• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltBrød og kagerDetailhandel og en grosFoodserviceMarkedsføring15. 05. 2019 | Kasper Mundt-Nielsen

Bagerkæde trodser modgang

AktueltBrød og kagerDetailhandel og en grosFoodserviceMarkedsføring15. 05. 2019 By Kasper Mundt-Nielsen

Mens antallet af bagerier siden 2005 er tæt på halveret, går kæden KonditorBager imod strømmen og har en stabil tilgang af nye medlemmer takket være et markant forretningsmæssigt fokus.

At drive en succesfuld bagerforretning kræver mere end store overarme og godt bagerhåndværk. Nye tal fra brancheforeningen Bager- og Konditormestre i Danmark (BKD) viser, at fra 2005 til 2018 er antallet af danske bageriudsalg dalet fra 1200 til 755. Ifølge John Jønsson, der er direktør i BKD, skyldes lukningerne blandt andet, at nogle bagermestre har manglet evnerne til at udvikle forretningen.
– Tendensen har været den samme i mange år. De bagermestre, der sidder på hænderne, lukker. De, der udvikler sortimentet og salgskanalerne samt gentænker den traditionelle bagerforretning, overlever. Bagermesteren skal se sig selv som iværksætter og skal have evner som købmand og personalechef uden at glemme det gode håndværk, forklarer John Jønsson.

Fra bager til businessmand
Bagerkæden KonditorBager, der går mere end 40 år tilbage, fusionerede i 2012 med konkurrenten Bavinchi, og kæden tæller i dag 57 forretninger. I samme periode er omsætningen i det fælles kædeselskab, KonditorBager A/S, steget markant. Fremgangen er netop blevet anerkendt med en kåring som Gazelle 2018 af Dagbladet Børsen. Virksomheden tilskriver succesen kædens høje krav til bagerhåndværk, og at man samtidig styrker medlemmernes evner som forretningsdrivende. I samarbejde med Uddannelsescenter Holstebro, BKD og Guldbageren har KonditorBager udviklet Mesteruddannelse for bager- og konditorbranchen, som alle kædens bagermestre skal igennem. Her lærer de om ledelse, administration, salgskanaler og markedsføring. Hidtil har halvdelen af bagermestrene taget uddannelsen, og effekten er tydelig.
– Vores efteruddannede bagere er blevet bedre til at udvikle nye koncepter og ikke mindst til at fortælle den gode historie om brødet, kagerne og håndværket. Det giver udslag i højere omsætning og gladere medarbejdere. I dag kan man ikke bare bage brød, lægge det i ruden og vente på, at kunderne kommer af sig selv, forklarer Morten Lapholm, der er direktør i KonditorBager.
I det seneste halvandet år har KonditorBager haft en velfungerende webshop samt en app, der giver bagerierne nye og effektive salgskanaler. Særligt fest- og fødselsdagskager bliver i dag solgt på nettet. Et vigtigt ben i KonditorBagers forretningsmodel er det landsdækkende samarbejde med Rema 1000 om at levere friskbagt brød i samtlige 326 supermarkeder under brandnavnet Bavinchi Bager.

Opfordrer til nye tiltag
I tillæg til Mesteruddannelsen har KonditorBager to kørende erhvervskonsulenter, der besøger bagerbutikkerne og hjælper med at optimere forretningen samt implementere nye ideer.
– Vi hjælper med at åbne bagermestrenes øjne for nye forretningsideer. Det varierer meget, hvilke tiltag der er effektive, alt efter om bagerbutikken ligger i Brønderslev eller på Amager. Det kan være alt fra nye produktgrupper, etablering af faste aftaler med lokale hoteller og kantiner eller etablering af et cafeområde, forklarer Morten Lapholm.

 

Skrevet i: Aktuelt, Brød og kager, Detailhandel og en gros, Foodservice, Markedsføring

Seneste nyt fra redaktionen

Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

Messer og konferencer11. 12. 2025

Kød, klima og grøn kost er alt sammen på tallerkenen, når Foodexpo samler fødevarebranchen til tre horisontudvidende dage spækket med spændende oplevelsesuniverser og fremsynede events. Nordens største faglige mødested for alle, der lever for og arbejder med mad, finder sted i MCH Messecenter

Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

Mejeri11. 12. 2025

Der er masser af erfaring fra både Arla og resten af verden med i bagagen, når Henrik Jessen nu overtager ledelsen af Arla i Nr. Vium 350 medarbejdere hos Arla i Nr. Vium har nu fået vished om, hvem der fremover skal stå i spidsen for mejeriet. Det bliver 60-årige Henrik Jessen, der i

Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

AktueltFoodservice11. 12. 2025

2025 har været et markant vækstår for Pincho Nation i Danmark. Med fire nye restauranter og stærke resultater i de etablerede enheder runder man 700.000 gæster og passerer en vigtig milepæl: ti restauranter på det danske marked. Udviklingen afspejler både en stigende efterspørgsel og en solid

Rekord i antal julebryg

AktueltDrikkevarer11. 12. 2025

Aldrig før har der været så mange forskellige julebryg at vælge imellem som denne jul. Desuden er paletten af julebryg i 2025 den mest farverige. Danske øl-nydere kan glæde sig over, at de har rekordmange julebryg at vælge imellem i december 2025. Hele 219 forskellige julebryg står på

NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

KonfektureTop11. 12. 2025

Fra d. 10. december kan kunderne i alma madmarked smage på fremtidens fødevarer fra innovationscenteret Spora, grundlagt af kokken Rasmus Munk. Det første projekt, der bliver præsenteret, er chokoladealternativet NOTCH, udviklet af mask, et restprodukt fra ølbrygning. Rasmus Munk lancerede i

Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Forskere på Syddansk Universitet (SDU) har fundet ud af, at vandmænd kan bruges som fødevarestabilisator og vil nu bl.a. samarbejde med toprestauranten Alchemist og dens forsknings- og testkøkken Spora om at bruge det i madretter. I fremtiden kan de slimede væsener måske bidrage til en mere

Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Tang har længe været hyldet som en bæredygtig superingrediens – men dens “fiskede” smag er en barriere for mange vestlige forbrugere. Nu viser et nyt studie fra Københavns Universitet, at fermentering med mælkesyrebakterier kan være nøglen til at få tangen til at glide ned. Det kan være

Dansk økologieksport når rekordhøjt niveau

AktueltFødevareproduktionLandbrugMarkedsføringMesser og konferencerMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at eksporten af danske økologiske varer i 2024 steg til 3,6 milliarder kroner. Det er fjerde år i træk, at økoeksporten stiger. Dansk økologieksport steg i 2024 med fire procent. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, der netop er offentliggjort. I

Fødevareminister Jacob Jensen

Mindre madspild: Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

AktueltDetailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Fødevareminister Jacob Jensen (V) har taget initiativ til at luge ud i regler, der spænder ben for donation af fødevarer. En ændret fortolkning af reglerne for donation af overskudsmad skal skabe bedre og mere enkle rammer for fødevarevirksomheder i Danmark og samtidig styrke kampen mod

Stigende fødevarepriser kan flytte to ud af tre stemmer

Detailhandel og en grosPolitik og eksportTop09. 12. 2025

Fødevarepriser er blevet et afgørende vælgertema, hvor næsten to ud af tre danskere svarer, at de stigende fødevarepriser i større eller mindre grad kan påvirke deres stemme ved næste folketingsvalg. Det viser en ny befolkningsundersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Gemmer dit løfteudstyr på skjulte farer?

  • Ardo NV Denmark Office

    Sødme møder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Fra vindtunneller til rumfart: Vakuum til rumfarts undersøgelser

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

    11.12.2025

  • Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

    11.12.2025

  • Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

    11.12.2025

  • Rekord i antal julebryg

    11.12.2025

  • NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

    11.12.2025

  • Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

    09.12.2025

  • Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

    09.12.2025

  • Dansk økologieksport når rekordhøjt niveau

    09.12.2025

  • Mindre madspild: Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

    09.12.2025

  • Stigende fødevarepriser kan flytte to ud af tre stemmer

    09.12.2025

  • Ny teknologi: Kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

    04.12.2025

  • Dansk forskning kan bane vej for udfasning af antibiotika i akvakultur

    04.12.2025

  • Bad Seed Brewing kåret som Årets Danske Bryggeri 2025

    04.12.2025

  • Nyt nummer på gaden: Food&Drink går i fisk

    04.12.2025

  • Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

    04.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik