• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltMejeriØkologi og bæredygtighed09. 04. 2024 | Mikkel Bækgaard

Arla Unika satser på foodservice: Vil tredoble salg af mælk i 2025

AktueltMejeriØkologi og bæredygtighed09. 04. 2024 By Mikkel Bækgaard

Med en tredoblet omsætning de seneste fem år, vokser Arla Unikas forretning for specialoste eksplosivt. Nu vil Arla Unika satse på salg af friskvarer som mælk, kefir og fløde, der lanceres under Arla Unikas moderbrand. Produkterne optimeres i samarbejde med topkokke og foodservicekunder og er en del af forretningsstrategien om at vækste på foodserviceområdet. 

Sofie Biltoft, Arla Unika
Sofie Biltoft-Riis er administrerende direktør i Arla Unika

Topkokke inddrager ostene i menuerne på de danske Michelin-restauranter, og på landets populære caféer, bagerier og kaffebarer sælges de som (og på) varmt brød som prikken over i’et på den såkaldte BMO (bolle med ost). 

På blot fem år er Arla Unikas omsætning tredoblet primært på grund af gourmetostene. Men nu vil man også satse på friskvarer som mælk, kefir og fløde. Det er den økologiske friskvareserie, der før var kendt som Essens fra Arla Unika, som nu bliver en del af Arla Unikas egne brandportefølje. 

”Vi har haft stor succes med at tage mejeri til nye højder ved at udvikle gourmetoste, som vi mener, hører til blandt verdens bedste. Det har danskerne taget virkelig godt imod. Vi ønsker at skabe endnu mere fokus på vores friskvareserie, som består af unikke produkter udvidet i et samspil med topkokke, baristaer og mejerister,” siger Sofie Biltoft-Riis, administrerende direktør i Arla Unika. 

Gennem samarbejde vil Arla Unika skærpe produkterne yderligere ved at lade eksperterne bidrage med deres viden, erfaring og indsigter. 

”Vores ambition er at sælge tre gange så meget mælk inden udgangen af næste år,” siger Sofie Biltoft-Riis. 

Vækstpotentiale i foodservice 

Beslutningen er en del af en ny strategi, der ændrer fokus fra egne butikker og webshop til specialbutikker og foodservice. Det er særligt via foodservice, at Arla Unika tror på, at friskvaresortimentet har potentiale til at nå ud til et bredere publikum. 

”Vores mission har altid været at tage mejeri til nye højder, og det er vi lykkedes med i topgastronomien. Men vi ser et uudnyttet potentiale blandt bagerier og kaffebarer, som er et segment i massiv vækst. Mange af dem har allerede taget vores produkter til sig, og vi sidder stærkt på BMO’en med vores Gammel Knas. Men de øvrige mejeriprodukter spiller også en stor rolle, og her mener vi, at vores mælk højner den samlede smagsoplevelse,” siger Sofie Biltoft-Riis. 

Årstidsmælken er optimeret på efterspørgsel fra kaffebar 

Ligesom der samarbejdes med topkokke for at udvikle oste, der matcher det gastronomiske niveau på restauranterne, bliver samarbejdet med foodservice en essentiel del af videreudviklingen af friskvareserien. Fx er et af nøgleprodukterne, Årstidsmælken, allerede blevet optimeret på efterspørgsel fra baristaer på kaffebarerne. 

”Der er for eksempel kommet nye maskiner rundt omkring på kaffebarerne, som steamer mælken automatisk og af ensartet høj kvalitet. Ved at homogenisere vores Årstidsmælk på et lavt tryk kan vi 

bibeholde den store smag samtidig med, at vi sikrer et ensartet produkt, som kaffebarerne kan bruge, uanset hvilke maskiner de har,” siger Sofie Biltoft-Riis og fortsætter: 

”Smag og funktionalitet er blandt de vigtigste kriterier, vi arbejder med, når vi udvikler nye produkter eller optimerer eksisterende. Det gælder i samarbejdet med kokkene, og det gør vi nu også i samarbejde med baristaer,” siger Sofie Biltoft-Riis. 

Udover, at Årstidsmælken nu er homogeniseret, er der allerede en ny kefirfløde på trapperne, som for nylig blev brugt i det anerkendte verdensmesterskab i kokkekunst, Bocuse d’Or. 

Skrevet i: Aktuelt, Mejeri, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Ny institutdirektør på DTU Aqua

Forskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræ08. 05. 2025

Professor Anna Rindorf vil som ny leder af DTU Aqua bakke op om innovation på både instituttet og i samfundet: ”Vi skal vokse videre på trods af en usikker verden.” DTU har udpeget professor og sektionsleder Anna Rindorf til ny direktør for DTU Aqua med tiltrædelse den 1. juli. Hun har både

Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

DrikkevarerMiljø og sundhed08. 05. 2025

Rynkeby Foods A/S udvider sin produktportefølje under Valsølille-brandet ved at lancere Valsølille Vitamin Water – en vitaminvand uden brus og med 20 procent frugt. Med lanceringen af Valsølille Vitamin Water styrker Rynkeby Foods sin position på markedet for funktionelle drikkevarer og

Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

AktueltFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Det handler om at styrke landbrug, folkesundhed og fødevareindustri: Økologien er atter på dagsordenen hos fødevaregiganten Dragsbæk, der nu vil sende klart signal til landmænd, politikere og privatforbrugere om de mange fordele ved den danske raps. Efter en periode med stilstand er økologien

Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

AktueltFødevareproduktionØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Danmarks fødevareindustri genererer årligt 385.000 tons madspild. Nu skal et nyt projekt til 13 millioner kroner hjælpe virksomheder med at udnytte deres sidestrømme fra fødevareproduktionen mere effektivt og dermed nedbringe madspildet. Projektet er støttet og sat i gang af Industriens Fond,

Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

Brød og kagerDetailhandel og en grosFoodserviceTop08. 05. 2025

Lagkagehuset har underskrevet deres hidtil største samarbejdsaftale. Valget er faldet på fødevarekoncernen Dagrofa. Fremover skal Dagrofa Foodservice levere fødevarer til bagerkædens 108 danske butikker, og bagerkæden udbygger MENY-samarbejdet med yderligere 10 shop-in-shop-butikker og en fælles

Madiværksættere sigter efter 100 millioner i omsætning efter fire år

FoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 05. 2025

Holdet der driver noon, catering- og kantinevirksomheden, og BaneGaarden, mad- og kulturdestinationen i København, går nu efter en trecifret millionomsætning i 2025 svarende til en vækst på 26 pct. fra 2024 Table, moderselskabet stiftet af Carl Johan Paulsen, Ida Marie Banke André og Karlos

Jagten er gået ind: DM i Bålmad søger deltagere

FoodserviceMesser og konferencer06. 05. 2025

Eftersøgningen efter Danmarks bedste kok til mad over bål er skudt i gang. For andet år i træk afholdes DM i Bålmad – en krævende kokkekonkurrence, hvor kun en lille udvalgt skare får lov at stille til start.  Kan du kreere gastronomiske oplevelser i særklasse – også selv om røgen svider i

Tivoli Food Festival: Fiskeauktion, Danmarksmesterskaber og verdens (måske) bedste bouillabaisse

AktueltFoodserviceMesser og konferencer06. 05. 2025

Mad og drikke bliver de vigtigste forlystelser, når Tivoli igen byder inden for til Tivoli Food Festival. Ni dage i maj bliver Tivoli fyldt med gastronomiske oplevelser, råvarer fra forskellige egne af landet, langbordsmiddage med stjernekokke, workshops og smagninger. Mere end 40.000 madglade

Aflysning af Esrum Kloster Ølfestival

AktueltDrikkevarerMesser og konferencer06. 05. 2025

Et krav om habitatvurdering gør det umuligt for Esrum Kloster & Møllegård at gennemføre årets traditionsrige ølfestival. Esrum Kloster Ølfestival 2025 bliver aflyst. Det står nu klart efter Gribskov Kommune har meddelt, at der skal foretages en habitatvurdering af det naturområde, som Esrum

Salget af miljømærket tun stiger med 24 procent

CertificeringKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed06. 05. 2025

Mængden af tun, der blev solgt globalt med Marine Stewardship Council (MSC)'s blå miljømærke, voksede med 24 pct. fra år til år til næsten 300.000 tons i 24-25 år, ifølge nye data offentliggjort af MSC i den seneste udgave af sin Sustainable Tuna Yearbook. Dataene omfatter både salg af tun fra

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch på IFFA 2025: Vacuum Diagnostics til intelligente vakuumløsninger til kødforarbejdning

  • DENIOS ApS

    3 sikkerhedsfunktioner, du skal kigge efter på dit opsamlingskar

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumsystemer: En guide til turn-key projekter

  • DENIOS ApS

    Service og vedligeholdelse – overholder du loven?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    De 7 bedste praksisser: Bliv en mester i lækagesøgning

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Inspirationskatalog: 44 siders tips til din menu

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Ny institutdirektør på DTU Aqua

    08.05.2025

  • Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

    08.05.2025

  • Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

    08.05.2025

  • Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

    08.05.2025

  • Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

    08.05.2025

  • Madiværksættere sigter efter 100 millioner i omsætning efter fire år

    06.05.2025

  • Jagten er gået ind: DM i Bålmad søger deltagere

    06.05.2025

  • Tivoli Food Festival: Fiskeauktion, Danmarksmesterskaber og verdens (måske) bedste bouillabaisse

    06.05.2025

  • Aflysning af Esrum Kloster Ølfestival

    06.05.2025

  • Salget af miljømærket tun stiger med 24 procent

    06.05.2025

  • Højer Pølser vinder guld til buffetklassikere

    01.05.2025

  • 16 ISS-kantiner hos Bygningsstyrelsen får Svanemærket

    01.05.2025

  • Det smager af larm: Hvordan påvirker støj smagsløgene?

    01.05.2025

  • Ældste frigivelse fra Stauning Whisky nogensinde

    01.05.2025

  • 50 år med smag – Bryggeriet Apollo fejrer jubilæum og forvandling

    01.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik