• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

MarkedsføringMejeriMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed17. 09. 2024 | Mikkel Bækgaard

Arla søsætter ny kampagne: ”Vi har en forpligtelse til at fortælle danskerne om vores arbejde med den grønne omstilling”

MarkedsføringMejeriMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed17. 09. 2024 By Mikkel Bækgaard

Under overskriften ’Tradition for fornyelse’ sætter Arla Foods i dag gang i en kampagneindsats for at vise danskerne eksempler på, hvordan mejerivirksomheden arbejder for at indfri sine klimamål. Samtidig er koncernens partnerskabsprogram med danske kunder, der skal accelerere den grønne omstilling, vokset til at omfatte mere end 1 mia. kg mælk – det er alt mejeri, som sælges af Arla i Danmark. 

Danske forbrugere kan i løbet af de næste seks uger møde en reklamekampagne fra Arla online, i biografen, i fjernsynet og på udvalgte placeringer i landets største byer. Formålet med kampagnen er ifølge andelsselskabet, der ejes af blandt andre knap 2000 danske mælkeproducenter, at bidrage til den igangværende debat om landbrugets og dermed mejerisektorens fremtid. 

”Diskussionen er i fuld gang og på alle niveauer. På det politiske, hvor den grønne treparts anbefalinger nu skal forhandles, i samtaler med kunderne, som søger samarbejder for at accelerere den grønne omstilling, og hjemme ved forbrugernes spiseborde. Og vi hilser den diskussion velkommen, for den er vigtig. Men det er derfor ligeledes vigtigt for os at fortælle, hvordan vi i Arla arbejder konkret med den nødvendige grønne omstilling, så samtalen kan foregå på et reelt og oplyst grundlag”, siger viceadministrerende direktør og COO i Arla Foods, Peter Giørtz-Carlsen. 

Svært at kommunikere i øjenhøjde

Han anerkender, at den grønne omstilling er en kompleks størrelse, og det kan være svært at kommunikere i øjenhøjde med forbrugeren på en måde, der er til at forstå uden at gå på kompromis med den videnskab og det datagrundlag, der ligger bag. I kampagnen vil Arla bl.a. fortælle om en række helt konkrete initiativer, der kan medvirke til at sænke klimaaftrykket på gården. Nogle af initiativerne er udbredte på en lang række Arlagårde, mens andre er pilotprojekter hos udvalgte landmænd. 

”Det er de færreste, der kan holde styr på livscyklusanalyser og ækvivalentstandarder, når snakken falder på bæredygtighed, og det er helt forståeligt. Men det må ikke betyde, at vi ikke informerer de danske forbrugere – og alle andre meningsdannere – om, hvordan vi arbejder inden for feltet. Tværtimod ser vi det som en slags forpligtelse. Både fordi vi med vores udledning har et stort ansvar, og fordi vores produkter er en essentiel del af mange danskeres hverdag”, siger Peter Giørtz-Carlsen og understreger, at magre mejeriprodukter er en del af de nationale kostråd, hvor der både tages hensyn til sundhed og klima1. 

Innovation skal sikre fremdrift 

Centralt i kampagnen er altså Arlas arbejde med den grønne omstilling, som tidligere på året blev samlet under navnet FarmAhead™. 

Senest har Arla rullet sit FarmAhead™ Kundepartnerskab ud i Danmark. Her kobles Arlas datadrevne tilgang med kundernes krav og ønsker om at arbejde målrettet mod mere klimaeffektive varer på hylderne. Partnerskabet giver kunderne mulighed for tilgang til data, som de kan bruge i deres egen scope-3 klimarapportering samt til at dokumentere beviselige reduktioner i deres af deres scope 3-udledninger. 

Programmet blev lanceret i Danmark før sommeren, hvor det blev meldt ud, at alle danske detail- og foodservicekunder, der køber drikkemælk fra Arla, var med, svarende til en mælkemængde på ca. 200 mio. kg. Kunderne har engageret sig i programmet, som per 1. oktober omfatter alle kategorier og brands. Det betyder, at ca. 1 mia. kg råmælk er omfattet af programmet – det er alt mejeri, som sælges af Arla i Danmark. 

”Arla ønsker at gå forrest i den grønne omstilling, og vi mener, at det skal ske gennem samarbejde, videndeling og innovation. Det er samarbejdet med vores ambitiøse kunder et godt eksempel på. Vores ambition er at fremstille mejeriprodukter af høj kvalitet med omtanke i hvert trin af produktionen. Omtanke på vores gårde, for vores dyr og for den jord, vi er afhængige af. Vi har udviklet FarmAhead™ for at sikre fremdriften i vores måde at drive landbrug på, og fordi vi har en stålsat ambition om at være førende inden for klimaeffektiv mælkeproduktion”, siger Peter Giørtz-Carlsen og henviser til, at Arla har reduceret sin totale klimaudledning med ca. 1 mio. tons CO2e fra 2021 til 2023 på tværs af virksomheden2. 

Udover partnerskabet med kunderne består FarmAhead™ også af FarmAhead™ Check, der er et af verdens største eksternt validerede datasæt om mejeriproduktion, og som dækker 99% af Arlas samlede mælkepulje, samt FarmAhead™ Tillægsmodel, et pointbaseret system baseret på data fra FarmAhead™ Check, hvor andelshaverne kan optjene point baseret på deres aktiviteter for at reducere klimaaftrykket, og hvor hvert point udløser en bonus i den månedlige mælkepris. 

Ambitiøse klimamål 

Arla lancerede sine klimamål i marts 2019 i samarbejde med andelshavere i syv europæiske lande. Ambitionen er at blive klimaneutrale i 2050. 

Som et skridt på vejen mod klimaneutralitet har Arla forpligtet sig til at reducere sine scope 1- og 2-udledninger af drivhusgasser i absolutte tal med 63 procent inden udgangen af 2030 i forhold til basisåret 2015. Arla har også forpligtet sig til at reducere sine scope 3-udledninger af drivhusgasser med 30 procent pr. ton standardiseret indvejet rå mælk og valle inden udgangen af 2030 i forhold til basisåret 2015. 

Begge mål er godkendt af den anerkendte klimainstans under FN, Science Based Targets Initiative, som værende på linje med Paris-aftalen. 

Skrevet i: Markedsføring, Mejeri, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Spiser du, som var det sommer året rundt? Det kan forvirre dit indre ur

Forskning og uddannelseMiljø og sundhed27. 10. 2025

Det er ikke kun sollys, men også kosten, der styrer vores indre biologiske ur og dets evne til at tilpasse sig årstiderne, viser ny forskning i mus. Derfor kan det have betydning for vores sundhed, at vi spiser sæsonens lokalt producerede fødevarer, vurderer forsker. Vores blodtryk stiger fra

Fremtidens mad risikerer at blive ensformig

Frugt og grøntFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed27. 10. 2025

Mangfoldigheden af planter bliver begrænset, hvis EU vedtager ny lov om bytte og handel med frø, mener Frie Bønder – Levende Land og Landsforeningen Praktisk Økologi. En menu med høj biodiversitet er den sundeste - det er efterhånden almen viden, mener Levende Land og Landsforeningen Praktisk

Madens Folkemøde skal samle Danmark om unges sundhed

AktueltForskning og uddannelseMiljø og sundhedPolitik og eksport27. 10. 2025

Årets finanslov er blevet offentliggjort, og her modtager Madens Folkemøde 1 mio. kroner til at afholde et Nationalt Forum for Ung Sundhed i 2026. Indsatsen skal samle en breds kreds af aktører for at forebygge overvægt og styrke sundhed og madvaner blandt børn og unge både lokalt og

Fødevaregigant gearer op i Danmark – en stigning på 25,6 %

AktueltFødevareproduktionMiljø og sundhed27. 10. 2025

Greenfood fortsætter med at vokse hurtigt på det danske marked. I år forventes koncernen at opnå en volumen på næsten 3.500 ton – en stigning på 25,6 % sammenlignet med sidste år. Bag succesen ligger en stærk efterspørgsel efter ultrafriske råvarer, strategiske partnerskaber inden for restaurant- og

Køkkenprisen 2025 går til Skolerne i Oure

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed27. 10. 2025

Landbrug & Fødevarer har kåret Skolerne i Oure på Fyn som vinder af Køkkenprisen 2025 ved Økologisektionens årsmøde på Kalø Økologisk Landbrugsskole. Køkkenprisen 2025 uddeles til det offentlige køkken, der bedst formår at kombinere sundhed, smag og økologi. I år har Skolerne i Oure

Rekordhøj returprocent: Genanvendelige krus satte ny standard på Smukfest 2025

DrikkevarerEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed23. 10. 2025

Ét år efter introduktionen af Danmarks første genanvendelige festivalkrus har Smukfest, Royal Unibrew og Faerch bevist, at cirkularitet ikke bare er en ambition – det er noget, der virker i praksis. På Smukfest 2025 nåede returprocenten for de genanvendelige krus hele 97 procent – et resultat,

Plant Food Festival: Øksnehallen bliver til plantemekka

Messer og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed23. 10. 2025

Øksnehallen i København bliver fyldt med smagsoplevelser, inspiration og grønne løsninger, når Plant Food Festival åbner dørene for tusindvis af besøgende. Den første weekend i november forvandles hallen til et mødested for alle, der er nysgerrige på fremtidens mad. Plant Food Festival

Hørkram-stifter er død

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice23. 10. 2025

Stifteren af en af Danmarks største fødevaregrossister er død, 84 år gammel. Alex Buchardt Pedersen, der døde d. 18. oktober, betragtes som en pioner indenfor den danske fødevarebranche. Han stod nemlig bag Hørkram, som stiftede tilbage i 1978. Det skete i første omgang som en lokal

Arla vil kåre Årets Madsjæl 2025 – se de nominerede

AktueltFoodservice23. 10. 2025

Hvert år hylder Arla dem, der gør noget særligt for at skabe sundere og mere bæredygtige madvaner blandt børn og unge. Det gør de med prisen Årets Madsjæl, hvor årets tre nominerede nu er klar. Årets Madsjæl er en pris, der gives til personer, som inspirerer, engagerer og gør en forskel i

Linse-bolo på menuen i hele Danmark: Ny kampagne skal få flere til at spise bælgfrugter

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed23. 10. 2025

Fra kantiner til køkkenborde: Ny landsdækkende kampagne sætter fokus på, hvor nemt bælgfrugter kan blive en del af hverdagsmaden. Aviser og kantiner landet over vil i dag være krydret med lækre linser, når Bælgfrugtspartnerskabet lancerer en landsdækkende kampagne, der skal inspirere danskerne

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

  • Spirax Sarco Danmark

    Skal vi hjælpe jer med at nå jeres mål for bæredygtighed?

  • DENIOS ApS

    Spar 432 kr* hver gang, du tømmer din IBC

  • DENIOS ApS

    Sådan tjekker du, om dit lithiumbatteri er defekt – og udgør en brandfare

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Højtiden nærmer sig – skal du med til ‘Julens Madscene’?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Spiser du, som var det sommer året rundt? Det kan forvirre dit indre ur

    27.10.2025

  • Fremtidens mad risikerer at blive ensformig

    27.10.2025

  • Madens Folkemøde skal samle Danmark om unges sundhed

    27.10.2025

  • Fødevaregigant gearer op i Danmark – en stigning på 25,6 %

    27.10.2025

  • Køkkenprisen 2025 går til Skolerne i Oure

    27.10.2025

  • Rekordhøj returprocent: Genanvendelige krus satte ny standard på Smukfest 2025

    23.10.2025

  • Plant Food Festival: Øksnehallen bliver til plantemekka

    23.10.2025

  • Hørkram-stifter er død

    23.10.2025

  • Arla vil kåre Årets Madsjæl 2025 – se de nominerede

    23.10.2025

  • Linse-bolo på menuen i hele Danmark: Ny kampagne skal få flere til at spise bælgfrugter

    23.10.2025

  • Vin kan også komme nordfra

    21.10.2025

  • Økologer diskuterer trepart og grøn omstilling med minister og borgmester

    21.10.2025

  • Dansk Akvakultur: Lystfiskeri, spildevand og turisme presser havmiljøet langt mere end havbrug

    21.10.2025

  • Køkkenchef og restaurantchef bliver medejere, når Domestic fejrer 10 år

    21.10.2025

  • Danmarks madspild er dobbelt så stort som det europæiske gennemsnit

    21.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik