• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosTop02. 06. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Dansk madmarked i vækst

Detailhandel og en grosTop02. 06. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

Det danske madmarked RigtigMad.dk er blevet landsdækkende og oplever lige nu stor efterspørgsel på både egne vare og udvalgte delikatesser fra hele verden. Bag succesen står blandt andre den anerkendte kok Thomas Rode, der brænder for at åbne danskernes øjne for de rene råvarer og den rigtige mad.

Økologisk ost fra græsfodrede køer og hvid te produceret i den højeste bjergregion i det sydlige Kina. Thomas Rode er en af tre ildsjæle, der står bag madmarkedet RigtigMad.dk, og som brænder for at åbne danskernes øjne for den rene mad, der er skabt af de bedste råvarer, og som tilmed indtænker dyrevelfærd, økologi og meget mere. Lige nu er madmarkedet i rygende vækst efter at være blevet stort set landsdækkende med levering lige til døren. Online madmarkedet kan nemlig nu præsentere en stigning på 128 procent over det sidste år. Noget, der gør Thomas Rode stolt.

Hvorfor tror du, at I oplever vækst?

– Vi har ændret lidt på nogle strategier, som vi ser resultatet af nu. Derudover passer konceptet rigtig godt til vores tid og livsstil, da det er nemt og enkelt – og man kan trygt bestille hjemmefra og få leveret sine varer lige ved døren. Vi tilbyder god økologisk mad inden for alle kategorier, men hvor vi har skåret helt ind til benet. Du finder ikke cola, slik, toiletpapir og alt det andet, der ofte fylder siderne på et online madmarked. Vi har kun den rigtige mad.

Hvad er missionen med Rigtig Mad?

– Rigtig mad er til forbrugeren, der ligesom os ønsker at kunne spise produkter med god samvittighed over for miljøet, dyrene og egen samt familiens sundhed. Mad skal være med til at sikre vitalitet og styrke helbredet – ikke det modsatte. Derfor er alt også godkendt hos os. Vi tror på, at rigtig mad er 100 procent naturligt og skabt af passionerede mennesker. Der er ikke plads til hurtige genveje såsom kunstige tilsætnings- og farvestoffer, nitrit og andre gemte ingredienser, der slet ikke hører hjemme på en tallerken. Derimod kan man regne med kvalitetsråvarer, godt håndværk og ikke mindst den gode smag. Og det er det, som vores krop har brug for til at klare det travle liv, vi fører. Vi ønsker derfor, at alt hos os er transparent. Der skal ikke være nogen gemte tilsætningsstoffer, og det skal være synligt for forbrugeren, hvad man får. Det er kriterier, hvor vi ikke vil eller kan gå på kompromis.

Hvorfor brænder du for Rigtig Mad?

– Det er der mange gode årsager til. Først og fremmest er det naturligvis en forretning, som mine to kompagnoner og jeg ønsker at få til at vækste. Men derudover så brænder vi for den rigtige nærende kost, som kroppen har brug for. Jeg har selv mærket på egen krop, hvad ordentlig ernæring kan gøre ­– og hvilken drivkraft det kan være. Vi ved nemlig ikke altid selv, hvad der er godt for os og tror, at vi selv kan agere ernæringseksperter. Derudover tror flere, at vores krop craver det, som den har brug for. Det gør den ikke. Jeg oplever aldrig, at min krop beder mig om et stykke stegt lever, selv om det er det bedste, jeg kan give den. Derimod ønsker den oftere cola og chips, selv om det ikke gør noget godt for kroppen. Vi har brug for oplysning og vejledning – og produkter, hvor det er 100 procent transparent, hvad de indeholder. Det er noget af det, vi brænder for at tilbyde kunderne hos Rigtig Mad.

Hvad er målet fremadrettet?

– Vi ønsker at skabe en økonomisk bæredygtig forretning med et stigende antal brugere, så vi derved i endnu højere grad selv kan definere de varer, vi vil have på hylderne. Vi håber med tiden at kunne skabe endnu flere af egne opskrifter, når folk har lært at bruge og sætte pris på dem. Så det er klart der, vores målsætning lægger. Vi skal lære danskerne at spise bedre, og at god mad kan smage rigtig godt og lækkert.

Rigtigmad.dk

Artiklen er fra den nyeste udgave af Food&Drink, der allerede nu kan læses her: Food&Drink nr. 6

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Spiser du, som var det sommer året rundt? Det kan forvirre dit indre ur

Forskning og uddannelseMiljø og sundhed27. 10. 2025

Det er ikke kun sollys, men også kosten, der styrer vores indre biologiske ur og dets evne til at tilpasse sig årstiderne, viser ny forskning i mus. Derfor kan det have betydning for vores sundhed, at vi spiser sæsonens lokalt producerede fødevarer, vurderer forsker. Vores blodtryk stiger fra

Fremtidens mad risikerer at blive ensformig

Frugt og grøntFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed27. 10. 2025

Mangfoldigheden af planter bliver begrænset, hvis EU vedtager ny lov om bytte og handel med frø, mener Frie Bønder – Levende Land og Landsforeningen Praktisk Økologi. En menu med høj biodiversitet er den sundeste - det er efterhånden almen viden, mener Levende Land og Landsforeningen Praktisk

Madens Folkemøde skal samle Danmark om unges sundhed

AktueltForskning og uddannelseMiljø og sundhedPolitik og eksport27. 10. 2025

Årets finanslov er blevet offentliggjort, og her modtager Madens Folkemøde 1 mio. kroner til at afholde et Nationalt Forum for Ung Sundhed i 2026. Indsatsen skal samle en breds kreds af aktører for at forebygge overvægt og styrke sundhed og madvaner blandt børn og unge både lokalt og

Fødevaregigant gearer op i Danmark – en stigning på 25,6 %

AktueltFødevareproduktionMiljø og sundhed27. 10. 2025

Greenfood fortsætter med at vokse hurtigt på det danske marked. I år forventes koncernen at opnå en volumen på næsten 3.500 ton – en stigning på 25,6 % sammenlignet med sidste år. Bag succesen ligger en stærk efterspørgsel efter ultrafriske råvarer, strategiske partnerskaber inden for restaurant- og

Køkkenprisen 2025 går til Skolerne i Oure

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed27. 10. 2025

Landbrug & Fødevarer har kåret Skolerne i Oure på Fyn som vinder af Køkkenprisen 2025 ved Økologisektionens årsmøde på Kalø Økologisk Landbrugsskole. Køkkenprisen 2025 uddeles til det offentlige køkken, der bedst formår at kombinere sundhed, smag og økologi. I år har Skolerne i Oure

Rekordhøj returprocent: Genanvendelige krus satte ny standard på Smukfest 2025

DrikkevarerEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed23. 10. 2025

Ét år efter introduktionen af Danmarks første genanvendelige festivalkrus har Smukfest, Royal Unibrew og Faerch bevist, at cirkularitet ikke bare er en ambition – det er noget, der virker i praksis. På Smukfest 2025 nåede returprocenten for de genanvendelige krus hele 97 procent – et resultat,

Plant Food Festival: Øksnehallen bliver til plantemekka

Messer og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed23. 10. 2025

Øksnehallen i København bliver fyldt med smagsoplevelser, inspiration og grønne løsninger, når Plant Food Festival åbner dørene for tusindvis af besøgende. Den første weekend i november forvandles hallen til et mødested for alle, der er nysgerrige på fremtidens mad. Plant Food Festival

Hørkram-stifter er død

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice23. 10. 2025

Stifteren af en af Danmarks største fødevaregrossister er død, 84 år gammel. Alex Buchardt Pedersen, der døde d. 18. oktober, betragtes som en pioner indenfor den danske fødevarebranche. Han stod nemlig bag Hørkram, som stiftede tilbage i 1978. Det skete i første omgang som en lokal

Arla vil kåre Årets Madsjæl 2025 – se de nominerede

AktueltFoodservice23. 10. 2025

Hvert år hylder Arla dem, der gør noget særligt for at skabe sundere og mere bæredygtige madvaner blandt børn og unge. Det gør de med prisen Årets Madsjæl, hvor årets tre nominerede nu er klar. Årets Madsjæl er en pris, der gives til personer, som inspirerer, engagerer og gør en forskel i

Linse-bolo på menuen i hele Danmark: Ny kampagne skal få flere til at spise bælgfrugter

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed23. 10. 2025

Fra kantiner til køkkenborde: Ny landsdækkende kampagne sætter fokus på, hvor nemt bælgfrugter kan blive en del af hverdagsmaden. Aviser og kantiner landet over vil i dag være krydret med lækre linser, når Bælgfrugtspartnerskabet lancerer en landsdækkende kampagne, der skal inspirere danskerne

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

  • Spirax Sarco Danmark

    Skal vi hjælpe jer med at nå jeres mål for bæredygtighed?

  • DENIOS ApS

    Spar 432 kr* hver gang, du tømmer din IBC

  • DENIOS ApS

    Sådan tjekker du, om dit lithiumbatteri er defekt – og udgør en brandfare

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Spiser du, som var det sommer året rundt? Det kan forvirre dit indre ur

    27.10.2025

  • Fremtidens mad risikerer at blive ensformig

    27.10.2025

  • Madens Folkemøde skal samle Danmark om unges sundhed

    27.10.2025

  • Fødevaregigant gearer op i Danmark – en stigning på 25,6 %

    27.10.2025

  • Køkkenprisen 2025 går til Skolerne i Oure

    27.10.2025

  • Rekordhøj returprocent: Genanvendelige krus satte ny standard på Smukfest 2025

    23.10.2025

  • Plant Food Festival: Øksnehallen bliver til plantemekka

    23.10.2025

  • Hørkram-stifter er død

    23.10.2025

  • Arla vil kåre Årets Madsjæl 2025 – se de nominerede

    23.10.2025

  • Linse-bolo på menuen i hele Danmark: Ny kampagne skal få flere til at spise bælgfrugter

    23.10.2025

  • Vin kan også komme nordfra

    21.10.2025

  • Økologer diskuterer trepart og grøn omstilling med minister og borgmester

    21.10.2025

  • Dansk Akvakultur: Lystfiskeri, spildevand og turisme presser havmiljøet langt mere end havbrug

    21.10.2025

  • Køkkenchef og restaurantchef bliver medejere, når Domestic fejrer 10 år

    21.10.2025

  • Danmarks madspild er dobbelt så stort som det europæiske gennemsnit

    21.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik