• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDrikkevarer04. 02. 2025 | Mikkel Bækgaard

150 år med vin og visioner: Kjær & Sommerfeldt fejrer stort jubilæum i 2025

AktueltDrikkevarer04. 02. 2025 By Mikkel Bækgaard

De færreste virksomheder har overlevet både verdenskrige og finanskriser. Det har Kjær & Sommerfeldt. Med jubilæet markerer virksomheden en milepæl i virksomhedens historie og giver anledning til at reflektere over arv og fremtid.

Kjær & Sommerfeldt blev stiftet i 1875 af Charles Christian Kjær og Wilhelm Ferdinand Sommerfeldt. I de første spæde år hørte virksomheden hjemme på Strandgade 28 på Christianshavn, men i 1928 flyttede de til Gammel Mønt 4, hvor vinhandlen stadig er åben den dag i dag. Og den 31. marts 2025 kan vinhandlen fejre sit 150-års jubilæum.

Markerer 150 år med 150 initiativer

I anledningen af jubilæet søsætter Kjær & Sommerfeldt 150 initiativer, som skal være med til at markere dagen – både internt og eksternt. Her er der bl.a. tale om helt specielle vinsmagninger, arrangementer og besøg fra nogle af verdens mest anerkendte personer fra vinverdenen. En af de 150 initiativer består af en bog, som bliver udgivet på jubilæumsdagen, der folder virksomhedens lange historie ud. Mads Stensgaard, CEO for Kjær & Sommerfeldt fortæller:

“Det har været en spændende proces at dykke ned i vores historie gennem arbejdet med bogen. Udover at komme i kontakt med det, som har formet os, er vi faktisk også blevet konfronteret med dele af vores historie, som vi ikke kendte til. Og på en eller anden måde, synes jeg, det er med til at illustrere, hvordan en virksomhed kan blive ved med at lære sig selv bedre at kende – selv efter 150 år. “

Mads Stensgaard uddyber, at man i forbindelse med arbejdet med bogen har opdaget nye sider af virksomhedens stiftere og fået bedre indsigt i, hvordan de to grundlæggere startede deres forretning for 150 år siden. Han understreger, at samarbejdet med stifterfamilien, som har bidraget med personlige fortællinger og historiske dokumenter, har været uvurderligt i denne proces.

Længe leve Kjær & Sommerfeldt

Der skal nogle helt specielle egenskaber til, hvis en virksomhed skal overleve så længe. Mads Stensgaard mener, at arbejdet med organisationen og kulturen er en essentiel grund til virksomhedens lange levetid. Derudover handler det om modet til at investere – selv i svære tider, som i 2008, hvor Kjær & Sommerfeldt kom på private hænder akkurat som finanskrisen startede:

“Tilbage i en udfordrende tid i 2008, havde vi en ejerkreds, der stolede på projektet og sikrede, at vi kunne investere i udviklingen af vores medarbejdere og os selv. Det samme så vi under corona, hvor vi som virksomhed brugte tiden på at udvikle vores forretning. Og jeg er ikke i tvivl om, at det netop er dén indstilling, der har båret frugt.”

Mads Stensgaard uddyber, at det med andre ord har handlet om at have langsigtede mål for øje. Han tror ikke på quick fixes – heller ikke i vinbranchen.

Man skal turde at være modig

Kjær & Sommerfeldts historie viser, at det ofte er i de mest udfordrende tider, virksomheden har sin styrke. 

Mens Kjær & Sommerfeldt fejrer deres 150-års jubilæum med stolthed over fortiden, er der samtidig fokus på fremtiden. Mads Stensgaard løfter sløret for virksomhedens ambitioner.

“Vi ved, at fremtiden kræver både nytænkning og vedholdenhed. Derfor investerer vi strategisk i områder, der kan styrke vores relation til både kunder og samarbejdspartnere. Det handler om at sikre, at vi ikke kun holder fast i vores arv, men også skaber grundlaget for at være relevante i de næste 150 år.”

Skrevet i: Aktuelt, Drikkevarer

Seneste nyt fra redaktionen

Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

Brød og kagerMarkedsføring05. 06. 2025

Sarah Harris tiltræder som ny Chief Marketing Officer hos Lagkagehuset. Hun kommer fra en stilling som Marketing Director hos Starbucks UK, og med indgående kendskab til digital marketing og ESG-strategi skal hun styrke bagerkædens kommercielle profil i ind- og udland. Sarah Harris har de

Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

Frugt og grøntMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Generalsekretæren i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), Rune-Christoffer Dragsdahl, er blevet valgt til forperson for den internationale organsation IVU. Rune-Christoffer Dragsdahl, der er generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), er blevet valgt til forperson for den internationale

Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

AktueltBrød og kager05. 06. 2025

I en ny digital publikation, Kernetal 2025, går Schulstad tæt på de 14-18-åriges madvaner og spørger: hvad spiser de unge egentlig – og hvad styrer deres valg? Tre omfattende undersøgelser tegner et billede af en generation, der gerne vil spise sundere, blive mætte og hygge sig over maden, men som

Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

AktueltFødevareproduktionMejeri05. 06. 2025

Andelsejede Arla Foods investerer 34,5 mio. euro i en ny produktionslinje til skyr på mejeriet i Linköping, Sverige. Investeringen er en del af kooperativets langsigtede strategi og skal imødekomme den stigende efterspørgsel på skyr. Den nye produktionslinje vil primært producere skyr til det

Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

DrikkevarerFoodserviceTopØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Når danskerne træder ind på en café eller sætter sig til rette på en restaurant, forventer de mere end blot mad og drikke – Rynkeby Foods lancering af Dagmar-serien tapper direkte ned i den tendens. Produkterne er skabt til den moderne forbruger, der træffer bevidste valg og efterspørger naturlige,

Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

Emballage03. 06. 2025

Nemco opfordrer virksomhederne til at søge rådgivning og medlemskab af en kollektiv ordning. Den 31. maj var der deadline for indberetning af emballagemængder til Dansk Producentansvar. Både fødevarevirksomheder og andre virksomheder med producentansvar for emballage skulle sikre, at deres

Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhed03. 06. 2025

Danskernes madfærdigheder bliver dårligere og dårligere, og det får nu Danmarks største fødevarevirksomhed Arla til at slå alarm. Madfærdigheder er nemlig afgørende, når det kommer til danskernes sundhed, klimaet og det sociale samvær. 42 pct. af danske børn og unge siger, at de ikke kan koge

Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed03. 06. 2025

For sjette år i træk sætter Landbrug & Fødevarer fokus på de offentlige køkkener, der gør en forskel. Med Køkkenprisen 2025 hyldes de madhåndværkere, der kombinerer faglighed, smag og bæredygtighed i hverdagen - og viser vejen for fremtidens offentlige måltider. Hver dag serveres mere end

Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

AktueltMesser og konferencer03. 06. 2025

15.-24. august bliver Københavns gader igen fyldt med langborde og leben, når årets Copenhagen Cooking løber af stablen. I år kan gæsterne glæde sig til 100 oplevelser på tværs af hele byen: Fra petanqueturneringer til pizzakonkurrence, en ny version af Smørrebrødets Dag og middag midt på Kongens

Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

Detailhandel og en grosKonfektureMejeriTop03. 06. 2025

De seneste år har danskerne oplevet prisstigninger på mange varer. Nye tal viser, at danskerne ændrer forbrug på nogle varer, mens andre må koste, hvad de koster. Prisen på chokolade har gennem de seneste år været på himmelflugt. Ifølge nye tal fra analysevirksomheden YouGov er kiloprisen for

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Vi sætter fokus på damp som en naturlig energikilde

  • DENIOS ApS

    Lær at håndtere lækager på 90 min.

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch på Spildevand Teknisk Forenings Årsmøde 2025

  • Nemco Machinery A/S

    Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

  • DENIOS ApS

    Sådan vælger du det rigtige opbevaringsskab til farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Group præsenterer innovative vakuumløsninger på Battery Show Europe 2025 i Stuttgart

  • DENIOS ApS

    Sådan transporterer du lithiumbatterier sikkert

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Deltag i masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

  • DENIOS ApS

    Her er den oversete vej til et sundere arbejdsmiljø

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

    05.06.2025

  • Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

    05.06.2025

  • Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

    05.06.2025

  • Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

    05.06.2025

  • Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

    05.06.2025

  • Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

    03.06.2025

  • Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

    03.06.2025

  • Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

    03.06.2025

  • Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

    03.06.2025

  • Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

    03.06.2025

  • Online dagligvarehandel løfter sløret for omkostningerne ved friskhedsgaranti

    27.05.2025

  • 150-årig familievirksomhed rykker til Aarhus: Oluf Brønnum & Co A/S åbner nyt domicil på Runetoften

    27.05.2025

  • Dansk vinproduktion træder ind i SMVdanmark

    27.05.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på kød

    27.05.2025

  • Premiere på Roskilde Festical: Ny øl brygget på juicerester og øko-boller

    27.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik