• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Frugt og grøntMiljø og sundhed07. 09. 2021 | Kasper Mundt-Nielsen

6 ud af 10 har en kødfri dag om ugen

Frugt og grøntMiljø og sundhed07. 09. 2021 By Kasper Mundt-Nielsen

Ny analyse fra A/B Analyse viser, at mere end 6 ud af 10 har mindst en kødfri dag om ugen. Med andre ord, er der sat godt skub i den danske, grønne omstilling.

– Forbrugerne har et stort ønske om at tage styringen på deres egen grønne omstilling af kosten, siger Henrik Lund, CEO i Naturli’.

Et flertal af forbrugerne ændrer i disse år madvaner – og det går hurtigt. Det viser ny analyse[1].

– Forbrugerne er langt foran politikerne og myndighederne. De sidder ikke med hænderne i skødet og venter på den næste dystre klimarapport fra FN, eller at politikerne gør noget ved, at jordens ressourcer allerede er opbrugt for i år. De handler hjemme ved spisebordet, siger Henrik Lund, CEO i Naturli’.

I en ny analyse fra A&B Analyse fremgår det, at hensynet til klima og miljø er den vigtigste grund til, at danskerne skifter madvaner. 65 pct. har nu mindst en kødløs dag om ugen. Her er sket en markant vækst inden for de seneste to år (53,7 pct.)

Men her stopper danskerne ikke. 63,3 pct. har et ønske om at spise mindre kød fremover. Tallet var 57 pct. i 2020[2].

Den enkelte vil gøre en forskel
Der er en generel stor vækst på plantebaserede fødevarer.

– Vi ser et oprør fra forbrugerne med hensyn til, hvad der skal på tallerkenen. Maden er et område, hvor forbrugerne selv kan gøre en forskel for især klimaet ved at indføre flere kødfrie måltider, som belaster klimaregnskabet meget mindre, siger Henrik Lund, CEO i  Naturli’.

Det skal være superlet
Måltider er forbundet med masser af vaner og traditioner. De fleste er vokset op med frikadeller, hakkedrenge, lasagne, spaghetti bolognese og andre traditionelle retter. Indkøbsturen starter stadig ved køledisken.

– Den største barriere for at skifte kødet ud med planter handler for mange om manglende inspiration til at lave grønne måltider, når de står i supermarkedet og hurtigt skal finde på aftensmad. Det viser den nye analyse. Derfor er vores fornemste opgave at gøre det superlet at købe ind til spændende og velsmagende plantebaserede retter, som kan laves i en ruf, siger Henrik Lund.

Forbrugernes serviceeftersyn bag nye kødfrie produkter
Det er baggrunden for en ny version af fem kødfrie produkter, som Naturli’ nu sender på markedet. Serien består af plantefars, som kan bruges til alt, hvor man traditionelt bruger hakket oksekød og en 100 procent planteversion af færdige hakkedrenge. Desuden er der plantebaserede ’kyllingestykker’ samt Nuggets og falafel.

– Vi var først i verden med fersk plantefars i køledisken. Det er tre år siden, og lige siden har vi samlet viden og ønsker til forbedringer fra de godt 390.000 forbrugere, som følger os. Forbrugerne har lavet grønt serviceeftersyn på produkterne, fortæller Henrik Lund.

Serien af kødfrie produkter i version 2.0 har bl.a. ny smag, da en del mente, at produkterne smagte for meget af ærter. Andre fandt det mærkeligt, at plantefarsen skulle på en kold pande. Det er der ændret på. Selv plantefarsens farveskifte ligner det hakkede oksekød, når det har været på panden. Fornemmelsen af kød mellem tænderne er der også.

’Nærkødsoplevelse’ skal gøre skiftet let
Selv om stadig flere danskere har kødfrie dage, så er der fortsat 35 pct., som ingen har.

– Vi sætter fokus på de kødfrie dage og vil aflive myten om, at det er besværligt at lave grønne retter, som smager godt. Vi vil bidrage til at få flere velsmagende planter ind i hverdagen – helt i tråd med kostrådene og ambitionerne om at skære ned på CO2 udledningen, siger Henrik Lund.

Hans ambition er at give forbrugerne det han kalder en ’nærkødsoplevelse’, så det er oplagt at vælge plantefarsen i køledisken frem for hakket oksekød til lasagnen eller hakkedrengen.

Klimamærke – oplysning til forbrugerne
Den nye kødfrie serie fra Naturli’ bidrager til at gøre en forskel for klimaet. Analysevirksomheden Carbon Cloud har bl.a. dokumenteret, at hakket oksekød efterlader et klimaaftryk, som er 10 gange større end den nyudviklede plantefars fra Naturli’.

– Forbrugerne har et stort ønske om at tage styringen på deres egen grønne omstilling af kosten. Men det er svært, når de ikke kan se, hvor stort et klimaaftryk, de forskellige fødevarer efterlader. Vi kan ikke vente på, at politikere og myndigheder bliver enige om fremtidens klimamærkning. Derfor kan forbrugerne allerede nu se klimaregnskabet for de nye produkter på Naturli’s hjemmeside. Og inden årets udgang vil de nye produkter være klimamærket på emballagen, og så følger alle vores andre produkter, siger Henrik Lund.


[1] A&B Analyse, uge 31. Analysen er udført For Naturli’

[2] Analyse fra DVF/COOP 2020.

Skrevet i: Frugt og grønt, Miljø og sundhed

Seneste nyt fra redaktionen

Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

Messer og konferencer11. 12. 2025

Kød, klima og grøn kost er alt sammen på tallerkenen, når Foodexpo samler fødevarebranchen til tre horisontudvidende dage spækket med spændende oplevelsesuniverser og fremsynede events. Nordens største faglige mødested for alle, der lever for og arbejder med mad, finder sted i MCH Messecenter

Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

Mejeri11. 12. 2025

Der er masser af erfaring fra både Arla og resten af verden med i bagagen, når Henrik Jessen nu overtager ledelsen af Arla i Nr. Vium 350 medarbejdere hos Arla i Nr. Vium har nu fået vished om, hvem der fremover skal stå i spidsen for mejeriet. Det bliver 60-årige Henrik Jessen, der i

Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

AktueltFoodservice11. 12. 2025

2025 har været et markant vækstår for Pincho Nation i Danmark. Med fire nye restauranter og stærke resultater i de etablerede enheder runder man 700.000 gæster og passerer en vigtig milepæl: ti restauranter på det danske marked. Udviklingen afspejler både en stigende efterspørgsel og en solid

Rekord i antal julebryg

AktueltDrikkevarer11. 12. 2025

Aldrig før har der været så mange forskellige julebryg at vælge imellem som denne jul. Desuden er paletten af julebryg i 2025 den mest farverige. Danske øl-nydere kan glæde sig over, at de har rekordmange julebryg at vælge imellem i december 2025. Hele 219 forskellige julebryg står på

NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

KonfektureTop11. 12. 2025

Fra d. 10. december kan kunderne i alma madmarked smage på fremtidens fødevarer fra innovationscenteret Spora, grundlagt af kokken Rasmus Munk. Det første projekt, der bliver præsenteret, er chokoladealternativet NOTCH, udviklet af mask, et restprodukt fra ølbrygning. Rasmus Munk lancerede i

Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Forskere på Syddansk Universitet (SDU) har fundet ud af, at vandmænd kan bruges som fødevarestabilisator og vil nu bl.a. samarbejde med toprestauranten Alchemist og dens forsknings- og testkøkken Spora om at bruge det i madretter. I fremtiden kan de slimede væsener måske bidrage til en mere

Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Tang har længe været hyldet som en bæredygtig superingrediens – men dens “fiskede” smag er en barriere for mange vestlige forbrugere. Nu viser et nyt studie fra Københavns Universitet, at fermentering med mælkesyrebakterier kan være nøglen til at få tangen til at glide ned. Det kan være

Dansk økologieksport når rekordhøjt niveau

AktueltFødevareproduktionLandbrugMarkedsføringMesser og konferencerMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at eksporten af danske økologiske varer i 2024 steg til 3,6 milliarder kroner. Det er fjerde år i træk, at økoeksporten stiger. Dansk økologieksport steg i 2024 med fire procent. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, der netop er offentliggjort. I

Fødevareminister Jacob Jensen

Mindre madspild: Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

AktueltDetailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Fødevareminister Jacob Jensen (V) har taget initiativ til at luge ud i regler, der spænder ben for donation af fødevarer. En ændret fortolkning af reglerne for donation af overskudsmad skal skabe bedre og mere enkle rammer for fødevarevirksomheder i Danmark og samtidig styrke kampen mod

Stigende fødevarepriser kan flytte to ud af tre stemmer

Detailhandel og en grosPolitik og eksportTop09. 12. 2025

Fødevarepriser er blevet et afgørende vælgertema, hvor næsten to ud af tre danskere svarer, at de stigende fødevarepriser i større eller mindre grad kan påvirke deres stemme ved næste folketingsvalg. Det viser en ny befolkningsundersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Gemmer dit løfteudstyr på skjulte farer?

  • Ardo NV Denmark Office

    Sødme møder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Fra vindtunneller til rumfart: Vakuum til rumfarts undersøgelser

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

    11.12.2025

  • Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

    11.12.2025

  • Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

    11.12.2025

  • Rekord i antal julebryg

    11.12.2025

  • NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

    11.12.2025

  • Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

    09.12.2025

  • Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

    09.12.2025

  • Dansk økologieksport når rekordhøjt niveau

    09.12.2025

  • Mindre madspild: Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

    09.12.2025

  • Stigende fødevarepriser kan flytte to ud af tre stemmer

    09.12.2025

  • Ny teknologi: Kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

    04.12.2025

  • Dansk forskning kan bane vej for udfasning af antibiotika i akvakultur

    04.12.2025

  • Bad Seed Brewing kåret som Årets Danske Bryggeri 2025

    04.12.2025

  • Nyt nummer på gaden: Food&Drink går i fisk

    04.12.2025

  • Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

    04.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik