• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

MarkedsføringMejeriMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed17. 09. 2024 | Mikkel Bækgaard

Arla søsætter ny kampagne: ”Vi har en forpligtelse til at fortælle danskerne om vores arbejde med den grønne omstilling”

MarkedsføringMejeriMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed17. 09. 2024 By Mikkel Bækgaard

Under overskriften ’Tradition for fornyelse’ sætter Arla Foods i dag gang i en kampagneindsats for at vise danskerne eksempler på, hvordan mejerivirksomheden arbejder for at indfri sine klimamål. Samtidig er koncernens partnerskabsprogram med danske kunder, der skal accelerere den grønne omstilling, vokset til at omfatte mere end 1 mia. kg mælk – det er alt mejeri, som sælges af Arla i Danmark. 

Danske forbrugere kan i løbet af de næste seks uger møde en reklamekampagne fra Arla online, i biografen, i fjernsynet og på udvalgte placeringer i landets største byer. Formålet med kampagnen er ifølge andelsselskabet, der ejes af blandt andre knap 2000 danske mælkeproducenter, at bidrage til den igangværende debat om landbrugets og dermed mejerisektorens fremtid. 

”Diskussionen er i fuld gang og på alle niveauer. På det politiske, hvor den grønne treparts anbefalinger nu skal forhandles, i samtaler med kunderne, som søger samarbejder for at accelerere den grønne omstilling, og hjemme ved forbrugernes spiseborde. Og vi hilser den diskussion velkommen, for den er vigtig. Men det er derfor ligeledes vigtigt for os at fortælle, hvordan vi i Arla arbejder konkret med den nødvendige grønne omstilling, så samtalen kan foregå på et reelt og oplyst grundlag”, siger viceadministrerende direktør og COO i Arla Foods, Peter Giørtz-Carlsen. 

Svært at kommunikere i øjenhøjde

Han anerkender, at den grønne omstilling er en kompleks størrelse, og det kan være svært at kommunikere i øjenhøjde med forbrugeren på en måde, der er til at forstå uden at gå på kompromis med den videnskab og det datagrundlag, der ligger bag. I kampagnen vil Arla bl.a. fortælle om en række helt konkrete initiativer, der kan medvirke til at sænke klimaaftrykket på gården. Nogle af initiativerne er udbredte på en lang række Arlagårde, mens andre er pilotprojekter hos udvalgte landmænd. 

”Det er de færreste, der kan holde styr på livscyklusanalyser og ækvivalentstandarder, når snakken falder på bæredygtighed, og det er helt forståeligt. Men det må ikke betyde, at vi ikke informerer de danske forbrugere – og alle andre meningsdannere – om, hvordan vi arbejder inden for feltet. Tværtimod ser vi det som en slags forpligtelse. Både fordi vi med vores udledning har et stort ansvar, og fordi vores produkter er en essentiel del af mange danskeres hverdag”, siger Peter Giørtz-Carlsen og understreger, at magre mejeriprodukter er en del af de nationale kostråd, hvor der både tages hensyn til sundhed og klima1. 

Innovation skal sikre fremdrift 

Centralt i kampagnen er altså Arlas arbejde med den grønne omstilling, som tidligere på året blev samlet under navnet FarmAhead™. 

Senest har Arla rullet sit FarmAhead™ Kundepartnerskab ud i Danmark. Her kobles Arlas datadrevne tilgang med kundernes krav og ønsker om at arbejde målrettet mod mere klimaeffektive varer på hylderne. Partnerskabet giver kunderne mulighed for tilgang til data, som de kan bruge i deres egen scope-3 klimarapportering samt til at dokumentere beviselige reduktioner i deres af deres scope 3-udledninger. 

Programmet blev lanceret i Danmark før sommeren, hvor det blev meldt ud, at alle danske detail- og foodservicekunder, der køber drikkemælk fra Arla, var med, svarende til en mælkemængde på ca. 200 mio. kg. Kunderne har engageret sig i programmet, som per 1. oktober omfatter alle kategorier og brands. Det betyder, at ca. 1 mia. kg råmælk er omfattet af programmet – det er alt mejeri, som sælges af Arla i Danmark. 

”Arla ønsker at gå forrest i den grønne omstilling, og vi mener, at det skal ske gennem samarbejde, videndeling og innovation. Det er samarbejdet med vores ambitiøse kunder et godt eksempel på. Vores ambition er at fremstille mejeriprodukter af høj kvalitet med omtanke i hvert trin af produktionen. Omtanke på vores gårde, for vores dyr og for den jord, vi er afhængige af. Vi har udviklet FarmAhead™ for at sikre fremdriften i vores måde at drive landbrug på, og fordi vi har en stålsat ambition om at være førende inden for klimaeffektiv mælkeproduktion”, siger Peter Giørtz-Carlsen og henviser til, at Arla har reduceret sin totale klimaudledning med ca. 1 mio. tons CO2e fra 2021 til 2023 på tværs af virksomheden2. 

Udover partnerskabet med kunderne består FarmAhead™ også af FarmAhead™ Check, der er et af verdens største eksternt validerede datasæt om mejeriproduktion, og som dækker 99% af Arlas samlede mælkepulje, samt FarmAhead™ Tillægsmodel, et pointbaseret system baseret på data fra FarmAhead™ Check, hvor andelshaverne kan optjene point baseret på deres aktiviteter for at reducere klimaaftrykket, og hvor hvert point udløser en bonus i den månedlige mælkepris. 

Ambitiøse klimamål 

Arla lancerede sine klimamål i marts 2019 i samarbejde med andelshavere i syv europæiske lande. Ambitionen er at blive klimaneutrale i 2050. 

Som et skridt på vejen mod klimaneutralitet har Arla forpligtet sig til at reducere sine scope 1- og 2-udledninger af drivhusgasser i absolutte tal med 63 procent inden udgangen af 2030 i forhold til basisåret 2015. Arla har også forpligtet sig til at reducere sine scope 3-udledninger af drivhusgasser med 30 procent pr. ton standardiseret indvejet rå mælk og valle inden udgangen af 2030 i forhold til basisåret 2015. 

Begge mål er godkendt af den anerkendte klimainstans under FN, Science Based Targets Initiative, som værende på linje med Paris-aftalen. 

Skrevet i: Markedsføring, Mejeri, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

Forskning og uddannelseMejeriØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

En ny forskningsgennemgang viser, at fem enkle tiltag kan gøre osteproduktion mere effektiv og bæredygtig. Et forskerteam fra DTU har gennemgået den eksisterende forskning om fermentering og modning af ost i et litteraturstudie og peger på fem underudnyttede videnskabeligt baserede tiltag, som kan

Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

AktueltFoodservice12. 11. 2025

Den toscanske michelinrestaurant Saporium rykker for en periode ind i Tivoli. I Toscanas bølgende bakker ligger et af Italiens mest eksklusive og idylliske hoteller: det danskejede Borgo Santo Pietro, som for nyligt er blevet tildelt de maksimale 3 nøgler i Michelin-guiden. Blandt hotellets

Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

AktueltDetailhandel og en grosKød, fisk og fjerkræ12. 11. 2025

Ved mandagens World Steak Challenge vandt irske Dawn Meats og Lidl titlen som 'World's Best Steak' for deres irske græsfodrede sirloin. I alt sikrede Irland sig 24 guldmedaljer - og ud af de i alt 304 uddelte medaljer tog Irland den største samlede medaljehøst med 68 guld-, sølv- eller

Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

Forskning og uddannelseFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

Forskning i økologi skal ikke have mindre, men større investeringer, for at Danmark kan leve op til sine grønne ambitioner om en fordobling af økologien. Det sikrer en ny politisk aftale. Med et nybrud i dansk forskningspolitik gennemfører regeringen flerårige investeringer i forskning og

FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

Den danske ingrediensproducent FERM FOOD ApS fra Bække i Vejen har vundet EY Entrepreneur Of The Year’s regionale pris i kategorien Scale-Up. Prisen blev uddelt ved EY’s kåring i Syd-og Sønderjylland torsdag den 6. november og markerer en vigtig milepæl for virksomheden, der leverer fermenterede

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

  • Indonesisk svamp tryller ølrester om til pølser

    11.11.2025

  • Hotel Vejlefjord investerer massivt i talentudvikling i en presset branche

    11.11.2025

  • Økologikongres 2025 skal vise, hvad økologien kan præstere på basis af naturlige metoder

    11.11.2025

  • Ultraforarbejdede fødevarer: Eksperter efterlyser fokus på ernæring frem for proces

    11.11.2025

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik