• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice04. 04. 2024 | Mikkel Bækgaard

Dagrofa Foodservice leverer for andet år i træk et positivt regnskab

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice04. 04. 2024 By Mikkel Bækgaard

En landets største totalleverandører til professionelle køkkener – Dagrofa Foodservice – kan for andet år i træk præsentere et positivt årsregnskab med et årsresultat på 40,6 mio. kroner. I løbet af 2023 har Dagrofa Foodservice bl.a. haft fokus på at optimere virksomhedens drifts- og logistikløsninger, tiltrække nye kunder gennem faglig inspiration og at mindske mængden af madspild. 2024 kommer til at handle om at styrke kundeoplevelsen og derigennem øge omsætningen.

Niels Miles Frandsen dagrofa food service
Niels Miles Frandsen, adm. direktør i Dagrofa Foodservice

Efter en meget udfordrende årrække med svingende økonomiske resultater har Dagrofa Foodservice fastholdt de gode takter fra 2022-regnskabet ved igen i år 2023 at kunne præsentere sorte tal på bundlinjen.

Dermed er årsregnskabet en foreløbig kulmination på en målrettet indsats for at gøre Dagrofa Foodservice til en rentabel forretning som en del af Dagrofas samlede strategi #FremgangSammen.

Årets resultat for Dagrofa Foodservice lander på 40,6 mio. kr., hvilket en forbedring på 1,7 mio. kroner svarende til en stigning på 4% i forhold til 2022. Omsætningen er faldet med 112 mio. kr. i forhold året før til 4,32 mia. kroner.

Niels Miles Frandsen, adm. direktør i Dagrofa Foodservice, siger:

”Jeg glæder mig over, at vi er lykkedes med at bygge ovenpå de seneste års positive udvikling, og at vi for andet år i træk har sorte tal på bundlinjen og samtidig kan melde om fremgang i vores indtjening. Vi har haft meget fokus på at effektivisere vores drift, og vi arbejder hele tiden med at optimere alle vores logistikprocesser for at kunne levere en endnu bedre service til landets professionelle køkkener.”

Han uddyber:

”Vi har også haft succes med at få os positioneret som mere end ’bare’ en traditionel fødevaregrossist. I stigende grad indtager vi en rådgiver- og partnerrolle, hvor vi f.eks. hjælper vores kunder med faglig kulinarisk inspiration gennem workshops, kogebøger, konceptudvikling osv. Vi har også gjort konkrete fremskridt i forhold til at reducere mængden af madspild i vores Cash & Carry-butikker, og det er en indsats, som både giver pote på klimakontoen og på den økonomiske bundlinje. Endelig har vores specialister Grøn Fokus, HKI Ost, Grambogård og Prima Frugt igen i 2023 bidraget til et tilfredsstillende årsresultat.”

Kantinekunde valgte anden leverandør

Den faldende omsætning skyldes bl.a., at en større kantinekunde med effekt fra slutningen af 2022 valgte en anden fødevareleverandør end Dagrofa Foodservice. Imidlertid bød 2023 også på en lang række kommercielle succeser.

F.eks. indgik Dagrofa Foodservice i løbet af året en ny trecifret-million kontrakt med den mangeårige samarbejdspartner Compass Group, der er en af Danmarks største kantineoperatører. Ligeledes blev samarbejdet med Scandic Hotels forlænget.

I forhold til nye kunder kan det nævnes, at der blev indgået aftaler med bl.a. Konvemtum Hotel – Konferencecenter, Søly, Cocina Kantiner og Helenekilde Badehotel.

Bedre kundeoplevelser er på menuen i 2024

Det der kommer til at præge Dagrofa Foodservice i 2024, er udviklingen af endnu bedre kundeoplevelser – både fysisk og digitalt.

Niels Miles Frandsen, adm. direktør i Dagrofa Foodservice, fortæller:

”Vi har udvalgt nogle strategiske initiativer, der skal medvirke til, at vi fortsætter fremgangen. Bl.a. er vi i fuld gang med den indsats, som vi kalder ’Fremtidens Cash & Carry’, som kort fortalt går ud på, at vi skal give vores lokale butikskunder en endnu bedre oplevelse, når de handler med os. Alle vores Cash & Carry-medarbejdere har netop været igennem et større uddannelsesforløb med fokus på god kundeservice, og vi tog sidste år hul på at ombygge udvalgte butikker. Indsatsen med at modernisere og optimere vores butikker fortsætter vi med i år.

Han fortsætter:

”Vi har også investeret mange ressourcer i at styrke den digitale kundeoplevelse, og vi kan senere i år lancere en helt ny og brugervenlig e-commerce løsning. Jeg glæder mig rigtig meget til, at vi går live med den nye webshop, og jeg er sikker på, at det er en investering, som både kommer vores kunder og leverandører til gavn.”

Niels Miles Frandsen siger afslutningsvis følgende om fremtidsudsigterne:

”Foodservicemarkedet er altid uforudsigeligt, men når jeg ser på de initiativer, som vi har sat i værk, så har jeg grund til at tro på, at vi i 2024 fortsætter de gode takter. Vi skal have løftet vores omsætning ved at vinde nye kunder, og det skal også meget gerne smitte af på indtjeningen, men vi opererer som sagt i et marked, hvor sigtbarheden ikke er den bedste. Jeg er dog sikker på, at vi som virksomhed har tilkæmpet os et langt bedre ståsted gennem de seneste par år, og at vi er blevet en mere attraktiv samarbejdspartner for både kunder og leverandører.”

Dagrofa Foodservice er en del af Dagrofa-koncernen, der for nylig præsenterede et årsregnskab for 2023, som bød på det bedste driftsindtjeningsresultat i mere end 20 år.

Årsregnskabet for 2023 bliver endeligt godkendt den 8. april 2024. 

Skrevet i: Aktuelt, Detailhandel og en gros, Foodservice

Seneste nyt fra redaktionen

Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

Frugt og grøntKød, fisk og fjerkræ06. 11. 2025

Danish Crown har rundet 2,5 millioner solgte pakker hakket oksekød blandet med grønt det første år og har dermed overgået de oprindelige forventninger til produktet. I en tid hvor stigende fødevarepriser - herunder prisen på oksekød - er et varmt samtaleemne hen over de danske køkkenborde, kan

RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

Ikke kategoriseret06. 11. 2025

Virksomheden bag de populære økologiske frugt- og nøddebarer har de seneste år oplevet en stabil tocifret vækst i Danmark, Tyskland og Sverige samt en markant stigning i online-salget. For at imødekomme den voksende efterspørgsel og stimulere en fortsat vækst på de europæiske markeder, udvider

7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

AktueltDrikkevarerMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

7-Elevens iværksætterforløb Innovation Corner, der blev lanceret sidste år, er blevet taget så godt imod, at kæden nu åbner op for en ny runde. Samtidig kommer det fjerde produkt fra første runde – en alkoholfri elektrolytdrik ’Dansevand’ – på hylderne. Sidste år deltog Dansevand, en alkoholfri

Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

AktueltFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrugRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

Ved en højtidelig fejring hos Søren Wiuff i Lammefjorden lørdag den 1. november blev Årets Wiuff 2025 uddelt for allerførste gang. Prisen er opfundet og etableret af Lokale Fødevarer Danmarks stifter og formand, Jesper Zeihlund, og siden blevet medstiftet af HORESTA. Formålet med prisen er at hædre

Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

Frugt og grøntLandbrugMiljø og sundhedTop06. 11. 2025

I årevis har de arbejdet med jordforbedring via næringsrige kompostblandinger på en gård i Nordjylland. Resultatet er klart: Den sunde jord giver ikke bare sundere og stærkere grøntsager – men også bedre smag. På gården Ny Vraa i Tylstrup har man i årevis arbejdet med at udvikle og teste

Techmedia får ny ejer

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Techmedia A/S, der blandt andet driver Fødevarekus og magasinet Food&Drink, er blevet købt af FrontMedia ApS, der dermed styrker positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende

Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

Foodservice04. 11. 2025

Kokkene har talt: Wassim Hallal er kåret som Kokkenes Kok 2024 – en af de største hædersbevisninger i dansk gastronomi. Prisen gives til en kok, der med talent, generøsitet og faglig styrke har gjort en særlig forskel for branchen. Den prestigefyldte pris blev overrakt ved Fonden Dansk Gastronomis

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

FoodserviceMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20

Juleudgave af Food&Drink på gaden

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Julen sig nærmer, og det betyder, at nyeste nummer af Food&Drink sætter fokus på julen og alle dens glæder. Læs blandt andet om spændende jule-nyheder, men kom også med til Aalborg for at besøge byens første Michelin-restaurant. Udover at drage nordpå og se på julen har Food&Drink også

Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

FoodserviceFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

Pico Pizza vandt Årets plantebaserede takeaway-måltid ved weekendens Plant Food Festival, hvor Dansk Vegetarisk Forening og Plantebranchen hyldede årets bedste plantebaserede madoplevelser på farten. Hvem laver landets bedste plantebaserede måltid to go? Det blev afgjort i weekenden, da

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

  • RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

    06.11.2025

  • 7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

    06.11.2025

  • Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

    06.11.2025

  • Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

    06.11.2025

  • Techmedia får ny ejer

    04.11.2025

  • Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Juleudgave af Food&Drink på gaden

    04.11.2025

  • Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

    04.11.2025

  • Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

    30.10.2025

  • En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

    30.10.2025

  • Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

    30.10.2025

  • Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

    30.10.2025

  • Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

    30.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik