• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosMiljø og sundhed11. 05. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

Coop åbner klima-laboratorie i Aarhus

Detailhandel og en grosMiljø og sundhed11. 05. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Kvickly i Bruuns Galleri i Aarhus bliver til Klima Kvickly. Her vil Coop over det næste år teste, hvordan kunderne kan guides til at handle ind med fokus på bedre klimavalg.

Hvordan kan man træffe klimabevidste valg i sit forbrug af dagligvarer? Klimaaftrykket fra danskernes madforbrug er stort, og det er en bunden opgave at få det reduceret. Landbruget, producenterne og leverandørerne kan gøre meget, men en stor del af reduktionen i klimaaftrykket fra maden, vi spiser, skal komme fra ændrede forbrugsvaner. For at blive klogere på hvad der skal til for at hjælpe de bedre klimavaner på vej, lancerer Coop nu et klima-laboratorie. Uden at fjerne varer fra sortimentet eller ændre på priserne vil Coop over det kommende år udvikle, teste og implementere klimarettede tiltag og løsninger, som skal guide og inspirere til at træffe bedre klimavalg.

Klima-laboratoriet etableres i Kvickly i Bruuns Galleri. Varehuset omdøbes til ’Klima Kvickly’, og skal være et klima-laboratorie, hvor Coop vil udvikle, teste og implementere løsninger som skal hjælpe på vej til, at klimaaftrykket fra forbruget og salget af mad kommer indenfor rammerne af Paris Aftalen.

Coops bestyrelsesformand, Lasse Bolander mener man imødekommer et behov hos kunderne for at oplyse bedre om varer og produkters klimapåvirkning:

– Vi vil inspirere til, at indkøb, der er bedre klimavalg, kan være lige så lækre, mættende, farverige og velsmagende, som det man plejede at købe, og uden at det koster mere.

Test af et klimamærke

I Klima Kvickly vil Coop blandt andet gennemføre en test af et klimamærke, som guider mod bedre klimavalg, med henblik på at få konkrete erfaringer med, hvordan et sådant mærke kan fungere, samt hvad det kommer til at betyde for kundernes faktiske indkøb. Den viden og de erfaringer, Coop gør sig, bliver delt med Fødevareministerens nedsatte arbejdsgruppe, hvor Coop også sidder med, og som skal udarbejde forslag til et nationalt klimamærke.

Klima-laboratoriet skal eksperimentere og invitere indenfor

Coops klimachef Jonas Engberg understreger vigtigheden af at teste flere forskellige klimatiltag i et ægte butikslaboratorie:

– De konkrete test og tiltag i Klima Kvicklys laboratorie bygger videre på ting, vi ved, og ting vi udvikler undervejs. Så uden at kende alle løsningerne endnu kommer vi til at lægge nye elementer ovenpå, og samtidig invitere andre; lokale ildsjæle, store og små leverandører, faglige eksperter indenfor. For vi synes, det er vigtigt, at vi lærer af hinanden.

Klimahensyn er inspirerende

Ved Klima Kvicklys afslutning i 2023 håber Coop at være blevet meget klogere på, hvad der virker, og hvordan samspillet med kunder, varer og butik kan sænke klimaaftrykket fra butik til den enkelte indkøbskurv. Men koncerndirektør Per Thau understreger, at det er vigtigt for Coop at lytte til og inspirere kunderne til at overveje klimapåvirkningen fra de enkelte varer, frem for at træffe valget for kunderne ved for eksempel at fjerne bestemt varegrupper.

– Vi mener, at denne forening af et frivilligt bedre klimavalg og et bredt kvalitetssortiment til de rette priser i butikken, er det som skal møde vores kunder, når de handler ind hos os. Og så er det også vores forventning, at Klima Kvickly viser os og andre, at hensyn til klima og bæredygtighed bidrager positivt til varehusets drift og kundernes lyst til at handle ind i varehuset, siger Per Thau.

Klima Kvickly er et projekt under Coops samlede portefølje af klimatiltag, der igangsættes frem mod 2030 som en del af Coops samlede klimaplan. Coops klimaplan blev som den første i den danske dagligvarebranche godkendt af SBTi i november 2021.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Miljø og sundhed

Seneste nyt fra redaktionen

Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

Messer og konferencer11. 12. 2025

Kød, klima og grøn kost er alt sammen på tallerkenen, når Foodexpo samler fødevarebranchen til tre horisontudvidende dage spækket med spændende oplevelsesuniverser og fremsynede events. Nordens største faglige mødested for alle, der lever for og arbejder med mad, finder sted i MCH Messecenter

Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

Mejeri11. 12. 2025

Der er masser af erfaring fra både Arla og resten af verden med i bagagen, når Henrik Jessen nu overtager ledelsen af Arla i Nr. Vium 350 medarbejdere hos Arla i Nr. Vium har nu fået vished om, hvem der fremover skal stå i spidsen for mejeriet. Det bliver 60-årige Henrik Jessen, der i

Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

AktueltFoodservice11. 12. 2025

2025 har været et markant vækstår for Pincho Nation i Danmark. Med fire nye restauranter og stærke resultater i de etablerede enheder runder man 700.000 gæster og passerer en vigtig milepæl: ti restauranter på det danske marked. Udviklingen afspejler både en stigende efterspørgsel og en solid

Rekord i antal julebryg

AktueltDrikkevarer11. 12. 2025

Aldrig før har der været så mange forskellige julebryg at vælge imellem som denne jul. Desuden er paletten af julebryg i 2025 den mest farverige. Danske øl-nydere kan glæde sig over, at de har rekordmange julebryg at vælge imellem i december 2025. Hele 219 forskellige julebryg står på

NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

KonfektureTop11. 12. 2025

Fra d. 10. december kan kunderne i alma madmarked smage på fremtidens fødevarer fra innovationscenteret Spora, grundlagt af kokken Rasmus Munk. Det første projekt, der bliver præsenteret, er chokoladealternativet NOTCH, udviklet af mask, et restprodukt fra ølbrygning. Rasmus Munk lancerede i

Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Forskere på Syddansk Universitet (SDU) har fundet ud af, at vandmænd kan bruges som fødevarestabilisator og vil nu bl.a. samarbejde med toprestauranten Alchemist og dens forsknings- og testkøkken Spora om at bruge det i madretter. I fremtiden kan de slimede væsener måske bidrage til en mere

Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Tang har længe været hyldet som en bæredygtig superingrediens – men dens “fiskede” smag er en barriere for mange vestlige forbrugere. Nu viser et nyt studie fra Københavns Universitet, at fermentering med mælkesyrebakterier kan være nøglen til at få tangen til at glide ned. Det kan være

Dansk økologieksport når rekordhøjt niveau

AktueltFødevareproduktionLandbrugMarkedsføringMesser og konferencerMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at eksporten af danske økologiske varer i 2024 steg til 3,6 milliarder kroner. Det er fjerde år i træk, at økoeksporten stiger. Dansk økologieksport steg i 2024 med fire procent. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, der netop er offentliggjort. I

Fødevareminister Jacob Jensen

Mindre madspild: Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

AktueltDetailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Fødevareminister Jacob Jensen (V) har taget initiativ til at luge ud i regler, der spænder ben for donation af fødevarer. En ændret fortolkning af reglerne for donation af overskudsmad skal skabe bedre og mere enkle rammer for fødevarevirksomheder i Danmark og samtidig styrke kampen mod

Stigende fødevarepriser kan flytte to ud af tre stemmer

Detailhandel og en grosPolitik og eksportTop09. 12. 2025

Fødevarepriser er blevet et afgørende vælgertema, hvor næsten to ud af tre danskere svarer, at de stigende fødevarepriser i større eller mindre grad kan påvirke deres stemme ved næste folketingsvalg. Det viser en ny befolkningsundersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Gemmer dit løfteudstyr på skjulte farer?

  • Ardo NV Denmark Office

    Sødme møder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Fra vindtunneller til rumfart: Vakuum til rumfarts undersøgelser

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

    11.12.2025

  • Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

    11.12.2025

  • Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

    11.12.2025

  • Rekord i antal julebryg

    11.12.2025

  • NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

    11.12.2025

  • Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

    09.12.2025

  • Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

    09.12.2025

  • Dansk økologieksport når rekordhøjt niveau

    09.12.2025

  • Mindre madspild: Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

    09.12.2025

  • Stigende fødevarepriser kan flytte to ud af tre stemmer

    09.12.2025

  • Ny teknologi: Kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

    04.12.2025

  • Dansk forskning kan bane vej for udfasning af antibiotika i akvakultur

    04.12.2025

  • Bad Seed Brewing kåret som Årets Danske Bryggeri 2025

    04.12.2025

  • Nyt nummer på gaden: Food&Drink går i fisk

    04.12.2025

  • Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

    04.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik