• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

MarkedsføringMejeri08. 03. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Danæg slår omsætningsrekord

MarkedsføringMejeri08. 03. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

Trods stor volatilitet på markedet kommer DANÆG ud af 2019 med en omsætning på mere end 1,3 mia. kr. Det er den største omsætning i fødevarekoncernens 125 år lange historie, der sender 14,5 mio. kr. tilbage til de 65 danske og svenske andelshavere.

Danæg-koncernens omsætning steg i 2019 med 30 mio. kr. til mere end 1,3 mia. kr. Det er rekord for fødevarekoncernen, der også rundede en milepæl med en volumen der for første omgang nåede over 100.000 tons – svarende til 1,6 mia. æg. Resultat før skat (EBT) lander på 41 mio. kr., hvilket er et fald i forhold til rekordåret 2018.

– Grundlæggende kan 2019 beskrives fra to forskellige vinkler. På den ene side har koncernen og koncernens selskaber fortsat en positiv udvikling i forhold til optimering og effektivisering af vores daglige drift, hvilket klart har styrket vores samlede konkurrencekraft og vi har øget vores omsætning. På den anden side har stor volatilitet på det nordiske ægmarked medført et stort prispres, som påvirker vores resultat. Alt i alt kommer vi ud af året med et tilfredsstillende resultat. Det vidner om stabilitet og en DANÆG-koncern, der følger den fastlagte retning i vores koncernstrategi, siger koncernchefen Jann Dollerup Vig Jensen.

Et af målene i koncernstrategien “Ready for the next level” er netop at hæve omsætningen, hvilket koncernen har gjort kontinuerligt de seneste fem år.

– Vi arbejder dagligt på at styrke vores samlede konkurrencekraft, og med den lange række af optimerings- og effektiviseringstiltag, der er gennemført i koncernens selskaber i de senere år, er koncernens helt store fokus nu at øge vores afsætning. Det er derfor glædeligt, at omsætning nu for første gang er kommet over 1,3 mia. kr., og vi har målrettede planer om at løfte både top- og bundlinje yderligere i de kommende år, siger koncernchefen.

Innovation er et nøgleord i Danæg, som løbende arbejder på at udvide produktporteføljen ved bl.a. at etablere samarbejde med andre fødevareproducenter. Som et led i den strategi lancerede DANÆG i 2019 en serie af økologiske mayonnaiser, som er udviklet i samarbejde med Nordisk Tang.

Foruden innovation vil Danæg øge salget via samarbejde med koncernens nuværende kunder samtidig med at koncernen vil fortsætte flere års positiv udvikling med tilgang af nye kunder.

– Vi oplever en øget efterspørgsel efter vores produkter – både skalæg og forædlede ægprodukter – særligt på eksportmarkederne, hvor kunderne i stigende omfang er villige til at betale for kvalitetsprodukter og fødevaresikkerhed. Generelt må vi sige, at eksporten i stigende grad bidrager positivt til koncernens udvikling, mens vi fortsat oplever et meget stort prispres på vores nordiske hjemmemarkeder, hvor marginerne ofte er ganske små, uddyber Jann Dollerup Vig Jensen.

Det nordiske ægmarked har generelt været i under pres i 2019, hvor markedsbalancen for æg har været påvirket af efterdønningerne fra den store konvertering fra buræg til alternative produktionsformer i Danmark, øget konkurrence fra import af udenlandske æg på det danske detailmarked, samt betydelige forskydninger i samarbejdet mellem større ægproducenter og udvalgte pakkerier i Sverige. Alle disse elementer påvirkede udviklingen i 2019 – og forventes også at have en effekt på markedssituationen i 2020.

– 2020 bliver endnu et år, hvor vi fortsætter den fastlagte strategi. Vores strategiske prioriteter er derfor allerede lagt og er under fuld implementering her i starten af det nye år. I denne forbindelse kan det bl.a. nævnes, at flere nye og innovative produkter er på vej, samtidig med at vi styrker vores produktion via en række større investeringer. Vi forventer derfor, at 2020 vil bidrage til en yderligere styrkelse af koncernens forretning – herunder fastholdelse og udvikling af vores position som markedsledende i Norden, siger Jann Dollerup.

 

 

Skrevet i: Markedsføring, Mejeri

Seneste nyt fra redaktionen

Rekordhøj returprocent: Genanvendelige krus satte ny standard på Smukfest 2025

DrikkevarerEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed23. 10. 2025

Ét år efter introduktionen af Danmarks første genanvendelige festivalkrus har Smukfest, Royal Unibrew og Faerch bevist, at cirkularitet ikke bare er en ambition – det er noget, der virker i praksis. På Smukfest 2025 nåede returprocenten for de genanvendelige krus hele 97 procent – et resultat,

Plant Food Festival: Øksnehallen bliver til plantemekka

Messer og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed23. 10. 2025

Øksnehallen i København bliver fyldt med smagsoplevelser, inspiration og grønne løsninger, når Plant Food Festival åbner dørene for tusindvis af besøgende. Den første weekend i november forvandles hallen til et mødested for alle, der er nysgerrige på fremtidens mad. Plant Food Festival

Hørkram-stifter er død

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice23. 10. 2025

Stifteren af en af Danmarks største fødevaregrossister er død, 84 år gammel. Alex Buchardt Pedersen, der døde d. 18. oktober, betragtes som en pioner indenfor den danske fødevarebranche. Han stod nemlig bag Hørkram, som stiftede tilbage i 1978. Det skete i første omgang som en lokal

Arla vil kåre Årets Madsjæl 2025 – se de nominerede

AktueltFoodservice23. 10. 2025

Hvert år hylder Arla dem, der gør noget særligt for at skabe sundere og mere bæredygtige madvaner blandt børn og unge. Det gør de med prisen Årets Madsjæl, hvor årets tre nominerede nu er klar. Årets Madsjæl er en pris, der gives til personer, som inspirerer, engagerer og gør en forskel i

Linse-bolo på menuen i hele Danmark: Ny kampagne skal få flere til at spise bælgfrugter

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed23. 10. 2025

Fra kantiner til køkkenborde: Ny landsdækkende kampagne sætter fokus på, hvor nemt bælgfrugter kan blive en del af hverdagsmaden. Aviser og kantiner landet over vil i dag være krydret med lækre linser, når Bælgfrugtspartnerskabet lancerer en landsdækkende kampagne, der skal inspirere danskerne

Vin kan også komme nordfra

AktueltDrikkevarer21. 10. 2025

Selvom breddegraderne ligger højt mod nord, og klimaet er koldt, er vin fra Norge på vej op. For i små lommer med særlige mikroklimaer langs fjordene og især i Sydnorge er det faktisk muligt med produktion af druevin. Og kvaliteten er stigende, siger producenterne selv. Kan man virkelig dyrke

Økologer diskuterer trepart og grøn omstilling med minister og borgmester

AktueltLandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed21. 10. 2025

Hvordan kan økologien drive den grønne omstilling og treparten? Det spørgsmål stiller Økologisk Landsforening til trepartsminister Jeppe Bruus og Middelfarts borgmester Johannes Lundsfryd Jensen, når foreningens medlemmer og andre interesserede møder de to politikere i Middelfart. Minister for

Dansk Akvakultur: Lystfiskeri, spildevand og turisme presser havmiljøet langt mere end havbrug

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhed21. 10. 2025

Marin akvakultur udgør en meget begrænset del af det samlede pres på de danske havområder. Det mener Dansk Akvakultur efter nye besvarelse af dokumenter fra miljøministeren. Et svar fra Miljøministeren siger, at havbrug kun udgør 0,3 procent af den samlede presfaktor i de danske farvande. Det

Køkkenchef og restaurantchef bliver medejere, når Domestic fejrer 10 år

Foodservice21. 10. 2025

Da Restaurant Domestic i Aarhus i sidste uge fejrede sit 10-års jubilæum, markerede det samtidig begyndelsen på et nyt kapitel. Køkkenchef Ben Hurley og restaurantchef Mathias Thorstein Breinholtbliver medejere af restauranten og træder dermed ind i ejerkredsen sammen med stifter, medejer og

Danmarks madspild er dobbelt så stort som det europæiske gennemsnit

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed21. 10. 2025

Danmark ligger fortsat i bunden af Europa, når det gælder madspild. Det viser de nye tal fra Eurostat, der er blevet offentliggjort i dag. Ifølge opgørelsen har Danmark et samlet madspild på 261 kilo pr. indbygger, hvor det europæiske gennemsnit ligger på 130 kilo pr. indbygger. I sidste uge

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

  • Spirax Sarco Danmark

    Skal vi hjælpe jer med at nå jeres mål for bæredygtighed?

  • DENIOS ApS

    Spar 432 kr* hver gang, du tømmer din IBC

  • DENIOS ApS

    Sådan tjekker du, om dit lithiumbatteri er defekt – og udgør en brandfare

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Højtiden nærmer sig – skal du med til ‘Julens Madscene’?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch Vacuum Solutions på DanFish International 2025 i Nordens Paris

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Rekordhøj returprocent: Genanvendelige krus satte ny standard på Smukfest 2025

    23.10.2025

  • Plant Food Festival: Øksnehallen bliver til plantemekka

    23.10.2025

  • Hørkram-stifter er død

    23.10.2025

  • Arla vil kåre Årets Madsjæl 2025 – se de nominerede

    23.10.2025

  • Linse-bolo på menuen i hele Danmark: Ny kampagne skal få flere til at spise bælgfrugter

    23.10.2025

  • Vin kan også komme nordfra

    21.10.2025

  • Økologer diskuterer trepart og grøn omstilling med minister og borgmester

    21.10.2025

  • Dansk Akvakultur: Lystfiskeri, spildevand og turisme presser havmiljøet langt mere end havbrug

    21.10.2025

  • Køkkenchef og restaurantchef bliver medejere, når Domestic fejrer 10 år

    21.10.2025

  • Danmarks madspild er dobbelt så stort som det europæiske gennemsnit

    21.10.2025

  • Ny professor i grøntsagsvidenskab: ”Vi skal tage grøntsagerne langt mere alvorligt”

    16.10.2025

  • Første hotel vest for Storebælt med ny Michelin-nøgle: Falsled Kro sætter Sydfyn på landkortet

    16.10.2025

  • Is-gigant overtager Mejerigaardens isforretning

    16.10.2025

  • Forskningsprojekt undersøger, om PFAS fra foder havner i grisekød

    16.10.2025

  • Horesta: Rekrutteringspresset aftager – men forskelle mellem landsdele består

    16.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik