• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

LandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed19. 10. 2021 | Kasper Mundt-Nielsen

Andelskasse vil gøre landbruget mere klimavenligt

LandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed19. 10. 2021 By Kasper Mundt-Nielsen

Merkur Andelskasse og Økologisk Landsforening har indgået et samarbejde, som skal gøre det lettere for landmænd at udvikle deres bedrifter i en mere klimavenlig og bæredygtig retning.

Værktøjer til at skabe bæredygtighed og klimaindsatser i landbruget er nye tilbud, som Merkur Andelskasse tilbyder deres landbrugskunder i samarbejde med Økologisk Landsforening. Foto: Søren Gammelmark/ Økologisk Landsforening

Med det nye partnerskab vil Merkur Andelskasse og Økologisk Landsforening gøre det lettere for landmænd at omlægge til en mere bæredygtig bedrift. Fremover vil banken tilbyde sine landbrugskunder to konkrete værktøjer, der bidrager til en fremtidssikring af landbrugserhvervet og giver landmænd mulighed for at bidrage til at reducere udledningen af drivhusgasser.

De to værktøjer, som er omdrejningspunktet for tilbuddet, er RISE, der er et helhedsorienteret analyseværktøj, som fokuserer på ti forskellige veje til et mere bæredygtigt landbrug, og det er Landbrugets Klimaværktøj, som beregner den enkelte bedrifts klimabelastning og udarbejder konkrete handlingsplaner, som kan bruges til at tage beslutninger om klimaoptimering på bedriften. Begge værktøjer udvikles og varetages af Innovationscenter for Økologisk Landbrug.

– Vi er meget begejstrede for samarbejdet, da Merkur Andelskasse, ligesom os, er økologisk bannerfører. Vi skal alle sammen gøre alt, hvad vi kan, for at bidrage til en mere bæredygtig verden. Vores håb er, at vores samarbejde vil give flere landmænd et godt og konkret overblik over forbedringstiltag, som leverer på klimaudfordringen, men også tager hensyn til andre bæredygtighedsparametre fx indenfor biodiversitet, recirkulering og rent drikkevand. Klimaudfordringen skal løses i samspil med andre bæredygtighedsudfordringer – det er en indbygget del af økologiens helhedssyn, siger Helle Borup Friberg, som er administrerende direktør i Økologisk Landsforening

Merkur Andelskasse har arbejdet med bæredygtighed, blandt andet gennem økologi, siden 1982, og har en del økologiske landmænd blandt sine kunder. Gennem snart fire årtier har Merkur rådgivet og støttet sine landmandskunder i at udvikle sig i en stadigt mere bæredygtig retning. Og med de nye værktøjer bliver det fremover et krav til bankens landbrugskunder, at de får udarbejdet en bæredygtighedsanalyse og følger en klimahandlingsplan.

– Vi vil gerne bidrage til, at endnu flere landmænd får øjnene op for, at mere bæredygtige landbrug er et helt nødvendigt skridt for den enkelte landmand – også økonomisk. Desuden vil samarbejdet med Økologisk Landsforening gøre klimarådgivningen af vores eksisterende økologiske landbrugskunder endnu bedre. Sammen vil vi virkelig kunne rykke noget, siger Hans Jørgen Østergaard, erhvervskundedirektør i Merkur Andelskasse. Som første initiativ i samarbejdet inviterer de to parter landbrugskunder til informationsmøder i Viborg og Middelfart den 10. og den 11. november 2021. Møderne vil omhandle mulighederne for at få lagt et bedriftsspecifikt klimaregnskab med tilhørende klimahandlingsplan – en model som Økologisk Landsforening har udviklet sammen med SEGES, og som Merkur anbefaler til alle sine landbrugskunder.

Konkret bliver det det nye Innovationscenter for Økologisk Landbrug, der står for den praktiske gennemførelse af bæredygtighedsanalyser og klimahandlingsplaner, samt for facilitering af klimastaldskoler. Landbrugschef i innovationscenteret, Peder Bligaard, fortæller, at klimaregnskab og handlingsplan vil give den økologiske landmand et meget håndgribeligt overblik over, hvad man kan gøre for at agere mere klimavenligt.

– Alle ved, at vi skal gøre noget for klimaet, men det kan være svært at overskue, hvor man skal tage fat. Vi vil med samarbejdet hjælpe den økologiske landmand med at skabe det overblik og give konkrete bud på, hvilke klimaindsatser der batter mest, herunder hvilke omkostninger og mulige gevinster er der forbundet hermed, siger han.

Udover informationsmøderne planlægger Merkur Andelskasse og Økologisk Landsforening at tilbyde landmandskunder at få udarbejdet bæredygtighedsanalyser og klimahandlingsplaner, ligesom de to samarbejdspartnere sammen vil afholde og facilitere bedriftsspecifikke klimastaldskoler, hvor landmænd kan udveksle erfaringer med klimatiltag.

Skrevet i: Landbrug, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik