• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Frugt og grøntMiljø og sundhed07. 09. 2021 | Kasper Mundt-Nielsen

6 ud af 10 har en kødfri dag om ugen

Frugt og grøntMiljø og sundhed07. 09. 2021 By Kasper Mundt-Nielsen

Ny analyse fra A/B Analyse viser, at mere end 6 ud af 10 har mindst en kødfri dag om ugen. Med andre ord, er der sat godt skub i den danske, grønne omstilling.

– Forbrugerne har et stort ønske om at tage styringen på deres egen grønne omstilling af kosten, siger Henrik Lund, CEO i Naturli’.

Et flertal af forbrugerne ændrer i disse år madvaner – og det går hurtigt. Det viser ny analyse[1].

– Forbrugerne er langt foran politikerne og myndighederne. De sidder ikke med hænderne i skødet og venter på den næste dystre klimarapport fra FN, eller at politikerne gør noget ved, at jordens ressourcer allerede er opbrugt for i år. De handler hjemme ved spisebordet, siger Henrik Lund, CEO i Naturli’.

I en ny analyse fra A&B Analyse fremgår det, at hensynet til klima og miljø er den vigtigste grund til, at danskerne skifter madvaner. 65 pct. har nu mindst en kødløs dag om ugen. Her er sket en markant vækst inden for de seneste to år (53,7 pct.)

Men her stopper danskerne ikke. 63,3 pct. har et ønske om at spise mindre kød fremover. Tallet var 57 pct. i 2020[2].

Den enkelte vil gøre en forskel
Der er en generel stor vækst på plantebaserede fødevarer.

– Vi ser et oprør fra forbrugerne med hensyn til, hvad der skal på tallerkenen. Maden er et område, hvor forbrugerne selv kan gøre en forskel for især klimaet ved at indføre flere kødfrie måltider, som belaster klimaregnskabet meget mindre, siger Henrik Lund, CEO i  Naturli’.

Det skal være superlet
Måltider er forbundet med masser af vaner og traditioner. De fleste er vokset op med frikadeller, hakkedrenge, lasagne, spaghetti bolognese og andre traditionelle retter. Indkøbsturen starter stadig ved køledisken.

– Den største barriere for at skifte kødet ud med planter handler for mange om manglende inspiration til at lave grønne måltider, når de står i supermarkedet og hurtigt skal finde på aftensmad. Det viser den nye analyse. Derfor er vores fornemste opgave at gøre det superlet at købe ind til spændende og velsmagende plantebaserede retter, som kan laves i en ruf, siger Henrik Lund.

Forbrugernes serviceeftersyn bag nye kødfrie produkter
Det er baggrunden for en ny version af fem kødfrie produkter, som Naturli’ nu sender på markedet. Serien består af plantefars, som kan bruges til alt, hvor man traditionelt bruger hakket oksekød og en 100 procent planteversion af færdige hakkedrenge. Desuden er der plantebaserede ’kyllingestykker’ samt Nuggets og falafel.

– Vi var først i verden med fersk plantefars i køledisken. Det er tre år siden, og lige siden har vi samlet viden og ønsker til forbedringer fra de godt 390.000 forbrugere, som følger os. Forbrugerne har lavet grønt serviceeftersyn på produkterne, fortæller Henrik Lund.

Serien af kødfrie produkter i version 2.0 har bl.a. ny smag, da en del mente, at produkterne smagte for meget af ærter. Andre fandt det mærkeligt, at plantefarsen skulle på en kold pande. Det er der ændret på. Selv plantefarsens farveskifte ligner det hakkede oksekød, når det har været på panden. Fornemmelsen af kød mellem tænderne er der også.

’Nærkødsoplevelse’ skal gøre skiftet let
Selv om stadig flere danskere har kødfrie dage, så er der fortsat 35 pct., som ingen har.

– Vi sætter fokus på de kødfrie dage og vil aflive myten om, at det er besværligt at lave grønne retter, som smager godt. Vi vil bidrage til at få flere velsmagende planter ind i hverdagen – helt i tråd med kostrådene og ambitionerne om at skære ned på CO2 udledningen, siger Henrik Lund.

Hans ambition er at give forbrugerne det han kalder en ’nærkødsoplevelse’, så det er oplagt at vælge plantefarsen i køledisken frem for hakket oksekød til lasagnen eller hakkedrengen.

Klimamærke – oplysning til forbrugerne
Den nye kødfrie serie fra Naturli’ bidrager til at gøre en forskel for klimaet. Analysevirksomheden Carbon Cloud har bl.a. dokumenteret, at hakket oksekød efterlader et klimaaftryk, som er 10 gange større end den nyudviklede plantefars fra Naturli’.

– Forbrugerne har et stort ønske om at tage styringen på deres egen grønne omstilling af kosten. Men det er svært, når de ikke kan se, hvor stort et klimaaftryk, de forskellige fødevarer efterlader. Vi kan ikke vente på, at politikere og myndigheder bliver enige om fremtidens klimamærkning. Derfor kan forbrugerne allerede nu se klimaregnskabet for de nye produkter på Naturli’s hjemmeside. Og inden årets udgang vil de nye produkter være klimamærket på emballagen, og så følger alle vores andre produkter, siger Henrik Lund.


[1] A&B Analyse, uge 31. Analysen er udført For Naturli’

[2] Analyse fra DVF/COOP 2020.

Skrevet i: Frugt og grønt, Miljø og sundhed

Seneste nyt fra redaktionen

Jeppe Møller-Herskind bliver ny administrerende direktør i HORESTA

AktueltFoodservicePolitik og eksport18. 09. 2025

HORESTA har forfremmet Jeppe Møller-Herskind til administrerende direktør. Som vicedirektør har han gennem de seneste år været en central del af organisationens medlemsvækst og kommercielle udvikling. Han har desuden været branchens synlige stemme i medierne på mange af de politiske dagsordener.

Normal-kantine vinder Kantineprisen 2025

FoodserviceMesser og konferencerTop18. 09. 2025

Danmarks bedste kantine ligger i Hedensted hos Normal A/S. I hvert fald, hvis man spørger Landbrug & Fødevarer, der mandag kunne afsløre vinderen vinderen af Kantineprisen 2025. Der var feststemning og faglig stolthed, da Landbrug & Fødevarer samlede fødevarebranchen til

De Samvirkende Købmænd: Danskerne vil have lavere moms på fødevarer – og det kan sagtens lade sig gøre

Detailhandel og en grosPolitik og eksport18. 09. 2025

Fødevarepriserne har pil opad, og det rammer danskerne på pengepungen. Det er oplagt at lette momsen på fødevarer – og det kan endda nemt finansieres: Skal momsen på fødevarer sænkes til 15 pct., skal momsen på andre varer som f.eks. cykler og elektronik hæves med blot 1,6 pct. Det viser nye

I kamp for danskernes yndlingsfrugt: Danske butikker i fælles front for bananen

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 09. 2025

Coop, Netto, Rema 1000 og Lidl sender fælles opfordring til kunderne: Køb Fairtrade-bananer – for bondens løn og bananens fremtid. For første gang nogensinde går de største danske dagligvarekæder – Coop, Netto, Rema 1000 og Lidl – sammen i en fælles kampagne, der opfordrer danskerne til at

Grønt Marked inviterer til premiere på Biodiversitetsfestival

AktueltFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 09. 2025

Gæsterne kan smage, lytte, lære og opleve mangfoldigheden, når biodiversiteten på den københavnske madscene fejres for første gang. Mere end 30 producenter, landmænd, kokke, bagere, bryggere, biavlere, møllere, slagtere, pølsemagere og ostemagere samles til festival på Skjolds Plads d. 21.

MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

Detailhandel og en grosEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Regeringen har aftalt at ville fjerne emballageafgiften samt udtrykt vilje til at indføre et loft over kommunernes andel af producentansvaret. Det mødes med stor tilfredshed hos Mærkevareleverandørerne. ”Det er stærkt, at regeringen har aftalt en ramme for et loft over, hvor store omkostninger

Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

Forskning og uddannelse16. 09. 2025

To glemte flasker i en kælder på Frederiksberg med bakteriekulturer fra 1890’erne har givet forskere fra Københavns Universitet et enestående indblik i Danmarks smøreventyr. Gennem avanceret DNA-analyse har de undersøgt indholdet i flaskerne som blandt andet bød på flere bakterielle overraskelser og

Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

AktueltForskning og uddannelse16. 09. 2025

Sønderborg Kommune, Hotel- og Restaurantskolen i Valby, EUC Syd og lokale samarbejdspartnere vil sammen undersøge muligheden for at etablere serviceuddannelser inden for hotel-, restaurations- og turismebranchen med internationalt udsyn og stærk lokal forankring. Et nyt partnerskab er ved at

Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Mandag den 15. september lagde finansminister Nicolai Wammen vejen forbi Regionshospitalet i Randers for at lade sig inspirere af en af landets største økologiske succeser. Kan man reducere sit klimaaftryk, sænke sit madspild, spise langt mere efter kostrådene – for eksempel 580 procent flere

Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

FoodserviceMiljø og sundhedTop16. 09. 2025

En ny undersøgelse fra analysevirksomheden YouGov viser, at danskerne ikke er blege for at skippe et måltid og erstatte det med en hurtig snack på farten. Specielt den yngre generation tyer oftere til det hurtige og lette alternativ. Den tendens bekymrer ernæringsekspert. Mad på farten kommer i

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    OTTO Digital Services til systemer

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Ny butikschef i Dagrofa Foodservice Herning har stort lokalt kendskab

  • DENIOS ApS

    Sådan får du op til 50 % mere lagerkapacitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Jeppe Møller-Herskind bliver ny administrerende direktør i HORESTA

    18.09.2025

  • Normal-kantine vinder Kantineprisen 2025

    18.09.2025

  • De Samvirkende Købmænd: Danskerne vil have lavere moms på fødevarer – og det kan sagtens lade sig gøre

    18.09.2025

  • I kamp for danskernes yndlingsfrugt: Danske butikker i fælles front for bananen

    18.09.2025

  • Grønt Marked inviterer til premiere på Biodiversitetsfestival

    18.09.2025

  • MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

    16.09.2025

  • Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

    16.09.2025

  • Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

    16.09.2025

  • Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

    16.09.2025

  • Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

    16.09.2025

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik