• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDrikkevarerEmballageMiljø og sundhedPolitik og eksport11. 10. 2019 | Peter Friis

Carlsberg er tættere på grøn papirflaske

AktueltDrikkevarerEmballageMiljø og sundhedPolitik og eksport11. 10. 2019 By Peter Friis

Green Fibre Bottle er fremstillet primært af bæredygtigt dyrket træfiber.
Carlsberg præsenterede to prototyper på verdens første ølflasker i papir på bæredygtighedstopmødet C40 i København.

Carlsbergs ønske om at skabe verdens første ølflaske af bæredygtige træfibre, der er både 100% biobaseret og bionedbrydelig, er rykket et skridt nærmere, lød det fra bryggerigruppen, da de serverede en kold Carlsberg i to helt nye papirflaske-prototyper som en del af bæredygtighedstopmødet C40 i København.
Udover fremskridtet i udviklingsprojektet offentliggøres det samtidigt, at tre andre globale selskaber tilslutter sig visionen om at udvikle mere bæredygtige emballager ved hjælpe den nye papirflasketeknologi.
Carlsbergs innovationsrejse mod mere bæredygtige emballager fortsætter dermed som et led i selskabets bæredygtighedsprogram, Together Towards ZERO. I programmet indgår bl.a. en forpligtelse til at opnå nul CO2-udledning fra Carlsbergs bryggerier samt nedbringe udledningen i hele værdikæden med 30% i 2030.

Alt kan genanvendes
De to nye prototyper af den såkaldte Green Fibre Bottle er fremstillet primært af bæredygtigt dyrket træfiber. Flaskerne er fuldt genanvendelige og har en indre beklædning, så de kan indeholde øl. Beklædningen i den ene prototype består af en tynd polymerfilm af genanvendt PET, mens beklædningen i den anden prototype er en polymerfilm af 100% biobaseret PEF. De to prototyper skal teste teknologien på rejsen mod den ultimative ambition om en 100% biobaseret flaske uden polymerer.
Myriam Shingleton, Vice President, Group Development i Carlsberg-gruppen, fortæller, at virksomheden fortsætter med at innovere på tværs af emballagetyper:
– Og vi er glade for de fremskridt, vi indtil nu har gjort med vores grønne fiberflaske. Selv om vi ikke helt har nået målet endnu, er de to prototyper væsentlige skridt på vejen til at realisere vores ultimative ambition om at bringe denne banebrydende teknologi til markedet. Innovation tager tid, og vi fortsætter samarbejdet med førende eksperter om at klare de resterende tekniske udfordringer, på samme måde som vi gjorde med vores plastikreducerende Snap Pack.

Globale partnere er med om bord
Carlsberg begyndte udviklingsprojektet af en flaske fremstillet af bæredygtigt dyrket træfiber, “Green Fibre Bottle” – eller den grønne fiberflaske – i 2015 i samarbejde med innovationseksperter fra EcoXpac, emballagefirmaet BillerudKorsnäs samt PHDer fra DTU og med støtte fra Innovationsfonden. Den fælles indsats har resulteret i etableringen af Paboco (Paper Bottle Company), et joint venture mellem BillerudKorsnäs og flaskeproduktionsspecialisten ALPLA.
Carlsberg får nu følgeskab af The Coca-Cola Company, The Absolut Company og L’Oréal i et papirflaskefællesskab, som Paboco lancerer i dag.
Myriam Shingleton udtrykker glæde ved, at flere virksomheder nu har sluttet sig til Pabocos papirflaskefællesskab.
– Partnerskaber som disse, som udspringer af ønsket om at skabe bæredygtig innovation, er den bedste måde at sikre virkelige forandringer på.
Partnerskabet mellem disse førende globale virksomheder og eksperter skal sikre fortsat fremdrift i udviklingen af bæredygtig emballage til produkter af høj kvalitet, for at reducere miljøbelastningen.
Gittan Schiöld, der er adm. direktør for Paboco er enig i. at det hele samarbejde.
– Vi samarbejder på tværs af værdikæden, deler risikoen og er fælles om vores vision om, at papirflasken vil blive en realitet, som grundlæggende vil ændre branchen for altid.

Carlsbergs emballageinitiativer opfatter bl.a. bæredygtig trykfarve og Snap Pack, hvor dåserne i en 6-pack er er limet sammen.
Bæredygtighed er øverst på dagsordenen
Carlsbergs fokus på bæredygtige emballageformer er ikke noget nyt. I 2018 lancerede det danske bryggeri bl.a. genanvendt plast, bæredygtig trykfarve samt Snap Pack, hvor dåserne i en 6-pack er er limet sammen.
– Vi er drevet af vores konstante stræben efter noget bedre – efter at skabe mere bæredygtige emballageløsninger, som gør mennesker i stand til at leve et mere bæredygtigt liv. Nogle gange betyder det, at vi helt må gentænke, hvordan vi gør ting, og skubbe til grænserne for eksisterende teknologier og overkomme tekniske udfordringer, efterhånden som vi støder på dem, siger Myriam Shingleton.
Hun tilføjer, at Carlsbergs nye emballageløsninger er et led i bryggerigruppens stræben efter at gøre det bedre ved hjælp af videnskab og ny teknologi, som historisk har skabt videnskabelige gennembrud som udviklingen af den rene gær og pH-skalaen.

Skrevet i: Aktuelt, Drikkevarer, Emballage, Miljø og sundhed, Politik og eksport

Seneste nyt fra redaktionen

Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

AktueltMesser og konferencer11. 09. 2025

Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere. En stor del af den danske fødevarebranche

Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

Messer og konferencer11. 09. 2025

Med omkring 4.300 udstillere og 135 fællesstande åbner Anuga Fine Food 2025 i Köln i sin hidtil største udgave. Fagmessen under Anuga-paraplyen viser, hvordan delikatesser, gourmetprodukter og basisfødevarer vinder global betydning. Fra Altunkaya Ins. Nak. Gida Tic. A.S. over Calvo

Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

Detailhandel og en gros11. 09. 2025

Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU. Ost, pølser, laks, ris, pasta og pastasovs. Dagrofas premiumbrand OMHU har lige fået tilført mere end 40 nye varer, som er rettet mod forbrugere, der også kigger efter luksus

Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

AktueltMejeriMesser og konferencer11. 09. 2025

Lørdag den 20. september serverer ’Cheese Copenhagen’ et stort - og gratis - ostebord i TorvehallerneKBH: 86 danske oste fra store og små mejerier.  Er man interesseret i ost, bør man lægge vejen forbi det københavnske madmekka TorvehallerneKBH lørdag den 20. september. Fra kl. 11 til 16

Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

DrikkevarerMesser og konferencerTop11. 09. 2025

Festivalen Kaffe & Sensorik, der vender tilbage til Aarhus i oktober, samarbejder med den socialøkonomiske virksomhed Social Craft om at skabe nye arbejdspladser til dém, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet. Når festivalen Kaffe & Sensorik indtager Aarhus Congress Center den

Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed09. 09. 2025

Fødevaregrosissten Dagrofa Foodservice og techvirksomheden FoodOp har forenet kræfterne i et nyt partnerskab, der skal gøre det nemmere drive et professionelt køkken. En digital assistent skal sikre, at der kommer mere fokus på madglæde og på kampen mod madspild i en travl hverdag. Dagrofa

Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

AktueltBrød og kagerForskning og uddannelse09. 09. 2025

Line Munk Erikslev, der er bager hos KonditorBager i Ørum, deltager ved EuroSkills 2025 i Herning. Med masser af træning og lokal opbakning sætter hun barren højt og sigter efter øverste trin på podiet.  Den efterhånden rutinerede Skills-deltager og bager Line Munk Erikslev, som sidste år vandt

DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

LandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed09. 09. 2025

I de seneste to år har DLG Group arbejdet for at fremme det regenerative landbrug, og nu tager andelsselskabet endnu et skridt, når man samler 10 udvalgte landbrug i et pilotprojekt, der skal opsamle data og beregne effekterne på dyrkningsformen. ”Et er, at vi kan se og mærke med vores egne

To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ09. 09. 2025

På et møde i sidste uge har Danish Crowns repræsentantskab godkendt, at Mogens Nørgaard Mogensen og Carsten Rasmussen træder ind i bestyrelsen for Danish Crown AmbA. På indstilling fra Nominerings- og Evalueringsudvalget har Danish Crowns repræsentantskab i sidste uge godkendt to ændringer i

Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

AktueltMesser og konferencer09. 09. 2025

Danmarks største madfestival ”Food Festival” stifter et nyt ambassadørkorps med målet om at konsolidere og styrke festivalens fremtid. Blandt ambassadørerne er blandt andre Aarhus’ borgmester Anders Winnerskjold, regionsrådsformand Anders Kühnau og næstformand i Salling Fondene Karin

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Mere end 500 er allerede tilmeldt – skal du med?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

  • Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

    09.09.2025

  • Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

    09.09.2025

  • DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

    09.09.2025

  • To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

    09.09.2025

  • Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

    09.09.2025

  • Toms Gruppen giver nyt liv til den ikoniske Guldæske

    04.09.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på brød, mel og bagværk

    04.09.2025

  • 1400 studerende fra amerikanske universiteter skal opleve dansk madkultur og gastronomi

    04.09.2025

  • Danmarkshistoriens største uddannelsesevent starter snart

    04.09.2025

  • Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet

    04.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik