• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en gros20. 03. 2025 | Mikkel Bækgaard

Dagrofa overgår igen sig selv med bedste driftsindtjening i nyere tid

Detailhandel og en gros20. 03. 2025 By Mikkel Bækgaard

Dagrofa kom ud af 2024 med 495 mio. kr. i driftsindtjening, hvilket er det bedste resultat i to årtier og mere end 16 procent bedre end året før. Særligt MENY har klaret sig godt.

2024 var endnu et godt år for fødevarekoncernen Dagrofa. Årets omsætning lander på 19,84 mia. kr. hvilket er en forbedring på 449 mio. kr., eller 2,3 procent mere end 2023. Koncernens driftsindtjening tager endnu et hop og ender på 495 mio. kr. en fremgang på mere end 16 procent sammenlignet med 2023 og Dagrofas bedste driftsindtjening i to årtier. Årets resultat ender på 92,6 mio. kr., som er en forbedring på 3,6 procent i forhold til året før.

Fremgang gennem ekspansion og øgede investeringer

Dagrofas detailkæder har i alt åbnet 25 butikker i 2024, og vinder fortsat markedsandele i alle kæder i et marked med svære markedsvilkår præget af lav vækst og lav forbrugertillid.

Dagrofa Logistik tiltrækker kunder både inden for og udenfor Danmarks grænser og gennemgår en stor udvikling for at optimere logistikken til fremtiden. Dagrofa Foodservice forbedrer sit årsresultat og har overskud for tredje år i træk efter flere svære år

”Jeg er særdeles tilfreds med det resultat, vi præsenterer i dag. Vi skaber fortsat vækst i Dagrofa, og vi holder fast i den fremgang, vi har vist nu i flere år. Vi kan være stolte over, at vi igen leverer en tocifret vækst i driftsindtjeningen. Vi har nu leveret 6 år med kontinuerlig fremgang i vores indtjening. Vi afslutter med 2024-regnskabet vores #FremgangSammen strategi, hvor vi de sidste 3 år har forbedret vores overskud med +65 procent og vores driftsindtjening med +35 procent. Det har vi opnået ved flere butikker, vores tydelige markedspositioner, øget konkurrencekraft og takket være vores forretningsmodel med selvstændige købmænd,” siger Tomas Pietrangeli, koncernchef i Dagrofa, og fortsætter;

”Nogle af de væsentligste nedslag i 2024 er, at vi har vundet markedsandele i alle kæder. For andet år i træk blev MENY kåret som Årets Supermarked af B.T.s læsere. Den førsteplads er en bekræftelse af, at kunderne kan lide, hvad vi står for, og konceptet med Danske Madskatte har virkelig manifesteret sig hos både kunder og producenter. I SPAR har vi positioneret os godt. SPAR er blevet hele Danmarks lokale supermarked, og jeg synes, at vores kæder står stærkt og tydeligt i markedet.”

Tomas Pietrangeli hæfter sig også ved, at Dagrofa som fødevarevirksomhed nu når hele vejen rundt med Foodservice, producenter i form af specialistselskaberne, måltidsløsninger med Aarstiderne, dagligvarebutikker og stor vækst i tilstedeværelsen online. Også med tilstedeværelsen på landet og samarbejdet med borgerne i de små bysamfund, skiller Dagrofa sig ud.

Stærk afslutning på strategiperioden

2024 var også sidste år med strategien #FremgangSammen, som ved årsskiftet er blevet afløst af ”Gro’27 – vækst på vores måde”, som er en endnu mere offensiv strategi, hvor Dagrofa vil investere 1,3 mia. kr. i vækst. Det er 30 procent mere end i #FremgangSammen-perioden.

I den strategiperiode, som nu er afsluttet, har Dagrofa forbedret sit resultat med 65 procent, mens driftsindtjeningen er vokset med 35 procent og nu er meget tæt på 500 mio. kr. Markedsandelene i detail er vokset, lige som resultatet på bundlinjen er vokset i både Logistik og Foodservice – særligt sidstnævnte har oplevet en markant vækst med en bundlinje, der er gået fra underskud til overskud og vækstet med 130 millioner kroner.

Tomas Pietrangeli glæder sig også over, at Dagrofa i 2024 har modtaget Landdistriktsprisen for sit arbejde for at sikre dagligvarebutikker i de små byer på landet, hvor vi over de seneste tre år har åbnet 30 butikker med borgerinvolvering og mere end 115 siden 2016.

Milliardmål online og offensivt blik fremad

Dagrofa forventer en stor vækst online. Det gælder områder som dagligvarer online gennem Aarstiderne, salg af mad ud af huset og MENY Vin med mere. Dette salg vil Dagrofa hen over de næste tre år hæve med ca. 25 procent til at udgøre en milliardomsætning.

”I Dagrofa gør vi tingene på vores måde og har fundet nogle attraktive forretningsmodeller, som kunderne benytter. Derfor har vi set en pæn vækst i vores online tilbud i både 2023 og 2024. Vi kan se, at vi har ramt noget i markedet, som virker, og giver rentable løsninger. Det arbejde kommer vi til at bygge videre på, og det er helt givet, at Aarstiderne også spiller ind i den målsætning,” siger Tomas Pietrangeli.

Fra årsskiftet blev Aarstiderne en del af Dagrofa, og det ligger fast, at Aarstiderne kommer ud i alle MENY-butikker i shop-in-shops, som det første af en række tiltag. Købet af Aarstiderne er en del af en strategisk satsning for Dagrofa, hvor fokus på det lokale, på danske kvalitetsvarer og nemme måltidsløsninger er en vigtig del af den nye offensive strategi.

”Vi er klar til at investere 1,3 mia. kr. i strategiperioden til og med 2027. I den periode vil vi vokse hurtigere og stærkere end nogensinde før. Vi vil vinde mere af markedet i alle vores forretningsben, og fx skal MENY være Danmarks stærkeste dagligvarebrand, en titel vi de seneste år er rykket tættere på. Som danskere bruger vi mindre og mindre tid i køkkenet, men vi stadig skal have sunde og velsmagende måltider. Den løsning vil vi levere og være bedst til,”siger Tomas Pietrangeli.

Årsregnskabet for 2024 bliver endeligt godkendt på generalforsamlingen den 3. april 2025.

Skrevet i: Detailhandel og en gros

Seneste nyt fra redaktionen

Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

Frugt og grøntKød, fisk og fjerkræ06. 11. 2025

Danish Crown har rundet 2,5 millioner solgte pakker hakket oksekød blandet med grønt det første år og har dermed overgået de oprindelige forventninger til produktet. I en tid hvor stigende fødevarepriser - herunder prisen på oksekød - er et varmt samtaleemne hen over de danske køkkenborde, kan

RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

Ikke kategoriseret06. 11. 2025

Virksomheden bag de populære økologiske frugt- og nøddebarer har de seneste år oplevet en stabil tocifret vækst i Danmark, Tyskland og Sverige samt en markant stigning i online-salget. For at imødekomme den voksende efterspørgsel og stimulere en fortsat vækst på de europæiske markeder, udvider

7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

AktueltDrikkevarerMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

7-Elevens iværksætterforløb Innovation Corner, der blev lanceret sidste år, er blevet taget så godt imod, at kæden nu åbner op for en ny runde. Samtidig kommer det fjerde produkt fra første runde – en alkoholfri elektrolytdrik ’Dansevand’ – på hylderne. Sidste år deltog Dansevand, en alkoholfri

Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

AktueltFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrugRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

Ved en højtidelig fejring hos Søren Wiuff i Lammefjorden lørdag den 1. november blev Årets Wiuff 2025 uddelt for allerførste gang. Prisen er opfundet og etableret af Lokale Fødevarer Danmarks stifter og formand, Jesper Zeihlund, og siden blevet medstiftet af HORESTA. Formålet med prisen er at hædre

Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

Frugt og grøntLandbrugMiljø og sundhedTop06. 11. 2025

I årevis har de arbejdet med jordforbedring via næringsrige kompostblandinger på en gård i Nordjylland. Resultatet er klart: Den sunde jord giver ikke bare sundere og stærkere grøntsager – men også bedre smag. På gården Ny Vraa i Tylstrup har man i årevis arbejdet med at udvikle og teste

Techmedia får ny ejer

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Techmedia A/S, der blandt andet driver Fødevarekus og magasinet Food&Drink, er blevet købt af FrontMedia ApS, der dermed styrker positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende

Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

Foodservice04. 11. 2025

Kokkene har talt: Wassim Hallal er kåret som Kokkenes Kok 2024 – en af de største hædersbevisninger i dansk gastronomi. Prisen gives til en kok, der med talent, generøsitet og faglig styrke har gjort en særlig forskel for branchen. Den prestigefyldte pris blev overrakt ved Fonden Dansk Gastronomis

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

FoodserviceMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20

Juleudgave af Food&Drink på gaden

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Julen sig nærmer, og det betyder, at nyeste nummer af Food&Drink sætter fokus på julen og alle dens glæder. Læs blandt andet om spændende jule-nyheder, men kom også med til Aalborg for at besøge byens første Michelin-restaurant. Udover at drage nordpå og se på julen har Food&Drink også

Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

FoodserviceFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

Pico Pizza vandt Årets plantebaserede takeaway-måltid ved weekendens Plant Food Festival, hvor Dansk Vegetarisk Forening og Plantebranchen hyldede årets bedste plantebaserede madoplevelser på farten. Hvem laver landets bedste plantebaserede måltid to go? Det blev afgjort i weekenden, da

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

  • RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

    06.11.2025

  • 7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

    06.11.2025

  • Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

    06.11.2025

  • Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

    06.11.2025

  • Techmedia får ny ejer

    04.11.2025

  • Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Juleudgave af Food&Drink på gaden

    04.11.2025

  • Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

    04.11.2025

  • Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

    30.10.2025

  • En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

    30.10.2025

  • Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

    30.10.2025

  • Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

    30.10.2025

  • Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

    30.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik