• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed08. 08. 2024 | Mikkel Bækgaard

Danmark får sin første nationale kødfri uge

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed08. 08. 2024 By Mikkel Bækgaard

Siden 2018 har en hollandsk NGO afholdt en national kødfri uge med stor succes. Konceptet er udvidet til flere lande, og i år er Danmark også med. Derfor opfordres alle til at være med i den kødfri uge, der finder sted i uge 37 fra 9. til 15. september.

I løbet af uge  37 opfordrer kampagnen A Week Without Meat alle, også professionelle køkkener, til at droppe kødet og i stedet gå på opdagelse i det vegetariske og plantebaserede køkken. Her er målet nemlig inspirere alle med viden og give de rette værktøjer, så de fremadrettet kan inkorporere mere grønt i deres kost. På den måde vil Foundation Week Without Meat, som står bag kampagnen – sammen med mange partnere indenfor og udenfor fødevareindustrien – yde et væsentligt bidrag til de udfordrende klimamål som vi står overfor.

1 ud af 5 hollændere har deltaget

National Kødfri Uge stammer oprindeligt fra en hollandsk NGO, som hvert år siden 2018 har organiseret en national Week Without Meat. Intiativet er siden hen blevet den største bæredygtige og spiseadfærdsændrende kampagne i Holland. Siden begyndelsen har kampagnen med stor succes inspireret millioner af hollændere med sit positive syn på plantebaseret kost. 

I år deltog ikke mindre end 1 ud af 5 hollændere i kampagnen, og 85 pct. af deltagerne ønskede at forsætte med at spise mindre (eller overhovedet intet) kød efter deres deltagelse. Det understreger at kampagnen bærer frugt på lang sigt. Salget af kødprodukter faldt også markant i løbet af kampagneperioden, mens salget af plantebaserede alternativer steg til et rekordhøjt niveau.

Europæisk udvidelse 

Fordi Week Without Meat har været så stor en succes, har kampagnen siden oktober sidste [rarbejdet mod en europæisk udvidelse. I løbet af de næste fire år vil kampagnen således blive udvidet til Belgien, Danmark, Tyskland, Østrig og Spanien med håbet om at kunne nå ud til endnu flere lande. 

Den europæiske udvidelse er en del af LIKE-A-PRO-projektet, der er finansieret af EU. Gennem dette internationale initiativ ønsker fonden at vise andre europæiske lande, hvor sjovt og enkelt det kan være at spise mindre kød og flere plantebaserede fødevarer. Indsatsen bidrager til Europas klimamål for 2030 og fremmer en bæredygtig, sund og fremtidssikret kost.

Foodservice skal også med

Mange forbrugere er villige til at spise mindre kød, men ved ikke, hvor de skal starte. Og her kommer foodservice og professionelle køkkener ind i billedet, idet de spiller en altafgørende rolle i denne omstilling ved at tilbyde velsmagende alternativer af høj kvalitet. 

I årenes løb har cateringfirmaer og professionelle køkkener i Holland derfor bidraget til Week Without Meat på mange måder. De har fx inspireret deres kunder ved hjælp af roll-up-bannere, plakater og særlig skiltning for at skabe mere fokus på deres vegetariske og plantebaserede menuer i løbet af kampagneugen. 

Derudover er mange blevet vant til at øge tilgængeligheden eller sænke prisen på deres vegetariske og veganske retter. Flere banebrydende cateringfirmaer og restauranter har også gjort deres menu helt vegetarisk eller vegansk i kampagneugen og udnyttet Week Without Meats momentum til at afholde foredrag, organisere workshops, tælle deltagere og virkelig involvere både medarbejdere og kunder. 

Fakta: National Kødfri Uge

Den nationale kødfri uge finder sted i uge 37, hvor alle opfordres til at droppe kødet og kaste sig ud i plantebaserede alternativer. Du kan finde flere oplysninger om National Kødfri Uge på http://www.kodfriuge.dk. Skriv til denmark@weekwithoutmeat.eu, hvis du vil modtage et gratis og færdigt kommunikationssæt, der kan få dit køkken i gang. 

Skrevet i: Foodservice, Frugt og grønt, Miljø og sundhed, Top, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

Forskning og uddannelseMejeriØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

En ny forskningsgennemgang viser, at fem enkle tiltag kan gøre osteproduktion mere effektiv og bæredygtig. Et forskerteam fra DTU har gennemgået den eksisterende forskning om fermentering og modning af ost i et litteraturstudie og peger på fem underudnyttede videnskabeligt baserede tiltag, som kan

Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

AktueltFoodservice12. 11. 2025

Den toscanske michelinrestaurant Saporium rykker for en periode ind i Tivoli. I Toscanas bølgende bakker ligger et af Italiens mest eksklusive og idylliske hoteller: det danskejede Borgo Santo Pietro, som for nyligt er blevet tildelt de maksimale 3 nøgler i Michelin-guiden. Blandt hotellets

Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

AktueltDetailhandel og en grosKød, fisk og fjerkræ12. 11. 2025

Ved mandagens World Steak Challenge vandt irske Dawn Meats og Lidl titlen som 'World's Best Steak' for deres irske græsfodrede sirloin. I alt sikrede Irland sig 24 guldmedaljer - og ud af de i alt 304 uddelte medaljer tog Irland den største samlede medaljehøst med 68 guld-, sølv- eller

Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

Forskning og uddannelseFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

Forskning i økologi skal ikke have mindre, men større investeringer, for at Danmark kan leve op til sine grønne ambitioner om en fordobling af økologien. Det sikrer en ny politisk aftale. Med et nybrud i dansk forskningspolitik gennemfører regeringen flerårige investeringer i forskning og

FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

Den danske ingrediensproducent FERM FOOD ApS fra Bække i Vejen har vundet EY Entrepreneur Of The Year’s regionale pris i kategorien Scale-Up. Prisen blev uddelt ved EY’s kåring i Syd-og Sønderjylland torsdag den 6. november og markerer en vigtig milepæl for virksomheden, der leverer fermenterede

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

  • Indonesisk svamp tryller ølrester om til pølser

    11.11.2025

  • Hotel Vejlefjord investerer massivt i talentudvikling i en presset branche

    11.11.2025

  • Økologikongres 2025 skal vise, hvad økologien kan præstere på basis af naturlige metoder

    11.11.2025

  • Ultraforarbejdede fødevarer: Eksperter efterlyser fokus på ernæring frem for proces

    11.11.2025

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik