• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltMesser og konferencer05. 10. 2021 | Kasper Mundt-Nielsen

Anuga 2021 – fysisk og online

AktueltMesser og konferencer05. 10. 2021 By Kasper Mundt-Nielsen

Det store tema for dette års Anuga er transformation. Både den som har været undervejs i fødevarebranchen – også før corona – og den transformation, som de globale messer undergår i disse år.

Food from Denmark står bag to store danske fællesstande på dette års udgave af Anuga. (Foto: Food from Denmark)

Den enorme fødevaremesse Anuga afholdes i Køln i dagene 9.-13. oktober. Men i år vil det ikke blot være muligt at besøge messen i Køln; det vil også være muligt at deltage hjemme ved computeren. Med den hybride tilgang til messen ønsker holdet bag Anuga at tilbyde flest muligt muligheden for at besøge en af Europas vigtigste messer for mad og drikkevarer, hvilket giver udstillerne mulighed for en endnu stærkere kontakt til indkøbere fra hele verden.

Transformation

Messen, der i 2019 kunne fejre 100-års fødselsdag foran de i omegnen af 165.000 gæster og 7.400 udstillere, kommer altså til at se noget anderledes ud, end vi er vant til. Som en naturlig konsekvens af det nuværende verdensbillede undergår fagmesser verden over en transformation for at kunne tilbyde sikre og forsvarlige måder at holde hjulene i industrien i gang. Netop transformation er nøgleordet for dette års messe, både for at vise, hvordan den digitale platform Anuga @home kan supplementere den fysiske messe, men i særdeleshed den transformation som hele fødevarebranchen stadig undergår.

– Vi oplever ikke kun, hvordan implementeringen af fødevaretransformationen sker inden for landbrugssektoren, i fødevareproduktionen eller i den globale forsynings- og værdikæde, men også hvordan der kommer en ny tilgang til spisevaner og forbrugeradfærd, siger Stefanie Mauritz, der er direktør for Anuga.

– Derudover er der de aktuelle udfordringer som eksport- og rejsebegrænsninger, den øgede efterspørgsel efter produkter, der er gavnlige for sundheden, nedlukkede ude-af-hjemmet brancher samt et spændingsområde mellem forskellige systemer, som for eksempel globalisering versus afglobalisering eller convenience kontra bæredygtighed og nul spild. På Anuga 2021 vil vi gøre disse transformationsprocesser synlige, uddyber Stefania Mauritz.

Stor efterspørgsel efter den fysiske messe

En rundspørge blandt 4.000 indkøbere fra hele verden viser, at 88 procent af disse ønsker at deltage ved Anuga 2021 og heraf vil 54 procent udelukkende deltage i den fysiske messe. Fra hovedparten af de adspurgte lyder det klart, at den fysiske messe ikke kan afløses af digitale møder. 85 procent af de adspurgte erklærer, at deres indkøb af nye mad- og drikkevarer er afhængige af messer som Anuga. Og meget tyder på, at der vil være rig mulighed for at opleve nye produkter på dette års messe, der allerede tidligt på sommeren kunne melde udsolgt for messestandende, hvor udstillere fra 94 lande vil indtage messegulvene, der selvfølgelig er inddelt i overensstemmelse med de gældende coronaregler.

Personaliseret ernæring i praksis

Sideløbende med Anuga vender den et-dages lange mini-messe Newtrition X tilbage for at sætte fokus på innovation, ernæring, sundhed og velvære under temaet “Personaliseret ernæring i praksis”. Newtrition X vil, som Anuga, være en hybridmesse, der kan tilgås hjemme såvel som fysisk, og messen bliver afholdt den 12. oktober. Her kan de besøgende se frem til et program med ni prominente talere, hvor Peter Heshof fra Bloom trend- og marketingbureau vil være hovedtaler, hvor han vil forsøge at give svar på, hvad den næste store forbrugertrend vil blive.

På Anuga vil der uden tvivl være mulighed for at opleve tidens største forbrugertendenser, som er forankret i den store transformation, fødevarebranchen i denne tid gennemgår. Uanset hvilken produktkategori der har interesse, vil man være godt dækket ind i løbet af de fire dage fra den 9. til 13. oktober, når Anuga byder på hele 10 messer i messen. Her er alt fra bagværk til mejeri og drikkevarer til kulinariske koncepter.

Få yderligere information på http://www.anuga.com og hos messens danske repræsentant via http://www.intermess.dk.

Skrevet i: Aktuelt, Messer og konferencer

Seneste nyt fra redaktionen

MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

Detailhandel og en grosEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Regeringen har aftalt at ville fjerne emballageafgiften samt udtrykt vilje til at indføre et loft over kommunernes andel af producentansvaret. Det mødes med stor tilfredshed hos Mærkevareleverandørerne. ”Det er stærkt, at regeringen har aftalt en ramme for et loft over, hvor store omkostninger

Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

Forskning og uddannelse16. 09. 2025

To glemte flasker i en kælder på Frederiksberg med bakteriekulturer fra 1890’erne har givet forskere fra Københavns Universitet et enestående indblik i Danmarks smøreventyr. Gennem avanceret DNA-analyse har de undersøgt indholdet i flaskerne som blandt andet bød på flere bakterielle overraskelser og

Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

AktueltForskning og uddannelse16. 09. 2025

Sønderborg Kommune, Hotel- og Restaurantskolen i Valby, EUC Syd og lokale samarbejdspartnere vil sammen undersøge muligheden for at etablere serviceuddannelser inden for hotel-, restaurations- og turismebranchen med internationalt udsyn og stærk lokal forankring. Et nyt partnerskab er ved at

Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Mandag den 15. september lagde finansminister Nicolai Wammen vejen forbi Regionshospitalet i Randers for at lade sig inspirere af en af landets største økologiske succeser. Kan man reducere sit klimaaftryk, sænke sit madspild, spise langt mere efter kostrådene – for eksempel 580 procent flere

Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

FoodserviceMiljø og sundhedTop16. 09. 2025

En ny undersøgelse fra analysevirksomheden YouGov viser, at danskerne ikke er blege for at skippe et måltid og erstatte det med en hurtig snack på farten. Specielt den yngre generation tyer oftere til det hurtige og lette alternativ. Den tendens bekymrer ernæringsekspert. Mad på farten kommer i

Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

AktueltMesser og konferencer11. 09. 2025

Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere. En stor del af den danske fødevarebranche

Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

Messer og konferencer11. 09. 2025

Med omkring 4.300 udstillere og 135 fællesstande åbner Anuga Fine Food 2025 i Köln i sin hidtil største udgave. Fagmessen under Anuga-paraplyen viser, hvordan delikatesser, gourmetprodukter og basisfødevarer vinder global betydning. Fra Altunkaya Ins. Nak. Gida Tic. A.S. over Calvo

Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

Detailhandel og en gros11. 09. 2025

Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU. Ost, pølser, laks, ris, pasta og pastasovs. Dagrofas premiumbrand OMHU har lige fået tilført mere end 40 nye varer, som er rettet mod forbrugere, der også kigger efter luksus

Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

AktueltMejeriMesser og konferencer11. 09. 2025

Lørdag den 20. september serverer ’Cheese Copenhagen’ et stort - og gratis - ostebord i TorvehallerneKBH: 86 danske oste fra store og små mejerier.  Er man interesseret i ost, bør man lægge vejen forbi det københavnske madmekka TorvehallerneKBH lørdag den 20. september. Fra kl. 11 til 16

Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

DrikkevarerMesser og konferencerTop11. 09. 2025

Festivalen Kaffe & Sensorik, der vender tilbage til Aarhus i oktober, samarbejder med den socialøkonomiske virksomhed Social Craft om at skabe nye arbejdspladser til dém, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet. Når festivalen Kaffe & Sensorik indtager Aarhus Congress Center den

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Sådan får du op til 50 % mere lagerkapacitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

    16.09.2025

  • Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

    16.09.2025

  • Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

    16.09.2025

  • Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

    16.09.2025

  • Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

    16.09.2025

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

  • Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

    09.09.2025

  • Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

    09.09.2025

  • DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

    09.09.2025

  • To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

    09.09.2025

  • Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

    09.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik