• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Messer og konferencerTop29. 01. 2020 | Peter Friis

Bæredygtig emballage er i fokus på ProSweets i Køln

Messer og konferencerTop29. 01. 2020 By Peter Friis

Genanvendelige og/eller biologisk nedbrydelige folier er i fokus. (Arkivfoto: Koelnmesse).

Udstillerne på ProSweets i Køln viser mange alternativer til den traditionelle indpakning af slik og snacks.

Hvilke krav skal emballagen til slik og snacks opfylde i år 2020 og videre frem? Dette og mange andre spørgsmål vil blive besvaret på ProSweets, der afholdes fra 2. til 5. februar i Køln.
Mindre plastik, flere fornyelige råstoffer, lavere pakningsvægt og genvindelighed er kendetegnende for de løsninger, der præsenteres i Køln.

Spontane indkøb
Snacks og slik er klassiske on-the-go produkter, der typisk købes spontant og spises undervejs. Derfor er emballagen af afgørende betydning. Både når det handler om brugervenlighed og bæredygtighed.
Forbrugerundersøgelser fra 2019 viser, at 70 procent af de tyske forbrugere har undladt at købe et givent produkt, fordi emballagen ikke var bæredygtig nok, og at hver femte tyske forbruger regelmæssigt sætter produkter tilbage på hylden af denne grund.
Konfekturefabrikanter, der ønsker at være et skridt foran deres konkurrenter, har da også erkendt, at bæredygtigheden af emballagen altid har en afgørende indflydelse på succesen på salgsstedet. De store mærkevareproducenter har således været bannerførere for en ny trend med så lidt emballage som muligt uden at forringe beskyttelsen af varerne.
Plast, der er vanskeligt at genbruge, bliver ligeledes gradvist udfaset. Samtidig er der kommet en række alternative emballeringsmaterialer som komposterbare, papirbaserede og biologisk nedbrydelige materialer på markedet.

Papiret er videreudviklet
For at opfylde de vedvarende stigende krav om bæredygtig emballering er anvendelsesområderne for papir løbende under udvikling. De seneste innovationer omfatter pakker i genanvendeligt letvægtspapir i stedet for de traditionelle blisterpakninger.
En af disse emballagetyper bliver dannet af ultralet bølgepap, der presses i facon og foldes omkring slikket uden brug af lim. Hele emballagen kan derfor gå direkte til genbrug. Emballagen leder tankerne hen på japansk papirfoldekunst, men er resultatet af et tæt og langvarigt samarbejde mellem maskinbyggere og emballagespecialister.
Det er dog ikke kun pakning med FSC-certificeret papir, der kan karakteriseres som ægte genbrugsprodukter på messen i Køln. En række udstillere viser således 100 procent genanvendelige og/eller biologisk nedbrydelige folier. De innovative materialer har typisk de samme mekaniske egenskaber som konventionel PET/PE-folie og kan forarbejdes direkte til både individuelle indpakninger og multipakninger.
Udstillerne viser også en række eksempler på, hvordan man kan undgå at bruge de kombinerede materialer, der er svære at sortere og dermed genanvende end emballager, der er dannet i samme materialetype.
Og ifølge Micha Goes fra designbureauet Pacoon er der mulighed for, at producenterne af slik og snacks bliver frontløbere med hensyn til bæredygtig emballering. På messen giver han og kollegerne en række bud på fremtidens slikemballage på specialeventet “funktion møder design”.

Digitale pakker med værdifuld information
Mærkevarer, der ønsker at signalere bæredygtighed og mindre brug af emballage, kan få problemer med at viderebringe de nødvendige informationer om varen til forbrugeren, forklarer Alexander Schenk, der er chefdesigner på DeTeMa.
– Det er her, digitaliseringen af emballagen, siger han og tilføjer, at messen i Køln bringer en række eksempler på disse udvidede emballager, hvor digitale koder har potentiale til at forvandle enkle indpakninger til multitalenter.
Han fremhæver de såkaldte Digimarc-koder, der er usynlige for det menneskelige øje og er knyttet til emballagen som et slags vandmærke, der ikke kun bruges som varenummer, og kan accelerere indkøbsprocessen, men også kan bruges som et link fra en smartphone til producentens hjemmeside.
Den virkelige og digitale verden fusionerer på salgsstedet ved at pege kameraet på en smartphone på ethvert punkt i pakningen. Herved kan varefakta, næringsstoffer, allergiadvarsler osv. kaldes frem sammen med eksempelvis specialtilbud, lodtrækninger eller kuponer.

ProSweets afholdes sideløbende med ISM, der i år har 50 års jubilæum. (Arkivfoto: Koelnmesse)

De bedste løsninger vises i praksis
Hvordan kan snacks og slik overholde de mangfoldige krav til pakning og emballage, og hvad skal man tage med i overvejelserne, når fremtidens emballage skal designes? Det er spørgsmål som disse, der vil blive besvaret og illustreret med talrige praktiske eksempler fra 2. til 5. februar på ProSweets i Køln, der samler hele spektret af leverandører til slik- og snacks-industrien.
Lige fra mangfoldige ingredienser over innovative pakkemaskiner og materialer til optimerede produktionsteknologier er i fokus på messen, der udover de mange udstillede løsninger har talrige specialevents, der samlet set giver svar på så godt som alle spørgsmål, når det handler om effektiv og bæredygtig produktion af slik og snacks.
ProSweets afholdes parallelt med ISM, der er verdens førende messe for slik og snacks. Fra 2. til 5. februar vil de besøgende fagfolk få et indblik i hele værdikæden fra råvarer og ingredienser over fabrikation og emballering til den færdige konfekture.
Læs mere på http://www.prosweets.com.

Skrevet i: Messer og konferencer, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik