• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltKonfekture29. 08. 2024 | Mikkel Bækgaard

Chokolade til den korrekte pris: Nu er omkostningerne på rette sted

AktueltKonfekture29. 08. 2024 By Mikkel Bækgaard

Ritter Sport offentliggør rapport om kakaohøst for første gang i Danmark og fremviser samtidig en samlet andenplads på det australske Be Slavery Free Chocolate Scorecard 2024.

Ritter Sport ejer kakaoplantagen Elcacaoinicaragura

Den tyske chokoladeproducent ønsker at skabe gennemsigtighed i chokoladebranchens forsyningskæder, stabilisere de økonomiske og sociale forhold for bønderne og undgå ulovligt børnearbejde samt unødig skovrydning. Ritter Sport mener, at priserne for kakao endelig har ramt et naturligt og retfærdigt prisleje.

Priserne på kakao er steget med 200 pct. Endelig, ifølge Ritter Sport, som er kendt for sine 100 grams chokoladefirkanter i alverdens farver og smagsvarianter. Producentens chokoladeplader består af 35-70 procent kakao, og de bruger årligt mere end 10.000 tons rå kakao. Alligevel er de tilfredse med, at prisniveauet er steget. Kakaopriserne har været for lave i årevis.

Konsekvensen af klimaforandringer

Kakao er et naturprodukt, som kræver meget og hårdt arbejde for små bønder i Ghana, Nicaragua, Peru og Elfenbenskysten, der lever i fattigdom. Langvarige tørkeperioder, kraftige regnskyl, oversvømmelser og svampevirus har begrænset høsten, mindsket udbuddet og gjort situationen endnu sværere for bønderne.

”Hvis vi fortsætter med at presse priserne i bund eller undgå råvarerne, vil den økonomiske og sociale situation for bønderne i Afrika kun blive endnu værre,” fortæller Malte Dammann fra Ritter Sport og fortsætter:

”Det er logisk og retfærdigt, at priserne på kakao stiger og forbliver, hvor de er. Det er på tide, at vi som producenter og forbrugere giver tilbage til naturen, passer på hinanden og tager konsekvensen af de globale klimaforandringer”.

Beskyt menneskerettigheder og undgå børnearbejde

Mange producenter er ikke i stand til at spore deres leverandører ordentligt og kan dermed ikke udelukke overtrædelser af menneskerettigheder eller miljøbeskyttelsesstandarder. Ritter Sport har længe været engageret i socialt og miljøvenligt kakaolandbrug. I 2018 var familievirksomheden en af de første chokoladeproducenter, der udelukkende købte certificeret bæredygtig kakao (Rainforest Alliance Cocoa Programme eller Fairtrade Cocoa Programme). Siden 2022 har det været muligt for Ritter Sport at spore kakaobønnerne tilbage til producentorganisationen og virksomhedens mål er, at deres kakaobønner skal kunne spores helt tilbage til oprindelsesfarmen i 2025.

Transparent rapport om kakaohøst

Ritter Sport offentliggør nu sin første kakaorapport i Danmark, hvor chokoladeproducenten præsenterer selskabets principper for kakaohøst. Ritter Sport investerer omkring 7 millioner EUR om året i kakaoprogrammer fra partnerskaber i det lokale producentsamfund, hvor 90 pct. af virksomhedens kakao på nuværende tidspunkt kommer fra. Ritter Sport nævner ikke kun programmets partnere og producentorganisationer, der er involveret i deres kakaoprogrammer, men definerer også fokusområder for hvert af de syv kakaoprogrammer og specificerer, hvad der allerede er opnået, samt deres næste mål.

Rapporten gør det klart, at den vanskelige økonomiske situation, som mange landmænd oplever, kan føre til yderligere problemer som ulovligt børnearbejde og skovrydning. Den viser også, hvordan kakaoprogrammerne er designet til at stabilisere de økonomiske forhold for de familier, der er involveret i kakaodyrkning. Virksomhedens investering vil for eksempel blive brugt til at udvikle mere skånsomme og bedre dyrkningsmetoder, der vil give et højere udbytte og bedre kvalitet af bønnerne og dermed føre til øget indkomst for bønderne.

Toppen af Chocolate Scorecard 2024

Hvert år vurderer den australske Be Slavery Free verdens mest betydningsfulde chokoladevirksomheders bæredygtige kakaohøst i deres uafhængige Chocolate Scorecard. I 2024 tildeler initiativet Ritter Sport et “Good Egg Award” for den bedste bæredygtige præstation i branchen på grund af virksomhedens tiltag mod skovrydning, klimaforandringer, kakaogennemsigtighed og sporbarhed. Den familieejede virksomhed indtager en imponerende andenplads i den samlede rangliste af mellemstore og store chokoladevirksomheder i verden.

Skrevet i: Aktuelt, Konfekture

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik