• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceMarkedsføringMejeri24. 08. 2023 | Helle Friemann Nielsen

BMO har sneget sig ind i danskernes hjerte

FoodserviceMarkedsføringMejeri24. 08. 2023 By Helle Friemann Nielsen

Forkortelsen BMO er næsten lige så kendt som klassikeren selv nemlig bolle med ost. Den har fundet sig godt tilpas hos de fleste bagerier, og ostens rolle bliver bestemt ikke overset. Spørger du BMO-anmelderne bag Instagram-kontoen @bolle.med.ost, mener de, at det er osten, som definerer smagen.

Bolle med ost er også kendt som BMO. Foto: Stine Christiansen.

En bolle med ost – det bliver næsten ikke mere enkelt. Nogle vil måske ligefrem kalde det lidt kedeligt. Men sådan er det langt fra i dag. Det mener i hvert fald to af BMO-bevægelsens bannerførere: Kæresteparret bag Instagram-kontoen @bolle.med.ost, som anmelder landets bedste surdejsbagerier i en utrættelig jagt på landets bedste BMO-fix.
-En bolle med ost er jo så basal en ting, men når den bliver udført rigtig godt, så kan det virkelig være magisk, siger D., som er den ene halvdel af den anonyme duo bag Instagram-kontoen til Ostekultur magasinet, som udgives af Mejeriforeningen.

Den ultimative lakmustest af kvalitet
I sin essens er en bolle med smør og ost den ultimative lakmustest af produkternes kvalitet. Her er der absolut intet at gemme sig bag: Er bollen hård og tør og osten en gang smagsfattig gummi, så bliver det tydeligt fra første bid. Er der derimod tale om en sprød, sej og saftig surdejsbolle og en smagfuld ost med karakter og kvalitet, så er der tale om en helt anden oplevelse.

Et symptom på en renæssance
I virkeligheden er BMO-fænomenet sigende for den renæssance, som både den danske brødscene og den danske ostescene har været igennem. Kigger vi bare 10 år tilbage, har de fleste boller med ost måske nok været lidt kedelige. Sådan er det ikke dag. I løbet af de seneste 10 år har brødfaget været igennem en sand revolution, og danskerne har fundet ud af, hvor godt kombinationen af langtidshævet surdej, håndværk og høj kvalitet på råvarerne kan smage.
I samme periode har den danske ostekultur også været igennem en gevaldig opblomstring. Vi har længe lavet god ost i Danmark, men for omkring 20 år siden begyndte landets dygtige mejerister så småt at kigge op fra ostekarret med den folkekære gule skæreost. De begyndte at udfordre vanetænkningen, og pludselig skete der for alvor noget med den danske ostekultur.
Mejeristernes anstrengelser gav fornyelse på den danske ostefront, og i dag kan vi bryste os af en lang række håndværksoste med både høj kvalitet og unik karakter. Forbrugerne har budt forandringerne og variationen velkommen, og flere af de ostemæssige nybrud har med årene fået status af ”nyklassikere”, der sagtens kan måle sig med de universelt berømte udenlandske modstykker i køledisken.
Ifølge @bolle.med.ost er det da også den nye generation af faste danske oste, som for eksempel Gammel Knas, Havgus og Vesterhavsost med lang modning og stor smagsintensitet, der dominerer den danske BMO-scene.
-Ligegyldigt hvor god bollen er, så scores der som regel ret højt, hvis der er Gammel Knas, Vesterhavsost eller Ravost i. Der er ikke noget i vejen med en danbo, og vi ser det også indimellem, men jeg synes, at det bliver lidt for kedeligt og almindeligt. Der er mere luksuspræg over de andre oste, siger D.

Hyppigste BMO-varianter
Ifølge Bolle Med Ost er de hyppigste varianter:
• Topscoren: Surdejsbolle uden eller med hvid/sort birkes eller sesam, fast ost som fx Gammel Knas eller Vesterhavsost og pisket smør.
• Helsebollen: Surdejsbolle med lidt for mange forskellige kerner. Øko-ost. Havregryn eller græskarkerner på toppen.
• Morfar: Klassisk rundstykke med smør og traditionel skæreost.

Kilde: Mejeriforeningen.

Skrevet i: Foodservice, Markedsføring, Mejeri

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik