• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed08. 08. 2024 | Mikkel Bækgaard

Danmark får sin første nationale kødfri uge

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed08. 08. 2024 By Mikkel Bækgaard

Siden 2018 har en hollandsk NGO afholdt en national kødfri uge med stor succes. Konceptet er udvidet til flere lande, og i år er Danmark også med. Derfor opfordres alle til at være med i den kødfri uge, der finder sted i uge 37 fra 9. til 15. september.

I løbet af uge  37 opfordrer kampagnen A Week Without Meat alle, også professionelle køkkener, til at droppe kødet og i stedet gå på opdagelse i det vegetariske og plantebaserede køkken. Her er målet nemlig inspirere alle med viden og give de rette værktøjer, så de fremadrettet kan inkorporere mere grønt i deres kost. På den måde vil Foundation Week Without Meat, som står bag kampagnen – sammen med mange partnere indenfor og udenfor fødevareindustrien – yde et væsentligt bidrag til de udfordrende klimamål som vi står overfor.

1 ud af 5 hollændere har deltaget

National Kødfri Uge stammer oprindeligt fra en hollandsk NGO, som hvert år siden 2018 har organiseret en national Week Without Meat. Intiativet er siden hen blevet den største bæredygtige og spiseadfærdsændrende kampagne i Holland. Siden begyndelsen har kampagnen med stor succes inspireret millioner af hollændere med sit positive syn på plantebaseret kost. 

I år deltog ikke mindre end 1 ud af 5 hollændere i kampagnen, og 85 pct. af deltagerne ønskede at forsætte med at spise mindre (eller overhovedet intet) kød efter deres deltagelse. Det understreger at kampagnen bærer frugt på lang sigt. Salget af kødprodukter faldt også markant i løbet af kampagneperioden, mens salget af plantebaserede alternativer steg til et rekordhøjt niveau.

Europæisk udvidelse 

Fordi Week Without Meat har været så stor en succes, har kampagnen siden oktober sidste [rarbejdet mod en europæisk udvidelse. I løbet af de næste fire år vil kampagnen således blive udvidet til Belgien, Danmark, Tyskland, Østrig og Spanien med håbet om at kunne nå ud til endnu flere lande. 

Den europæiske udvidelse er en del af LIKE-A-PRO-projektet, der er finansieret af EU. Gennem dette internationale initiativ ønsker fonden at vise andre europæiske lande, hvor sjovt og enkelt det kan være at spise mindre kød og flere plantebaserede fødevarer. Indsatsen bidrager til Europas klimamål for 2030 og fremmer en bæredygtig, sund og fremtidssikret kost.

Foodservice skal også med

Mange forbrugere er villige til at spise mindre kød, men ved ikke, hvor de skal starte. Og her kommer foodservice og professionelle køkkener ind i billedet, idet de spiller en altafgørende rolle i denne omstilling ved at tilbyde velsmagende alternativer af høj kvalitet. 

I årenes løb har cateringfirmaer og professionelle køkkener i Holland derfor bidraget til Week Without Meat på mange måder. De har fx inspireret deres kunder ved hjælp af roll-up-bannere, plakater og særlig skiltning for at skabe mere fokus på deres vegetariske og plantebaserede menuer i løbet af kampagneugen. 

Derudover er mange blevet vant til at øge tilgængeligheden eller sænke prisen på deres vegetariske og veganske retter. Flere banebrydende cateringfirmaer og restauranter har også gjort deres menu helt vegetarisk eller vegansk i kampagneugen og udnyttet Week Without Meats momentum til at afholde foredrag, organisere workshops, tælle deltagere og virkelig involvere både medarbejdere og kunder. 

Fakta: National Kødfri Uge

Den nationale kødfri uge finder sted i uge 37, hvor alle opfordres til at droppe kødet og kaste sig ud i plantebaserede alternativer. Du kan finde flere oplysninger om National Kødfri Uge på http://www.kodfriuge.dk. Skriv til denmark@weekwithoutmeat.eu, hvis du vil modtage et gratis og færdigt kommunikationssæt, der kan få dit køkken i gang. 

Skrevet i: Foodservice, Frugt og grønt, Miljø og sundhed, Top, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

Frugt og grøntKød, fisk og fjerkræ06. 11. 2025

Danish Crown har rundet 2,5 millioner solgte pakker hakket oksekød blandet med grønt det første år og har dermed overgået de oprindelige forventninger til produktet. I en tid hvor stigende fødevarepriser - herunder prisen på oksekød - er et varmt samtaleemne hen over de danske køkkenborde, kan

RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

Ikke kategoriseret06. 11. 2025

Virksomheden bag de populære økologiske frugt- og nøddebarer har de seneste år oplevet en stabil tocifret vækst i Danmark, Tyskland og Sverige samt en markant stigning i online-salget. For at imødekomme den voksende efterspørgsel og stimulere en fortsat vækst på de europæiske markeder, udvider

7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

AktueltDrikkevarerMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

7-Elevens iværksætterforløb Innovation Corner, der blev lanceret sidste år, er blevet taget så godt imod, at kæden nu åbner op for en ny runde. Samtidig kommer det fjerde produkt fra første runde – en alkoholfri elektrolytdrik ’Dansevand’ – på hylderne. Sidste år deltog Dansevand, en alkoholfri

Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

AktueltFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrugRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

Ved en højtidelig fejring hos Søren Wiuff i Lammefjorden lørdag den 1. november blev Årets Wiuff 2025 uddelt for allerførste gang. Prisen er opfundet og etableret af Lokale Fødevarer Danmarks stifter og formand, Jesper Zeihlund, og siden blevet medstiftet af HORESTA. Formålet med prisen er at hædre

Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

Frugt og grøntLandbrugMiljø og sundhedTop06. 11. 2025

I årevis har de arbejdet med jordforbedring via næringsrige kompostblandinger på en gård i Nordjylland. Resultatet er klart: Den sunde jord giver ikke bare sundere og stærkere grøntsager – men også bedre smag. På gården Ny Vraa i Tylstrup har man i årevis arbejdet med at udvikle og teste

Techmedia får ny ejer

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Techmedia A/S, der blandt andet driver Fødevarekus og magasinet Food&Drink, er blevet købt af FrontMedia ApS, der dermed styrker positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende

Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

Foodservice04. 11. 2025

Kokkene har talt: Wassim Hallal er kåret som Kokkenes Kok 2024 – en af de største hædersbevisninger i dansk gastronomi. Prisen gives til en kok, der med talent, generøsitet og faglig styrke har gjort en særlig forskel for branchen. Den prestigefyldte pris blev overrakt ved Fonden Dansk Gastronomis

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

FoodserviceMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20

Juleudgave af Food&Drink på gaden

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Julen sig nærmer, og det betyder, at nyeste nummer af Food&Drink sætter fokus på julen og alle dens glæder. Læs blandt andet om spændende jule-nyheder, men kom også med til Aalborg for at besøge byens første Michelin-restaurant. Udover at drage nordpå og se på julen har Food&Drink også

Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

FoodserviceFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

Pico Pizza vandt Årets plantebaserede takeaway-måltid ved weekendens Plant Food Festival, hvor Dansk Vegetarisk Forening og Plantebranchen hyldede årets bedste plantebaserede madoplevelser på farten. Hvem laver landets bedste plantebaserede måltid to go? Det blev afgjort i weekenden, da

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

  • RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

    06.11.2025

  • 7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

    06.11.2025

  • Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

    06.11.2025

  • Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

    06.11.2025

  • Techmedia får ny ejer

    04.11.2025

  • Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Juleudgave af Food&Drink på gaden

    04.11.2025

  • Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

    04.11.2025

  • Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

    30.10.2025

  • En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

    30.10.2025

  • Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

    30.10.2025

  • Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

    30.10.2025

  • Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

    30.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik