• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

DrikkevarerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed14. 09. 2023 | Mikkel Bækgaard

Carlsberg opfylder forpligtelser om at reducere klimaudledning i hele værdikæden

DrikkevarerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed14. 09. 2023 By Mikkel Bækgaard

Den seneste vurdering af Carlsberg Groups Co2-udledning i deres værdikæde bekræfter, at Carlsberg har opnået sit mål for 2022 om at reducere kulstofudledningen på tværs af hele værdikæden. Det er lige fra dyrkning af bygmarker til genanvendelse af flasker og dåser. Målet har været at opnå en reduktion på 15 procent i forhold til 2015 – de tal er nu opnået med en reduktion på 16 procent.

Carlsberg truck

Lavere kulstofløsninger i maltningsprocesserne. Eliminering af kul på Carlsbergs bryggerier. Mindre kulstof i emballage. Reduceret energiforbrug i køleskabe på barer og restauranter.

Dette er nogle af de vigtigste drivkræfter, der har gjort det muligt for Carlsberg Group at reducere kulstofudledningen i hele værdikæden mellem 2015 og 2022. Nu kan Carlsberg Group bekræfte, at de har opnået en reduktion på 16 pct. i forhold til værdikædens relative kulstofudledning pr. hektoliter øl produceret (kg CO2e/hl), efter at den nye vurdering er blevet afsluttet i samarbejde med det uafhængige konsulentfirma Carbon Trust.

“Jeg er meget tilfreds med at se, at Carlsberg lever op til sine forpligtelser om at reducere kulstofudledningen. Som ny administrerende direktør er det min ambition at fremme fremskridt, og med disse solide resultater ved 2022-milepælen begynder vi med et solidt fodspor, når vi fortsætter dekarboniseringsrejsen mod 2030 og 2040. Vi har stadig lang vej at gå, især inden for områder som landbrug og emballage – inden for hvilke vi for nylig har forpligtet os til konkrete mål. At opfylde disse nye mål bliver ikke let, men vores hidtidige succes giver mig stor tillid til vores evne til at følge op med konkrete handlinger og resultater,” siger Jacob Aarup-Andersen, administrerende direktør for Carlsberg Group.

I absolutte termer udleder Carlsberg Group cirka 5,5 millioner ton kulstof (CO2e) gennem sin hele værdikæde. Dette tal er forblevet stabil siden 2015 – med en let absolut reduktion – mens forretningen er vokset i samme periode. I relative termer reducerede Carlsberg udledningerne fra 60 kg CO2e/hl i 2015 til 50 kg CO2e/hl i 2022.

Godt på vej mod NUL

Alle de store trin i Carlsberg Groups værdikæde bidrager til reduktionen af udledningerne. Inden for landbrug og forarbejdning er der opnået en reduktion på 17 pct.. På Carlsbergs bryggerier er der opnået en reduktion på 41 pct., og inden for emballage, distribution og køling er udledningerne blevet reduceret med henholdsvis 8 pct., 4 pct. og 19 pct.

“Jeg er meget stolt af de fremskridt, vi har gjort mod et NUL kulstofaftryk ved at reducere vores udledninger i overensstemmelse med vores løfter. Da vi lancerede vores Together Towards ZERO-program i 2017, var vi blandt de første til at introducere videnskabeligt baserede klimamål i overensstemmelse med Parisaftalen om klimaforandringer. Frem til blot få år senere er vi nu en del af en større bevægelse af virksomheder, der har sat ambitiøse mål for at dekarbonisere deres drift og værdikæder. Jeg er begejstret for at se kolleger og leverandører reducere vores fælles påvirkning hver dag – vi får momentum mod NUL, sammen med vores værdikædepartnere og branchekolleger,” siger Victor Shevtsov, EVP Integrated Supply Chain.

Carlsberg Group har opnået relative reduktioner i udledningerne i alle regioner. I Asien blev relative udledninger reduceret med 21 pct, i Vesteuropa blev relative udledninger reduceret med 17 pct, og i Central- og Østeuropa blev relative udledninger reduceret med 12 pct.

Skrevet i: Drikkevarer, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

Frugt og grøntKød, fisk og fjerkræ06. 11. 2025

Danish Crown har rundet 2,5 millioner solgte pakker hakket oksekød blandet med grønt det første år og har dermed overgået de oprindelige forventninger til produktet. I en tid hvor stigende fødevarepriser - herunder prisen på oksekød - er et varmt samtaleemne hen over de danske køkkenborde, kan

RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

Ikke kategoriseret06. 11. 2025

Virksomheden bag de populære økologiske frugt- og nøddebarer har de seneste år oplevet en stabil tocifret vækst i Danmark, Tyskland og Sverige samt en markant stigning i online-salget. For at imødekomme den voksende efterspørgsel og stimulere en fortsat vækst på de europæiske markeder, udvider

7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

AktueltDrikkevarerMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

7-Elevens iværksætterforløb Innovation Corner, der blev lanceret sidste år, er blevet taget så godt imod, at kæden nu åbner op for en ny runde. Samtidig kommer det fjerde produkt fra første runde – en alkoholfri elektrolytdrik ’Dansevand’ – på hylderne. Sidste år deltog Dansevand, en alkoholfri

Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

AktueltFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrugRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

Ved en højtidelig fejring hos Søren Wiuff i Lammefjorden lørdag den 1. november blev Årets Wiuff 2025 uddelt for allerførste gang. Prisen er opfundet og etableret af Lokale Fødevarer Danmarks stifter og formand, Jesper Zeihlund, og siden blevet medstiftet af HORESTA. Formålet med prisen er at hædre

Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

Frugt og grøntLandbrugMiljø og sundhedTop06. 11. 2025

I årevis har de arbejdet med jordforbedring via næringsrige kompostblandinger på en gård i Nordjylland. Resultatet er klart: Den sunde jord giver ikke bare sundere og stærkere grøntsager – men også bedre smag. På gården Ny Vraa i Tylstrup har man i årevis arbejdet med at udvikle og teste

Techmedia får ny ejer

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Techmedia A/S, der blandt andet driver Fødevarekus og magasinet Food&Drink, er blevet købt af FrontMedia ApS, der dermed styrker positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende

Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

Foodservice04. 11. 2025

Kokkene har talt: Wassim Hallal er kåret som Kokkenes Kok 2024 – en af de største hædersbevisninger i dansk gastronomi. Prisen gives til en kok, der med talent, generøsitet og faglig styrke har gjort en særlig forskel for branchen. Den prestigefyldte pris blev overrakt ved Fonden Dansk Gastronomis

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

FoodserviceMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20

Juleudgave af Food&Drink på gaden

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Julen sig nærmer, og det betyder, at nyeste nummer af Food&Drink sætter fokus på julen og alle dens glæder. Læs blandt andet om spændende jule-nyheder, men kom også med til Aalborg for at besøge byens første Michelin-restaurant. Udover at drage nordpå og se på julen har Food&Drink også

Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

FoodserviceFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

Pico Pizza vandt Årets plantebaserede takeaway-måltid ved weekendens Plant Food Festival, hvor Dansk Vegetarisk Forening og Plantebranchen hyldede årets bedste plantebaserede madoplevelser på farten. Hvem laver landets bedste plantebaserede måltid to go? Det blev afgjort i weekenden, da

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

  • RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

    06.11.2025

  • 7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

    06.11.2025

  • Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

    06.11.2025

  • Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

    06.11.2025

  • Techmedia får ny ejer

    04.11.2025

  • Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Juleudgave af Food&Drink på gaden

    04.11.2025

  • Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

    04.11.2025

  • Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

    30.10.2025

  • En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

    30.10.2025

  • Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

    30.10.2025

  • Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

    30.10.2025

  • Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

    30.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik