• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

DrikkevarerEmballage13. 01. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

Coca-Cola lancerer 100% genanvendt plast på alle brands

DrikkevarerEmballage13. 01. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Coca-Cola Danmark lancerer i 2022 Coca-Cola, Fanta og Sprite i 100% genanvendte plastflasker. De føjer sig til Kildevæld og Fuzetea, der allerede er fremstillet af genanvendt plast. Den grønne Sprite flaske bliver transparent, så plast fra alle Coca-Cola flasker på tværs af brands, kan blive til nye flasker. Det er endnu et skridt i læskedrikgigantens bæredygtighedsstrategi, World Without Waste, mod virksomhedens ambition om klimaneutralitet i 2040.  

Den tidligere grønne Sprite flaske bliver transparent, da farvet plast ikke er optimalt til produktion af nye rPet flasker. Foto: Coca-Cola.

Hen over foråret og sommeren 2022 vil Coca-Cola, Fanta og Sprite komme på halv liters flasker af 100% genanvendt plast (rPET). I dag består de af 50% genanvendt plast.

Den grønne Sprite flaske bliver samtidig transparent, så Sprite flasker også kan blive til nye drikkeflasker. Farvet plast er ikke optimalt til produktion af nye rPet flasker.

Lanceringen er endnu et vigtigt skridt i Coca-Cola bæredygtighedsstrategien ’World Without Waste.’ Besparelsen på oprindelig plast, der er produceret af fossile brændstoffer, vil være på hele 360 tons om året i Danmark, lyder det fra Coca-Cola.

– Som den største læskedrikproducent i Danmark og i verden er Coca‑Cola sit ansvar bevidst, og vi har arbejdet målrettet igennem World Without Waste-strategien siden 2018. Vi ønsker at gå forrest i bestræbelserne på at finde mere bæredygtige emballageløsninger, fortæller Annette Spanggaard, public affairs, kommunikations- og CSR-direktør for Coca-Cola Danmark.

Det erklærede mål er gennem produktion af nye og bæredygtige flasker at mindske brugen af oprindelig virgin plast og i stedet genanvende plast fra brugte flasker, så nye flasker fremstilles af gamle. Forudsætningen herfor er et effektivt retursystem.

Coca-Cola har et mål om, at lige så mange flasker indsamles, som Coca-Cola sælger globalt inden år 2030. Returprocenten i Danmark er 92% for alle flasker og dåser, hvilket er næsten verdensrekord.

– Der mangler, ifølge Dansk Retursystem, 8% emballage svarende til hele 125 millioner flasker og dåser. Det er kritisk at få dem retur for at opnå et cirkulært lukket system for drikkeflasker, udtaler Annette Spanggaard og fortsætter:

– Vores strategi byder på flere emballagetyper end rPET-flasker for at få vores klimamål. Helt emballageløse systemer, plantebaseret plastmateriale til at sikre, at rPET-flasker kan recirkuleres gentagne gange, genpåfyldelige flasker samt papirbaserede flasker er også en del af det fremtidige emballagemiks.

rPET er i dag en efterspurgt vare

Det langsigtede mål er ambitiøst, og vejen dertil er alt andet end enkel. rPET er et råmateriale, der findes i knappe mængder, da det også anvendes af andre brancher. Det er derfor vigtigt at vide, at enhver flaske, der ikke returneres i pantsystemet, er ubrugelig for drikkevareindustrien.

– For at sikre rPET-leverancerne er det essentielt, at de bliver i pantsystemet. Alle må tage ansvar, forbrugerne såvel som producenterne, for at lukke kredsløbet af vigtig høj kvalitetsplast til fødevarer. Et cirkulært lukket system er ikke bare en vigtig byggesten i Coca-Cola bæredygtighedsstrategien – men en forudsætning, udtaler Annette Spangaard.

Skrevet i: Drikkevarer, Emballage

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik