin og AOC skal skabe en ny sæsonbestemt flymenu til Singapore Airlines’ business class-passagerer.

Skrevet i: Foodservice

Seneste nyt fra redaktionen

Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

Frugt og grøntKød, fisk og fjerkræ06. 11. 2025

Danish Crown har rundet 2,5 millioner solgte pakker hakket oksekød blandet med grønt det første år og har dermed overgået de oprindelige forventninger til produktet. I en tid hvor stigende fødevarepriser - herunder prisen på oksekød - er et varmt samtaleemne hen over de danske køkkenborde, kan

RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

Ikke kategoriseret06. 11. 2025

Virksomheden bag de populære økologiske frugt- og nøddebarer har de seneste år oplevet en stabil tocifret vækst i Danmark, Tyskland og Sverige samt en markant stigning i online-salget. For at imødekomme den voksende efterspørgsel og stimulere en fortsat vækst på de europæiske markeder, udvider

7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

AktueltDrikkevarerMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

7-Elevens iværksætterforløb Innovation Corner, der blev lanceret sidste år, er blevet taget så godt imod, at kæden nu åbner op for en ny runde. Samtidig kommer det fjerde produkt fra første runde – en alkoholfri elektrolytdrik ’Dansevand’ – på hylderne. Sidste år deltog Dansevand, en alkoholfri

Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

AktueltFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrugRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

Ved en højtidelig fejring hos Søren Wiuff i Lammefjorden lørdag den 1. november blev Årets Wiuff 2025 uddelt for allerførste gang. Prisen er opfundet og etableret af Lokale Fødevarer Danmarks stifter og formand, Jesper Zeihlund, og siden blevet medstiftet af HORESTA. Formålet med prisen er at hædre

Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

Frugt og grøntLandbrugMiljø og sundhedTop06. 11. 2025

I årevis har de arbejdet med jordforbedring via næringsrige kompostblandinger på en gård i Nordjylland. Resultatet er klart: Den sunde jord giver ikke bare sundere og stærkere grøntsager – men også bedre smag. På gården Ny Vraa i Tylstrup har man i årevis arbejdet med at udvikle og teste

Techmedia får ny ejer

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Techmedia A/S, der blandt andet driver Fødevarekus og magasinet Food&Drink, er blevet købt af FrontMedia ApS, der dermed styrker positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende

Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

Foodservice04. 11. 2025

Kokkene har talt: Wassim Hallal er kåret som Kokkenes Kok 2024 – en af de største hædersbevisninger i dansk gastronomi. Prisen gives til en kok, der med talent, generøsitet og faglig styrke har gjort en særlig forskel for branchen. Den prestigefyldte pris blev overrakt ved Fonden Dansk Gastronomis

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

FoodserviceMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20

Juleudgave af Food&Drink på gaden

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Julen sig nærmer, og det betyder, at nyeste nummer af Food&Drink sætter fokus på julen og alle dens glæder. Læs blandt andet om spændende jule-nyheder, men kom også med til Aalborg for at besøge byens første Michelin-restaurant. Udover at drage nordpå og se på julen har Food&Drink også

Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

FoodserviceFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

Pico Pizza vandt Årets plantebaserede takeaway-måltid ved weekendens Plant Food Festival, hvor Dansk Vegetarisk Forening og Plantebranchen hyldede årets bedste plantebaserede madoplevelser på farten. Hvem laver landets bedste plantebaserede måltid to go? Det blev afgjort i weekenden, da

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

  • RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

    06.11.2025

  • 7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

    06.11.2025

  • Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

    06.11.2025

  • Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

    06.11.2025

  • Techmedia får ny ejer

    04.11.2025

  • Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Juleudgave af Food&Drink på gaden

    04.11.2025

  • Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

    04.11.2025

  • Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

    30.10.2025

  • En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

    30.10.2025

  • Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

    30.10.2025

  • Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

    30.10.2025

  • Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

    30.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik