• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Foodservice16. 05. 2024 | Mikkel Bækgaard

Dansk Michelinmad i 10.000 meters højde

Foodservice16. 05. 2024 By Mikkel Bækgaard

Singapore Airlines (SIA) indgår eksklusivt samarbejde med den danske tostjernede Michelin-restaurant AOC, der har udviklet en 2-retters menu til flyselskabets business class-passagerer. Selvom udfordringerne er mange, når flymad skal have Michelinkvalitet, har AOC med kulinarisk ekspertise skabt en enestående menu af sæsonbestemte og lokale råvarer. Den første menu fra AOC bliver serveret ombord på Singapore Airlines’ fly mellem København og Singapore fra den 1. juli 2024.

København er kendt som Nordens gastronomiske hovedstad, og et nyt partnerskab mellem verdens mest prisvindende flyselskab, Singapore Airlines, og den hæderkronede københavnske Michelin-restaurant AOC skal tage dansk gastronomi til nye højder.

Singapore Airlines’ business class-passagerer med afrejse fra København kan fra den 1. juli 2024 nyde en 2-retters menu bestående af en forret og en hovedret af lokale sæsonbetonede råvarer, der er skræddersyet og kreeret af AOC’s erfarne køkkenchef, Søren Selin.

”AOC er en af Nordens ypperste restauranter, og deres fokus på lokale råvarer og ophøjede madoplevelser passer perfekt med Singapore Airlines’ dedikation til kulinarisk ekspertise og høje kvalitetskrav. Vi ønsker altid at give vores kunder en unik og helstøbt rejseoplevelse, og jeg glæder mig til at præsentere AOC’s menu for passagererne og give dem en lokal madoplevelse i absolut topklasse,” siger Jagdish Bhojwani, General Manager for Singapore Airlines i Norden.

AOC ser ligeledes partnerskabet med SIA som et topmatch:

”Singapore Airlines er et førsteklasses brand, vi kan associere os med, og det er en sjov og lærerig udfordring at lave flymad. Vi ønsker begge at skabe sanselige helhedsoplevelser med vores mad- og flyoplevelser, og partnerskabets synergieffekt er stor,” siger køkkenchef Søren Selin.

AOC i luften

AOC har udviklet menuen eksklusivt til Singapore Airlines og selvom processen med at skabe flymad er ny og anderledes, har det været vigtigt for restaurantens erfarne køkkenchef, at restaurantens smag og udseende kan genkendes selv i 10.000 meters højde.

”Sæsonens lokale råvarer, sanselighed, god smag og æstetik kendetegner maden på AOC, og for mig er det vigtigt at bibeholde dette i flymenuen. De rejsende skal kunne mærke, det er AOC’s mad, de får serveret. Det har været en udfordring, der har krævet mange justeringer og overvejelser, inden vi ramte plet,” fortæller køkkenchef, Søren Selin, der kalder retterne for et bombardement af gode lokale smage.

Alt smager anderledes i luften

Når vi kommer op i de højere luftlag, reduceres smags- og lugtesansen markant, og der en lang række praktiske forhold at tage højde for, når der laves mad til et fly. Flymad skal for eksempel kunne tilberedes flere timer før afrejse og opvarmes ombord, og samtidig er der en række hygiejne- og sikkerhedskrav, der vanskeliggør processen.

SIA og AOC’s lokale gourmetmenu var da heller ikke blevet en realitet uden tæt sparring og vejledning fra flycateringvirksomheden Gate Gourmet, der har bidraget med sin store ekspertviden på området.

”Et flykøkken har langtfra samme fleksibilitet som et restaurantkøkken, og faktorer som kabinetryk og flystøj påvirker vores smagssans – mad smager ikke ens på landjorden og i luften. Gennem de seneste måneder har vi sammen med AOC eksperimenteret med forskellige metoder og givet input til at tilpasse retterne til flyforholdene uden at gå på kompromis med kvaliteten,” siger Morten Tøfting Pedersen, køkkenchef hos Gate Gourmet.

Tæt samarbejde

Singapore Airlines’ europæiske cateringchef, der er ansvarlig for, at flyselskabets høje krav og standarder for sikkerhed, design og kvalitet efterleves i alle serveringer om bord, har desuden testet og prøvesmagt AOC’s retter.

”Jeg har i flere omgange været i København og sammen med Søren Selin og hans dygtige kokketeam, gennemgået retternes ingredienser, designet og ikke mindst smagene. Jeg er dybt imponeret og glæder mig over, at vi til sommer kan servere denne exceptionelle flymenu for vores passagerer, skabt af en dansk tostjernet Michelin-kok,” udtaler Ben Kuang, europæisk cateringchef for Singapore Airlines.

AOC’s og SIA’s sommermenu bliver serveret første gang den 1. juli 2024, hvor flyselskabet er tilbage med daglige afgange mellem København og Singapore. Menuen serveres i en tremåneders periode, og herefter er det planen, at Søren Selin og AOC skal skabe en ny sæsonbestemt flymenu til Singapore Airlines’ business class-passagerer.

Skrevet i: Foodservice

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik