• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDrikkevarer19. 09. 2024 | Mikkel Bækgaard

Danmarks mest solgte kaffe fylder 60 år

AktueltDrikkevarer19. 09. 2024 By Mikkel Bækgaard

For 60 år siden grundlagde købmand Møller H. Merrild kaffebrandet Merrild. I dag er Merrild det mest solgte kaffemærke i Danmark med næsten en milliard kopper om året og har været med til at forme det danske kaffemarked, som vi kender det i dag.

Den 21. september markeres 60-årsjubilæet for det danske kaffebrand Merrild, som har fulgt danskerne gennem tykt og tyndt. Den velkendte røde kaffepose er en fast del af mange danske hjem og vækker minder om alt fra barndommens søndagsmorgener, Merrild-postbuddet i Danmarks allerførste TV-reklame og hyggelige sammenkomster. Men Merrild er ikke kun ren nostalgi. Merrild har også spillet en stor rolle for kaffens udvikling i Danmark og den kaffe, vi nyder i dag.

Merrild har været med til at forme udviklingen af det danske kaffemarked. I starten af 1960’erne stillede Møller H. Merrild spørgsmål ved kvaliteten og ensartetheden af den kaffe, som blev solgt i Danmark. Derfor anskaffede han sig en kafferister og begyndte at eksperimentere med kaffeblandinger i fyrrummet under sin købmandsbutik i Kolding. Ved at blande forskellige typer af kaffebønner kunne han tilbyde forskellige varianter af kaffe, som havde samme gode smag året rundt uanset høst. Med løssalg direkte fra sækken kunne kaffen sælges til konkurrencedygtige priser, og danskerne kunne købe ind efter vægt og det foretrukne kaffeblend. Det var måden at fremstille en god kvalitetskaffe, som var tilgængelig for alle. Det blev og er Merrilds kvalitetsløfte.

En milliard kopper

Netop den tilgang til kaffen har gjort Merrild til det mest velkendte og foretrukne kaffemærke i Danmark, og hvert år skænkes der omkring en milliard kopper Merrild-kaffe. Den position har Merrild opnået ved at udvikle og tilpasse sig markedet og ændringer i danskernes efterspørgsel. Fx fulgte Merrild trop med supermarkedernes indtog og begyndte at sælge formalet kaffe i vakuumforseglede poser. I de seneste årtier er efterspørgslen på kaffe kun blevet mere varieret. Merrild har derfor øget sit fokus og markedsandele gennem nye kaffekategorier som instantkaffe efterfulgt af hele bønner og kaffekapsler, der er i stærk vækst og forventes at dominere kaffemarkedet fremover.

I de sidste knap 10 år er Merrild-forretningen ført videre som et nyt medlem af den italienske kaffefamilie Lavazza. De to kaffemærker bygger på samme værdigrundlag, historie og ikke mindst løftet om kvalitetskaffe. Lavazza har knap 130 års erfaring inden for kaffehåndværket og innovation, som Merrild nu også drager fordel af i et kaffemarked i konstant udvikling. Jubilæet handler nemlig ikke kun om at fejre det præg, som Merrild har sat på det danske kaffemarked og danskernes liv. Det handler også om at tænke fremad, så Merrild fortsat vil være danskernes foretrukne brand, når det næste jubilæum skal fejres.

“Vi er utrolig stolte af Merrild som brand. At Merrild efter 60 år stadig er Danmarks største kaffebrand, er en imponerende bedrift. Virksomhedens udvikling og evnen til at tilpasse sig de nyeste kaffetrends uden at gå på kompromis med kerneværdien, kvalitet, er det, der gør Merrild til noget særligt. Denne filosofi har været nøglen til vores succes, og vi er overbeviste om, at vores øgede fokus på produkter i nye kaffesegmenter vil gøre, at Merrild fortsat vil være en favorit blandt kommende generationer af kaffedrikkere,” forklarer Tom Faurschou, Administrerende Direktør, Lavazza Danmark.

Skrevet i: Aktuelt, Drikkevarer

Seneste nyt fra redaktionen

Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

Messer og konferencer11. 12. 2025

Kød, klima og grøn kost er alt sammen på tallerkenen, når Foodexpo samler fødevarebranchen til tre horisontudvidende dage spækket med spændende oplevelsesuniverser og fremsynede events. Nordens største faglige mødested for alle, der lever for og arbejder med mad, finder sted i MCH Messecenter

Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

Mejeri11. 12. 2025

Der er masser af erfaring fra både Arla og resten af verden med i bagagen, når Henrik Jessen nu overtager ledelsen af Arla i Nr. Vium 350 medarbejdere hos Arla i Nr. Vium har nu fået vished om, hvem der fremover skal stå i spidsen for mejeriet. Det bliver 60-årige Henrik Jessen, der i

Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

AktueltFoodservice11. 12. 2025

2025 har været et markant vækstår for Pincho Nation i Danmark. Med fire nye restauranter og stærke resultater i de etablerede enheder runder man 700.000 gæster og passerer en vigtig milepæl: ti restauranter på det danske marked. Udviklingen afspejler både en stigende efterspørgsel og en solid

Rekord i antal julebryg

AktueltDrikkevarer11. 12. 2025

Aldrig før har der været så mange forskellige julebryg at vælge imellem som denne jul. Desuden er paletten af julebryg i 2025 den mest farverige. Danske øl-nydere kan glæde sig over, at de har rekordmange julebryg at vælge imellem i december 2025. Hele 219 forskellige julebryg står på

NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

KonfektureTop11. 12. 2025

Fra d. 10. december kan kunderne i alma madmarked smage på fremtidens fødevarer fra innovationscenteret Spora, grundlagt af kokken Rasmus Munk. Det første projekt, der bliver præsenteret, er chokoladealternativet NOTCH, udviklet af mask, et restprodukt fra ølbrygning. Rasmus Munk lancerede i

Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Forskere på Syddansk Universitet (SDU) har fundet ud af, at vandmænd kan bruges som fødevarestabilisator og vil nu bl.a. samarbejde med toprestauranten Alchemist og dens forsknings- og testkøkken Spora om at bruge det i madretter. I fremtiden kan de slimede væsener måske bidrage til en mere

Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Tang har længe været hyldet som en bæredygtig superingrediens – men dens “fiskede” smag er en barriere for mange vestlige forbrugere. Nu viser et nyt studie fra Københavns Universitet, at fermentering med mælkesyrebakterier kan være nøglen til at få tangen til at glide ned. Det kan være

Dansk økologieksport når rekordhøjt niveau

AktueltFødevareproduktionLandbrugMarkedsføringMesser og konferencerMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at eksporten af danske økologiske varer i 2024 steg til 3,6 milliarder kroner. Det er fjerde år i træk, at økoeksporten stiger. Dansk økologieksport steg i 2024 med fire procent. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, der netop er offentliggjort. I

Fødevareminister Jacob Jensen

Mindre madspild: Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

AktueltDetailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Fødevareminister Jacob Jensen (V) har taget initiativ til at luge ud i regler, der spænder ben for donation af fødevarer. En ændret fortolkning af reglerne for donation af overskudsmad skal skabe bedre og mere enkle rammer for fødevarevirksomheder i Danmark og samtidig styrke kampen mod

Stigende fødevarepriser kan flytte to ud af tre stemmer

Detailhandel og en grosPolitik og eksportTop09. 12. 2025

Fødevarepriser er blevet et afgørende vælgertema, hvor næsten to ud af tre danskere svarer, at de stigende fødevarepriser i større eller mindre grad kan påvirke deres stemme ved næste folketingsvalg. Det viser en ny befolkningsundersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Gemmer dit løfteudstyr på skjulte farer?

  • Ardo NV Denmark Office

    Sødme møder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Fra vindtunneller til rumfart: Vakuum til rumfarts undersøgelser

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

    11.12.2025

  • Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

    11.12.2025

  • Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

    11.12.2025

  • Rekord i antal julebryg

    11.12.2025

  • NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

    11.12.2025

  • Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

    09.12.2025

  • Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

    09.12.2025

  • Dansk økologieksport når rekordhøjt niveau

    09.12.2025

  • Mindre madspild: Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

    09.12.2025

  • Stigende fødevarepriser kan flytte to ud af tre stemmer

    09.12.2025

  • Ny teknologi: Kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

    04.12.2025

  • Dansk forskning kan bane vej for udfasning af antibiotika i akvakultur

    04.12.2025

  • Bad Seed Brewing kåret som Årets Danske Bryggeri 2025

    04.12.2025

  • Nyt nummer på gaden: Food&Drink går i fisk

    04.12.2025

  • Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

    04.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik