• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

DrikkevarerEmballage13. 01. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

Coca-Cola lancerer 100% genanvendt plast på alle brands

DrikkevarerEmballage13. 01. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Coca-Cola Danmark lancerer i 2022 Coca-Cola, Fanta og Sprite i 100% genanvendte plastflasker. De føjer sig til Kildevæld og Fuzetea, der allerede er fremstillet af genanvendt plast. Den grønne Sprite flaske bliver transparent, så plast fra alle Coca-Cola flasker på tværs af brands, kan blive til nye flasker. Det er endnu et skridt i læskedrikgigantens bæredygtighedsstrategi, World Without Waste, mod virksomhedens ambition om klimaneutralitet i 2040.  

Den tidligere grønne Sprite flaske bliver transparent, da farvet plast ikke er optimalt til produktion af nye rPet flasker. Foto: Coca-Cola.

Hen over foråret og sommeren 2022 vil Coca-Cola, Fanta og Sprite komme på halv liters flasker af 100% genanvendt plast (rPET). I dag består de af 50% genanvendt plast.

Den grønne Sprite flaske bliver samtidig transparent, så Sprite flasker også kan blive til nye drikkeflasker. Farvet plast er ikke optimalt til produktion af nye rPet flasker.

Lanceringen er endnu et vigtigt skridt i Coca-Cola bæredygtighedsstrategien ’World Without Waste.’ Besparelsen på oprindelig plast, der er produceret af fossile brændstoffer, vil være på hele 360 tons om året i Danmark, lyder det fra Coca-Cola.

– Som den største læskedrikproducent i Danmark og i verden er Coca‑Cola sit ansvar bevidst, og vi har arbejdet målrettet igennem World Without Waste-strategien siden 2018. Vi ønsker at gå forrest i bestræbelserne på at finde mere bæredygtige emballageløsninger, fortæller Annette Spanggaard, public affairs, kommunikations- og CSR-direktør for Coca-Cola Danmark.

Det erklærede mål er gennem produktion af nye og bæredygtige flasker at mindske brugen af oprindelig virgin plast og i stedet genanvende plast fra brugte flasker, så nye flasker fremstilles af gamle. Forudsætningen herfor er et effektivt retursystem.

Coca-Cola har et mål om, at lige så mange flasker indsamles, som Coca-Cola sælger globalt inden år 2030. Returprocenten i Danmark er 92% for alle flasker og dåser, hvilket er næsten verdensrekord.

– Der mangler, ifølge Dansk Retursystem, 8% emballage svarende til hele 125 millioner flasker og dåser. Det er kritisk at få dem retur for at opnå et cirkulært lukket system for drikkeflasker, udtaler Annette Spanggaard og fortsætter:

– Vores strategi byder på flere emballagetyper end rPET-flasker for at få vores klimamål. Helt emballageløse systemer, plantebaseret plastmateriale til at sikre, at rPET-flasker kan recirkuleres gentagne gange, genpåfyldelige flasker samt papirbaserede flasker er også en del af det fremtidige emballagemiks.

rPET er i dag en efterspurgt vare

Det langsigtede mål er ambitiøst, og vejen dertil er alt andet end enkel. rPET er et råmateriale, der findes i knappe mængder, da det også anvendes af andre brancher. Det er derfor vigtigt at vide, at enhver flaske, der ikke returneres i pantsystemet, er ubrugelig for drikkevareindustrien.

– For at sikre rPET-leverancerne er det essentielt, at de bliver i pantsystemet. Alle må tage ansvar, forbrugerne såvel som producenterne, for at lukke kredsløbet af vigtig høj kvalitetsplast til fødevarer. Et cirkulært lukket system er ikke bare en vigtig byggesten i Coca-Cola bæredygtighedsstrategien – men en forudsætning, udtaler Annette Spangaard.

Skrevet i: Drikkevarer, Emballage

Seneste nyt fra redaktionen

Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

Frugt og grøntKød, fisk og fjerkræ06. 11. 2025

Danish Crown har rundet 2,5 millioner solgte pakker hakket oksekød blandet med grønt det første år og har dermed overgået de oprindelige forventninger til produktet. I en tid hvor stigende fødevarepriser - herunder prisen på oksekød - er et varmt samtaleemne hen over de danske køkkenborde, kan

RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

Ikke kategoriseret06. 11. 2025

Virksomheden bag de populære økologiske frugt- og nøddebarer har de seneste år oplevet en stabil tocifret vækst i Danmark, Tyskland og Sverige samt en markant stigning i online-salget. For at imødekomme den voksende efterspørgsel og stimulere en fortsat vækst på de europæiske markeder, udvider

7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

AktueltDrikkevarerMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

7-Elevens iværksætterforløb Innovation Corner, der blev lanceret sidste år, er blevet taget så godt imod, at kæden nu åbner op for en ny runde. Samtidig kommer det fjerde produkt fra første runde – en alkoholfri elektrolytdrik ’Dansevand’ – på hylderne. Sidste år deltog Dansevand, en alkoholfri

Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

AktueltFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrugRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

Ved en højtidelig fejring hos Søren Wiuff i Lammefjorden lørdag den 1. november blev Årets Wiuff 2025 uddelt for allerførste gang. Prisen er opfundet og etableret af Lokale Fødevarer Danmarks stifter og formand, Jesper Zeihlund, og siden blevet medstiftet af HORESTA. Formålet med prisen er at hædre

Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

Frugt og grøntLandbrugMiljø og sundhedTop06. 11. 2025

I årevis har de arbejdet med jordforbedring via næringsrige kompostblandinger på en gård i Nordjylland. Resultatet er klart: Den sunde jord giver ikke bare sundere og stærkere grøntsager – men også bedre smag. På gården Ny Vraa i Tylstrup har man i årevis arbejdet med at udvikle og teste

Techmedia får ny ejer

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Techmedia A/S, der blandt andet driver Fødevarekus og magasinet Food&Drink, er blevet købt af FrontMedia ApS, der dermed styrker positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende

Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

Foodservice04. 11. 2025

Kokkene har talt: Wassim Hallal er kåret som Kokkenes Kok 2024 – en af de største hædersbevisninger i dansk gastronomi. Prisen gives til en kok, der med talent, generøsitet og faglig styrke har gjort en særlig forskel for branchen. Den prestigefyldte pris blev overrakt ved Fonden Dansk Gastronomis

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

FoodserviceMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20

Juleudgave af Food&Drink på gaden

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Julen sig nærmer, og det betyder, at nyeste nummer af Food&Drink sætter fokus på julen og alle dens glæder. Læs blandt andet om spændende jule-nyheder, men kom også med til Aalborg for at besøge byens første Michelin-restaurant. Udover at drage nordpå og se på julen har Food&Drink også

Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

FoodserviceFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

Pico Pizza vandt Årets plantebaserede takeaway-måltid ved weekendens Plant Food Festival, hvor Dansk Vegetarisk Forening og Plantebranchen hyldede årets bedste plantebaserede madoplevelser på farten. Hvem laver landets bedste plantebaserede måltid to go? Det blev afgjort i weekenden, da

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

  • RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

    06.11.2025

  • 7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

    06.11.2025

  • Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

    06.11.2025

  • Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

    06.11.2025

  • Techmedia får ny ejer

    04.11.2025

  • Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Juleudgave af Food&Drink på gaden

    04.11.2025

  • Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

    04.11.2025

  • Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

    30.10.2025

  • En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

    30.10.2025

  • Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

    30.10.2025

  • Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

    30.10.2025

  • Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

    30.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik