Antallet af ordrer til levering fra bagerier er mere end fordoblet i 2022, viser nye tal fra Wolt. Danskernes behov for hurtig levering vokser, og morgenbrød fra bageren er i år blevet særligt populært.

Danskerne har i stor stil taget levering af morgenbrødet til sig. Ordrer fra bagerier, der er leveret inden klokken ni om morgenen, er nemlig mere end tredoblet siden årsskiftet. Stigningen skyldes især, at flere bagerier har valgt at samarbejde med Wolt – heriblandt Lagkagehuset. Antallet af ordrer fra bagerier er faktisk mere end fordoblet siden Lagkagehuset begyndte samarbejdet med Wolt tilbage i august.
– Samarbejdet med Lagkagehuset og de mange andre lokale bagerier har givet forbrugerne et markant større udvalg af bagværk. Det har været med til at vise os, at interessen og behovet for levering på tidspunkter udenfor ”normalen” i den grad er der. Derfor kigger vi også ind i at invitere endnu flere lokale bagerier med, så vi kan tilbyde endnu flere danskere muligheden for at få morgenbrødet eller kagen til eftermiddagskaffen leveret lige til døren, fortæller Wolts head of Retail, Jakob S. Bollerup, der står for Wolts samarbejde med detailbutikker over hele Danmark.
En uomgængelig del af fremtiden
Det stigende antal morgenleveringer skyldes dog ikke udelukkende bagerierne. Tallene taler nemlig ind i en mere generel tendens blandt de danske forbrugere, hvor quick commerce – oversat til hurtig handel – er det nye buzzword. Længe har online handel med et par dages levering været en naturlig del af danskernes købsvaner, men nu vil de moderne danske forbrugere i højere grad have varen leveret her og nu.
– Der sker rigtig meget på det her område. Forbrugerne har i mange år fået leveret aftensmad lige til døren, men nu gælder det også yndlingscremen, man ikke kan leve uden, den glemte fodbold til træningen og morgenmødet på arbejdet. Hos Wolt ønsker vi at være ’the mall in your pocket’. At man kan gå ind og bestille lige dét, som man står og mangler – og så har du det inden for 30 minutter, fortæller Jakob S. Bollerup.
På dagligvareområdet oplever Wolt bl.a. også en øget interesse for levering om morgenen og andre dagstidspunkter, som passer den enkelte forbruger bedst. Samtidig ser flere og flere detailbutikker fordelen ved at kunne levere direkte til hoveddøren. Wolts leveringsapp og samarbejder vokser derfor i disse måneder og ind i det nye år med alt fra dagligvarer til sko og juletræer.
– Vores primetime er selvfølgelig stadig i aftentimerne, men som vi får bygget flere klodser på – som for eksempel de lokale bagerier og dagligvarebutikker – kan vi i større grad imødekomme det behov, som forbrugerne har i forhold til at få det, de ønsker, når de ønsker det. Danskernes krav til bekvemmelighed når de handler, går kun én vej – og det er hurtigt og det er op, siger Jakob S. Bollerup.