• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDetailhandel og en grosDrikkevarer09. 10. 2025 | Mikkel Bækgaard

AI-vinrådgiver hjælper tusindvis af kunder hos Danmarks ældste vinhandel

AktueltDetailhandel og en grosDrikkevarer09. 10. 2025 By Mikkel Bækgaard

Det viste sig på ingen måde at være let, da Kjær & Sommerfeldt for 1½ år siden ville skabe en AI-vinrådgiver, der kunne hjælpe deres kunder med at vælge vin. Det er først nu, efter mere end et års arbejde, at det er lykkedes at lave en digital vinrådgiver, der kan anbefale de helt rigtige vine, når kunderne har brug for hjælp – og som også kan svare på de helt svære vinspørgsmål.

Kjær & Sommerfeldt har siden 2021 haft en ambition om at blive den foretrukne vinrådgiver online og har derfra investeret op imod 20 millioner kroner i bl.a. nye webshops til både private og erhvervskunder. En digital vinrådgiver, bygget på AI teknologi og som kunne bruges både af begyndere og eksperter, var derfor det oplagte næste skridt i den strategi.

I dag, lidt over en måned efter lanceringen, er AI-vinrådgiveren en succes, og flere tusinde kunder har fået svar på spørgsmål, som fx Hvilke spanske vine vil I anbefale til culottesteg? Hvilke områder er de bedste i Bourgogne? Eller hvad er et godt alternativ til Amarone? Men vejen dertil har ikke være ligetil.

Samme høje niveau som vineksperten i butikken

“Det var ikke vigtigt for os at komme først med en digital vinrådgiver. Det kunne vi have gjort for længe siden. Det vigtige for os var at gøre det rigtigt – og at komme med en løsning til vores kunder, som har samme høje niveau, som hvis de talte med en af vores vineksperter”, udtaler Mads Stensgaard, CEO for Kjær & Sommerfeldt.

Selvom de populære AI’er, som ChatGPT og Gemini kan svare rigtigt på mange spørgsmål, så er der også mange områder, som de ikke svarer helt korrekt på, fx når man stiller svære vinspørgsmål, der handler om de forskellige marker i Bourgogne. Det er en af grundene til, at det tog længere tid end forventet at lave en AI-vinrådgiver, da Kjær & Sommerfeldt gik i gang.

“Da vi startede projektet, valgte vi at få sat en testmodel op, som byggede på en kombination af vores data og ChatGPT og håbede, at vi så allerede der var tæt på en god AI-vinrådgiver. Det viste sig dog hurtigt, at det var vi ikke. Når vi fik vineksperter til at teste den, var der alt for mange fejl og dårlige vinanbefalinger. Det næste skridt var derfor at prøve at forbedre den”, siger Adam Brostrøm, E-commerce- og marketingdirektør i Kjær & Sommerfeldt.

Fokus på datakvalitet

En vej frem for at få Kjær & Sommerfeldts vinrådgiver op på et højt nok niveau, var at fokusere på datakvalitet og at gøre virksomhedens produktdata endnu bedre. Når man arbejder med AI, bliver svagheder i ens datakvalitet tydelige.

“En digital vinrådgiver bliver aldrig bedre end den data, som man giver den. Vi havde ret høj datakvalitet i forvejen, men når dataen nu lige pludselig også er baggrunden for en AI-vinrådgivers svar, så må der ikke være fejl i den. Vi kunne også se, at vi kunne gøre vinrådgiverens svar endnu bedre, hvis vi udbyggede dybden af den data, som vi har på vores produkter”, siger Adam Brostrøm.

Projektet blev derfor også hurtigt mere end bare et projekt i en digital afdeling. Kjær & Sommerfeldt har nogle af de mest erfarne vineksperter i Danmark og de blev trukket ind for at teste vinrådgiveren og påpege, når den lavede fejl. Når den ikke svarede korrekt, så var det ofte et spørgsmål om at gå tilbage og kigge i dataen, se om den var god nok og så tilrette eller udbygge den.

For ikke at starte helt forfra bygger Kjær & Sommerfeldts AI-vinrådgiver ovenpå en af de kendte Large Language Models (LLM). Det giver et rigtig godt udgangspunkt og gør også, at dens underliggende vidensniveau kan blive bedre og bedre efterhånden, som den underliggende LLM bliver bedre. Det er dog ikke uden udfordringer.

“Når vi testede, så opdagede vi nogle gange, at den underliggende LLM svarede forkert på noget af det, som den burde have styr på. Der er komplekse vinområder, som fx Bourgogne, hvor der bare var for mange fejl, så vi selv måtte udbygge vores data og indhold inden for de områder, selvom vi fra start af troede, at det ikke ville være nødvendigt”, siger Adam Brostrøm, E-commerce- og marketingdirektør i Kjær & Sommerfeldt.

En tredje dataudfordring var, at AI-vinrådgiveren ikke havde overblik over al dens data, som man ellers skulle tro. Selvom den har alt data på fx 2.000 produkter, så kan den ikke på et splitsekund bare overskue dem alle og give det helt rigtige svar. Det giver derfor nogle tilfældigheder i anbefalingerne, hvis man ikke finder en god løsning på det.

Hvad hjælper AI-vinrådgiveren med?

Den digitale AI-vinrådgiver hos Kjær & Sommerfeldt fungerer som en chatbaseret vinekspert, der kan hjælpe både nybegyndere og vinentusiaster. Den er integreret nederst til højre på deres hjemmeside, så kunderne let kan finde den, lige meget hvor de er på hjemmesiden.

Kunderne skriver blot deres spørgsmål – præcis som de ville spørge en vinhandler i en fysisk butik. Eksempler på, hvad den kan hjælpe med:

  • Mad og vin: Kunden beskriver sin menu og får forslag til vine, der matcher.
  • Inspiration: Kunden nævner sin yndlingsvin og får anbefalet andre, der minder om den.
  • Faglig viden: Kunden spørger fx om forskellen på to vine, serveringstemperaturer eller vinudtryk.
  • Festplanlægning: Kunden får hjælp til at finde vine og antal flasker til deres fest.

I Kjær & Sommerfeldt håber de nu, at vinrådgiveren bliver en naturlig hjælper i danskernes vinvalg – hvad enten man planlægger en romantisk middag, en stor fest eller bare er nysgerrig på vinens verden.

Hvad er et godt svar?

“En typisk fejl i de digitale vinrådgivere, som vi har set andre steder er, at de svarer for hurtigt og inden de har nok information. Det er ikke nok at vide, at kunden skal bruge en vin til på fredag for at kunne give en god anbefaling. En vinrådgiver i vores butikker, ville stille nogle opfølgende spørgsmål, for at kunne give den rigtige anbefaling – også da smag og behag er så forskellig inden for vin. Den tankegang har vi taget med i den digitale vinrådgiver”, siger Adam Brostrøm, E-commerce- og marketingdirektør i Kjær & Sommerfeldt.

Et godt svar er for Kjær & Sommerfeldt derfor et, der først kommer, når AI-vinrådgiveren har nøjagtigt nok information fra kunden til at kunne give den rigtige anbefaling. Hverken for lidt eller for meget.

Det er heller ikke kun et spørgsmål om at svare rigtigt. Det skal også være et svar, der rammer kunden hvor de er. En vin kan koste fra fx 50 kr. til 50.000 kr., så det nytter ikke noget, hvis vinrådgiveren kommer med anbefalinger på vine til 1.000 kr., hvis kunden plejer at købe vine til 50 kr.

Hvad er det næste for AI-vinrådgiveren?

“En af vores kerneværdier er ordentlighed og vi har derfor gennem årene opbygget en meget stor tillid hos vores kunder, som stoler på vores anbefalinger i vores butikker og fra vores kørende vinrådgivere. Nu skal vores kunder til også at stole på en digital vinrådgiver. Det er noget, der tager tid”, udtaler Mads Stensgaard, CEO for Kjær & Sommerfeldt.

Det næste Kjær & Sommerfeldt arbejder på er, at den digitale vinrådgiver får mere information om den enkelte kunde, hvis kunden er logget ind på deres hjemmeside. Det giver nye perspektiver for anbefalinger, hvis den på forhånd ved, hvilke vine som den enkelte kunde plejer at købe og er glad for.

Skrevet i: Aktuelt, Detailhandel og en gros, Drikkevarer

Seneste nyt fra redaktionen

Spiser du, som var det sommer året rundt? Det kan forvirre dit indre ur

Forskning og uddannelseMiljø og sundhed27. 10. 2025

Det er ikke kun sollys, men også kosten, der styrer vores indre biologiske ur og dets evne til at tilpasse sig årstiderne, viser ny forskning i mus. Derfor kan det have betydning for vores sundhed, at vi spiser sæsonens lokalt producerede fødevarer, vurderer forsker. Vores blodtryk stiger fra

Fremtidens mad risikerer at blive ensformig

Frugt og grøntFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed27. 10. 2025

Mangfoldigheden af planter bliver begrænset, hvis EU vedtager ny lov om bytte og handel med frø, mener Frie Bønder – Levende Land og Landsforeningen Praktisk Økologi. En menu med høj biodiversitet er den sundeste - det er efterhånden almen viden, mener Levende Land og Landsforeningen Praktisk

Madens Folkemøde skal samle Danmark om unges sundhed

AktueltForskning og uddannelseMiljø og sundhedPolitik og eksport27. 10. 2025

Årets finanslov er blevet offentliggjort, og her modtager Madens Folkemøde 1 mio. kroner til at afholde et Nationalt Forum for Ung Sundhed i 2026. Indsatsen skal samle en breds kreds af aktører for at forebygge overvægt og styrke sundhed og madvaner blandt børn og unge både lokalt og

Fødevaregigant gearer op i Danmark – en stigning på 25,6 %

AktueltFødevareproduktionMiljø og sundhed27. 10. 2025

Greenfood fortsætter med at vokse hurtigt på det danske marked. I år forventes koncernen at opnå en volumen på næsten 3.500 ton – en stigning på 25,6 % sammenlignet med sidste år. Bag succesen ligger en stærk efterspørgsel efter ultrafriske råvarer, strategiske partnerskaber inden for restaurant- og

Køkkenprisen 2025 går til Skolerne i Oure

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed27. 10. 2025

Landbrug & Fødevarer har kåret Skolerne i Oure på Fyn som vinder af Køkkenprisen 2025 ved Økologisektionens årsmøde på Kalø Økologisk Landbrugsskole. Køkkenprisen 2025 uddeles til det offentlige køkken, der bedst formår at kombinere sundhed, smag og økologi. I år har Skolerne i Oure

Rekordhøj returprocent: Genanvendelige krus satte ny standard på Smukfest 2025

DrikkevarerEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed23. 10. 2025

Ét år efter introduktionen af Danmarks første genanvendelige festivalkrus har Smukfest, Royal Unibrew og Faerch bevist, at cirkularitet ikke bare er en ambition – det er noget, der virker i praksis. På Smukfest 2025 nåede returprocenten for de genanvendelige krus hele 97 procent – et resultat,

Plant Food Festival: Øksnehallen bliver til plantemekka

Messer og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed23. 10. 2025

Øksnehallen i København bliver fyldt med smagsoplevelser, inspiration og grønne løsninger, når Plant Food Festival åbner dørene for tusindvis af besøgende. Den første weekend i november forvandles hallen til et mødested for alle, der er nysgerrige på fremtidens mad. Plant Food Festival

Hørkram-stifter er død

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice23. 10. 2025

Stifteren af en af Danmarks største fødevaregrossister er død, 84 år gammel. Alex Buchardt Pedersen, der døde d. 18. oktober, betragtes som en pioner indenfor den danske fødevarebranche. Han stod nemlig bag Hørkram, som stiftede tilbage i 1978. Det skete i første omgang som en lokal

Arla vil kåre Årets Madsjæl 2025 – se de nominerede

AktueltFoodservice23. 10. 2025

Hvert år hylder Arla dem, der gør noget særligt for at skabe sundere og mere bæredygtige madvaner blandt børn og unge. Det gør de med prisen Årets Madsjæl, hvor årets tre nominerede nu er klar. Årets Madsjæl er en pris, der gives til personer, som inspirerer, engagerer og gør en forskel i

Linse-bolo på menuen i hele Danmark: Ny kampagne skal få flere til at spise bælgfrugter

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed23. 10. 2025

Fra kantiner til køkkenborde: Ny landsdækkende kampagne sætter fokus på, hvor nemt bælgfrugter kan blive en del af hverdagsmaden. Aviser og kantiner landet over vil i dag være krydret med lækre linser, når Bælgfrugtspartnerskabet lancerer en landsdækkende kampagne, der skal inspirere danskerne

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

  • Spirax Sarco Danmark

    Skal vi hjælpe jer med at nå jeres mål for bæredygtighed?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Spiser du, som var det sommer året rundt? Det kan forvirre dit indre ur

    27.10.2025

  • Fremtidens mad risikerer at blive ensformig

    27.10.2025

  • Madens Folkemøde skal samle Danmark om unges sundhed

    27.10.2025

  • Fødevaregigant gearer op i Danmark – en stigning på 25,6 %

    27.10.2025

  • Køkkenprisen 2025 går til Skolerne i Oure

    27.10.2025

  • Rekordhøj returprocent: Genanvendelige krus satte ny standard på Smukfest 2025

    23.10.2025

  • Plant Food Festival: Øksnehallen bliver til plantemekka

    23.10.2025

  • Hørkram-stifter er død

    23.10.2025

  • Arla vil kåre Årets Madsjæl 2025 – se de nominerede

    23.10.2025

  • Linse-bolo på menuen i hele Danmark: Ny kampagne skal få flere til at spise bælgfrugter

    23.10.2025

  • Vin kan også komme nordfra

    21.10.2025

  • Økologer diskuterer trepart og grøn omstilling med minister og borgmester

    21.10.2025

  • Dansk Akvakultur: Lystfiskeri, spildevand og turisme presser havmiljøet langt mere end havbrug

    21.10.2025

  • Køkkenchef og restaurantchef bliver medejere, når Domestic fejrer 10 år

    21.10.2025

  • Danmarks madspild er dobbelt så stort som det europæiske gennemsnit

    21.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik