• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed11. 03. 2025 | Mikkel Bækgaard

Dansk frugt og grønt er under voldsomt pres – stærke kræfter går sammen for at vende udviklingen

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed11. 03. 2025 By Mikkel Bækgaard

Ni ud af ti forbrugere mener, det er vigtigt, at vi har alsidig produktion af frugt og grønt i Danmark. Alligevel er kun en fjerdedel af vores grøntsager danske, og udfordringerne hober sig op for de hårdt pressede producenter. Derfor går 31 aktører fra hele værdikæden nu sammen for at få mere dansk frugt og grønt på tallerkenen.

Frugt og grønt har en birolle i madkulturen i Danmark, mens kødet som regel indtager rampelyset. Vi spiser langt fra de anbefalede seks om dagen – og for hver fire grøntsager på tallerkenen er kun én produceret herhjemme, viser en ny analyserapport fra Madkulturen, der belyser de mange udfordringer, dansk frugt og grønt står overfor fra jord til bord.

Et stort flertal af forbrugerne foretrækker ellers at købe dansk frem for importeret grønt. Samtidig synes ni ud af ti, at det er vigtigt, at vi dyrker grønt i Danmark, fordi det indeholder færre pesticider, har en lavere klimabelastning fra transport, skaber arbejdspladser og sikrer forsyningen af mad, hvis importen en dag skulle svigte.

Alligevel er de danske råvarer langt fra sikret en plads i indkøbskurven, hvilket skyldes både vaner og pris. Godt nok er to tredjedele af forbrugerne klar til at betale lidt mere for danske varer, men det er ikke altid nok.

”Når vi står i grøntafdelingen, tænker vi ikke nær så meget på de gode grunde, der er til at vælge dansk grønt. Her bliver prisen vigtigere, og den er typisk noget højere for de danske råvarer. Samtidig har vi vænnet os til et stabilt udvalg, så vi følger vanen med at købe ind til de samme retter året rundt – uden at skæve til grøntsagernes sæson herhjemme,” fortæller Judith Kyst, som er direktør i Madkulturen.

Forbrugerne kan ikke løse det alene

Andre væsentlige årsager til den lave andel af dansk frugt og grønt i indkøbskurven skal findes hos detailhandlen og producenterne. Annoncer for frugt og grønt udgør fx kun en tyvendedel af annoncerne for fødevarer i detailkædernes tilbudsaviser, og i ydersæsonerne udgør dansk grønt kun en lille del af dette, viser rapporten.

”Selv hvis man går specifikt efter dansk grønt, er udvalget ret begrænset om vinteren og foråret. Samtidig er næsten alle frostvarer og convenienceprodukter lavet med udenlandsk grønt. Skal vi have mere dansk grønt på tallerkenen, skal der derfor ske noget i forskellige led i værdikæden”, forklarer Judith Kyst.

Hun har derfor taget initiativ til at samle 31 centrale aktører fra hele værdikæden i tænketanken, Madtanken. De mødes for første gang i dag, 11. marts, for at drøfte den fælles udfordring og mulige løsninger.

Svært at konkurrere med import

Nogle af de største udfordringer ses hos producenterne af frugt og grønt i Danmark. De er i hård konkurrence med gartnerier i bl.a. Polen, hvor lønniveauet er meget lavere. Det kan ses på bundlinjen hos danske gartnere. Mange har svært ved at finansiere nye investeringer i fx drivhuse, og ny teknologi, hvilket gør det endnu sværere at klare sig i konkurrencen.

”Det er få, meget store og specialiserede bedrifter, som leverer en meget stor del af den danske produktion, vi finder i supermarkederne. Hvis bare et par af dem forsvinder, vil det kunne mærkes på udvalget, som i forvejen er begrænset”, siger Judith Kyst.

I dag udgør gulerødder og løg 45 pct. af den samlede produktion af frugt og grønt i Danmark, og for disse to råvarer har produktionen en skala, som også gør det muligt at eksportere. Ellers er mønsteret, at selv typiske nordiske grøntsager som fx rosenkål, nu primært fås fra store producenter i udlandet, ifølge Madkulturens nye rapport.

Det billede kan snart blive endnu mere udtalt, hvis ikke det lykkes at gennemføre et generationsskifte på de danske grøntsagsgartnerier, hvor gennemsnitsalderen blandt ejerne er 60 år – og stigende.

“Det er en svær opgave, vi har foran os, men den er vigtig. Derfor er jeg også glad for, at vi er lykkedes med at samle en så stærk kreds af aktører til samarbejdet om at sikre mere dansk frugt og grønt både på forbrugernes tallerkener”, siger Judith Kyst.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Frugt og grønt, Miljø og sundhed, Top, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Ny professor i grøntsagsvidenskab: ”Vi skal tage grøntsagerne langt mere alvorligt”

Forskning og uddannelseFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed16. 10. 2025

Hanne Lakkenborg Kristensen er tiltrådt som professor i grøntsagsvidenskab ved Institut for Fødevarer på Aarhus Universitet. Hun har markeret sig som en fagligt stærk forsker og ildsjæl, der kæmper for at få grøntsager højere op i samfundets bevidsthed. Når man taler med Hanne Lakkenborg

Første hotel vest for Storebælt med ny Michelin-nøgle: Falsled Kro sætter Sydfyn på landkortet

Foodservice16. 10. 2025

Falsled Kro har modtaget en Michelin-nøgle som det eneste hotel vest for Storebælt. Det er afgørende for turismen til Sydfyn, mener kroen. Den internationalt anerkendte Michelinguide uddelte i sidste uge sine nye Michelin-nøgler til udvalgte hoteller, og i Danmark er blot otte hoteller blevet

Is-gigant overtager Mejerigaardens isforretning

AktueltKonfektureMejeri16. 10. 2025

Froneri, en af verdens største isproducenter, har indgået aftaler om at overtage Food Unions europæiske isforretning, herunder Mejerigaarden A/a som bl.a har mærker som Premier-is, Hjem-IS, Polar is, Rønbjerg is og Underground is. De specifikke finansielle detaljer offentliggøres ikke. Den

Forskningsprojekt undersøger, om PFAS fra foder havner i grisekød

AktueltForskning og uddannelseFødevaresikkerhedMiljø og sundhed16. 10. 2025

I et nyt projekt skal forskere fra AU Viborg og DTU Fødevareinstituttet undersøge, hvor meget PFAS som optages og ophobes i forskellige væv i grise, og hvad risikoen er for, at de såkaldte evighedskemikalier i sidste ende ender i kød på danskernes tallerkener. PFAS er en fællesbetegnelse for en

Horesta: Rekrutteringspresset aftager – men forskelle mellem landsdele består

FoodserviceTop16. 10. 2025

Andelen af forgæves rekrutteringer i hotel- og restaurationsbranchen er faldet markant siden sidste år, men de regionale forskelle er fortsat store, fremgår det fra Horesta i deres seneste nyhedsbrev. Nye tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering viser, at udfordringen langt fra er

El Bulli-legende bag gigantisk bogværk

DrikkevarerFoodserviceForskning og uddannelseTop14. 10. 2025

I hele 60 bind vil den legendariske kok Feran Adrià og hans team forsøge at formidle al viden om gastronomi og vin. Vi var med, da bind 5-6 i seriens bøger om vin blev præsenteret i København. Hvordan formidler man al viden om mad og vin på en forståelig og anvendelig måde, så man kan tage lige

Økomesse vender tilbage til Malmø

AktueltMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed14. 10. 2025

Fokus på økologiske og bæredygtige fødevarer vender tilbage, når Nordic Organic Expo finder sted den 19.-20. november i Malmø. Nordens største messe for økologiske og bæredygtige fødevarer vender tilbage til Malmömässan den 19.-20. november 2025, når Nordic Organic Expo – tidligere kendt som

Danmarks største forhandler af espressomaskiner og espressokaffe åbner første showroom og kaffelaboratorium på Sjælland

Detailhandel og en grosDrikkevarer14. 10. 2025

Gazellevirksomheden Rigtig Kaffe, som har Danmarks største udvalg af bl.a. espressomaskiner og espressokaffe, åbner sit første showroom på Sjælland. De forventer at slå dørene den 29. oktober 2025, hvor kaffeelskere kan få glæde af unikke åbningstilbud. Med en fælles passion for kvalitetskaffe

Tican bliver en del af FødevareDanmark

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræPolitik og eksport14. 10. 2025

Tican melder sig ind i brancheorganisationen, FødevareDanmark. Indmeldelsen sker for at styrke sammenhængen og forståelsen på tværs af fødevarebranchen og sikre en stærkere samlet stemme for den danske fødevareproduktion. Tican, der med sine godt 1.000 medarbejdere i Thisted og Brørup og godt

Bog om smag på vej fra Noma

AktueltFoodserviceForskning og uddannelse14. 10. 2025

Udover at være at være en af verdens mest anerkendte restauranter har Noma også udgivet en række bøger gennem årene - blandt andet Nomas bog om Fermentering. Nu er Noma snart klar med endnu en bog i serien, denne gang om at opbygge smag. Efter mange års smagen, testning og læring er The Noma

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

  • Spirax Sarco Danmark

    Skal vi hjælpe jer med at nå jeres mål for bæredygtighed?

  • DENIOS ApS

    Spar 432 kr* hver gang, du tømmer din IBC

  • DENIOS ApS

    Sådan tjekker du, om dit lithiumbatteri er defekt – og udgør en brandfare

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Højtiden nærmer sig – skal du med til ‘Julens Madscene’?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch Vacuum Solutions på DanFish International 2025 i Nordens Paris

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Ny professor i grøntsagsvidenskab: ”Vi skal tage grøntsagerne langt mere alvorligt”

    16.10.2025

  • Første hotel vest for Storebælt med ny Michelin-nøgle: Falsled Kro sætter Sydfyn på landkortet

    16.10.2025

  • Is-gigant overtager Mejerigaardens isforretning

    16.10.2025

  • Forskningsprojekt undersøger, om PFAS fra foder havner i grisekød

    16.10.2025

  • Horesta: Rekrutteringspresset aftager – men forskelle mellem landsdele består

    16.10.2025

  • El Bulli-legende bag gigantisk bogværk

    14.10.2025

  • Økomesse vender tilbage til Malmø

    14.10.2025

  • Danmarks største forhandler af espressomaskiner og espressokaffe åbner første showroom og kaffelaboratorium på Sjælland

    14.10.2025

  • Tican bliver en del af FødevareDanmark

    14.10.2025

  • Bog om smag på vej fra Noma

    14.10.2025

  • Hæder til Dansk Destilleri

    09.10.2025

  • Plantefonden deler 213,5 millioner kroner ud til 45 grønne projekter

    09.10.2025

  • Målet er en michelinstjerne: Christoffer Sørensen skal være køkkenchef på Lille Mølle

    09.10.2025

  • AI-vinrådgiver hjælper tusindvis af kunder hos Danmarks ældste vinhandel

    09.10.2025

  • Forskere genopliver yoghurt lavet af… myrer

    09.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik