• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

DrikkevarerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed14. 09. 2023 | Mikkel Bækgaard

Carlsberg opfylder forpligtelser om at reducere klimaudledning i hele værdikæden

DrikkevarerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed14. 09. 2023 By Mikkel Bækgaard

Den seneste vurdering af Carlsberg Groups Co2-udledning i deres værdikæde bekræfter, at Carlsberg har opnået sit mål for 2022 om at reducere kulstofudledningen på tværs af hele værdikæden. Det er lige fra dyrkning af bygmarker til genanvendelse af flasker og dåser. Målet har været at opnå en reduktion på 15 procent i forhold til 2015 – de tal er nu opnået med en reduktion på 16 procent.

Carlsberg truck

Lavere kulstofløsninger i maltningsprocesserne. Eliminering af kul på Carlsbergs bryggerier. Mindre kulstof i emballage. Reduceret energiforbrug i køleskabe på barer og restauranter.

Dette er nogle af de vigtigste drivkræfter, der har gjort det muligt for Carlsberg Group at reducere kulstofudledningen i hele værdikæden mellem 2015 og 2022. Nu kan Carlsberg Group bekræfte, at de har opnået en reduktion på 16 pct. i forhold til værdikædens relative kulstofudledning pr. hektoliter øl produceret (kg CO2e/hl), efter at den nye vurdering er blevet afsluttet i samarbejde med det uafhængige konsulentfirma Carbon Trust.

“Jeg er meget tilfreds med at se, at Carlsberg lever op til sine forpligtelser om at reducere kulstofudledningen. Som ny administrerende direktør er det min ambition at fremme fremskridt, og med disse solide resultater ved 2022-milepælen begynder vi med et solidt fodspor, når vi fortsætter dekarboniseringsrejsen mod 2030 og 2040. Vi har stadig lang vej at gå, især inden for områder som landbrug og emballage – inden for hvilke vi for nylig har forpligtet os til konkrete mål. At opfylde disse nye mål bliver ikke let, men vores hidtidige succes giver mig stor tillid til vores evne til at følge op med konkrete handlinger og resultater,” siger Jacob Aarup-Andersen, administrerende direktør for Carlsberg Group.

I absolutte termer udleder Carlsberg Group cirka 5,5 millioner ton kulstof (CO2e) gennem sin hele værdikæde. Dette tal er forblevet stabil siden 2015 – med en let absolut reduktion – mens forretningen er vokset i samme periode. I relative termer reducerede Carlsberg udledningerne fra 60 kg CO2e/hl i 2015 til 50 kg CO2e/hl i 2022.

Godt på vej mod NUL

Alle de store trin i Carlsberg Groups værdikæde bidrager til reduktionen af udledningerne. Inden for landbrug og forarbejdning er der opnået en reduktion på 17 pct.. På Carlsbergs bryggerier er der opnået en reduktion på 41 pct., og inden for emballage, distribution og køling er udledningerne blevet reduceret med henholdsvis 8 pct., 4 pct. og 19 pct.

“Jeg er meget stolt af de fremskridt, vi har gjort mod et NUL kulstofaftryk ved at reducere vores udledninger i overensstemmelse med vores løfter. Da vi lancerede vores Together Towards ZERO-program i 2017, var vi blandt de første til at introducere videnskabeligt baserede klimamål i overensstemmelse med Parisaftalen om klimaforandringer. Frem til blot få år senere er vi nu en del af en større bevægelse af virksomheder, der har sat ambitiøse mål for at dekarbonisere deres drift og værdikæder. Jeg er begejstret for at se kolleger og leverandører reducere vores fælles påvirkning hver dag – vi får momentum mod NUL, sammen med vores værdikædepartnere og branchekolleger,” siger Victor Shevtsov, EVP Integrated Supply Chain.

Carlsberg Group har opnået relative reduktioner i udledningerne i alle regioner. I Asien blev relative udledninger reduceret med 21 pct, i Vesteuropa blev relative udledninger reduceret med 17 pct, og i Central- og Østeuropa blev relative udledninger reduceret med 12 pct.

Skrevet i: Drikkevarer, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik