• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDetailhandel og en grosDrikkevarer09. 10. 2025 | Mikkel Bækgaard

AI-vinrådgiver hjælper tusindvis af kunder hos Danmarks ældste vinhandel

AktueltDetailhandel og en grosDrikkevarer09. 10. 2025 By Mikkel Bækgaard

Det viste sig på ingen måde at være let, da Kjær & Sommerfeldt for 1½ år siden ville skabe en AI-vinrådgiver, der kunne hjælpe deres kunder med at vælge vin. Det er først nu, efter mere end et års arbejde, at det er lykkedes at lave en digital vinrådgiver, der kan anbefale de helt rigtige vine, når kunderne har brug for hjælp – og som også kan svare på de helt svære vinspørgsmål.

Kjær & Sommerfeldt har siden 2021 haft en ambition om at blive den foretrukne vinrådgiver online og har derfra investeret op imod 20 millioner kroner i bl.a. nye webshops til både private og erhvervskunder. En digital vinrådgiver, bygget på AI teknologi og som kunne bruges både af begyndere og eksperter, var derfor det oplagte næste skridt i den strategi.

I dag, lidt over en måned efter lanceringen, er AI-vinrådgiveren en succes, og flere tusinde kunder har fået svar på spørgsmål, som fx Hvilke spanske vine vil I anbefale til culottesteg? Hvilke områder er de bedste i Bourgogne? Eller hvad er et godt alternativ til Amarone? Men vejen dertil har ikke være ligetil.

Samme høje niveau som vineksperten i butikken

“Det var ikke vigtigt for os at komme først med en digital vinrådgiver. Det kunne vi have gjort for længe siden. Det vigtige for os var at gøre det rigtigt – og at komme med en løsning til vores kunder, som har samme høje niveau, som hvis de talte med en af vores vineksperter”, udtaler Mads Stensgaard, CEO for Kjær & Sommerfeldt.

Selvom de populære AI’er, som ChatGPT og Gemini kan svare rigtigt på mange spørgsmål, så er der også mange områder, som de ikke svarer helt korrekt på, fx når man stiller svære vinspørgsmål, der handler om de forskellige marker i Bourgogne. Det er en af grundene til, at det tog længere tid end forventet at lave en AI-vinrådgiver, da Kjær & Sommerfeldt gik i gang.

“Da vi startede projektet, valgte vi at få sat en testmodel op, som byggede på en kombination af vores data og ChatGPT og håbede, at vi så allerede der var tæt på en god AI-vinrådgiver. Det viste sig dog hurtigt, at det var vi ikke. Når vi fik vineksperter til at teste den, var der alt for mange fejl og dårlige vinanbefalinger. Det næste skridt var derfor at prøve at forbedre den”, siger Adam Brostrøm, E-commerce- og marketingdirektør i Kjær & Sommerfeldt.

Fokus på datakvalitet

En vej frem for at få Kjær & Sommerfeldts vinrådgiver op på et højt nok niveau, var at fokusere på datakvalitet og at gøre virksomhedens produktdata endnu bedre. Når man arbejder med AI, bliver svagheder i ens datakvalitet tydelige.

“En digital vinrådgiver bliver aldrig bedre end den data, som man giver den. Vi havde ret høj datakvalitet i forvejen, men når dataen nu lige pludselig også er baggrunden for en AI-vinrådgivers svar, så må der ikke være fejl i den. Vi kunne også se, at vi kunne gøre vinrådgiverens svar endnu bedre, hvis vi udbyggede dybden af den data, som vi har på vores produkter”, siger Adam Brostrøm.

Projektet blev derfor også hurtigt mere end bare et projekt i en digital afdeling. Kjær & Sommerfeldt har nogle af de mest erfarne vineksperter i Danmark og de blev trukket ind for at teste vinrådgiveren og påpege, når den lavede fejl. Når den ikke svarede korrekt, så var det ofte et spørgsmål om at gå tilbage og kigge i dataen, se om den var god nok og så tilrette eller udbygge den.

For ikke at starte helt forfra bygger Kjær & Sommerfeldts AI-vinrådgiver ovenpå en af de kendte Large Language Models (LLM). Det giver et rigtig godt udgangspunkt og gør også, at dens underliggende vidensniveau kan blive bedre og bedre efterhånden, som den underliggende LLM bliver bedre. Det er dog ikke uden udfordringer.

“Når vi testede, så opdagede vi nogle gange, at den underliggende LLM svarede forkert på noget af det, som den burde have styr på. Der er komplekse vinområder, som fx Bourgogne, hvor der bare var for mange fejl, så vi selv måtte udbygge vores data og indhold inden for de områder, selvom vi fra start af troede, at det ikke ville være nødvendigt”, siger Adam Brostrøm, E-commerce- og marketingdirektør i Kjær & Sommerfeldt.

En tredje dataudfordring var, at AI-vinrådgiveren ikke havde overblik over al dens data, som man ellers skulle tro. Selvom den har alt data på fx 2.000 produkter, så kan den ikke på et splitsekund bare overskue dem alle og give det helt rigtige svar. Det giver derfor nogle tilfældigheder i anbefalingerne, hvis man ikke finder en god løsning på det.

Hvad hjælper AI-vinrådgiveren med?

Den digitale AI-vinrådgiver hos Kjær & Sommerfeldt fungerer som en chatbaseret vinekspert, der kan hjælpe både nybegyndere og vinentusiaster. Den er integreret nederst til højre på deres hjemmeside, så kunderne let kan finde den, lige meget hvor de er på hjemmesiden.

Kunderne skriver blot deres spørgsmål – præcis som de ville spørge en vinhandler i en fysisk butik. Eksempler på, hvad den kan hjælpe med:

  • Mad og vin: Kunden beskriver sin menu og får forslag til vine, der matcher.
  • Inspiration: Kunden nævner sin yndlingsvin og får anbefalet andre, der minder om den.
  • Faglig viden: Kunden spørger fx om forskellen på to vine, serveringstemperaturer eller vinudtryk.
  • Festplanlægning: Kunden får hjælp til at finde vine og antal flasker til deres fest.

I Kjær & Sommerfeldt håber de nu, at vinrådgiveren bliver en naturlig hjælper i danskernes vinvalg – hvad enten man planlægger en romantisk middag, en stor fest eller bare er nysgerrig på vinens verden.

Hvad er et godt svar?

“En typisk fejl i de digitale vinrådgivere, som vi har set andre steder er, at de svarer for hurtigt og inden de har nok information. Det er ikke nok at vide, at kunden skal bruge en vin til på fredag for at kunne give en god anbefaling. En vinrådgiver i vores butikker, ville stille nogle opfølgende spørgsmål, for at kunne give den rigtige anbefaling – også da smag og behag er så forskellig inden for vin. Den tankegang har vi taget med i den digitale vinrådgiver”, siger Adam Brostrøm, E-commerce- og marketingdirektør i Kjær & Sommerfeldt.

Et godt svar er for Kjær & Sommerfeldt derfor et, der først kommer, når AI-vinrådgiveren har nøjagtigt nok information fra kunden til at kunne give den rigtige anbefaling. Hverken for lidt eller for meget.

Det er heller ikke kun et spørgsmål om at svare rigtigt. Det skal også være et svar, der rammer kunden hvor de er. En vin kan koste fra fx 50 kr. til 50.000 kr., så det nytter ikke noget, hvis vinrådgiveren kommer med anbefalinger på vine til 1.000 kr., hvis kunden plejer at købe vine til 50 kr.

Hvad er det næste for AI-vinrådgiveren?

“En af vores kerneværdier er ordentlighed og vi har derfor gennem årene opbygget en meget stor tillid hos vores kunder, som stoler på vores anbefalinger i vores butikker og fra vores kørende vinrådgivere. Nu skal vores kunder til også at stole på en digital vinrådgiver. Det er noget, der tager tid”, udtaler Mads Stensgaard, CEO for Kjær & Sommerfeldt.

Det næste Kjær & Sommerfeldt arbejder på er, at den digitale vinrådgiver får mere information om den enkelte kunde, hvis kunden er logget ind på deres hjemmeside. Det giver nye perspektiver for anbefalinger, hvis den på forhånd ved, hvilke vine som den enkelte kunde plejer at købe og er glad for.

Skrevet i: Aktuelt, Detailhandel og en gros, Drikkevarer

Seneste nyt fra redaktionen

Hæder til Dansk Destilleri

Drikkevarer09. 10. 2025

Copenhagen Distillery vinder priser for deres whisky ved det prestigefyldte Luxury Masters i England. et københavnske destilleri er vendt hjem fra årets Luxury Masters i London med ikke bare én men to priser for deres kompromisløse og særegent danske whisky. Ved at udnytte de naturlige

Plantefonden deler 213,5 millioner kroner ud til 45 grønne projekter

Frugt og grøntFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed09. 10. 2025

De danske forbrugere skal have godt grønt på tallerkenen, og derfor støtter Plantefonden årligt dusinvis af nye grønne projekter, der skal gøre hverdagen mere planterig. Nu er Plantefonden så klar til at præsentere de 45 nye projekter, som har modtaget tilsagn om tilskud i årets

Målet er en michelinstjerne: Christoffer Sørensen skal være køkkenchef på Lille Mølle

AktueltFoodservice09. 10. 2025

I oktober genopstår en af Københavns mest særegne bygninger som ny restaurantdestination, når Norrlyst-koncernen med køkkenchef Christoffer Sørensen i spidsen åbner Restaurant Lille Mølle i den fredede mølle på Christianshavns Vold. Målet er klart: En michelinstjerne. Den fredede mølle har

AI-vinrådgiver hjælper tusindvis af kunder hos Danmarks ældste vinhandel

AktueltDetailhandel og en grosDrikkevarer09. 10. 2025

Det viste sig på ingen måde at være let, da Kjær & Sommerfeldt for 1½ år siden ville skabe en AI-vinrådgiver, der kunne hjælpe deres kunder med at vælge vin. Det er først nu, efter mere end et års arbejde, at det er lykkedes at lave en digital vinrådgiver, der kan anbefale de helt rigtige vine,

Forskere genopliver yoghurt lavet af… myrer

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed09. 10. 2025

En gammel opskrift på yoghurt lavet på myrer er blevet genskabt af forskere fra Københavns Universitet. I et studie viser de, hvordan myrer og de bakterier, der lever på dem, kan forvandle mælk til yoghurt. Det giver både ny viden om fortidens madtraditioner og en af nutidens store madtrends, og så

Delitaste styrker markedspositionen – klar til næste fase

FoodserviceFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ07. 10. 2025

Lidt over halvvejs i strategiperioden gør Delitaste status: en styrket markedsposition, øget kundeorientering og et bedre fundament for videre vækst. Efter en gradvis sammenlægning af Stryhns Foodservice og Delitaste er foodserviceaktiviteterne i Stryhns Gruppen nu samlet. I starten af 2024

Udstillere roser Foodexpos nye messekoncept

Messer og konferencer07. 10. 2025

Opbakningen til Foodexpos nye messekoncept er stor blandt udstillerne, der fremhæver de nye, branche-samlende zoner og den deraf optimerede mulighed for at møde alle de mest relevante kunder. Foodexpo 2026 finder sted i MCH Messecenter Herning 22.-24. marts. Når Foodexpo til marts atter fylder

Danske husholdninger strammer livremmen, og det rammer dagligvaremarkedet

AktueltDetailhandel og en gros07. 10. 2025

Det danske dagligvaremarked har som det eneste i Europa oplevet et fald det seneste halve år ifølge nye tal fra YouGov. Mens forbrugere i store dele af Europa både handler mere og bruger flere penge per indkøbstur, peger pilen nedad i Danmark. Ifølge ny data fra YouGov handler danskerne 2,2

Fødevareminister Jacob Jensen

Ny praksis: Lavere bøder for mindre fejl ved allergenmærkning

AktueltDetailhandel og en grosFoodserviceFødevaresikkerhedPolitik og eksport07. 10. 2025

Mindre fejl i mærkning af fødevarer skal fremover ikke koste virksomheder store bøder, mener fødevareminister Jacob Jensen (V), der ønsker en praksisændring. Det skal ikke længere koste den lille slagter 40.000 kr. at glemme at skrive ”æg” i stedet for ”ÆG” med fed eller versaler på

Rasmus Munk er stadig verdens bedste kok

FoodserviceMesser og konferencerTop07. 10. 2025

Danske Rasmus Munk fra Alchemist i København blev i sidste uge hædret som “The Best Chef in the World” ved The Best Chef Awards 2025 i Milano. Han modtog prisen for første gang i 2024 og bliver dermed den første nordiske kok, der har vundet titlen mere end én gang. ”Det er en kæmpe ære at få

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Spar 432 kr* hver gang, du tømmer din IBC

  • DENIOS ApS

    Sådan tjekker du, om dit lithiumbatteri er defekt – og udgør en brandfare

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Højtiden nærmer sig – skal du med til ‘Julens Madscene’?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch Vacuum Solutions på DanFish International 2025 i Nordens Paris

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Infusion giver lavere energiforbrug og bedre produktion

  • DENIOS ApS

    I morgen sker det

  • DENIOS ApS

    Så er det nu eller aldrig

  • Busch Vakuumteknik A/S

    OTTO Digital Services til systemer

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Ny butikschef i Dagrofa Foodservice Herning har stort lokalt kendskab

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Hæder til Dansk Destilleri

    09.10.2025

  • Plantefonden deler 213,5 millioner kroner ud til 45 grønne projekter

    09.10.2025

  • Målet er en michelinstjerne: Christoffer Sørensen skal være køkkenchef på Lille Mølle

    09.10.2025

  • AI-vinrådgiver hjælper tusindvis af kunder hos Danmarks ældste vinhandel

    09.10.2025

  • Forskere genopliver yoghurt lavet af… myrer

    09.10.2025

  • Delitaste styrker markedspositionen – klar til næste fase

    07.10.2025

  • Udstillere roser Foodexpos nye messekoncept

    07.10.2025

  • Danske husholdninger strammer livremmen, og det rammer dagligvaremarkedet

    07.10.2025

  • Ny praksis: Lavere bøder for mindre fejl ved allergenmærkning

    07.10.2025

  • Rasmus Munk er stadig verdens bedste kok

    07.10.2025

  • Ny frontperson i Alsiks køkken med fokus på madoplevelsen

    02.10.2025

  • Lurpak, Lillebror og islandsk skyr vinder nordisk mejeridyst

    02.10.2025

  • Makrel i frit fald – MSC opfordrer regeringer til at handle nu

    02.10.2025

  • Her er restauranterne, der er nomineret til Årets ret med gris og Årets ret med ost 2025

    02.10.2025

  • Bred alliance klar til et historisk løft af dansk frugt og grønt

    02.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik