• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

MarkedsføringMejeriMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed17. 09. 2024 | Mikkel Bækgaard

Arla søsætter ny kampagne: ”Vi har en forpligtelse til at fortælle danskerne om vores arbejde med den grønne omstilling”

MarkedsføringMejeriMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed17. 09. 2024 By Mikkel Bækgaard

Under overskriften ’Tradition for fornyelse’ sætter Arla Foods i dag gang i en kampagneindsats for at vise danskerne eksempler på, hvordan mejerivirksomheden arbejder for at indfri sine klimamål. Samtidig er koncernens partnerskabsprogram med danske kunder, der skal accelerere den grønne omstilling, vokset til at omfatte mere end 1 mia. kg mælk – det er alt mejeri, som sælges af Arla i Danmark. 

Danske forbrugere kan i løbet af de næste seks uger møde en reklamekampagne fra Arla online, i biografen, i fjernsynet og på udvalgte placeringer i landets største byer. Formålet med kampagnen er ifølge andelsselskabet, der ejes af blandt andre knap 2000 danske mælkeproducenter, at bidrage til den igangværende debat om landbrugets og dermed mejerisektorens fremtid. 

”Diskussionen er i fuld gang og på alle niveauer. På det politiske, hvor den grønne treparts anbefalinger nu skal forhandles, i samtaler med kunderne, som søger samarbejder for at accelerere den grønne omstilling, og hjemme ved forbrugernes spiseborde. Og vi hilser den diskussion velkommen, for den er vigtig. Men det er derfor ligeledes vigtigt for os at fortælle, hvordan vi i Arla arbejder konkret med den nødvendige grønne omstilling, så samtalen kan foregå på et reelt og oplyst grundlag”, siger viceadministrerende direktør og COO i Arla Foods, Peter Giørtz-Carlsen. 

Svært at kommunikere i øjenhøjde

Han anerkender, at den grønne omstilling er en kompleks størrelse, og det kan være svært at kommunikere i øjenhøjde med forbrugeren på en måde, der er til at forstå uden at gå på kompromis med den videnskab og det datagrundlag, der ligger bag. I kampagnen vil Arla bl.a. fortælle om en række helt konkrete initiativer, der kan medvirke til at sænke klimaaftrykket på gården. Nogle af initiativerne er udbredte på en lang række Arlagårde, mens andre er pilotprojekter hos udvalgte landmænd. 

”Det er de færreste, der kan holde styr på livscyklusanalyser og ækvivalentstandarder, når snakken falder på bæredygtighed, og det er helt forståeligt. Men det må ikke betyde, at vi ikke informerer de danske forbrugere – og alle andre meningsdannere – om, hvordan vi arbejder inden for feltet. Tværtimod ser vi det som en slags forpligtelse. Både fordi vi med vores udledning har et stort ansvar, og fordi vores produkter er en essentiel del af mange danskeres hverdag”, siger Peter Giørtz-Carlsen og understreger, at magre mejeriprodukter er en del af de nationale kostråd, hvor der både tages hensyn til sundhed og klima1. 

Innovation skal sikre fremdrift 

Centralt i kampagnen er altså Arlas arbejde med den grønne omstilling, som tidligere på året blev samlet under navnet FarmAhead™. 

Senest har Arla rullet sit FarmAhead™ Kundepartnerskab ud i Danmark. Her kobles Arlas datadrevne tilgang med kundernes krav og ønsker om at arbejde målrettet mod mere klimaeffektive varer på hylderne. Partnerskabet giver kunderne mulighed for tilgang til data, som de kan bruge i deres egen scope-3 klimarapportering samt til at dokumentere beviselige reduktioner i deres af deres scope 3-udledninger. 

Programmet blev lanceret i Danmark før sommeren, hvor det blev meldt ud, at alle danske detail- og foodservicekunder, der køber drikkemælk fra Arla, var med, svarende til en mælkemængde på ca. 200 mio. kg. Kunderne har engageret sig i programmet, som per 1. oktober omfatter alle kategorier og brands. Det betyder, at ca. 1 mia. kg råmælk er omfattet af programmet – det er alt mejeri, som sælges af Arla i Danmark. 

”Arla ønsker at gå forrest i den grønne omstilling, og vi mener, at det skal ske gennem samarbejde, videndeling og innovation. Det er samarbejdet med vores ambitiøse kunder et godt eksempel på. Vores ambition er at fremstille mejeriprodukter af høj kvalitet med omtanke i hvert trin af produktionen. Omtanke på vores gårde, for vores dyr og for den jord, vi er afhængige af. Vi har udviklet FarmAhead™ for at sikre fremdriften i vores måde at drive landbrug på, og fordi vi har en stålsat ambition om at være førende inden for klimaeffektiv mælkeproduktion”, siger Peter Giørtz-Carlsen og henviser til, at Arla har reduceret sin totale klimaudledning med ca. 1 mio. tons CO2e fra 2021 til 2023 på tværs af virksomheden2. 

Udover partnerskabet med kunderne består FarmAhead™ også af FarmAhead™ Check, der er et af verdens største eksternt validerede datasæt om mejeriproduktion, og som dækker 99% af Arlas samlede mælkepulje, samt FarmAhead™ Tillægsmodel, et pointbaseret system baseret på data fra FarmAhead™ Check, hvor andelshaverne kan optjene point baseret på deres aktiviteter for at reducere klimaaftrykket, og hvor hvert point udløser en bonus i den månedlige mælkepris. 

Ambitiøse klimamål 

Arla lancerede sine klimamål i marts 2019 i samarbejde med andelshavere i syv europæiske lande. Ambitionen er at blive klimaneutrale i 2050. 

Som et skridt på vejen mod klimaneutralitet har Arla forpligtet sig til at reducere sine scope 1- og 2-udledninger af drivhusgasser i absolutte tal med 63 procent inden udgangen af 2030 i forhold til basisåret 2015. Arla har også forpligtet sig til at reducere sine scope 3-udledninger af drivhusgasser med 30 procent pr. ton standardiseret indvejet rå mælk og valle inden udgangen af 2030 i forhold til basisåret 2015. 

Begge mål er godkendt af den anerkendte klimainstans under FN, Science Based Targets Initiative, som værende på linje med Paris-aftalen. 

Skrevet i: Markedsføring, Mejeri, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Lavazza vinder europæisk hæder for tredje år i træk

Drikkevarer02. 12. 2025

Ved årets European Coffee & Hospitality Awards blev det endnu engang understreget, at godt håndværk betaler sig. Italienske Lavazza blev i denne uge kåret til Best European Commercial Coffee Roaster for tredje år i træk. Det er en hæder, der baserer sig på mere end 10.000 nomineringer og

Kan man bage en kage uden æg? Det undersøger forskere og virksomheder nu i et projektsamarbejde

Forskning og uddannelseFødevareproduktionRåvarer og ingredienser02. 12. 2025

Et nyt projekt støttet af Innovationsfonden undersøger, hvordan planteproteiner kan erstatte æg i visse af vores fødevarer – uden at gå på kompromis med hverken smag, konsistens eller bæredygtighed. Af Kimie Kongsøre Æg er lidt af en superingrediens i madlavning. De skummer, giver struktur

Black Friday gav omsætningsrekord i Dagrofa Foodservice-butikker

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice02. 12. 2025

Black Friday har længe været et hit hos de private forbrugere, men konceptet tiltaler også de professionelle kunder. Det er meldingen fra Dagrofa Foodservice, som i fredags opnåede en markant samlet omsætningsrekord for de 30 lokale Cash & Carry-butikker. Særligt gouda, burgerbøffer og pommes

Falstaff: Et af Europas førende mad- og livsstilsmedier er udkommet i Danmark

AktueltFoodservice02. 12. 2025

Torsdag i sidste uge afholdt østrigske Falstaff en stor lanceringsevent for 350 mennesker i anledning af udgivelsen af deres nye magasin dedikeret til de nordiske og baltiske lande. Ved samme event lancerede Europas førende mad- og livsstilsmedie deres nye guide til Nordens bedste barer, mens en

FødevareDanmark anker gebyrsag til Højesteret: Dommen strider mod EU-retten, mener de

FødevareproduktionFødevaresikkerhedKød, fisk og fjerkræPolitik og eksportTop02. 12. 2025

Østre Landsret frifandt i november Fødevarestyrelsen for at have taget for høje priser for sin kødkontrol. Nu anker brancheorganisationen FødevareDanmark imidlertid afgørelsen til Højesteret, da man mener, at dommen er i strid med EU-retten. FødevareDanmark mener, at Fødevarestyrelsens

Vareelevator: Der kommer 800 kilo varer hver uge – alligevel går kokken tomhændet

Foodservice27. 11. 2025

En kok må ikke gå tomhændet, siges det – men på Green Mango på Frederiksberg er det præcis, hvad de gør, selvom der hver uge kommer 800 kilo varer ind ad døren. God mad kræver gode råvarer, og de vejer tungt. På Godthåbsvej på Frederiksberg kommer der hver uge omtrent 800 kilo kokosmælk, ris og

Sådan bruger planter ingeniørprincipper til at trænge gennem hård jord

Forskning og uddannelseLandbrug27. 11. 2025

Et internationalt forskerhold med Københavns Universitet, Shanghai Jiao Tong University og University of Nottingham i spidsen har opdaget, hvordan planterødder er i stand til at trænge igennem hård og tæt jord ved hjælp af et velkendt ingeniørprincip. Opdagelsen kan få stor betydning for fremtidens

aye aye på Admiral Hotel hædres for Danmarks bedste nye vinkort

AktueltDrikkevarerFoodservice27. 11. 2025

Admiral Hotels restaurant aye aye har vundet prisen for Best Newcomer List ved Star Wine List of the Year Denmark 2025, en international anerkendelse, der hylder verdens bedste vinkort og de mennesker, der står bag. Med kun 48 finalister på tværs af Danmark var aye aye allerede blandt en

Madplansunivers er et kæmpe hit: Tusindvis af danskere henter inspiration hver uge

AktueltDetailhandel og en grosMarkedsføring27. 11. 2025

Mange kløer sig nok frustreret i håret over at skulle finde idéer til aftensmaden, men et madplansunivers med madblogger og influencer Julie Bruun er en stor succes. ‘Hvad skal vi have til aftensmad?’ Det spørgsmål stiller mange danskere sikkert sig selv flere gange om ugen, men hjælpen er lige

Ny rapport fra Madland: Grøn madhandel i København er nøglen til en sundere og mere resilient madby

Miljø og sundhedRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed27. 11. 2025

Madland udgiver nu rapporten ‘Grøn madhandel i København – alternative, sunde og grønne madkanaler’, der er udarbejdet for Københavns Kommune som et dialogredskab til politikere, embedsfolk og andre beslutningstagere. Rapporten giver det første samlede overblik over de mange typer aktører og

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Centraliseret vakuumsystem reducerer omkostninger for vakuumpakning

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Lavazza vinder europæisk hæder for tredje år i træk

    02.12.2025

  • Kan man bage en kage uden æg? Det undersøger forskere og virksomheder nu i et projektsamarbejde

    02.12.2025

  • Black Friday gav omsætningsrekord i Dagrofa Foodservice-butikker

    02.12.2025

  • Falstaff: Et af Europas førende mad- og livsstilsmedier er udkommet i Danmark

    02.12.2025

  • FødevareDanmark anker gebyrsag til Højesteret: Dommen strider mod EU-retten, mener de

    02.12.2025

  • Vareelevator: Der kommer 800 kilo varer hver uge – alligevel går kokken tomhændet

    27.11.2025

  • Sådan bruger planter ingeniørprincipper til at trænge gennem hård jord

    27.11.2025

  • aye aye på Admiral Hotel hædres for Danmarks bedste nye vinkort

    27.11.2025

  • Madplansunivers er et kæmpe hit: Tusindvis af danskere henter inspiration hver uge

    27.11.2025

  • Ny rapport fra Madland: Grøn madhandel i København er nøglen til en sundere og mere resilient madby

    27.11.2025

  • Danish Crown: Konkurrencekraften forbedret i oprydningsår

    25.11.2025

  • Ny skæremaskine til plantebaserede fødevarer kommer til Danmark

    25.11.2025

  • Madkulturen: Danskernes vegetarisle aftensmad består mest af rugbrød, toast og pasta

    25.11.2025

  • Finalisterne til Årets Kok og Årets Tjener 2026 er fundet

    25.11.2025

  • Verdens bedste oksemørbrad kommer fra Slagelse-virksomhed

    25.11.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik