• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDrikkevarerEmballageMiljø og sundhedPolitik og eksport11. 10. 2019 | Peter Friis

Carlsberg er tættere på grøn papirflaske

AktueltDrikkevarerEmballageMiljø og sundhedPolitik og eksport11. 10. 2019 By Peter Friis

Green Fibre Bottle er fremstillet primært af bæredygtigt dyrket træfiber.
Carlsberg præsenterede to prototyper på verdens første ølflasker i papir på bæredygtighedstopmødet C40 i København.

Carlsbergs ønske om at skabe verdens første ølflaske af bæredygtige træfibre, der er både 100% biobaseret og bionedbrydelig, er rykket et skridt nærmere, lød det fra bryggerigruppen, da de serverede en kold Carlsberg i to helt nye papirflaske-prototyper som en del af bæredygtighedstopmødet C40 i København.
Udover fremskridtet i udviklingsprojektet offentliggøres det samtidigt, at tre andre globale selskaber tilslutter sig visionen om at udvikle mere bæredygtige emballager ved hjælpe den nye papirflasketeknologi.
Carlsbergs innovationsrejse mod mere bæredygtige emballager fortsætter dermed som et led i selskabets bæredygtighedsprogram, Together Towards ZERO. I programmet indgår bl.a. en forpligtelse til at opnå nul CO2-udledning fra Carlsbergs bryggerier samt nedbringe udledningen i hele værdikæden med 30% i 2030.

Alt kan genanvendes
De to nye prototyper af den såkaldte Green Fibre Bottle er fremstillet primært af bæredygtigt dyrket træfiber. Flaskerne er fuldt genanvendelige og har en indre beklædning, så de kan indeholde øl. Beklædningen i den ene prototype består af en tynd polymerfilm af genanvendt PET, mens beklædningen i den anden prototype er en polymerfilm af 100% biobaseret PEF. De to prototyper skal teste teknologien på rejsen mod den ultimative ambition om en 100% biobaseret flaske uden polymerer.
Myriam Shingleton, Vice President, Group Development i Carlsberg-gruppen, fortæller, at virksomheden fortsætter med at innovere på tværs af emballagetyper:
– Og vi er glade for de fremskridt, vi indtil nu har gjort med vores grønne fiberflaske. Selv om vi ikke helt har nået målet endnu, er de to prototyper væsentlige skridt på vejen til at realisere vores ultimative ambition om at bringe denne banebrydende teknologi til markedet. Innovation tager tid, og vi fortsætter samarbejdet med førende eksperter om at klare de resterende tekniske udfordringer, på samme måde som vi gjorde med vores plastikreducerende Snap Pack.

Globale partnere er med om bord
Carlsberg begyndte udviklingsprojektet af en flaske fremstillet af bæredygtigt dyrket træfiber, “Green Fibre Bottle” – eller den grønne fiberflaske – i 2015 i samarbejde med innovationseksperter fra EcoXpac, emballagefirmaet BillerudKorsnäs samt PHDer fra DTU og med støtte fra Innovationsfonden. Den fælles indsats har resulteret i etableringen af Paboco (Paper Bottle Company), et joint venture mellem BillerudKorsnäs og flaskeproduktionsspecialisten ALPLA.
Carlsberg får nu følgeskab af The Coca-Cola Company, The Absolut Company og L’Oréal i et papirflaskefællesskab, som Paboco lancerer i dag.
Myriam Shingleton udtrykker glæde ved, at flere virksomheder nu har sluttet sig til Pabocos papirflaskefællesskab.
– Partnerskaber som disse, som udspringer af ønsket om at skabe bæredygtig innovation, er den bedste måde at sikre virkelige forandringer på.
Partnerskabet mellem disse førende globale virksomheder og eksperter skal sikre fortsat fremdrift i udviklingen af bæredygtig emballage til produkter af høj kvalitet, for at reducere miljøbelastningen.
Gittan Schiöld, der er adm. direktør for Paboco er enig i. at det hele samarbejde.
– Vi samarbejder på tværs af værdikæden, deler risikoen og er fælles om vores vision om, at papirflasken vil blive en realitet, som grundlæggende vil ændre branchen for altid.

Carlsbergs emballageinitiativer opfatter bl.a. bæredygtig trykfarve og Snap Pack, hvor dåserne i en 6-pack er er limet sammen.
Bæredygtighed er øverst på dagsordenen
Carlsbergs fokus på bæredygtige emballageformer er ikke noget nyt. I 2018 lancerede det danske bryggeri bl.a. genanvendt plast, bæredygtig trykfarve samt Snap Pack, hvor dåserne i en 6-pack er er limet sammen.
– Vi er drevet af vores konstante stræben efter noget bedre – efter at skabe mere bæredygtige emballageløsninger, som gør mennesker i stand til at leve et mere bæredygtigt liv. Nogle gange betyder det, at vi helt må gentænke, hvordan vi gør ting, og skubbe til grænserne for eksisterende teknologier og overkomme tekniske udfordringer, efterhånden som vi støder på dem, siger Myriam Shingleton.
Hun tilføjer, at Carlsbergs nye emballageløsninger er et led i bryggerigruppens stræben efter at gøre det bedre ved hjælp af videnskab og ny teknologi, som historisk har skabt videnskabelige gennembrud som udviklingen af den rene gær og pH-skalaen.

Skrevet i: Aktuelt, Drikkevarer, Emballage, Miljø og sundhed, Politik og eksport

Seneste nyt fra redaktionen

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

Forskning og uddannelseMejeriØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

En ny forskningsgennemgang viser, at fem enkle tiltag kan gøre osteproduktion mere effektiv og bæredygtig. Et forskerteam fra DTU har gennemgået den eksisterende forskning om fermentering og modning af ost i et litteraturstudie og peger på fem underudnyttede videnskabeligt baserede tiltag, som kan

Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

AktueltFoodservice12. 11. 2025

Den toscanske michelinrestaurant Saporium rykker for en periode ind i Tivoli. I Toscanas bølgende bakker ligger et af Italiens mest eksklusive og idylliske hoteller: det danskejede Borgo Santo Pietro, som for nyligt er blevet tildelt de maksimale 3 nøgler i Michelin-guiden. Blandt hotellets

Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

AktueltDetailhandel og en grosKød, fisk og fjerkræ12. 11. 2025

Ved mandagens World Steak Challenge vandt irske Dawn Meats og Lidl titlen som 'World's Best Steak' for deres irske græsfodrede sirloin. I alt sikrede Irland sig 24 guldmedaljer - og ud af de i alt 304 uddelte medaljer tog Irland den største samlede medaljehøst med 68 guld-, sølv- eller

Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

Forskning og uddannelseFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

Forskning i økologi skal ikke have mindre, men større investeringer, for at Danmark kan leve op til sine grønne ambitioner om en fordobling af økologien. Det sikrer en ny politisk aftale. Med et nybrud i dansk forskningspolitik gennemfører regeringen flerårige investeringer i forskning og

FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

Den danske ingrediensproducent FERM FOOD ApS fra Bække i Vejen har vundet EY Entrepreneur Of The Year’s regionale pris i kategorien Scale-Up. Prisen blev uddelt ved EY’s kåring i Syd-og Sønderjylland torsdag den 6. november og markerer en vigtig milepæl for virksomheden, der leverer fermenterede

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

  • Indonesisk svamp tryller ølrester om til pølser

    11.11.2025

  • Hotel Vejlefjord investerer massivt i talentudvikling i en presset branche

    11.11.2025

  • Økologikongres 2025 skal vise, hvad økologien kan præstere på basis af naturlige metoder

    11.11.2025

  • Ultraforarbejdede fødevarer: Eksperter efterlyser fokus på ernæring frem for proces

    11.11.2025

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik