• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDrikkevarerMarkedsføring11. 01. 2022 | Helle Friemann Nielsen

Barchef og shrub-iværksætter drømmer om vækst og flere timer i døgnet

AktueltDrikkevarerMarkedsføring11. 01. 2022 By Helle Friemann Nielsen

Hvordan markedsfører man sit eddikeprodukt, så det ser lækkert og kvalitetsagtigt ud? Det lærte iværksætteren Mia Hjorth Hansen i EU-projektet IværksætterDanmark, og nu drømmer hun om flere timer i døgnet, så hun kan opfylde sine drømme.

29-årige Mia Hjorth Hansen er uddannet tjener, har gået på bartenderskole i Las Vegas og arbejder i dag som barchef på Gedulgt i Aarhus. Ved siden af driver hun sin virksomhed AIM THIRST. Foto: Erhvervsstyrelsen.


Iværksætter Mia Hjorth Hansen har travlt. Ved siden af sit arbejde som barchef i Aarhus driver hun sin egen virksomhed, AIM THIRST, der producerer det alkoholfrie produkt shrub.
-Det gør mig i godt humør og stolt, at jeg har skabt det her. Mange er imponeret over, at jeg har en virksomhed ved siden af mit job. Og jeg skal da også indrømme, at jeg indimellem ønsker, at døgnet havde flere timer, siger den 29-årige iværksætter, der er uddannet tjener og har arbejdet som restaurantchef i Skagen.

Alternativ til sodavand og saft
Det var her på toppen af Danmark, at hun begyndte at udvikle sin egen version af shrub, som er baseret på eddike og rørsukker og smages til med årstidens frugt og grøntsager. Hendes prototyper på shrub blev serveret for gæsterne som et alternativ til sodavand og saft, og der var så stor interesse for produktet, at hun gik i gang med at producere.
-Jeg kunne gennem mit arbejde se, at mange gæster, der ikke drak alkohol, manglede et produkt med mere syre og friskhed. På mange restauranter har man en saftmenu og en grøntsagsmenu, men der var behov for et alternativ. Og sådan opdagede jeg, at jeg har et produkt i sin egen niche, fortæller hun videre.
På cocktailbaren Gedulgt i Aarhus arbejder Mia hver uge mellem 40 og 60 timer. I fritiden går op mod 25 timer med at producere shrub i egne produktionslokaler i Grenaa og med at sælge og levere produktet til kunderne, som primært er restauranter.

Iværksætter-projektet
Mia har store forhåbninger til fremtiden, men hun har også følt udfordringerne ved at være enlig iværksætter – alene om at lære sig selv alt om forretningsplaner, salgsteknik, markedsføring, patenter og uden en partner til at sparre og idéudvikle med.
Derfor blev hun glad, da der dumpede en mail ind fra det lokale erhvervshus med et tilbud om at deltage i IværksætterDanmark, der er erhvervshusenes landsdækkende iværksætterprojekt – som senest er støttet med REACT-EU-midler.
-Jeg følte, at det var vigtigt at få mit koncept udviklet videre, og derfor ledte jeg hele tiden efter nye input. IværksætterDanmark hjalp mig især med at få præciseret mit brand – altså hvordan markedsfører jeg eddike, så det ser lækkert og kvalitetsagtigt ud? Her var det fedt at tale med nogen, der har hjulpet andre og kunne give eksempler.
Mia havde også stor gavn af at være i selskab med andre iværksættere i netværksgrupperne i IværksætterDanmark:
-Vi har hjulpet hinanden med feedback på de punkter, hvor man er svagt funderet. For en iværksætter er det virkelig vigtigt, at nogen kigger på dig og støtter dig.

Foto: Erhvervsstyrelsen.


Efter forløbet i EU-projektet er Mia Hjorth Hansen om muligt blevet endnu mere stålsat i ambitionerne om at udvikle sin virksomhed:
-Det begyndte med, at jeg ville give gæsterne bedre oplevelser, så blev det en hobby, så til en virksomhed, og nu ønsker jeg at skabe vækst. Jeg har produktet – der er et sundere alternativ til søde safte og sodavand, og jeg leverer en kvalitetsvare, siger hun.
Hun håber blandt andet på at kunne gøre sin produktion mindre manuel. Lige nu kan hun maksimalt producere 40 flasker i én brygning, og med tiden vil hun gerne kunne ansætte en eller to medarbejdere til at stå for produktionen, så hun kan fokusere på at udvikle og sælge.
-Drømmescenariet? Om et år er vi vokset ud af lokalerne her i Grenaa, og jeg har folk ansat, siger Mia Hjorth Hansen afslutningsvis.

Om IværksætterDanmark
IværksætterDanmark er erhvervshusenes initiativ til en samlende national indsats for alle iværksættere. Projektets overordnede mål er at understøtte et bredt kompetenceløft blandt iværksættere for at øge antallet af nye iværksættere og øge deres overlevelsesrate. Det sker gennem forskellige typer forløb.
EU’s Socialfond og de decentrale erhvervsfremmemidler har støttet IvDK med 20,8 mio. kr., og REACT-EU har støttet med 60 mio. kr. Projektet startede i august 2019, og med støtten fra REACT-EU kan projektet nu fortsætte indtil juni 2023.

Skrevet i: Aktuelt, Drikkevarer, Markedsføring

Seneste nyt fra redaktionen

Norrlyst Koncernen køber de resterende ejerandele i Cadence Group og ejer nu 100%

Foodservice18. 12. 2025

Norrlyst Koncernen tager næste store skridt i sin vækstrejse og opkøber de resterende ejerandele i Cadence Group, hvilket betyder, at koncernen nu ejer 100% af det populære brunch- og bagerikoncept. Cadence Group driver i dag fire restauranter samt en fabrik i Herlev og er kendt for at levere

100 millioner kroner til nye grønne fødevareprojekter

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 12. 2025

Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram har åbnet en ny ansøgningsrunde til en pulje med 100 millioner kroner. De 100 millioner kroner skal gå til projekter, der kan styrke den grønne omstilling af den danske fødevaresektor. Puljen kan søges frem til 19. februar 2026. Godt grønt nyt til de

Food Nations Visitor Centre åbnede i nye rammer

AktueltPolitik og eksport18. 12. 2025

Food Nation markerede den 15. december 2025 den officielle åbning af fødevareklyngens Visitor Centre i København i nye fysiske rammer. Det opdaterede og udvidede udstillingsvindue præsenterer det ypperste inden for danske fødevareløsninger, bæredygtig innovation og globalt samarbejde. Ved

Landbrugets Økonomi 2025: Et rekordår med en usikker fremtid

AktueltFødevareproduktionLandbrug18. 12. 2025

For dansk landbrug har 2025 været et fremragende år drevet af husdyrproduktion og en god høst. Men begyndende prisfald og strammere politiske krav kan hurtigt skubbe til balancen. Fremtiden kræver heftige investeringer og tilpasninger, hvis dansk landbrug skal fastholde sin stærke

Skolemad er kommet godt fra start i Guldborgsund Kommune

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed18. 12. 2025

I juni blev Sundskolen i Nykøbing Falster den eneste folkeskole på Lolland-Falster, som kom med i det nationale skolemadsforsøg, hvor 191 skoler over hele landet afprøver skolemad. Skolemadsforsøget blev sat i gang i november og har indtil nu været en stor succes. Formålet med skolemadsforsøget

Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Med en ny AI-metode har forskere fra Københavns Universitet genopdaget 51 gamle ærtesorter, som ikke længere bruges i landbruget, men som kan vise sig lovende til produktion af plantebaserede fødevarer. Metoden er en genvej til at finde nye ressourcer i de grønne skatkamre, som genbankers enorme

Ny kvælstofaftale: Fødevareerhvervet frygter konsekvenserne for dansk fødevareproduktion

FødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Brancheorganisationen FødevareDanmark frygter konsekvenserne af den nye kvælstofaftale. Sammen med seks andre organisationer fra landbrugs- og fødevareerhvervene opfordrer organisationen til, at den grønne trepart sættes på pause, indtil konsekvenserne er fuldt belyst. Det er stort set umuligt

Bryggeriforeningen: Danske EU-politikere kæmper for pantsystemet

AktueltDrikkevarerPolitik og eksport16. 12. 2025

Det danske pant- og retursystem bliver undergravet af EU-krav om genpåfyldelige emballager, der vil lukke størstedelen af Danmarks mikrobryggerier, mener Bryggeriforeningen. Fra 2030 pålægger EU alle supermarkeder og barer at sikre, at mindst 10% af deres emballager til øl, sodavand og

Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven

AktueltDetailhandel og en grosMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Lidl Danmark har forpligtet sig til Science Based Targets Initiative (SBTi) og har validerede Net Zero-mål for 2050 – foruden validerede FLAG- og E&I-mål for 2034. Som Europas største dagligvarekæde er ambitionen, at Lidl vil være med til at vise vejen mod en verden, hvor der bliver tænkt på

CBP slår stort brød op og åbner innovationscenter

Brød og kagerTop16. 12. 2025

CBP fra Vejle, leverandør af råvarer til produktion af brød og kager, udvider nu sit hovedsæde med et topmoderne innovationscenter og fuldt udstyret bageri. Hvor brød dufter, finder mennesker hinanden – og nye ideer opstår for morgendagens brød og kager. Med det afsæt har CBP lavet et 250

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Kendt leverandør til bagerier fusionerer med Nemco

  • Ardo NV Denmark Office

    En klassiker med rødder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Et tilbageblik på året der gik

  • DENIOS ApS

    Gemmer dit løfteudstyr på skjulte farer?

  • Ardo NV Denmark Office

    Sødme møder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Fra vindtunneller til rumfart: Vakuum til rumfarts undersøgelser

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Norrlyst Koncernen køber de resterende ejerandele i Cadence Group og ejer nu 100%

    18.12.2025

  • 100 millioner kroner til nye grønne fødevareprojekter

    18.12.2025

  • Food Nations Visitor Centre åbnede i nye rammer

    18.12.2025

  • Landbrugets Økonomi 2025: Et rekordår med en usikker fremtid

    18.12.2025

  • Skolemad er kommet godt fra start i Guldborgsund Kommune

    18.12.2025

  • Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”

    16.12.2025

  • Ny kvælstofaftale: Fødevareerhvervet frygter konsekvenserne for dansk fødevareproduktion

    16.12.2025

  • Bryggeriforeningen: Danske EU-politikere kæmper for pantsystemet

    16.12.2025

  • Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven

    16.12.2025

  • CBP slår stort brød op og åbner innovationscenter

    16.12.2025

  • Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

    11.12.2025

  • Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

    11.12.2025

  • Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

    11.12.2025

  • Rekord i antal julebryg

    11.12.2025

  • NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

    11.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik