Der er sket meget, siden den fynske virksomhed Discover Systems for 20 år siden lancerede deres første lille brik, som udleveres til gæsten på spisestedet. Når maden på cafeen er klar, bipper og blinker den lille brik. For 20 år siden var der bare en håndfuld brikker i brug; i dag er der 150.000 brikker i omløb i Skandinavien, Tyskland, Schweiz og Østrig.

De fleste kender situationen: Der er mange gæster på cafeen, i restauranten eller bistroen. Nogle venter på at bestille, andre at deres mad er klar. Nogle spørger til, hvornår maden er færdig, og hvor de kan hente den. Andre kalder på personalet…
I løbet af de seneste ti år er der åbnet mange nye former for spisesteder: Foodtrucks, madboder, street-food, kaffebarer, gastropubs osv. Alt sammen noget, der har skabt travlhed på landets spisesteder, hvor personalet løber stærkt for at tage imod bestillinger og sikre, at alle gæster får det, de har bestilt. Her kan en lille blinkende og bippende brik gøre stor forskel.
– Den lille brik er et diskret gæstekald, som kan være med til at skabe en rolig atmosfære og et overblik, så der ikke opstår forvirring om gæsternes bestillinger. I dag, hvor mange spisesteder for eksempel har udeserveringer året rundt, og hvor food markeder samler flere restauratører under samme tag, kan det give udfordringer, når personale og gæster skal finde hinanden, forklarer Discover Systems’ direktør, Peder Jørgensen.
– Ved at forsyne gæsterne med den lille kaldebrik, slipper de for at stå og vente. I stedet for at blive i køen og dermed også spærre for andre gæster, kan de sætte sig stille og roligt enten indenfor eller udenfor. Når bestillingen er klar, bipper og blinker brikken, siger Peder Jørgensen, som lancerede det enkle kaldesystem for 20 år siden.
150.000 brikker i omløb
Dengang var der bare en håndfuld brikker i brug landet over; i dag er der 150.000 brikker i omløb i især Skandinavien, Tyskland, Schweiz og Østrig. Og de mange brikker giver god mening i en branche, der buldrer afsted, men kæmper med at skaffe den fornødne og uddannede arbejdskraft, som kan sikre, at gæsterne får god betjening og høj service.
– Selvfølgelig kan den lille brik ikke erstatte den personlige betjening, men den kan skabe rammerne for, at der bliver mere tid og overskud til netop den gode kontakt og dialog mellem gæster og personale, siger Peder Jørgensen.
Og det er ikke kun i restaurationsbranchen, at den lille kaldebrik giver mening. Overalt hvor folk står i kø eller venter på noget, kan brikken tages i brug.
– For lastbiler, som holder i kø og venter på at komme frem til en læsserampe, kan kaldebrikken spare meget tid og mange ressourcer. Det kan den også på et sygehus eller en klinik, hvor patienter venter, eller i detailbutikken, hvor kunderne venter på varer, der skal findes frem, eller bare venter på en ledig servicemedarbejder. Brikken er samtidig universel; den skaber ingen sprogbarriere, og bip og blink forstås af alle, understreger Peder Jørgensen.